Mini Titan 325 ombouwen naar FBL, wat is wijs?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door hoeby, 14 okt 2020.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    2 jaar geleden ben ik begonnen met heli vliegen, met een mini titan 325.met paddles.
    Ben geen hard-core heli vlieger, want doe ook met vliegtuigen vliegen. Daarom lekker de tijd genomen om het me eigen te maken. Van 3D vliegen houd ik niet, dus het is meer rond vliegen en simpele figuren.

    Afgelopen weekend een goblin 570 ingevlogen.
    Dat vliegt dan toch ineens wel heel anders dan een mini titan met paddles.
    Aangezien ik de mini titan erbij wil houden, om hiermee de volgende stappen te maken. Wil ik kijken of deze kwa vlieg gedrag dichter bij de goblin gebracht kan worden.

    In de 2 jaar heb ik enkele mini titans erbij gekocht voor onderdelen.
    Daarvan wil ik er 1 ombouwen naar FBL.
    Dit is het idee:
    - Frame gelijkhouden aan de mini titan
    - De kop van mikado nemen http://shop.mikado-heli.de/VBar-Ele...=&a=article&ProdNr=04310&t=7568&c=5223&p=5223
    - Servo's van savox

    De bovenstaande dingen staan eigenlijk wel vast.
    Maar heb dan nog een paar twijfel puntjes:
    - De standaard motor, zou die voldoen?
    - De standaard regelaar, zou die voldoen?
    - Als FBL controller, een graupner hott GR18 ontvanger

    De ontvanger als FBL controller heeft als reden, de plaats is beperkt op de heli. Dit scheelt een extra component en dus ook bekabeling.

    De regelaar. De ace40 doet zijn ding op de mini titan die ik heb. Het nadeel, alles werkt met piepjes om hem in te stellen. Eigenlijk geef ik dan al het antwoord, dat er een andere op moet, die eenvoudiger in te stellen is.

    De motor twijfel ik nog aan. Of die voldoende pit heeft.
    Heb gezien dat er ook mensen zijn met een scorpion 2221-8 erop. Maar aangezien ik geen 3D werk doe, is het mogelijk weer overkill.

    2 voorwaarden blijven er dan over.
    - De heli moet op 3S blijven werken
    - Een andere moderne heli aanschaffen is niet aan de orde. Heb teveel mini titan onderdelen liggen, dat ik het daarmee wil realiseren.

    Wat denken jullie als je dit leest?
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Wat denk ik als ik dit lees.....wel;
    Een Mini Titan laten vliegen als een Goblin 570.... gaat niet lukken, zijn totaal andere toestelen, en, waarom zou je?
    Je wilt mooie nieuwe spullen aanschaffen voor de Mini Titan, ik denk, houd dat geld lekker op zak en kijk voor een Goblin 570, als je dat een leukere heli vind.
    Mbt de motor en ESC, als die voldoen op een "paddel heli" dan voldoen ze ook op een FBL heli, FBL vraagt niet meer vermogen (eerder iets minder omdat de paddels er af zijn).
    Over de Graupner FBL controller kan ik niets zeggen, maar Spektrum heeft hetzelde (ontvanger en controller in 1) en dat werkt prima.

    Maar goed, soms doe je hobby niet omdat het moet, maar omdat het kan.
    Als je de Mini Titan wilt ombouwen naar FBL dan is dat best leuk, en heb je een leuk toestel om dingen bij te oeffenen.
    Maak het jezelf dan niet moeilijk, koop wat noodzakelijk is en houd de motor en ESC die je hebt.
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2020
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik omschreef ook niet dat hij hetzelfde moest vliegen, maar dichter bij het vlieggedrag moest komen.
    Er zal altijd verschil blijven. Verder heb ik een vliegende goblin 570.
    Maar je omschrijft exact het doel dat ik wil bereiken. Ik wil een toestel om dingen te oefenen.
    Dat doe ik dan liever met de mini titan, dan met de goblin. Mocht het fout gaan, dan heb ik van de mini titan nog genoeg liggen om hem weer op te bouwen.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    OK, duidelijk, maar dan denk ik dat je er eigenlijk al bijna bent toch?

