Mini Yak 55 shockflyer

Ik heb al eerder een mini shockflyer gebouwd, alleen om uit te proberen óf het een beetje werkt.
Dat beviel eigenlijk best goed, dus ben nu serieus bezig om een mini shockflyer te bouwen.

Het model is een yak 55M verkleind tot 65%, dus de spanweidte is nu ongeveer 50cm.
Het streefgewicht wordt +/- 65 gram.

De bedoeling is dat het vliegtuig(je) vol 3D gaat worden, maar dat is nogal een uitdaging omdat de motor net geen 70 gram trekt.

full

de setup:
Motor: 5 grams HXT 2000Kv (in werkelijkheid iets zwaarder)
Regelaar: Turnegy Plush 6 Amp
Servo: 1x D47s (rol) 2x EM 3,7gr (hoogte/richting)
Ontvanger: 2,4Ghz 4 kanaals Corona (3 gram !!)
Accu: 2s 100mAh 20C Zippy Lithinum polymer (7 gram met balans/ontlaad stekker!)

Alles waar een plasticje omheen zit is ervan ontdaan, zit eraan te denken om de servo draadjes te vervangen door koperlakdraad, maar de pinnetjes laat ik wel gewoon aan de ontvanger zitten.

full

Mooi om te zien hoe schattig dat motortje is!

full

Totaal gewicht is 38 gram, lijkt wel iets veel als je < 65 gram wilt blijven...

Tot later!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen heb ik een motorsteuntje gemaakt voor de 5 grams brushless.
Ik heb een carbon buis gepakt met de binnendiameter van 6mm.
De wand dikte was 1,2mm dat vind ik wat veel, want er komt toch maar 70 gram aan te trekken.
In de kolomboormachine heb ik die geschuurd, en nu is de wand 0,46mm
Het orginele alu steuntje weegt iets meer dan 1 gram, maar die moet dan nog ergens anders op geschroefd worden, dus een carbon buis is de lichtste oplossing.

op de planning voor morgen:
Servo's op dieet zetten, en de boel uitsnijden.

grt

Hoi,

bouw je deze shocky voor binnen of buiten ?

Om een toestelletje voor binnen te hebben is het idd zaak om zo licht mogelijk te bouwen. Mocht je 'm voor buiten maken, dan denk ik dat je 'm beter niet te licht kunt bouwen.

Anders kan je er alleen mee vliegen bij nagenoeg windstil weer :(

Grtz,
Menno

Hij is voor binnen bedoeld, maar het is het einde van het indoor-seizoen, dus er zal 9 op de 10 keer buiten me gevlogen worden.
Ik heb al eerder een mini shock gebouwd, maar toen lette ik niet echt op de details.
Die was eigenlijk te zwaar, hij kon nét niet torquen, en verticaal ging dus alleen met een aanloopje.
Een licht toestel hoeft minder ''moeite'' te doen om in de lucht te blijven, en is daardoor makkelijker en directer te besturen.
Over de stevigheid maak ik mij geen zorgen, want naar verhouding is het 3mm depron dus bijna 6mm!!!

grt Ron

Hoi,

klopt, minder vleugelbelasting resulteert in minde rhard hoeven vliegen om toch voldoend elift te houden :)

Ik heb een 3DBatix shocky die 155 gram weegt voor in de hal:

IMG_2429.jpg

Ik heb 'm ook wle eens buiten gevlogen, maar dat is niet echt fijn, daar is ie voor het mooie te licht voor.

Hier staat een bouwdraadje op ons clubforum.

En hier staat een bouwdraadje op mbf.

Een wat grotere shock van zo'n 250 gram doet het dan fijner.

Grtz,
Menno

Jep, ik heb een Yak 54 van 126 gram gehad voor indoor, met echt veel power.
Had ook een yak van 165 op 2s, die vloog ik ook gewoon buiten, tot windkracht 2 is dat wel te doen.
Op 3s is ie dan wel leuk als je teminste genoeg carbon eraan hebt zitten ;)
Ik neem zomers gewoon een shockflyer mee naar het veld die een week geleden nog binnen heeft gevlogen.
Enige modificatie: landingsgestel eraf, en 3s accu!

Zow, na een korte pauze weer verder gegaan met de mini shock!

het depron (eigenlijk gediplaq = lichter) is uitgesneden, zie hier het resultaat:

full

De rol-roeren hebben orgineel een soort van contra vlak aan het uiteinde, maar dit heb ik weggelaten omdat het 3mm dikke roer uit zichzelf toch al stijf genoeg is, en er zou een klein kwetsbaar puntje ontstaan bij de vleugeltip.

Ik heb de servo's op een dieet gezet: de schroefjes zijn verwijderd, de onderkant hebben we ook niet nodig, en de draadjes zijn ingekort en vervangen door koperlak draad.
full

Eerst gaf mijn weegschaal 9 gram aan voor beide servo's (zonder armpje)
en nu is het nog maar 7 gram voor allebei mét armpje!
HobbyCity zegt dat deze servo's 3,7 gram wegen, maar zoals je ziet moet je daarvoor blijkbaar dus nog wel ff hobbyen :lol:

De koperlak draad is direct op de print gesoldeerd, maar ik heb de stekkertjes er nog wel aan gelaten omdat ik het zonde vind om ze aan de ontvanger te moeten solderen (wordt prutsen) al zou ik hier toch al wel weer een gram op kunnen winnen.

Het volgende op de lijst is het spuiten, er komt in ieder geval een mooi cockpitje op, maar verder heb ik niet echt inspiratie.
Iemand een idee?? :)

Groeten, Ron

leuk project, ga ik zekers volgen!
van die 3.7 grams servo's hoef je niet veel te verwachten qua centreren, dan had je beter 3x d47 kunnen nemen, maar daar hangt dan helaas ook een heel ander kostenplaatje aan.

Heb je ook digitale tekeningen van die yak?

Nop, het is een uitgeprinte yak op 64% verkleind op het kopieerapparaat.

van die 3.7 grams servo's hoef je niet veel te verwachten qua centreren, dan had je beter 3x d47 kunnen nemen, maar daar hangt dan helaas ook een heel ander kostenplaatje aan

Dat wist ik inderdaad ook al, ze zijn daarintegen wel vrij snel, en zeker lichter dan mijn favoriet: de HXT500

Op het rolroer komt een D47s omdat ik geen problemen wil met trimmen, mijn hoogte en richtingroer staan toch nooit stil :lol:

D47 zijn iets zwaarder, en moelijker uit te kleden, en deze 3,7 servo's zijn wel sterker dan de D47s

Grt

shocky

Hoi,
hee kan je mij die tekening op steuren van je shocky zodat ik hem over kan trekken???
klopt, minder vleugelbelasting resulteert in minde rhard hoeven vliegen om toch voldoend elift te houden :)

Ik heb een 3DBatix shocky die 155 gram weegt voor in de hal:

IMG_2429.jpg

Ik heb 'm ook wle eens buiten gevlogen, maar dat is niet echt fijn, daar is ie voor het mooie te licht voor.

Hier staat een bouwdraadje op ons clubforum.

En hier staat een bouwdraadje op mbf.

Een wat grotere shock van zo'n 250 gram doet het dan fijner.

Grtz,
Menno
hee kan je mij die tekening op steuren van je shocky zodat ik hem over kan trekken???

Back