Mini Titan e325 Bouwverslag

Hallo allemaal,

Zoals beloofd op het grote mini-titan topic, hierbij de eerste post van het bouwverslag.

Ik ben alvast begonnen met een fotootje van hoe de kit al 2 weken op mijn werktafel om aandacht ligt te schreeuwen, maar ik ben er wegens andere verplichtingen nog niet aan kunnen beginnen.

Vanaf nu dus wel! Mwahaha!

start.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel bouwplezier ik zal je draadje volgen kan ik ook wat van leren, heb een 2de hands titan gekocht die ik probeer af te stellen en in mijn zender te programmeren.

Seesaw

Jongens dat valt hier nog fameus tegen. Die zelftappende schroeven zijn klaarblijkelijk niet zo leuk om mee te werken... Ik heb bij de verbinding tussen de rechter mixing lever aan de seesaw hub al bijvoorbeeld meer speling (ik weet wel dat ze moeten ronddraaien maar ik voel een miniem wipplank-effect rond de vijs) dan bij de linker mixing lever aan dezelfde hub. Als ik de schroef nog verder aandraai denk ik dat ik de plastic omzeep ga helpen, en toch blijft er net iets meer speling dan bij de andere kant. Vrij irritant (misschien is het normaal, het is het eerste model dat ik zelf ga bouwen). Hier een foto van de main rotor hub en de seesaw hub met de mixing levers links en rechts eraan vast (met de rechter dus losser dan de linker).

seesaw.jpg

Main Rotor System

Hierbij een foto van het main rotor system. Ik heb me goed geamuseerd bij het bouwen, wel pijn aan de vingertoppen van de linkage rods vast te draaien.

Tip: De linkage rods (die je zelf moet afmeten aan de hand van de 1:1 tekening) hebben niet allemaal dezelfde eindstukjes (ball links)! De ball links voor de kleinste rods (18mm) zijn korter! Als je dit zoals ik niet onmiddellijk ziet, mag je in het slechtste geval 6 ball links terug losschroeven en dan beschadig je de rods omdat je ze dan met een tang moet vasthouden (en zere vingers).

mrs.jpg

Base

Net de eerste assemblage-stappen gedaan voor de body. Hieronder een foto.

Ik heb echter een vraagje: Ik heb de Hitec 65MG servo's gekocht, omdat ik gelezen had dat ze steviger waren dan de standaard ACE servo's. Ik had natuurlijk ook gelezen dat enige aanpassingen noodzakelijk zijn om de servo's te doen passen in de trays. Nu vroeg ik me af of dit wel nodig is, als je (heel) hard duwt, kan je de servo's in de tray klemmen (heeft dan wel de neiging er terug uit te glijden). Sommigen spreken van dremels en vijlen, maar zou het ook niet op te lossen zijn door met een scherp mesje enige schilfers van de 2 'klem'zijden van de tray te schillen? Ik stel deze vragen nu omdat ik dit dan best doe voor ik de servotray monteer, niet? Zijn er verder nog aanpassingen nodig die ik op dit moment moet weten, of gaat de rest ook achteraf? Alvast bedankt.

base.jpg

Met een mesje zal je dat niet meevallen. Het is redelijk hard. Met een dremel werkt het prima. Voor de twee servo's aan de zijkant ook een vulstukje gebruiken om de servo iets meer naar voren te plaatsen. Hierdoor komt je servo mooi recht onder de swash te staan. Gebruik hiervoor een stukje oude servohevel of iets dergelijks.

Het is inderdaad te hard voor een mesje, heb het net geprobeerd. Ik heb wel een Dremel maar mijn slijp-stukken lijken me te groot van diameter om een mooie rechte hoek te bekomen, daarmee dat ik het met een mesje wou doen. (zie tekening) Welk stuk heb jij gebruikt?

dremel.jpg

Na beseft te hebben dat ik de volgorde van de thrustbearing-componenten verkeerd over de feathering shaft had geschoven, heb ik hem opnieuw losgemaakt. Dit heeft echter wel heel wat voeten in de aarde gehad (de vijzen waren verzegeld met rode Loctite).

tang.jpg

Tip (van DaMiGe): Vijzen verzegeld met rode Loctite krijg je alleen nog los door ze eerst te verwarmen met een soldeerbout.

Na zoveel tijd verloren te hebben met het opnieuw losmaken van heel het feathering shaft systeem, ben ik wat overhaast te werk beginnen gaan: De laatste bearing wou niet meteen over de shaft, dus heb ik er in extreme ongeduldigheid een tik op gegeven met de tip van een tang, met hieronder het resultaat : een gedeukte bearing. Ik mag dus morgen ALSNOG naar de shop vooraleer ik verder kan. :(

bearing.jpg

Laatst bewerkt:
Oei.., das jammer zeg.
Hoop dat je wat minder tegenslag hebt in het vervolg.
Waarom rode locktite trouwens? In de kit zit blauw en groen als het goed is.
het is allemaal licht spul en hij trilt praktisch niet, blauw is afdoende volgens mij.
De groene heb je in deze kit eigenlijk niet eens nodig (lagerlijm, staal op alu of op staal).
succes!

