MINI V STABI + S BUS ontvanger FUTABA

Ik ben sinds enige tijd aan het vliegen met de MINI V STABI 5.1 , maar nu wil ik er een FUTABA S BUS ontvanger op zetten ..
Dan ben ik van een aantal kabeltjes af ... :-)

Nu is mijn vraag , wie kan me even helpen met de aansluitingen van de S BUS ontvanger naar de MINI V STABI ...

De ontvanger die ik wil gaan gebruiken is de FUTABA :

Futaba R6203SB 2.4G 4-channels S.Bus Micro Receiver

Nu op de ontvanger staat een SBUS kanaal , deze gaat naar de RXA van de mini V STABI ?
en de ESC ( ik gebruik de JIVE HV 120 A ) deze gaat naar kanaal 3 van de ontvanger .. ? of gaat deze ook naar de MINI V STABI ?

kan ik de software gewoon loslaten en omschakelen naar de S BUS ontvanger of moet ik opnieuw beginnen met de afstelling in een volledig nieuwe setup ?

Zoals jullie lezen zit ik met enkele vragen ,

Alvast bedankt voor de hulp ..

Grtz

Ronny

Ja ik heb de manual gezien , maar is dit dan niet de RXB functie , zodat je de Governer van de V STABI kan activeren ?
Ik heb nu een JIVE 120 HV en dat werkt prima nu ... dus ik denk dat ik gewoon zo verder ga en de ESC op de ontvanger aansluit op kanaal 3 ...
Maar dan moet gewoon de S BUS naar kanaal RXA van de MINI V toch ?

Dus als ik even opsom :

ESC naar kanaal 3 in de ontvanger
SBUS kanaal van de ontvanger naar RXA :
RXB .. blijven vrij .. of moet hier nog iets in ??
RXC .. blijven vrij .. of moet hier nog iets in ??
CH1 .. servo
CH2 .. servo
CH3 .. servo
RD .. heckrotorservo

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
De MiniV kan nog niet als governor gebruikt worden.
En volgens mij moet de SBUS stekker in de RXC en NIET RXA.
RXA is namelijk een kanaal met 3 keer signaal en niet plus-min-signaal en de SBUS kabel draagt ook plus-min dus vandaar.

daarnaast vraag ik mij af of kanaal 3 op de 6203SB hetzelfde "uitzend" als kanaal 3 op de SBUS of dat het gebruik van de een het ander uitsluit... Zou dus kunnen dat kanaal 3 op de RX niet eens werkt.

Laatst bewerkt:
Gas moet gewoon in de ontvanger, tenzij je je de vbar governor gebruikt.
Gaat hier om Sbus, niet over single line(dat is de 6004ff).

anders even makkelijk uitproberen... servo eraan hangen om te testen. zou best kunnen dat RX B ook als gas output werkt.

Ja misschien even uittesten op een testbank .. ja de MINI V heeft nog geen governer functie , het is de grote V BAR die dat wel al heeft meen ik ...

Ik denk wel dat kanaal 3 van de RX gewoon uitzend ...
Nu het SBUS kanaal daar moet ik even over verderzoeken , RXA is idd een signaal kanaal op de V STABI , dus het wordt RXB en of RXC waar de S BUS naartoe moet dan ...

Grtz

Ronny

Quote van de v-stabi site:

Connectors for single line (Jeti, Futaba RASST, Graupner HOTT) and Futaba S-Bus as well as Multiplex M-Link:

RD = Tail rotor servo
Ch1 ... 3 = Swashplate servos
RX A = not used
RX B = ESC signal output
RX C = RX signal input
RX 1 = not used
RX 2 = not used

Wiring your Mini VBar | VStabi

De regelaar dus in de v-bar steken mijn inziens, de ontvanger zou je als een sataliet kunnen zien als bij spectrum. Alle stuursignalen stuurt hij over 1 kabel door dus ook je gas. V-bar GOV werkt idd nog niet met de mini-V omdat er nog geen oplossing voor het aansluiten voor een sensor is. (wat er wel aankomt)

Wel even belangrijk, op RX A alleen singaal kabels aansluiten hiermee bedoel ik de kabel die zich in 3en splitst voor als een gewone ontvanger gebruikt wordt (in dit geval dus niets). Een kabel waar stroom over gaat lopen kan schade veroorzaken. Op dezelfde manier dat een kabel op z'n kop in een ontvanger steken geen goed idee is.

EDIT: van de v-bar site zelfde pagina als eerder gelinkt: " RX A = triple I/O, do not use for RC voltage!".

Tom J

Laatst bewerkt:
dus SBUS en single line vallen qua aansluiting dus onder hetzelfde kopje.
ben nog wel benieuwd of kanaal 3 op de ontvanger dus ook werkt.

Voordeel als je de esc op de RXB gebruikt met de Jive is dat meteen een voedingskabel direct op de Vstabi hebt. Dan kun je het 2e bec kabeltje in de ontvanger of met y-kabel aan de vstabi hangen

Laatst bewerkt:
@ Fire Fly ,

Prima , ik ga het alvast zo eens aansluiten op een test bankje ...

@ Dannyvg ,
Ik ga het dus gewoon aansluiten op de RXB van de V STABI ...

Thats mannen voor de hulp ...

Grtz

Ronny

en werkt het al?
Ben ook aan het twijfelen om een SBUS ontvanger aan te schaffen. Die past tenminste in het frame bij mij.

ik heb zelf ook een sbus ontvanger aangeschaft voor mijn 450 en inderdaad de ESC in RXB en de ontvanger in RXC .Vooral als je esc ook een interne BEC heeft voed hij gelijk de ontvanger.

Let op dus NOOIT je esc+bec in de RXA stoppen!!! anders blaas je je vbar op!

Hei ,

Ik heb nog steeds geen andere V BAR , de huidige waar ik mee vlieg laat ik zo , ik had die normaal deze week , maar door omstandigheden is het vertraagd ...
Zo snel als ik alles heb , maak ik een paar foto's en een verslagje ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
UPDATE ,

De V STABI zal een grote versie gaan worden , maar de bekabeling zal ongeveer hetzelfde gaan blijven denk ik , ik heb het aansluitschema al eens bekeken en we komen er wel uit ...
Fotos en verslagje volgen ..

Back