    Je geeft aan:
    het frame zo te willen laten, lijkt me prima
    voor de Mikado FBL kop te gaan, daar heb ik geen ervaring mee maar vlieg wel Mikado helies en vind ik prima kwaliteit
    je wilt Savox servos gebruiken, daar is wat discussie over mbt stroom verbruik, maar als je een goede BEC hebt is dat geen probleem, ik vlieg ook Savox en ben er content mee.

    Dan je twijfels, de motor en ESC.
    Ik ben zelf ook geen grote fan van de ACE ESC (sommigen werden heel heet bij mij), maar instellen kan het probleem niet zijn, dat doe je 1 keer en dan klaar.
    De BEC van de ACE ESC is geloof ik 2 ampere (kan ook 4 zijn, check dat even), 4A zou moeten voldoen in combinatie met Savox (als je geen zwaar 3D vliegt), maar je kunt voor de zekerheid een extra buffer elco in je onvanger steken.
    Als het een 2A BEC is dan zou ik voor een externe BEC gaan (of een heel andere ESC), 2A met 4 digitale servos is mij net te krap.
    Mijn mening is dus, als motor en ESC nu voldoen, dan voldoen ze ook als je FBL vliegt, alleen je BEC is een puntje van aandacht.

    Dan je FBL controller, de graupner hott GR18, daar heb ik dus geen ervaring mee, maar volgens de Graupner site zou hij prima moeten voldoen voor jou doel, maar wellicht is er een gebruiker op het forum die er meer over kan zeggen.

    Succes met de ombouw, en have fun met de Goblin.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb ook de titan, overgenomen van een forumlid met mini v-bar erop . Het vloog niet goed. Digitale servo`s erop en nog vloog het niet fijn. Fly-bar kop terug erop en hoera !! Nu vliegt het goed met een GP 750 die ik er ook bij kreeg. Veel power heeft hij niet met de standaard motor. Maar ruim voldoende om lekker rond te scheuren. Ik zou hem lekker standaard houden. En met 4 digi servo`s gaat je regelaar (bec) tekort schieten.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik heb leren vliegen met de mini-titan, met een 401 erop.
    Deze heli blijft ook in deze staat, zodat ik ermee kan vliegen.

    Van de vele spares die ik van de mini-titan heb, wil ik een 2e opbouwen, maar dan fbl.
    De eerste gedachten gaan naar de kop van mikado. Maar als ik hierop google, dan is deze wel verkrijgbaar, maar je moet wel zoeken.
    Daarom wil ik ook eens kijken naar een align 450 kop (geen pro en geen dfc).
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    tipje. als het je om vlieggedrag gaat, en niet perse om uiterlijk:
    door met de paddles te rommelen, kun je flybar heli agressiever of juist rustiger laten reageren.
    minder gewicht, of de flybar inkorten.. wordt ie happig van.
    tot een punt, dan zie je op volgas rondvliegen dat hij gaat dolfijnen. dan
    onderschat ook vooral het belang van de bladen niet.
    rommelbladen geven ook hetzelfde vlieggedrag.

    Qua fbl kop:
    je kan ook de align fbl kop pakken. niet de dfc, de echte fbl.
    of die van thunder tiger zelf. de volgende mini titan heeft ook een fbl kop.
    je kan ook de flybar kop pakken. Flybar zooi eraf slopen.
    qua geometrie is het dan wel beter om de hevels aan de bladhouders met een alu plaatje verlengen.
    wel secuur werken met de plaatjes... moet echt vast zitten, en dezelfde maat hebben.

    Zoals hierboven vermeld, je moet wel naar digitale servo's, en liefst naar een (minimaal) 3 ampere losse bec.
    Swash zul je misschien moeten vervangen, origineel zit er een kunststof variant in.
    In mijn mini titan heb ik een align swash gepakt, en de "anti rotation bracket" met een alu plaat veranderd.
     
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    @ Student,

    Heb je toevallig een linkje naar een overzicht voor de align fbl kop?
    Op diverse manuals gezocht, om alle benodigde onderdelen in kaart te brengen, maar ik vind alleen de flybar versie of de dfc versie.

    De swash heb ik een aluminium versie van liggen voor de mini titan.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    je moet ook de flybar versie hebben.

    dfc is OOK een flybarless versie, alleen is die techniek weer compleet anders, moet je veel meer versleutelen.
    het verschil zit hem inn dat een dfc de linkjes met een bout vastzitten, bij normaal fbl zit daar gewoon een ball link op.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2020
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Nu snap ik hem niet.
    Fbl staat toch voor flybarless, dan snap ik niet waarom ik de flybar versie moet hebben.
     
