Mini Titan servo-keuze

ik ben een Mini Titan aan het bouwen, en ben nog niet uit de keuze voor de servo's. Ik dacht het aardig voor elkaar te hebben, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb de volgende shortlist samengesteld:

Swash:
Futaba S3154, 0.10, $33
Hitec 65MG, 0.14, $36

Tail icm een GY401:
Futaba S9257, 0.08, $75
Futaba S3154, 0.10, $33
Futaba S9650, 0.11, $55
JR DS3400G, 0.11, $75

De Hitec's lijken me te traag op de staart, 0.11 lijkt me bare minimum gezien eerdere ervaringen op micro's (Kan het mis hebben natuurlijk!). Nou lees ik op de andere fora diverse dingen over de 9650, dat deze te traag is, dus die valt waarschijnlijk ook al af. Zijn er mensen met een vergelijkbare heli en vergelijkbare servo-keuze die hun ervaring willen delen? Mijn vliegstijl is rustig met aerobatics, geen snoeiharde 3D hoewel ik niet uitsluit dat mijn volgende crash 3D-figuren bevat (Sustained inverted crash ;))

Groetjes,

Ton.

Als je de 401 al hebt moet je die maar nemen, anders maar een G770T proberen met de DS 3400.

Ik heb ook net een Mini Titan aangeschaft. Zat ook met het zelfde probleem welke servo's nu te gebruiken.

Bij mij stond de gyro keuze alvast door dat deze toch erg veel gebruikt is. De gyro is bij mij een Futaba GY-401 geworden.

Als servo's wilde ik toch het liefst Futaba servo's ook voor de Swash. Maar dit werd me toch wel afgeraden. Hitec's had ik niet zo heel goede ervaringen met een aantal types die veel in de rc auto modellen gebruikt worden. Maar voor de Swash zijn het toch 3 Hitec HS-65MG's geworden omdat deze veel gebruikt worden en ook aangeraden werden. Bewust niet voor de HB's gekozen omdat de MG's iets crash bestendiger zouden zijn als de HB's. Moet nog leren vliegen dus was een makkelijke keuze. Het enige nadeel bij de HS-65 servo's is volgens mij dat deze niet helemaal lekker passen in de houders van de Mini Titan en de houders iets groter gemaakt moeten worden om ze te laten passen. Mijn servo's moeten nog komen dus weet niet 100% zeker en weet ook niet hoeveel er verwijderd moet worden. Zoek wel naar de HS-65 versie met de 3 gaten scheelt je wat werk om gaten te boren in de servo voor de montage en zitten ze altijd recht.

Voor de staart gaat er bij mij een Futaba S9650 op deze had ik nog liggen.

Laatst bewerkt:
Ik lees net dat de 3153 een output-lager heeft en niet zo snel stuk gaat, dus dat is ook een keuze. Is $3 duurder...

Ik zat net op het helifreak forum te lezen en daar vertelde dus ook iemand dat hij veel problemen heeft gehad met de s3154 en raad nu dus de s3153 aan. Gebruikt ie zelf ook en geen problemen. Ik denk dus toch dat we voor de s3153 moeten gaan.

Ik vlieg met de (kleine) 3153 op mijn E325 staart en de 65MG's op de swash.
Tot nu toe ben ik er tevreden mee, ik vlieg zeker nog niet zo wild.
Bij wat stallturns die ik deze week voor het eerst heb gemaakt doet de 3153 (dus niet de 3154) het ook prima trouwens.
Maar als je gaat kijken wat de jongens hebben die 3D vliegen, zijn de 9650 en 9257 op de staart favoriet.

Hier nog wat foto's/uitleg van de 65MG's op mijn MiniTitan:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showpost.php?p=657197&postcount=128

Eric

Laatst bewerkt:
Als je nog een gyro moet kopen kun je ook de Logictech 2100t met de Logictech 3500G servo overwegen. Deze combo is ERG lichtgewicht, de servo is supersnel en het is geen dure set! Volgens mijn bronnen moet het goed werken.
Zelf heb ik alleen ervaring met de 2100t en met een 9650 en Airtronics servo doet deze het prima, dus waarschijnlijk met de snelle 3500g nog beter.

b_1872.jpg

- Ultrasmall digital micro servo
- 0,07 sec/60 Degr by 4,8 Volt,
- Power 10 Ncm by 4,8 Volt,
- Weight 9,4 Gramm,
- Size 23 x 11,4 x 24,1 mm

prijs 152,50 euro bij 4rc.nl

Niet duur dus en hij zou het heel goed moeten doen.. de specs zijn iniedergeval indrukwekkend.