Bij de kit zat gewoon een potje met een rode vloeistof en daar een sticker op van Thunder Tiger en T22. Voor de rest zit er niks bij van groene of blauwe vloeistoffen.

Juist een nieuwe lager gaan halen in de shop. Het main rotor systeem is eindelijk klaar nu. Wel een imposant apparaat, perfect om nu eens echt te kijken hoe een swashplate werkt!

Ik heb in de shop ook 2 metalen servo trays gekocht, omdat ik de standaard plastic trays ga gebruiken om een spacer van te maken voor mijn Hitec HS-65MG servo's. Deze zijn iets groter dan de standaard ACE servo's (waardoor de trays breder gemaakt moeten worden) en ook dieper (waardoor je een spacer moet gebruiken). Ik heb het proberen duidelijk te maken op onderstaande foto.

trays1.jpg

Klaar voor de staart

Ziezo. Klaar om aan de staart te beginnen. Ik heb wel een klein vraagje: Als ik de rotor met mijn hand doe draaien, loopt hij heel soepel, en draait nog lang door omdat er zo weinig wrijving is. Als ik nu hetzelfde doe maar ook nog met mijn andere hand het Main Gear tegenhoud, en hij dus op het Autorotation Gear draait (denk ik), loopt het heel wat minder soepel, en stopt hij veel sneller met draaien door de wrijving. Is dit normaal? Graag jullie reacties. Alvast bedankt.

hull.jpg

Staart klaar

Hieronder de foto's van de staartmontage. Hierbij geen grote problemen, alleen hier en daar een andere versie in de handleiding dan de componenten laten uitschijnen (waarschijnlijk doordat aan de kits regelmatig kleine veranderingen worden gedaan).

tailhub.jpg

tailrotor.jpg

Goed opletten bij de montage van de riem, het helpt om een haakje aan een lange steel te gebruiken en hem zo door de Tail Boom Bracket te trekken. Door de orientatie van het haakje hetzelfde te houden, zal er ook geen extra twist in de riem komen.

tailfin.jpg

coupling.jpg

"The belt should not allow more than 5mm of free play." Bedoelen ze dan dat de riem maar 5mm mag meegeven als je ergens duwt? Want dat is toch heel afhankelijk van de plaats waar je duwt?

Mechanisch klaar

Het frame is mechanisch volledig in orde nu (denk ik toch, autorotation gear draait nog steeds iets stroever dan main gear). Ik denk dat ik nu eerst mijn motor en mijn Tx (Futaba 7C 2.4) eens ga testen, zij hebben nog nooit aan gestaan... Updates volgen uiteraard!

mechanical.jpg

Bijna klaar

Op dit ogenblik staat ook alle electronica geïnstalleerd. Ik moet alleen de bekabeling nog eens bekijken zoals je ziet.
En dan een hele hoop instelwerk.

klaar.jpg

ik vind dat er wel tof uit zien zo zonder cap er op.
is die lijm er nu af gegaan met de aceton?

Ben bij de drogist speciale sticker-lijm-verwijderaar gaan halen. Stinkt enorm naar benzine maar daarmee ging het vlot.

Ik denk dat er een servo stuk is... 1 van de swash servo's werkt niet, onafhankelijk van het kanaal waar ik hem in plug. En het probleem is pas ontstaan nadat ik m'n transmitter op Heli CCPM heb ingesteld. Heel raar, een servo die echt NIKS doet en in stilte sterft, nog nooit van gehoord.

Edit: Opeens terug een zacht gekreun uit de servo gehoord, maar nog steeds geen beweging bij stickuitslag. Wel verandering in gekreun. Het manueel bewegen van de servohoorn verloopt bij de 'kapotte' servo ook iets stroever. Ik heb het dan wat heen en weer bewogen tot het weer vlotter ging (niet teveel want volgens mij is dit niet goed voor de gears). En opeens werkte hij weer! In het begin met enig geslip (servohoorn blijft even haperen en beent daarna snel zijn vertraging terug bij). Dit duurde echter maar 2-3 volledige uitslagen en daarna werkte hij weer perfect. Heel raar.

Ik heb eens 'servo lock up' geGoogled en hier en daar vond ik iets over servo's die vastzitten bij teveel druk op de behuizing, wat in mijn geval eigenlijk wel zou kunnen want ze zitten echt muurvast in de metalen servo geklemd... Iemand enig idee of dat misschien mijn probleem is (het zijn Hitec HB65MG's) ? (op het ogenblik lopen alle servo's soepel, maar ze zitten dus wel nog geklemd)

Laatst bewerkt:
klein tip'je
als je nog een beginner bent zou ik de gyro onder de staartboom plaatsen
anders sloop je hem waarschijnlijk met een crash

Back