Mini Titan, tail wijkt af

• Topicstarter Topicstarter SKJ
  • Startdatum Startdatum
S

SKJ

Guest
Goedenavond,

Ik ben al een hele tijd in het bezit van een mooie Mini Titan maar heb er jammer genoeg de laatste tijd weinig tijd voor gehad (niks dus). Zeker als arme student is het soms niet makkelijk.

Maar goed, heb onlangs eindelijk bepaalde stukken ontvangen die ik nog nodig had en kon hem dus weer eens op orde stellen. Het probleem eigenlijk is, hij heeft nooit echt op orde gestaan, er was altijd wel iets maar ik had te weinig tijd om het echt goed te doorgronden (heb ook maar 1 lipo). Nu had ik onlangs eens wat meer tijd en heb me eens beziggehouden met de dingen goed te analyseren en hem dus voor de eerste keer echt deftig ingesteld. Om to the point te komen: nu staat hij redelijk op orde maar ik zit nog met een paar probleempjes:
  1. De staart wijkt af bij meer pitch, hij gaat automatisch naar links en moet dus altijd blijven corrigeren naar rechts (als ik het zo zou laten zou hij redelijk snel rondjes draaien)
  2. Hij heeft echt een sinusoïdale hoogtebeweging, bij meer pitch gaat hij deftig omhoog maar dan gaat hij weer omlaag om dan weer een beetje omhoog te gaan, wel in niet-normale mate. Dit gebeurt wel redelijk rustig.
Voor de rest vliegt hij redelijk goed denk ik, maar het is redelijk moeilijk soms, aangezien ik niet zoveel tijd heb en zelf alles opzoeken vraagt veel tijd. Iemand die er veel van kent zou zoiets waarschijnlijk redelijk snel zien en kunnen aanpassen maar ik ken hier jammer genoeg niemand in de buurt.

Aantal instellingen en setup:
Mini Titan met
Stock motor
Align 35A esc
Standaard blades (alhoewel er aligns klaarliggen voor als ie wat beter is)
FS60 swash en FS61BB tail
GY401
Flightpower 2500mAh

Verder nog met een MX12:
Throttle: 0 - 85 - 85 - 85 - 85 En Pitch: 40 - 59 - 70 - 85 - 100 (zoiets)
Gyro: 63

Na mijn specs te typen bedacht ik me net nog iets, ik heb altijd gedacht dat het naar links gaan van mijn tail te maken heeft met de setup van mijn tail servo. Die zou op 90° moeten staan, maar dat lukt niet zomaar bij mijn servo, zou ik hem hiervoor moeten bijtrimmen?

Ik zou graag eens echt beginnen vliegen, op de simulator gaat het allemaal goed maar mijn mini titan is er nog niet klaar voor.

Alvast bedankt voor te lezen.

Ik zou beginnen met het plaatsen van die Align bladen i.p.v. de standaard bladen.
Dan kan je een minuut langer oefenen met je lipo en heeft je ESC het een stuk makkelijker.
Voor uitgebreide uitleg over de afstelling van de GY401, met dank aan heliclub Westland:
Heli Club Westland (HCW) - Setup Guide (Futaba GY401)

Dan kijken hoe hij het doet, en evt.gyro gevoeligheid verder afstellen.
Iedere keer als je iets essentieels aan je setup veranderd veranderen er ook andere zaken.
Als hij het goed doet, doet ie het goed.....

succes
Eric

Controleer de spanning van je belt. Als deze te slap is kan hij slagen missen waardoor de tail wegdraait. Bij mij waren de tandjes van het wieltje aan de voorkant van de belt bijna helemaal weg, oorzaak het te slap staan van de belt. Bij mij draaide de tail dus ook weg. Het is nu van alu.

Mijn gear om de belt aan te drijven is ook al alu, alsook mijn staart.

Ik heb zonet even mijn GY401 weer opnieuw ingesteld op goede hoop, ook daar even een nieuw armpje op gezet (deze staat iets meer op 90°). Ook nog de aligns op gezet en voor de rest alles nog even gecheckt.

Ik ga er hopelijk straks nog even mee vliegen, ik ben benieuwd.

Tgoh, zonet weer even geprobeerd...

Zodra hij wat throttle krijgt, hoor je echt de bladen goed (geen goed teken dus). Ik denk dat het een beetje een tracking probleem is, ervoor had ik dat ook een klein beetje, maar zeker niet in deze mate...

Je krijgt hem sowieso ook niet van de grond (ik wou ook niet veel throttle meer geven want het hoorde niet zo goed). Het lijkt mij raar dat een beetje tracking hiervoor zou kunnen zorgen (toch in deze mate), kan dit?

Voor de rest heb ik bijna niks aangepast, ik ga er eens naar kijken maar zou het niet direct weten...

Niemand in de buurt die er naar kan kijken?
Of de zaak waar je 'm gekocht hebt.

Nee, helaas. De winkel waar ik hem heb gekocht is ook wat te ver.
Da's inderdaad best jammer, het lukt mij uiteindelijk ook wel maar veel trager (heb ook minder tijd) dan iemand die al meer ervaring heeft.

Zonet even goed bekeken, blijkbaar is er iets mis met de pitch. Pitch curves en dergelijke meer zijn nog altijd hetzelfde, maar hij moet op -+70% pitch staan eer hij op -+0° staat. Voorheen was dat in orde, zal dus morgen maar eens kijken hoe ik dat ga oplossen.

Daardoor dat ie zo'n lawaai maakte, hij stond op redelijke negatieve pitch... Tgoh. Alvast bedankt toch.

