Mini Springer Tug de "Jumper"

kijk, dat is weer typisch! waarom zit toch iedereen met een accu pack te sukkelen als je er een lood accu kunt in leggen! welk nut heeft dat lood dan? niets, dus als je er een lood accu in legt dan heb je je gewicht goed benut en je hebt een veel langere vaartijd. dus je hebt twee keer gewonnen

Tegenwoordig past een lipo gewoon beter in het bouwplan van de modelbouw,
Iedereen bouwt op zijn eigen manier.

Loodaccu's zijn toch wat groot voor dit mini bootje.

Ik zit er nog aan te denken een mini springer van max 20 cm te maken, maar eerst andere projecten afbouwen.

kijk, dat is weer typisch! waarom zit toch iedereen met een accu pack te sukkelen als je er een lood accu kunt in leggen!
Nou, kijk er is een winkel genaamd Hobbyking waar je zo'n accupack voor 7 euries kan kopen ;) en dan een paar visloodjes van n euro er bij, ben je goedkoper dan een loodaccu uit.
En een loodaccu van zo'n klein formaat heeft dan een capaciteit van 1,3 Ah (heb dr wel al een gevonden) en die lipo dan weer 1,9 Ah..

Gr. Sam

Nou, kijk er is een winkel genaamd Hobbyking waar je zo'n accupack voor 7 euries kan kopen ;) en dan een paar visloodjes van n euro er bij, ben je goedkoper dan een loodaccu uit.
En een loodaccu van zo'n klein formaat heeft dan een capaciteit van 1,3 Ah (heb dr wel al een gevonden) en die lipo dan weer 1,9 Ah..

Gr. Sam
De prijs, dat wou ik net niet gebruiken maar is wel en hele goede reden.
Loodaccu zakt met zijn spanning al direct in. En je kracht zakt dus vanaf het begin.
Lipo blijft tot de cutt off redelijk goed zijn kracht houden

Och tja had ik nog niet eens bij nagedacht! Nou, ik denk dat het punt mu wel gemaakt is.. ;)

Nu eerst eens ff lekker slapieslapie doen, morgen hele dag vissen, zondag verjaardag van mn nichtje dus zal er maandag wel weer een update komen.

ik ben toch nog geen as tegen gekomen met M2 draad hoor;)

M4 is goed hoor!

Ondanks dat je ze nooit tegen bent gekomen, bestaan ze wel. Vooral bij kleinere bootjes, zoals de Vegesack en de Moewe is een 2 mm as gebruikelijk, voordeel is minder weerstand.

kijk, dat is weer typisch! waarom zit toch iedereen met een accu pack te sukkelen als je er een lood accu kunt in leggen! welk nut heeft dat lood dan? niets, dus als je er een lood accu in legt dan heb je je gewicht goed benut en je hebt een veel langere vaartijd. dus je hebt twee keer gewonnen

Nadeel is dat je niet altijd met de accu kan schuiven, heb je een lichte accu, dan kun je het lood in kleine porties op verschillende plekken leggen. En soms is een loodaccu gewoon te zwaar, en heb je geen extra lood nodig.

Ondanks dat je ze nooit tegen bent gekomen, bestaan ze wel. Vooral bij kleinere bootjes, zoals de Vegesack en de Moewe is een 2 mm as gebruikelijk, voordeel is minder weerstand

Dit komt neem ik aan omdat de omtrek kleiner is, en daardoor het wrijvingsoppervlak kleiner is?

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zat ook te denken over welke accu, en had bedacht dat het een 2S lipo (7,4V) gaat worden met 1900mAh.

Weet je wel hoe je met lipo's moet omgaan, en dat je daar een speciale lader voor moet aanschaffen?
Lipo's zijn potentieel brandgevaarlijk bij ondeskundig gebruik, en zelfs ervaren mensen zorgen altijd voor voldoende veiligheidsmaatregelen om het gevaar te bestrijden als het toch fout mocht gaan.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Ik zie dat je al eens een lipo gebruikt hebt, maar als je nog steeds over veiligheid denkt als in onderstaand citaat, dan maak ik me toch nog steeds zorgen:

ik heb ze allebij doorgelezen markjuhh, ik wist dat ze gevaarlijk kunnen worden alleen nog niet waardoor! nu wel, als je gewoon de accu aan de lader hangt en er is niks mis met de balancer en lader dan zou het goed moeten komen! tenzij je er een spijker in slaat dus haha. nu kan ik eens even goed gaan zoeken naar wat ik nodig heb.

Laatst bewerkt:

Gr. Sam

je hebt voor 15 euro hier (zonder de korting die IK krijg mee gerekent) een top kwaliteit lood accu 12V 9Ah

je hebt voor 15 euro hier (zonder de korting die IK krijg mee gerekent) een top kwaliteit lood accu 12V 9Ah

Brecht, dit bootje wordt behoorlijk klein eh, en daar wil je een 9Ah loodaccu in gaan leggen?

In mijn springertje (okee, die is nóg een maat kleiner...) ligt een NiMH 7,2V pack van 600mAh en daarmee ligt hij op zijn waterlijn, hoeft (kan!) geen gewicht meer bij. Ik denk dat Sam beter kan gaan voor NiMH of Li(Fe)Po cellen, meer vaartijd uit minder inhoud - ideaal voor kleine bootjes.

Een goede avond heren,

Sam je bouwt een mooi scheepje en ik volg je ook al een tijdje.

Maar even over de accu's, ik heb in me Pollux 8X 1,5V cellen liggen en gek genoeg moest daar ook nog lood bij.
Misschien wel een idee om losse cellen er in teleggen serie geschakeld zodat je ze ook nog als ballast kan gebruiken.

Veel plezier met de bouw nog!
Gr, Dries

@Dries
ik denk dat ik het nu maar eerst bij 1 2s lipo laat en zo nodig kan ik dat nog gaan doen.

ik heb ook ff zitten kijken wat er allemaal in gaat komen qua elektronica:
motor: heb ik nog liggen
regelaar
accu
servo

gr Sam

ja... dan moet ie weer uit china komen.. ben daar niet zo'n fan van vooral nu omdat het uit NL alles bij elkaar opgeteld (btw en inklaringskosten) goedkoper is en uit NL gaat het sneller. ik ga het wel eerst met deze regelaar proberen (er zit wel een rem op) en als het toch niks is, kijk ik wel weer verder.

Met rem is behoorlijk irritant vind ik, heb het in de Gilis ook.

als het nodig is kan je niet in 1x in zijn achteruit, dan is het even wachten of 2x de hendel kort achter elkaar in de achteruit zetten dan doet hij het wel gewoon.

Succes Sam!

5 cellen AA (Eneloop of vergelijkbaar) zou ook een optie kunnen zijn. Ca. 2000 mAh, en lichter dan lood, maar zwaarder dan LiPo.

hhm zit nu ook te kijken naar een koppeling voor motor-schroefas ik kan er geen een vinden die van 2mm naar 4mm verloopt! iemand?

verder zit ik nu te denken om er een klein borstelloos buitenlopertje in te zetten.. dit omdat die een as heeft van 3mm en volgensmij zijn er wel koppelingen van 3 naar 4mm..
buitenloper 800 KV

EDIT koppeling al gevonden ;)

Laatst bewerkt:
Laat even weten hoe die bevalt, Sam, vooral in het lage-toeren-gebied.
Ik heb hier een paar 720KV motoren, maar die zijn duidelijk voor vliegend spul en spinnen pas op bij half gas. Die hebben ook maar 5 magneten oid, jouw motortje duidelijk meer. Ik ben benieuwd.

Back