mini Vbar - tail servo schakelen HH/norm via TX

Discussie in 'Flybarless' gestart door Tbird2, 8 jul 2014.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    To all, ik ben al aan het googelen geweest maar kan de oplossing niet vinden.

    Ik wil graag de de tail gain in de mini Vbar kunnen schakelen tussen hold en norm, ik gebruik norm alleen om voor het opstarten de tail te centreren. Helaas krijg ik dit niet voor elkaar.

    Ik gebruik een T8FG, FrSky TFR8SB Sbus receiver, Logo 400SE Align 650 tail servo, en een mini Vbar black aangesloten via Sbus.
    Alles lijkt correct. In het Vbar menu (5.3) heb ik “aux gyro gain” geselecteerd, cf het manual van de Vbar in de T8FG in het gyro menu “norm gyro” geselecteerd (dus niet AVCS), kanaal 5 (aux) op een schakelaar toegewezen, en zie daarmee ook de positie van de gain veranderen in het Vbar hoofd scherm. Met het aanpassen van de gain in de T8FG zie ik ook de gain waarde op het Vbar scherm veranderen dus alles lijkt te werken. Het lukt me dus alleen niet om een “norm” mode ingesteld te krijgen waarbij de servo centreerd. Ik heb ook geprobeerd toch AVCS gyro te selecteren in de T8FG in het gyro menu maar dat maakt geen verschil.

    Help help… hoe krijg ik mijn tail servo gecentreerd??
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2014
  2. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey goede avond .

    ik ben niet zeker maar als je mini Vbar niet de Pro versie is , is het volgens mij enkel mogelijk de Vbar in '' hold '' te vliegen .
    Als je de pro update hebt gaat het volgens mij wel in '' normal '' mode
    Ben ni zeker ma denk dat het zo zit

    grtjs , blitske
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    En waarom zou je in "rate"mode willen op starten in normal mode?? en dan pas over schakelen naar heading hold mode in vlucht?

    Je kan gewoon opstijgen hoor in HH mode

    Op je vraag terug te komen:
    in het Vstabi menu bij Tail rotor kan je onde de sub instelling ( het hoedje) rate mode,hh mode en Micro mode aan vinken (ik heb overigens wel de Pro versie) hoe het met de mini V bar zit weet ik eigelijk niet.
    maar volgens de Mikado site kan je alleen in HH mode de Mini Vbar (express) gebruiken en niet beide dus dan zou je een upgrade moeten doen naar V5.3Pro

    S6
    Jeroen
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Heren beide bedankt voor het snelle antwoord.

    Ik wil alleen de helie weg zetten met een gecentreerde staart (norm mode), tijdens (of voor) het opspoolen schakel ik altijd over naar HH, zo staat de tail altijd center en geeft hij nooit een zwieper op de grond tijdens het op toeren komen.

    Inderdaad kan ik ook in het Vstabi menu bij Tail rotor onder de sub instelling rate mode, hh mode en Micro mode aan vinken. Als ik hier rate aanvink gaat hij idd naar center alleen (en dat heb ik eigenlijk nog niet getest….) ben ik er van uit gegaan dat hij dan over de hele range op rate staat, en dat wil ik dus zeker niet.

    Ik gebruik versie 5.3.4 PC software. Volgens de PC software zou de Vbar controller 5.3.1 hebben.

    Volgens de Vbar site heeft 5.3 express idd alleen HH, echter volgens diezelfde site zou er geen express op de mini black kunnen. Er kan wel 5.3 pro op, maar die heeft weer wel HH en norm.

    Nou ben ik dus nog verder in de war.
    Ik vrees dat jullie wellich gelijk hebben en dat ik deze Vbar niet via de zender kan schakelen tussen HH en rate.
    Ik hoop dat iemand het e.e.a met zekerheid kan bevestigen.
    Kan het idd zijn dat de mini Vbar black staart gyro geen TX schakelbare norm/HH functie heeft?

    Wanneer het niet kan ga ik er zo maar mee vliegen, als het dan toch niet is wat ik er van verwacht heb ik in ieder geval een reden om de mini blue te kopen J
     
  5. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik kan de mini vbar black niet (gebruik alleen de Full Versie's op me Heli's) maar je zou je vraag ook op het Vbar forum kunnen stellen:VBar Forum | VStabi

    In iedergeval kan je dus gewoon in HH mode opstijgen/vliegen zonder een zwiepert te krijgen met opspoolen.

    S6

    Jeroen
     
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Je kan niet switchen tijdens het vliegen. Dat kan met geen enkele vbar. Zie ook niet in waarom je dat zou willen, want even de slider in het midden sturen is genoeg om een zwieper te voorkomen.

    Express kan alleen op blueline en de nieuwe grijze.. de oude zwarte units gaan dan van 5.0 naar 4.0
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    OK, HH/norm switchen is dus niet mogenlijk op een (mini) Vbar.

    Het neer zetten van de heli en even "norm" inschakelen alleen om de tail te centeren heb ik mijzelf aangeleerd met de GY401. Ik vlieg nu BeastX en daar kan het ook bij, bij de Vbar dus blijkbaar niet.

    Geen probleem dan zal ik de tail even met de stick center zetten voor het opspoolen.

    Bedankt voor de hulp!
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat helpt niet geheel..

    Je ziet tijdens optoeren nog wel eens dat de slider een haar wil verlopen door allerlei trillingen die hij als beweging ziet.