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    FBL staat idd voor flybarless (geen fly-bar).
    DFC is overigens ook flybarless, DFC staat voor direct flight control en betekend alleen dat je geen swash driver meer hebt.
    Hier zijn net zo veel voor- als tegen- standers van, ik heb er geen probleem mee, naar zeggen heeft vooral de Align DFC een iets hoger toerental nodig anders gaat hij trillen, ik heb die ervaring niet, maar je leest het veel.

    Student geeft aan dat je een normale flybar kop (soms) kunt ombouwen naar FBL, bij Mikado gaat dat heel simpel, bij anderen iets moeilijker.
    Ik zou daar alleen aan beginnen als je dat ook leuk vind om te doen, maar dan moet je eigenlijk ook wel iets verstand van de geometrie hebben, zoals aangegeven zal je de blad houder armen iets naar buiten moeten brengen.
    Dus beter gewoon een FBL set aanschaffen, er worden er voldoende aangeboden op de bekende China sites, inclusief de swash.

    DFC of gewoon FBL is naar keuze, DFC zit minder aan dus is "cleaner" vind ik wat mooier, maar mischien critisch op toerental, gewoon FBL is eigenlijk probleemloos.
     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Gisterenavond de mikado 450 kop bestelt incl. kogelkop armpjes van een t-rex 450.

    Regelaar gaat eruit. De ace heb ik in mijn paddle mini titan, werkt verder goed, maar ben er geen fan van. Vind hem ook erg warm worden. Welke ervoor terug komt, is nog niet bepaald.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik had ff een foutje getikt, heb hem net aangepast :D
    idd, DFC is ook een flybarless kop.

    qua regelaar: bij een originele motor is 30 ampere zat.
    ga je zwaardere motoren erop zetten, kan 40 amp misschien voor wat meer gemoedsrust zorgen.

    een regelaar wordt trouwens niet alleen warm van de stroom.
    des te harder een motor draait, des te minder een regelaar hoeft te werken.
    dus op 50% gas kan het wel eens zijn dat een regelaar warm wordt, terwijl hij op 80% gas koel blijft.
    klinkt tegenstrijdig. maar een regelaar moet de boel verknippen als er minder gas gegeven wordt. zodoende werkt hij feitelijk harder als er weinig gas gegeven wordt.
    vandaar de hint dat een regelaar op minimaal 75% moet staan, anders proberen met de tandwielen te spelen.
    onder de 75 kan wel, maar houdt het in de gaten qua warmte.

    op governor is dit trouwens anders, dan gaat er een compleet ander stukje electronica aan de gang.
    governor werkt ook heel anders met het opgegeven gaspercentage.

    De interne bec zorgt ook voor een stuk warmteontwikkeling.
    neem ff een losse bec..
    de 2 ampere die vaak in dat segment in de regelaar zit, is wat aan de lage kant.

    qua welke regelaar: let er in ieder geval op dat er een soft start op zit, en kijk ff hoe je hem in moet stellen.
    sommige HK regelaars moet je zelf de handleiding er bij zoeken op het grote internet. vrij vervelend, en je weet nooit zeker of het echt de goede is.
    Nu heeft hk ook wel progkaarten.. maar ja, voor 1 keer instellen..
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Betreffende de regelaar, daarvoor heb ik nog een yep 40A (6a bec) of CC edge 50 (5a bec) liggen. Vermoedelijk komt een van deze 2 erop

    Voorlopig gaat de standaard motor erop. Voor wat ik ermee kan vliegen is dat ruim voldoende vermogen
     
  15. EFG

    EFG

    Lid geworden:
    29 jun 2020
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Amstelveen
    ..."Aangezien ik de mini titan erbij wil houden" ...
    Ok Duidelijk, Mini Titan 325E neem ik aan. Zou je privemail willen sturen
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2020
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    @EFG
    Het is niet handig je originele mailadres open en bloot op het forum te zetten...
    Wordt opgepikt door hackers en foute jongens.
    Wil je contact, een persoonlijk bericht naar die persoon.
     
  17. EFG

    EFG

    Lid geworden:
    29 jun 2020
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Amstelveen
    Goed, Ik heb het verwijderd.
     

Deel Deze Pagina