Mini Titan 325 SOLDEER connector los...

Hallo,

Er is vaker geschreven over het heet worden van electronica maar zo heet als deze heb ik nog niet gezien...

Ik vlieg sinds begin dit jaar met een leuke Mini Titan 325 van TT.
Heb hiervoor drie knappe lipo's gekocht. Flight Power EVO 25 3S 2170mAh.
Daar kan ik 8 minuten met 90% belasting mee vliegen en wel 13 minuten als ik lekker rustig aan wil tuffen.
De regelaar en motor werden er bij geleverd en hebben het altijd goed gedaan.
De regelaar is een ACE RC ESC 40A.

Ik schat dat er inmiddels een 100 tal vuchtjes mee gedaan is. En nu wordt hij heet. Niet de regelaar of LIPO of moter maar iets heel anders.

De CONNECTOR... En wel zo heet dat het soldeer weer vloeibaar wordt...

Het gebeurde bij een mooi rustig vluchtje dat ie er ineens mee stopte en met heel veel geluk rustig uitdraaide en in het hoge gras lande die de val brak want ik dacht eerst nog een echte autorotatie te maken. Maar zag daarna dus dat de connector los was gekomen en loei heet was waardoor het soldeer gesmolten was.

De boel weer opnieuw gesoldeerd en ik doe dit al een jaar of 20 dus dat moet goed zijn. Het enige verschil is dat ik het nu met een klein proxxon brandertje doe omdat mijn bout die dikke draad en dikke connector (4mm) niet warm genoeg krijgen. Met het brandertje heet maken en het draad met soldeer in de connector duwen en dan nog na tinnen dat er een mooi gesloten 'kraagje' om het draad en de connector zit.

Maar na een 10 vluchtjes zie ik die connector weer om de hoek staan. Terwijl ik toch zeker wist dat ik hem recht gesoldeerd had. Voor controle de krimpkous verwijderd. Nog steeds een mooi kraagje.

Maar vandaag na wat rustig en wild vliegen kom ik binnen om te landen en vlak boven de grond in hover en zie ik de staart kwispelen alsof de regelaar zegt de LIPO is leeg. Alleen was het nu veel aggresiever en twee tellen later... UIT... En ja hoor de connector (min) weer loeiheet en het soldeer weer gesmolten... Weg kraag en een hele mooie afdruk van de connector op mijn duim en wijsvinger. Zo heet.



Wie kan mij vertellen of dit komt door :

Verkeerde soldeer techniek (mini brandertje)?
Regelaar stuk aan het gaan?
Motor stuk aan het gaan?
4mm connectors toch teveel weerstand?

En weet iemand hoe ik dit op moet lossen ?
 
Wat precies de oorzaak is, kan ik zo ook niet vaststellen, wel krijg ik sterk het vermoeden dat er een grote overgangsweerstand is. Daardoor ontstaat de grote hitte die de soldeer laat smelten. Als de connectors zelf goed contact maken, dan zou 4mm meer dan voldoende moeten zijn.
Ik zou je soldeerverbindingen nog eens goed controleren, misschien is er daar toch iets fout gegaan :(

Even een voorbeeldje om duidelijk te maken dat het snel fout kan gaan.................... Een Minititan gebruikt denk ik zo ongeveer 20A? Stel, een soldeerverbinding is niet 100% ok en heeft een wat "hoge" weerstand vanpakembeet slechts 0.1 Ohm, dat lijkt heel weinig, maar kan hier toch het probleem zijn. 20A bij een weerstand van 0.1 Ohm geeft een spanning van 20 x 0.1 Ohm = 2V. Dit veroorzaakt een warmteontwikkeling van 2V x 20A = 40Watt! Dat is niet mis, dat is zo ongeveer de power van een gemiddelde soldeerbout!

Je zegt trouwens niet WELKE connector zo heet wordt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een gelijksoortige ervaring gehad. Mijn mini titan viel uit de lucht. Het gebeurde na ca 2 a 3 minuten vliegen.
De esc is het zelfde ace rc 40 A. De mogelijke verklaring is denk ik dat de :"FET's"(field effect transistors of the rapid switching transistors, die verantwoordelijk is voor het regelen van de frequenties, waardoor de motor toerental te varieren is) is defect of niet meer 100%. De onzichtbare schade die veroorzaakt wordt door een defecte Fet's kan enorm groot zijn, (niet door crashen) zoals een te hoge stroom door de servo's en de gyro. (mijn gyro was daardoor stuk gegaan).
Ik heb de esc van ace rc vervangen met die van HYPERION TITAN 35A V3 PSW BRUSHLESS ESC W/LIPOLY WARNING LED.

Het smelten van jou connector kan door de hoge frequentie (Hz)van de fet's die ook warmte kan genereren.
 
Nieuwe connectoren opzetten en zorgen dat ze niet vuil worden en dat ze stevig in elkaar zitten. Als ze makkelijk inelkaar gaan hebben zo ook veel weerstand vaak.
 
