mini titan uit erfenis, enkele vraagjes

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Friso, 14 mei 2020.

  1. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal ik ben al enige tijd in het bezit van een mini titan 325 ? uit een zeg maar erfenis.
    lang naar gekeken maar nu toch maar eens kijken wat het is.
    Ik heb de lipo opgeladen en aangesloten en .....deed uiteraard niks .....na het pairen met de spektrum DX7 had ik leven in de heli.
    Ik ben echt nieuw in het rc heli vliegen en weet dat het echt heel erg fout kan gaan dus alleen hovering en niet meer als een meter gek zat.
    nu de eerste keer met een beetje meer trottle leek het wel of de heli alleen naar beneden wou ??
    ik internet op vooral you tube en raar maar waar en corigeer waar ik fouten maak.
    als ik de heli op mijn werkbank zet en de motor loskoppel en dus 0 % gas geef staan de bladen ongeveer op 12 % pitch negatief bij 50 % 0 % pitch en bij 100 % gas 12 % positief.
    maw hij staat verkeerd om ......als ik naar de swash plate kijk gaat ie van beneden naar boven .....als ik de drie servo's polariteit omdraai is de beginstand van de swash plate bovenin en tijdens gas geven krijg ik de heli van de grond ??? maar dan gaat de swashplate dus naar beneden ?? is er iets wat ik dan niet begrijp of over het hoofd zie of is dit normaal ??
    misschien dat iemand me hiermee kan helpen.

    M.V.G. Friso
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.679
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb hier ook een mini titan en de de swash omhoog doet de heli stijgen. Wellicht is de kop verkeerd gemonteerd. Ik heb ook de handleiding met duidelijke foto`s. ik kan je die met watsup sturen als je wil.
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.274
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee dat staat hij NIET!!!!

    Het klopt dat hij aanvankelijk harder naar beneden gedrukt lijkt te worden, maar dat komt omdat de rotor optoert. Bij middenstand is de lift neutraal, en bij nog meer gas gaat hij echt naar boven.

    Gauw die polariteit van de servo's weer terugzetten, en dan hééél snel hulp zoeken, anders zit je binnen 10 seconden met brokken.
     
  4. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp

    Hoi bedankt voor de snelle reacties .....maar misschien ter opheldering n.a.v. je reactie of dat ik het fout heb opgeschreven ik bedoel echt met: met 0 % gas staan de bladen zeg maar met het snijblad ( sorry voor de rare benaming) naar beneden en met 100 % met het snijblad omhoog en dit is als ik de servos zo zet dat met gas gegeven de swashplate omhoog gaat ....draai ik de polariteit om gaat de swashplate van boven naar beneden met gasgeven en dan gaan de snijbladen de goede kant op
     
  5. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp

    hoi ook nog bedankt voor de reactie ....de handleiding heb inmiddels gevonden wel in het engels maar daar red ik me wel mee en idd dat is volgens mij de juiste richting die de swashplate moet volgen tijdens gasgeven.
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Doesburg
    Ik wil geen party pooper zijn maar als ik je vragen zo lees begrijp ik van jou dat je geen ervaring hebt en vrijwel geen idee hoe de heli moet werken.
    Dat is prima, we zijn allemaal ooit begonnen.

    Echter als jou doel is niks geks doen, alleen even proberen op een metertje te hoveren dan moet ik je teleurstellen.
    Dan ga je de genoemde 10 seconden van Brutus niet halen, en schrijf je de heli af.
    Zeker als je begint met 12 graden blad hoek positief en negatief, dat is ongeveer een flinke 3D gevorderde instelling.

    Als je voldoende lol hebt aan een paar seconden en dan een crash, dan kunnen we hier best wat tips geven om je toestel los te krijgen.
    Als je hem wilt proberen maar wel heel houden komt er toch meer bij kijken.

    Goed inlezen, goed afstellen, oefen kruis er onder, eerst op een sim oefenen, mischien gaat het dan lukken.
    Heli vliegen is echt een kunst, iedereen kan het leren, maar ik ken nieman die zonder voor-kennis even op een metertje rond hovert met een mini titan.

    Is niet negatief bedoeld, gewoon realistisch.
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.274
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je zei zelf, dat hij met het gas dicht (stick naar achteren) pitch -12 graden had. Dat is correct, dat hoort zo. Met de stick in het midden, 50% gas, horen de bladen op 0 graden te staan, en bij vol gas horen de bladen op +12 graden te staan.
    Dat zijn weliswaar voor een beginner nogal onbruikbare afstellingen in mijn optiek, maar honderden mensen zijn desondanks toch zo begonnen.
    De servo's ompolen, heb je er bij nagedacht, dat hij dan ook opeens de verkeerde kant op gaat sturen???