Pitch word niet zomaar anders, ik stel voor dat je je setup goed doorloopt!
Weglopen van de staart is 99,9% van de tijd verkeerd trimmen met een 401. Stelregel: niet trimmen ;) Als je een hh gyro trimt verleg je niet het 0-punt, maar geef je stuurinput en gaat de staart dus lopen. Korte afstellingsinfo: Servohevel 90 graden (Evt trimmen met de zender maar niet met de trimknopjes!), bell crank 90 graden, gyro resetten (Accu los en weer vast), opstijgen en dan met de lengte van stuurstang de nulpositie instellen. Daarna NIET IN DE VLUCHT TRIMMEN! Opstijgen, afwijking constateren, neerzetten, trimmen, gyro resetten, opstijgen weer.

Succes,

Ton.

ik had ook de 61speed op mijn e325 staart staan en had de zelfde problemen met weglopende staart. heb ik voor een groot deel kunnen verhelpen door de gyro in normal mode te zetten en hem met de trim knop uit te trimmen en vervolgens de gyro weer op hh mode te zetten zoals in de uitleg op de HCW site, maar de beste oplossing kwam pas toen ik er de 9257 op gezet heb

Ik wou toch nog even reageren.

Blijkbaar was er ergens per ongeluk een channel gereversed waar dat niet had mogen zijn, vandaar mijn bladen probleem.

Wel nu heb ik die mooie Aligns erop en ik moet zeggen, dat vliegt echt vééél beter, veel "zachter" en lichter ook. Ik heb wel weer even de throttle linear gehouden, dat vliegt wat rustiger vind ik.
Ik ben nu nog juist aan het kijken hoe het zit met mijn staart die automatisch naar rechts gaat. Ik denk dat het iets te maken heeft met het feit dat ik vlieg op de staart (en dus niet op de neus), ik ben dat jammer genoeg al gewoon.

Ik heb jammer genoeg nog altijd maar één batterijtje, dus wanneer hij weer is opgeladen, ga ik dat weer eens in orde proberen stellen.

Alvast bedankt voor de tips hier.

ik had ook de 61speed op mijn e325 staart staan en had de zelfde problemen met weglopende staart. heb ik voor een groot deel kunnen verhelpen door de gyro in normal mode te zetten en hem met de trim knop uit te trimmen en vervolgens de gyro weer op hh mode te zetten zoals in de uitleg op de HCW site, maar de beste oplossing kwam pas toen ik er de 9257 op gezet heb
Dit is inderdaad wat ik straks ga doen, momenteel is het wel redelijk erg wbt weglopen.

SKj zei:
Ik denk dat het iets te maken heeft met het feit dat ik vlieg op de staart (en dus niet op de neus), ik ben dat jammer genoeg al gewoon.

Je bedoelt toch niet linker stick links geven en dan de heli met de klok meedraaien he.... Dat zou ik echt asap afleren, dat is alleen handig tijdens hooveren maar alle andere figuren die je nu gaat leren (Zoals rondjes vliegen...) zijn dan niet meer logisch...

SKj zei:
Ik heb wel weer even de throttle linear gehouden, dat vliegt wat rustiger vind ik.

Als je headspeed veranderd (Dat zeg je in je post) veranderd ook de tailspeed, en de tail is gemaakt om met een bepaald toerental te werken (Net als je head trouwens). Vooral onder een bepaald toerental heeft je staart te weinig druk om tegen het koppel in te komen en dan kun je trimmen tot je een ons weegt... Vergeet niet dat de staart 4-5x zo snel draait als je hoofdrotor, en dus 4-5x zoveel last heeft van meer of minder toeren! Ik zou de pitch lineair maken en de headspeed met een curve constant, dat is veel rustiger vliegen qua landen en alle krachten op je heli blijven in verhouding...

Groetjes,

Ton.

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens!
Vliegt veel beter en leert sneller m.i.
Je hoeft dan niet weer eerst te wennen aan schakelen naar idle-up en een lineaire pitch instelling als je wat verder ben.
Je begint gewoon met een iets lager constant toerental en iets minder uitslag op je swash , en schroeft beide langzaam op naarmate je beter wordt.

Eric

Je bedoelt toch niet linker stick links geven en dan de heli met de klok meedraaien he.... Dat zou ik echt asap afleren, dat is alleen handig tijdens hooveren maar alle andere figuren die je nu gaat leren (Zoals rondjes vliegen...) zijn dan niet meer logisch...
Inderdaad, ik zou dat best zo snel mogelijk afleren.

Ik ga straks nog proberen een vluchtje te doen (en eens zo snel mogelijk kijken voor een andere batterij, want met 1 batterij kan je amper iets doen). Ik ga proberen mijn throttle weer constant te zetten en mijn pitch mooi lineair.

Maar dat met die staart, was gisteren precies nog niet echt verholpen, ik moest blijven corrigeren. Maar omdat ik maar een paar minuutjes kan vliegen, is het soms veel te weinig om echt zeker te zijn. Wel vloog hij best mooi stabiel.

Eerst nog even op de sim wat gewend raken aan de nieuwe staartcontrole.
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik krijg die staart er toch maar moeilijk uit eerlijk gezegd, dan zou ik zo goed als helemaal opnieuw moeten beginnen. Op de sim lukt het namelijk al redelijk goed, is het zo'n handicap om de staart omgekeerd ingesteld te hebben?

Toch zeker straks laat ik hem nog even normaal, anders crash ik gegarandeerd.

ja, die handycap wordt steeds groter, als je straks gaat autorijden, moet bij elke auto die je koopt het stuur worden verbouwd .als je aar rechts wilt, moet je naar links sturen en vica verca.

En als iemand je met je hely wilt helpen vinden ze dat niet fijn.

Dus snel afleren en omdraaien die staart aansturing.

groet R

Back