Mini Springer Tug de "Jumper"

Wordt een leuk scheepje! Misschien is je beting wat klein?

Groet,

Jesse

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
ja? ach tja hij zit al vast! en anders blijven er 2 gaten achter.. ik laat het hier denk ik wel bij. het gaat er om dat hij kan slepen. ;)

Volgens een vuistregel die ik wel eens gevonden heb zou de diameter van de betingpalen bij jou iets van 4,5 tot 5 mm moeten zijn. Ik denk dat je daar niet zo ver vanaf zit.
Ik denk dat de afstand tussen de palen wel wat groter had gemogen, maar daar zie e nogal wat variatie in.

Groet,

Ad Bakker

En weer verder.
De kajuit heeft nu ook een dak en de Jumper heeft nu ook een uitlaat.
6xr3.jpg

Uitlaat gesoldeerd
n6kn.jpg

yhhq.jpg

:bye:

bestelling van HK uit china is gedaan. met aan boord:
regelaar 20A
2x servo (1 voor m'n voerboot en 1 voor de Jumper ;))
2x 2S accupacks met 920mAh die ik parallel ga schakelen.
Low voltage lipo alarm tegen te ver ontladen van de lipo's waarvan ik me nu bedenk dat ik er 2 moest bestellen... ;( ach naja voor een toekomstige heli dan maar. er zal ook vast wel op de regelaar een cutoff zitten.
ik kan nu de boot nog schuren , in de grondlak zetten en schuren enz.
dan de laklaag er op en als m'n bestelling er is een testvaart!(zal wel 2 tot 3 weekjes duren tot m'n bestelling er is.).

Gr. Sam

Ik zal er niet van uit gaan dat er een cutt offer op de regelaar zit.
Verder ben je met de cutt off al te laat, je krijgt je boot niet meer terug.
Ligt hij daar halverwege het water.

ja idd. maar ik ga de 1e vaart wel ff 5 min varen en dan kijken hoeveel volt er nog in zit en zo kan ik uitrekenen tot ik moet stoppen.

Gr. Sam

Welke regelaar heb je besteld? Die 20A Brushed ESC?
Daar zit een cut-off op, dmv een jumpertje die je op Li kan zetten, slaat af op 3,0V/cel. Voor een speedboot is dat nog net op tijd - spanning onder zware last is altijd flink lager dan zonder belasting - maar ik betwijfel of dat ook geldt met lichtere belasting zoals jouw bootje. Je accu's overleven waarschijnlijk één keer ontladen tot 3V per cel wel, maar daar moet je geen gewoonte van maken.

Verder kan die regelaar niet achteruit...! Knap lastig met een duw/sleepbootje.

Tot slot nog een laatste kritiekpuntje: je kan kijken hoe veel volt er nog in zit maar dat heeft niet zo veel nut. Wat je beter kan doen is de accu helemaal opladen voor de vaart, dan 5 minuten varen en dan opnieuw opladen. Kijken wat er in gegaan is (aan Ampéres, niet aan Volts...) en aan de hand daarvan gaan rekenen.

heb idd die regelaar. en je ziet bij m'n Wiesel meestal bij ong 3,8 volt dat hij minder power heeft en dan stop ik meestal. zou dat ook bij m'n sleepbootje zijn? en nee idd geen achteruit. maar ach het is een speeldingetje om gewoon een beetje mee te klooien op het water.
verder,
ik kan alleen zien hoeveel volt er nog in zit als ik de accu aansluit. ik heb nog nergens gezien hoeveel ampère hij er dan in heeft gestopt.. maar dat zal ik nog wel even uitzoeken.

is dit het aantal mAh wat de lader in de accu heeft geladen?
nhhc.jpg

stel,
als ik dan een lipo heb met een capaciteit van 4000mAh. kan de lader er dan maximaal 4000mAh in pompen? dus als ik een 20 min heb gevaren en de lader stopt er 4000mAh in, dan weet ik dat ik maximaal 20 min kan varen?

thanxs alvast.
gr. Sam

Meestal gaat er iets meer in een accu, omdat je ook verliezen hebt, warmte, het activeren van de "chemie" in de accu. Ik denk dat je het niet snel zult merken aan de prestaties van de boot dat de accu kritiek leeg begint te raken, de belasting van de accu is veel lager dan in een speedboot.

Anders een losse Lipo Saver inbouwen, er zijn types die de spanning op een display weergeven en alarm slaan als die te laag begint te worden, andere werken weer met ledjes. Laatste type gebruik ik vaak in mijn auto's, als je het zo maakt dat het ledje van buiten zichtbaar blijft, kun je zo zien hoe ver de accu al is.

als ik dan een lipo heb met een capaciteit van 4000mAh. kan de lader er dan maximaal 4000mAh in pompen?

Ik heb al eerder aangegeven dat het gebruik van lipo's niet zonder risico's is, en dat je daarvoor de nodige kennis moet vergaren. Uit deze vraag blijkt dat je daar nog voor geen meter aandacht aan besteed hebt.
Ik zou eens beginnen met dit bericht: Wat is een lipo en hoe gebruik je die. aandachtig te lezen.

Groet,

Ad Bakker

Dit is een B6 toch? Dat getal dat jij aanwijst zijn inderdaad de mAh die er in zijn gegaan.
Als je net zo veel er in weet te proppen als de capaciteit van de accu, heb je hem te diep ontladen, dat gaat ten koste van de levensduur en is potentieel gevaarlijk.

Ik heb liposavers die op de balance plug van de lipo gaan en alarm slaan bij - ik geloof - 3,3 of 3,1V. Luid gepiep, kan bijna niet missen. En ze kosten geen drol.

Hoeft niet, door de verliezen stop je meer terug dan eruit is gegaan. Als je dus een lipo van 2000 mAh hebt, en je stopt er na ontladen weer 2000 mAh in terug, kan het best zijn dat je maar 1800 mAh hebt verbruikt. Ga maar eens een lipo een stukje ontladen via de lader en dan weer laden. Je zal zien dat je steeds meer terug moet laden dan je er met ontladen uit hebt gehaald.

Blijft wel feit dat je erg dicht in de buurt van de grens komt, als je de capactiteit van de accu terug moet laden volgens het display. Beste is te stoppen als de spanning na het varen nog tot 3.70 volt terug komt, de accu is dan ca 85% leeg. Welke spanning je dan de saver moet zetten is even uitproberen, persoonlijk zie ik graag 3.3 volt per cel onder belasting, of nog iets hoger. 3.0 volt is mij te laag.

Hoeft niet, door de verliezen stop je meer terug dan eruit is gegaan. Als je dus een lipo van 2000 mAh hebt, en je stopt er na ontladen weer 2000 mAh in terug, kan het best zijn dat je maar 1800 mAh hebt verbruikt. Ga maar eens een lipo een stukje ontladen via de lader en dan weer laden. Je zal zien dat je steeds meer terug moet laden dan je er met ontladen uit hebt gehaald.

Dat weet ik, maar je moet je LiPo niet zo ver ontladen. Als je er zo veel in kan stoppen ben je te ver, slecht voor je accu's.
Overigens is de nominale spanning voor LiPo 3,4V dus 3,0V kan wel als afslag, in een speedboot dan wel waar de belasting hoog is. De spanning zal dan terug komen naar 3,2 of 3,3V, net genoeg om nog veilig en rustig naar de kant te varen en de accu op de lader te leggen. 3,7V is de spanning waar je naar toe laadt voor opslag, tenminste mijn B6 doet dat, en 3,8V voor een volle accu.

Back