    Ik kan alleen maar zeggen: schrijf als strafwerk Tbird zijn post 100 keer over :D :D :D

    zonder dollen: als je zelf doorgaat, dan heb je echt maar uitermate kort plezier van je heli. En da's zonde, want Mini-Titans zijn heel erg leuk vliegende machientjes.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  8. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp
    haha kijk lekker eerlijk hou ik van en terecht hoor maar misschien kwam het een beetje over dat ik wel even met die heli ga vliegen maar dat ik dus niet de bedoeling ( uiteindelijk wel natuurlijk)
    Maar het is meer ik heb hem dus ging ik eens kijken of ie het überhaupt doet, en zo heb ik me eerst aardig ingelezen over de materie en er zit inmiddels een oefen kruis onder de titan en hover me de tandjes op Phoenix. best lastig trouwens.
    ik weet niet of er in de omgeving van den helder mensen zijn die dit regelmatig beoefenen want ik denk dat het handiger is om het probleem van het verkeerd om werken van de besturing uit leggen terwijl we het probleem ook kunnen zien.

    Groet Friso
     
  9. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo bedankt voor reactie en ik ben al begonnen met schrijven ;), maar ik bedoel echt met gas op o heb ik +12 graden en met vol gas heb ik -12 graden en dan gaat de swashplate omhoog.......als ik de polariteit omdraai draait dit om en ja ik heb gezien dat de besturing dan ook omdraait.
    Ik was ook meer bezig met de vraag hoe dan ? .......
    kan het zijn dat idd de kop verkeerd om gemonteerd zit of zoals ik al eerder zei misschien een ervaren piloot er naar laten kijken ?

    Groet Friso
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dit dus. En niks anders. :thumbsup:
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.679
    Locatie:
    Nootdorp
    Zitten je bladen wel juist ? Want echt, de titan geeft pitch als de swash omhoog beweegt.
     
  12. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp
    Hoi ..... ja.de bladen zitten als de rotor draait met.de scherpe kant naar achter ..
    Rechtsom
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.274
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Plaats eens foto's als je wilt. (Dat doe je door de foto op je laptop of device te zetten, en dan rechtsonderaan je bericht "Upload Bestand" te klikken.
    Selecteer de gewenste foto, en als hij geladen is, klik je de cursor dáár in de tekst waar je de foto wilt hebben, en klikt dan onderaan je bericht naast het postzegel-fotootje op "volledige afbeelding")

    Foto's hebben we veel meer aan.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.034
    Locatie:
    Rotterdam
    Of bladhouders op zn kop.
    Zit de aansturing van het blad aan de verkeerde kant.

    nogmaals.
    Gevorderd persoon doet wonderen..
    En scheelt je veel geld.
     
  15. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp
  16. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp
    Foto is.niet super duidelijk en kan ook nu even geen nieuwe maken aangezien ik niet thuis ben ....wordt vervolgd
     
  17. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp
    Iets minder ingezoomd
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Friso

    Friso

    Lid geworden:
    4 mei 2020
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Julianadorp
    En zijn er misschien mensen lees piloten in de kop van Noord-Holland waar ik eventueel eens langs kan rijden met het hele spul om te laten zien waar ik mee zit ??
     
  19. Stitch

    Stitch Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Heerhugowaard
    ...... Heb je geen handleiding/bouwbeschrijving van de heli....
    Dan kun je zien of het wel allemaal goed is opgebouwd. Ik heb diverse heli's moeten aanpassen omdat er geen barst van klopte hoe het was opgebouwd.
    Nu ben ik meer een bouwer dan een vlieger, maar ik wil wel dat alles klopt zoals het hoort te zitten.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2020
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.274
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aan deze foto kan ik niks zien, maar mijn eerste indruk is dat de kop gespiegeld opgebouwd is want bij dit type rotorkop zit vrijwel altijd de bladstuur-arm aan de trailing edge, en op de foto zie ik ze bij de leading edge zitten.
    Ik kan daar pas wat meer en definitiefs over zeggen als je een duidelijke (scherpe en ver ingezoomde) foto van het mechanisme ONDER de kop, dus swashplate plus de stangetjes en dingetjes naar boven toe, plaatst.
    Maar als mijn vermoeden juist is, zou inderdaad zoals het bij jou zit, de pitch richting positief moeten gaan als de swash naar beneden beweegt, en dat is niet zoals het hoort.
    Dat valt simpel op te lossen, door de bladen even uit de houders te halen, de ballinkjes van de bladstuur armen los te wippen, en d bladhouders 180 graden " over te flippen". Linkjes weer inklikken, bladen terug, en dan zou het goed moeten zijn
     

Deel Deze Pagina