Miniatuur coax kabel (1.2 mm) voor antenne

Voor al de vliegers die hun ontvangstantenne buiten de (CF) romp willen leiden zonder dat er in de romp signaalverlies optreedt heb ik 1.2 mm dikke 50 ohms coax kabel te koop. Je vraagt je af hoe ze het maken, maar het is dus een signaal kern met daaromheen een isolator, dan een kopervlechtsel en dan de buitenisolator. Ik gebruik het om de ontvangstantenne van mijn RC systeem zonder verlies buiten de (koolstof) romp te leiden.

Aan de ontvangerkant wordt de kern (signaal) aan de antennepoort gesoldeerd, de mantel komt aan de min (koperen grondvlak van de antenne of de min van de batterij). Aan de antennezijde wordt de mantel een paar mm teruggeslagen en wordt de antennedraad aan de kern gesoldeerd. Een beetje hotmelt aanbrengen en dan een krimpkous eromheen.

Prijs is 5 Euro / meter + postzegel (brief) of af te halen op een VV wedstrijd. Niet hele meter maten mag ook.

Bestellen via forum of onder a-van-wallene@hetnet.nl adres zonder de minstreepjes intypen

Allard,

Hoe groot is het signaal verlies in een koolstof romp indien er geen gebruik gemaakt wordt van coax kabel. Uiteraard is dit afhankelijk van veel factoren maar wat is er ongeveer te verwachten? P.s. Bij m’n Turbo is er groot verschil in ontvangst bij gebruik van kevlar of koolstof/kevlar nose cone (de antenne loopt over een afstand van ongeveer 15 cm in de nose cone, waar de nose cone eindigd gaat de antenne naar buiten).

Is het correct dat de antenne (indien geen gebruik gemaakt wordt van coax) over de kleinst mogelijke afstand door een koolstof romp moet lopen?

Het lijkt erop dat de lengte van de coax niet bij de antenne lengte opgeteld wordt. Wat zijn de restricties voor de lengte van de coax?

Bas

Hoi,

De koolstof fungeert als afscherming voor dat antenne gedeelte dat in de romp ligt.
Als de antennelengte voorgeschreven 90 cm is, en je hebt een derde daarvan in een CF romp liggen, dan ga je minstens een derde inleveren zo niet meer. Goede meetapparatuur geeft daar een beter beeld. Dit is ook sterk afhankelijk van de positie van de antenne in de CF romp.

Een antenne door de romp leggen en dan nog eens 90 cm daarbuiten (verlengen dus) is ook geen oplossing. De antenne is dan volledig ontstemt, en het signaal wat op het vrije deel wordt opgepikt gaat deels in de romp weer verloren.

De eigenschap van coax is, zoals je weet, een HF signaal te transporteren met zo min mogelijk verlies. Het verlies van coax wordt meestal in dB/100 meter opgegeven. Deze coax ligt op 55 dB / 100 meter.
Als je een meter zou gebruiken zit je op 0,55 dB en dat is verwaarloosbaar. Een verlies van 4-5 dB ligt op een halvering in reikwijdte. En daar moet je dus rekening mee houden als je de antenne zonder coax door de romp legt.
Het verschil ligt dus in een orde van grootte (factor 10) en grof geschat volledige of halve reikwijdte en aangezien de signaal-ruis verhouding verslechtert, wordt de ontvanger ook nog eens gevoeliger voor storing.

Allard,

Als ik het nu goed begrijp is het het beste om je normale antenne te vervangen door coax kabel (indien je antenne
nu geen coax is) met dezelfde lengte en deze zo snel mogelijk naar buiten te leiden. Heeft het nog zin om een vertikaal stuk te creeren ?, bijvoorbeeld door de antenne langs het richtingsroer omhoog te laten gaan (heb je gelijk een neusradius
van 0.6 mm). Overigens kan je 5m voor mij opzij leggen ? Ik neem het wel van je af tijdens een van de
komende VV wedstrijden.
Cheers

Bart

Hoi,

bijna goed:

Lengte van de coax maakt niet uit. Hoe korter hoe beter. Maar zaols gezegd, 0,5 dB/m is niet schokkend. De coax hoeft niet per se recht te liggen.
De coax eindigt in of net buiten de rompwand.

Lengte van antenne: zoals door fabrikant van ontvanger voorgeschreven. Deze moet wel recht zijn. dikte van materiaal maakt niet veel uit

Maximale instraling is als de antenne loodrecht op de lijn vlieger-model gepositioneerd is. Als je je kist dus alleen huizen hoog in bellen vliegt is horizontaal langs de rompas optimaal. Als je veel dicht bij de grond vliegt en/of veel buitenlandingen maakt is vertikaal beter :-)
Een goed compromis is dus een antenne die onder een hoek met de rompas loopt (best of both worlds).