    Zelf zet ik doorgaans de heli neer, loop terug..
    Zet op de gok ongeveer de staart op 0 graden. en tijdens optoeren zie je vanzelf of dit een goede gok was
    rustig licht maken, zie je vrij vlot of de staart een beetje om wil of niet.

    trek je hem met een ruk van de grond, dan kan ik me voorstellen dat de staart een stevige zwiep geeft.

    landen identiek. neerzetten, hold erop. en blijven sturen tot de rotor geen lift meer geeft...
    heb er een beetje teveel gezien die hold omhaalden, even omdraaiden om wat te vragen en tegelijk viel de heli (bijna) om
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    tijdens het optoeren heb je 2 indicaties hoor..

    -Zicht
    -Geluid

    als het daarmee niet lukt de heli recht van de grond te krijgen..

    Enne Student, flybarless rustig de lucht in trekken?

    Heli neerzetten, hold erop en sturen tot de snelheid eruit is:confused: je moet juist niet sturen!
    Als je FBL op de grond, of tijdens optoeren gaat wandelen is er iets niet in orde.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ook fbl laat ik rustig loskomen...
    ik weet dat velen hem ff kort enthousiast lostrekken..

    Maar je 2e opmerking vertelt ook waarom het bij jou eerder nodig zal zijn..
    ik heb in het verleden een paar heli's gehad, die door trilling rot irritant optoerden.
    continu zag je de swash de hoeken in lopen... eenmaal opgetoert en in de lucht, was er niets meer aan de hand.
    landen, en hij bleef ook eeuwig op 1 plek staan.
    ging puur over optoeren.
    Toendertijd heb ik mezelf dus aangeleerd naar de swash te kijken tijdens optoeren, en de swash recht te sturen als dit nodig blijkt.

    Voordeeltje van die manier van handelen, is dat ik dus voor hij loskomt al weet waar hij heen gaat en hoe heftig hij die kant op wil.
    zodoende hoef ik hem niet heftig los te trekken.

    Laat je hem hands off optoeren, en ga je dan pas aan de knuppels zitten op hem los te laten komen, kan het idd zijn dat hij wat heftiger een kant op wil

    En qua landen.. zag laatst bij een leerling de wind eronder slaan..
    stond op 0 pitch (of een haar meer) uit te draaien, en hij wilde toch echt weg
    vandaar mn aanbeveling om zo'n ding gewoon altijd in de peiling te houden, en zodra er beweging in de rotor zit te gaan sturen, en te blijven sturen..


    Tegenwoordig hebben de meesten nergens last van, en zou ik in theorie hands off op kunnen toeren.
    maar het zit nu eenmaal in mn systeem.
    En ik vind het geen probleem..
     
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    2 kleine toevoegingen, just for info.

    Ik heb vandaag voor het eerst gevlogen met de Vbar, het lijkt mij dat de Vbar meer last heeft van bijsturen op de grond (bij optoeren en landen) als mijn BeastX, bij de BeastX hoef ik nouwelijk extra atentie te schenken aan landen, bij de Vbar had ik het gevoel idd door te moeten blijven sturen. Was de eerste vlucht met de Vbar dus wellicht moet ik mijn mening in de toekomst nog bijstellen :)

    Mbt, het schakelen van norm/HH, na nog wat snuffel werk denk ik dat het mischien mogenlijk is door met de "banks" te werken. Ik denk dat je bv in bank 1 norm kunt selecteren en in alle andere banks HH. De banks kun je dan (als ik het goed begrepen heb) koppelen aan je flight mode.
    Ik heb echter voor de eenvoudige weg gekozen. Gewoon HH en op het oog even de tail center zetten voor het starten.

    Verder heb ik nog wat wobbel (nick en rol) in de heli, dus ik heb de head gain wat lager gezet. Morgen nog maar is een vluchtje proberen.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je kunt met banks werken, je kan ook "gewoon" via de gains werken.
    Nu heb ik er nooit echt goed naar gezocht, maar volgens mij werkt de vbar niet met een normal gyro modus..

    Ik heb me er toen wel eens over verbaast..
    Maar mij was het toen niet gelukt. ook niet lang geprobeert..

    Die banks zijn voornamelijk handig als je per vliegmodus een ander gevoel in de heli wilt hebben.
    die sliders waarmee je de reactie van de heli in kunt stellen, van snel en reactief naar rustig vliegend

    als jij alleen je gain er mee wilt regelen, kun je dit net zo goed op de "oude" manier doen
     
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Na de tip van jjdehaan in dit draadje heb ik het 2e tail rotor menu gevonden onder de "doctors hat", daarin kun je wel normal of hold schakelen. Echter niet via de zender.
    Als je in het tailrotor blok op de "doctors hat" klikt komt er een 2e scherm waarin je lock/rate/micro mode kunt selecteren.

    Wat ik nu denk is.... (nogmaals ik ben Vbar newby) dat je om HH/norm te schakelen via de zender de banks kunt gebruiken door in elke bank ook een andere gyro mode te selecteren.
    Zo denk ik dus dat je in bank 1 "rate" kunt selecteren en in bank 2 (en hoger) "lock".
    Zo kun je dus via je zender in de flight modes schakelen tussen norm/HH.

    Maar goed, ik heb (nog) geen behoefte aan een andere FBL setting per flight mode, dus ik heb onder "other" gewoon "aux - gyro gain" geselecteerd, daarmee vlieg (en start ik dus op) in HH mode, en kan ik alleen de gain schakelen via een toegewezen schakelaar.
    Lijkt (na 1 vlucht....) allemaal goed te werken zo.

    Ik heb mijn setups graag simpel, vandaar dat ik liever (nog) niet met banks werk :)
     

Deel Deze Pagina