Mini Springer Tug de "Jumper"

Dat weet ik, maar je moet je LiPo niet zo ver ontladen. Als je er zo veel in kan stoppen ben je te ver, slecht voor je accu's.
Overigens is de nominale spanning voor LiPo 3,4V dus 3,0V kan wel als afslag, in een speedboot dan wel waar de belasting hoog is. De spanning zal dan terug komen naar 3,2 of 3,3V, net genoeg om nog veilig en rustig naar de kant te varen en de accu op de lader te leggen. 3,7V is de spanning waar je naar toe laadt voor opslag, tenminste mijn B6 doet dat, en 3,8V voor een volle accu.

Mee eens, je komt dan erg ver bij een lege accu. Maar 3.8 volt voor een volle LiPo accu? Dat klopt echt niet hoor. Heb je hem niet op verkeerde instelling staan? Je kan 3 soorten lithium accu's kiezen op de B6, Li-Ion, LiFe en LiPo. Nomimale spanning van een LiPo is zeker weten 3.7 volt en niet 3.4 volt, en vol zelfs 4.20 volt, geen 3.8 volt. Opslagspanning ligt op ca 3.85 volt, dan is de accu ca 40% geladen. Even goed nakijken, want hier gaat anders een keer wat mis.

Eh, ja sorry je hebt gelijk... Dat krijg je als je geen koffie drinkt.
Lader staat gewoon op LiPo, ik moet dus alleen even uitkijken als ik mijn LiFePo accu's probeer te laden.
Blijft in ieder geval staan dat 3,0V in een zwaarbelaste speedboot prima is om een fik in je boot te voorkomen, maar dat je dat niet te vaak moet doen en liever eerder een pieper hoort zodat je nog tijd hebt om de boot veilig naar de kant te krijgen. En dat 3,0V in Sam's sleper waarschijnlijk (veel) te laat is.

wauw wat een reacties! top! m'n vraag is nu duidelijk uitgelegd. ik heb idd dus zo'n lipo alarmpje die gaat piepen bij volgensmij 3.3 volt(vind ik al veel te laag bij m'n wiesel stop ik meestal bij 3,7-8 volt per cell). er zitten van die ledjes op dus die ga ik denk ik maar wel inbouwen dat je hem van buiten kan zien. ik heb er nu helaas maar 1 besteld maar ik ga 2 accu's parralel schakelen... is het dan oke dat de liposaver op maar 1 van die accu wordt aangesloten?

verder, m'n HK bestelling is gisteravond bij HK binnen en 6 uur later heeft hij het warenhuis in china al verlaten!!!!!(ik weet niet of dit hier mag, corrigeer me dan maar)

gr.Sam

Foto-update

En de boldertjes zitten er op.
5wva.jpg

1oqq.jpg

Gr. Sam

Wat ik heb gedaan voor twee accu's parallel op 1 liposaver: Een adapterkabeltje gemaakt zodat aan de ene kant de twee balance plugjes aangesloten kunnen worden en aan de andere kant één lipo-alarm. Zo staan niet alleen de accu's, maar ook de cellen 1 op 1 parallel geschakeld.
Indien gewenst kan ik dat kabeltje wel opsnorren en een fotootje mailen, maar het stelt werkelijk geen donder voor. Gewoon alles parallel solderen op een stukje gaatjesprint.
Als je dan de accu's ook steeds netjes parallel laadt (daar zijn adapterprintjes voor te koop bij HK), kan dat volgens mij heel prima omdat je de twee accu's in principe als een 2P pakket behandelt.

dus je doet met de balance draadjes het zelfde als met de eigenlijk precies het zelfde als de ontlaad draadjes? dan heb je 2 accu's met in principe 4 cellen maar die zich als een 2S accu gedraagt?

3zjx.jpg

zo krijg je een 2S accu met 1840mAh maar met 4 cellen? zou m'n lader hem zo als een 2 cellen accu kunnen laden? of raakt ie dan van streek?

Laden zal niet goed gaan, vermoed ik, je hebt 4 cellen die allemaal een afwijkende spanning kunnen hebben, en maar 1 balans connector.

Een eenvoudige saver voor 2S zoals deze...

batt-monitor-2S.jpg

... kijkt alleen naar de buitenste polen van de balans connector, dus die kun je net zo goed aansluiten op de totale spanning van het parallel gezette pakket. En dan de accu's los laden, gaat met LiPo toch snel genoeg.

Inderdaad Sam, zoals jij het tekent.
Als deze pakketten alletwee nieuw zijn loopt waar Henk voor waarschuwt wel los, daarbij zal dit over het balansdraadje heen gaan nivelleren. Wat je NIET moet doen is cellen van verschillende leeftijden gaan combineren, dan wordt het verschil in celspanning namelijk wél een issue.
Ook laden gaat zo wel goed, zolang je het maar altijd, ALTIJD, vanaf nieuw, blijft behandelen als een 2S2P pakket. Je lader "ziet" het gewoon als een 1840mAh 2S pakket.
...En natuurlijk netjes in een lipobag, op een veilige plaats en onder toezicht laden...

HK heeft zelfs speciale bordjes om op een dergelijke manier tot 4 pakketten tegelijk op te laden.

lipo alarm
deze heb ik besteld. ik weet al hoe ik het ga doen:
ik zet dit alarmpje op 1 van de 2 balance plugs. als de ledjes aangeven dat de lipo bijna leeg is, stop ik. als het goed is ontladen beide lipo's wel aardig gelijk. als ik dan iets eerder stop dan nodig is, zit ik iid goed. en laden doe ik dan wel apart. en ff om zeker te weten, ik kan een lipo met 920mAh met 2A laden toch?

Gr. Sam

2C, dus 1,84 A. Ik zou niet smokkelen, dus max. 1,8 A aanhouden.

Groet,

Ad Bakker

+1

Blijkbaar is het een relatief goedkope lipo, bij de duurdere types mag je vaak tot 5of zelfs 6C gaan. Dat hier 2C als grens wordt gegeven, zegt dan genoeg, gewoon respecteren dus. Is in een half uur je accu vol, aangezien je hem toch niet 100% leeg zal trekken, mogelijk nog een stuk sneller, misschien wel een kwartier.

Ik denk dat je beter óf twee alarmen, óf zo'n adaptersnoertje zoals ik opperde, kan gebruiken.
Accu's kunnen namelijk ongelijk ontladen worden door bijv. verschillen in de kwaliteit van de (soldeer-)verbindingen, door ook de balanceerkabels parallel te schakelen maak je er meer één pakket van.
Of dus inderdaad twee alarmen gaan gebruiken, en direct terug naar de kant komen zodra de eerste het op een piepen zet.

is dat verschil écht zooo groot? kijk dat er nou een klein verschil in zit.. maar echt 0.4 volt verschil...? ach ik probeer het wel eerst ff met 1 alarm.

Zou ik niet doen... Met lipo's zou ik niet maar gaan "proberen". Besteed die €5,- en koop zo'n extra alarm. De mensen hier op het forum waarschuwen je niet voor niets zo veel.

Groet, en succes met je bootje. Je bent lekker op weg!

Jesse

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
tja 5 euro plus 5 euro verzendkosten, plus inklaringskosten, btw.... kom je al gauw op zo'n 20 euro uit.. en dat is al wat aangezien ik weer niet echt een budged heb.. ik zie nog wel.

EDIT: oke uit het EU warehouse kost het incl. verzendkosten 5 euries dus dat kan ik nog wel doen.

Back