Ik heb pas met ''speciale'' soldeersel gesoldeert op mijn raptor 50. Met mijn soldeerboutje (40w dacht ik) Kreeg ik het bijna niet gesmolten. Het was een duits merk. Ik kan het voor je naarkijken wel merk het was mischien heb je er wat aan. Maar als een soldeerbout hem maar net kan smelten kan de elektronica dat niet lijkt me. Netjes was s39 gebruiken, en dan moet het egt lukken.
 
METEEN de stekkers eraf knippen en het liefst de kabels vervangen. S39 incombinatie met stroom lost je kabels op. Dit gaat je een kist kosten als je het niet doet.

Altijd soldeerdtin met harskern gebruiken, bedoeld voor elctronische verbindingen. Normale soldeer voor leidingen edg is ook niet geschikt.
 
Ik had harskern. ik duw de stekkertjes niet in het s39, maar de tin een klein beetje, kan dat egt zo veel kwaat? Dat wist ik niet.
 
Ja, enorm verstandig :) De s39 zit in de tin en dus ook bij het draad. Dit gaat gegarandeerd fout. Soldeerbout van 40W moet het goed kunnen doen. Soldeer punt goed vertinnen en schoonmaken kan goed helpen.
 
Nou ik heb hem in 2 jaar nietmeer gebruikt... Ook was dit de 2e keer dat ik hem gebruikte mischien dat het daar aan kan liggen?
 
Bij die gewone soldeerbouten altijd lang wachten voor je m gebruikt, dat ding moet ff opwarmen;) En daarom heb ik ook niet zon standaart soldeerbout maar een soldeerpistool, is binnen 5 sec warm, en voor bv goudstekkers solderen ideaal, heb alleen nu het probleem met de nieuwe lading 4mm goudstekkers dat het tin via het gaatje er weer uitloopt als ik ga solderen! heb zo al 2 mannelijke stekkers verneukt, omdat het soldeer over de hele connecter is gelopen en dan doet de stekker het niet meer:P(zet niet meer uit) Iemand hier een oplossing voor? Wat ik nu zelf doe is niet eerst de connecter voorvertinnen en de de draad voorvertinnen, maar op beide een beetje zuurvrij soldeervet, Draadvoorvertinnen, in de connector steken, opwarmen en dan vol tin stoppen.
 
Bedankt voor alle reacties zover.

Dat van die FET's wist ik nog niet. Bij het samenstellen en afstellen van de helicopter is er wel heel even iets mis gegaan... Heel stom maar ik kreeg het voor elkaar om de heli in de garage waar ik lekker zit te bouwen al te beschadigen. Ik was in de zender bezig met het mixer menu en toen zak ik op het verkeerde kanaal... Ja hij ging aan en hard van de werkbank af en ik kon even helemaal niets doen behalve dekking zoeken. Stom Stom Stom. Ik weet het. Hij heeft een halve seconde klem gezeten in de hoek met de motor stil voordat ik de LIPO los had. De motor is toen heel heet geworden met een klein beetje rook... Ik dacht toen nog dat ie was afgeschreven. Ja de rotorbladen wel natuurlijk maar de motor en regelaar hebben het daarna gewoon goed gedaan. Geen gevoel gekregen dat er ergens iets niet klopte bij het rondvliegen. Vermogen zat.

Maar dit heeft wel iets met die FETs te maken dan?

Solderen doe ik ook alleen maar met soldeer op een rolletje waar een harskern in zit. Het vloeit goed zolang het geen wat je wilt solderen ook goed schoon en vetvrij is. En S39 is al helemaal uit den boze. Daar gaat alles van oxideren waardoor je nog meer ellende krijgt of gaat krijgen. Dus die zou ik er echt afknippen en eigenlijk de hele draden vervangen REACTION10 want er kunnen ook rest chemicaliën in de draden zitten nu door die S39.

De connector is van Park Aero. 4 mm. Deze worden ook in dezelfde winkel verkocht als waar ze veel meer elektro heli's en vliegtuigen verkopen. Niet alleen parkflyers. Ook de B25 van Hangar9 gaat bij hun op Electro. En die is groot.

De connector die dus heel HEET wordt is de negatieve. De Min. Ik zal de boel weer opnieuw schoonmaken en een nieuwe connector vol gieten met tin om te voorkomen dat er ergens een weerstand ontstaat. Hopelijk.

Oh ja en de connectors sluiten heel strak aan elkaar. Daar zit geen speling op. Zeker niet zoals die bananenstekkers van vroeger.

Ik mag nog geen bijlagen versturen anders had ik er graag een fotootje van de gesmolten connector er bij gedaan. De foto ligt wel klaar.

Gr. Yuri
 
Zoek zelf eens op s39, je komt dan genoeg kommentaar tegen van bijv ene ron v sommeren
 
Ehm de foto staat in photobucket en ik ben ingelogd in photobucket maar verder kom ik niet. Er staat upload maar dan komt de foto in mijn photobucket album...
 
ja en als hij op in je album staat dan klik je erop
dan kom er onder in dat schermpje een link te staan
die link kopier je direct hier in het typscherm en voila klaar
 
s39 is alleen bruikbaar voor de koperen waterleiding in bv. de wc, nooit voor elektronica gebruiken, anders :(:(:(
 
Back
Top