Als je de GY401 al hebt dan werken de 9650 en de Airtronics 94761 (meen ik) erg goed. De laatste is iets kleiner. Op het moment is de 9257 helemaal tha bomb in combinatie met de 401, maar daar heb ik nog niet mee gevlogen.

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt:
Op de staart doet de Robbe FS61BB Speed Carbon het ook erg goed. Een kleine maar snelle servo.

Op de swash heb ik de ace 1016 zitten. Passen meteen zonder vulstukjes te moeten gebruiken.

Ik heb veel gezien en geprobeert en kom toch telkens weer hierop uit:

Swash:
Hitec 56HB (passen het beste)

Tail:
GY401 + Futaba S9257

Een tip, Bezuinig niet op je electronica!

nwolsink zei:
Een tip, Bezuinig niet op je electronica!

Niet meer gedaan sinds m'n eerste kist, dus don't worry ;) En zoals je kan zien aan de shortlist, was ik dat ook zekers niet van plan...

Wat is de algemene stemming over de 3153's? Daar lees ik vrij goede verhalen over... Ik ga trouwens een 401 op de Titan zetten, die heb ik nog over. Als er al wat anders op komt word dat een Spartan 760, zodra er een microservo is die met die pulsbreedte om kan gaan.

Hoi allemaal,

Ik zelf gebruik een GY 401 icm een JR 3400G op mijn Copter X
en dat werkt prima! (ook zonder de chinese weight mod)
Ik heb op de gyro DS (digital servo) wel uitgezet.
Omdat ik niet wist of het kwaad zou kunnen om die aan te laten?

Op de cyclic heb ik sinds gister Hitec 65 MG's maar deze heb ik nog niet
kunnen proberen. Wel zijn het erg mooie servo's (heel stil) en ze komen
heel mooi terug in positie. De servo horns maken ook mooi 90 graden,
het meeste subtrim dat ik heb gebruikt is 12 op de ander 6 en op de laatste had
ik helemaal geen subtrim nodig. (ik gebruik de horns met 2 "kanten")

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr. Bas

Ik gebruik hs55 op de swash geen problemen, goedkoop.
Ik vlieg geen 3d, daar zijn ze wel te zwak voor, maar voor normaal vliegen geen probleem. Een vliegkammeraat gebruikt ze ook op een trex450

groetjes uit Denemarken

Edwin

HS55 is geen optie, ik heb snelheid en kracht nodig voor het fiksen van foutjes ;) Serieuzer, de HS55's zijn erg goed maar niet krachtig genoeg imho voor dit formaat heli...

De keuze is denk ik de HS65MG's op de swash en de 3153 op de tail, of rondom 3153's... Ik ben er nog niet uit. Maar ik denk dat ik voor de 3153's ga...

De S3153 is in twee soorten te krijgen net als de HS-65. Denk dat het wel een aanrader is om voor de Metal Geared S3153 te gaan? als het de Futab's gaan worden.

Pardon,
Ik ben geen toppiloot maar volgens mij heb ik een aantal posts terug mijn persoonlijke ervaring al gedeeld... ;)

Eric

De keuze is op de 3153's gevallen, icm een 401 en een R146iP. Ik post mijn ervaringen nog wel. Bedankt voor de input!

Ton

Hai,

Ik wilde even via deze weg even vragen, of dat jullie deze servo kennen.

Het betreft de C-1016 van Thunder Tiger zelf. (staat ook achter in de bouw beschrijving dat die er in passen )

Deze passen vanzelf sprekend zou ik zeggen, maar is het wel een betrouwbare!! servo?
voor de prijs hoef je het niet te laten daacht ik. Zo rond de € 20,- geloof ik.

Hoop dat er iemand ervaringen mee heeft.

Laat maar horen.

Met vriendelijke groet.

Back