Ik leg de 5 meter voor je apart (en het diamant zaagblad)

Nog vergeten:

De antenne dicht bij geleidend materiaal ontstemt de antenne. Dus de antenne op een CF/Alu pook lijmen is niet goed.

Trouwens misschien een idee: gebruik de pook zelf als antenne. De pook moet dan wel van een CF neusstuk electrisch geisoleerd zijn.
(en liefst alleen hoog vliegen ;-)) Indien de pook te kort is, kun je aan de staart het resterende draadje solderen met Alusol.

Ofwel:

Ontvanger-coax tot aan begin pook (kern van coax aan begin pook gesoldeerd)-pook (geisoleerd van neusstuk)-kort draadje (gesoldeerd aan pook)

Mogelijk dat dit coax trucje werkt, maar mogelijk maakt het ook helemaal geen verschil met je antenne een (klein) stukje los door je koolstof romp leggen.

Wat ik me nog kan herinneren van de lessen RF techniek op de HTS:
De coax heeft een karakteristieke impedantie van 50 Ohm. Wil je nu geen verliezen hebben door reflecties, dan moet de ontvanger, waaraan je de coax knoopt dezelfde impedantie hebben. Op deze manier creeer je een zo goed mogelijk SWR (staande golf verhouding) en heb je dus de minste verliezen.
De vraag is hier dus: heeft de ontvanger inderdaad een outgangs impedantie van 50 Ohm? En je antenne draad een (hoogfrequent) ingangsimpedantie van 50 Ohm? Ik denk het niet. Waarschijnlijk zitten er verkortingsspoelen in de uitgang van de ontvanger, die het mogelijk maken om met een kortere antennedraad te werken. Deze spoel maakt eigenlijk onderdeel uit van je antenne. Dus hoogst waarschijnlijk zie je op de uitgang van de zender, daar waar de antenne aangesloten is, helemaal geen 50 Ohm impedantie. (welke dan wel, zal per ontvanger verschillen)
Kortom, misschien wordt het ontvangst zelfs wel slechter als je de coax ertussen soldeert?!

Misschien kan een echte radio amateur goeroe hier uitsluitsel over geven?

Greetz,
Jurgen

Yo Maaskie,

In dit geval zou het binnenwerk van de ontvanger eens bekeken moeten worden. Als er aan de ingang een RF versterker IC wordt toegepast, dan is dit meestal een 50 Ohm component. Even kijken dus of er spoelen tussen antenneaansluiting en RF versterker zitten. Dit kan dan een indicatie zijn voor impedance matching netwerk.
Overigens is de SWR waarde niet eens zo belangrijk voor een ontvanger. Deze waarde wordt toch gebruikt bij zenders (bij een to hoge SWR wordt zendenergie gereflecteerd en in warmte omgezet, bij hoge zendvermogens lijdt dit to het opblazen van de eindtrap)?
Of er bij een impedantie mismatch signaalverliezen optreden in het microvolt bereik valt te bezien.
Gewoon uitproberen dus! Ik denk dat de impedantie mismatch van een antennedraad in de romp vele malen groter is dan de 50 ohm van een coaxkabel. Verder is het ontvangstbereik sterk afhankelijk van de vrije antennelengte (uiteraard afgestemd op de frequentie). Als je die dus gaat inkorten (afknippen of voor een deel in een CF romp leggen) ontkom je niet aan reikwijdte verlies.
Als je dit binnen de perken houdt (laten we zeggen maximaal 10% van de antennelengte binnen de romp) zal het verlies inderdaad niet al te groot zijn en zeker acceptabel.

Wat andere fabrikanten gebruiken voor coaxkabel weet ik niet. Maar heel grote kans dat dit vergelijkbaar materiaal is. Het fraaie van deze coax is de extreem kleine diameter (en dus lage gewicht).

CU zaterdag.

sorry allard
Maar Maaskie heeft volkomen gelijk
De impedancie is daar zeker geen 50 ohm en er zit een verlengspoel noch in de ontvanger.
Dus heb je daar een hele vreemde impedancie op dat punt van enkelen honderde ohms .
niet doen dus!!!!!
groeten jan

Bedankt voor de info. Verklaart tevens waarom er ook door fabrikanten soms verschillende lengtes voor de antenne gepropageerd worden.
Toch denk ik dat het een experimentje waard is. De wonderen zijn de wereld niet uit bij HF :-)

Back