Miniatuur Stoommachine "SJAN" boring 3mm, slag 5mm.

Mijn zelf ontworpen miniatuur stoommachine "SJAN" in bedrijf. Oscillerend met roterende schuif. Cilinder diameter 3mm. Slag 5mm. Brandstof: spiritus .

Laatst bewerkt door een moderator:
83 jaar en dan dat nog klaargespeelt? Respect, meesterlijk werkje. Zeer mooi vakmanschap!
3 om 5 is mij echt te klein.....je kan ook te priegelig gaan haha.

Groet, Monster Diesel

Natuurlijk kan de machine langzamer draaien, maar dan zal wel heel nauwkeurig de minimale stoomtoevoer(druk) geregeld moeten worden, alles is mogelijk, voor mij was de uitdaging om i.p.v. het bekende vlakke schuifje met veertje hiervoor in de plaats een roterend schuifje toe te passen.
De "SJAN" mini stoommachine heb ik beschreven in "De Modelbouwer"en de tekeningen zijn daar ook verkrijgbaar. Groeten fanaat

Leuk te horen Monster Diesel, je ziet wel dat techniek een gezonde hobby is en verveeld nooit.
Momenteel ben ik nog met diverse modelbouw-projecten bezig!
groeten fanaat.

full

Dit is de oplossing om geen last te krijgen met uiterst precies, heel dicht bij elkaar de poorten te boren in een vlakke spiegel.

Nu is het; hoe groter de diameter hoe meer omtrek verschuiving.

Mooi ontwerp.

Deze locomotief sp.br.160 mm. is indertijd door mijn vader gebouwd en heeft na de WO2 zowat in heel Nederland gereden, ondanks de leeftijd van de LOCOMOTIEF rijdt het nog steeds, wel met de minimale druk van, max.3 bar.(is er op afgeperst). Ook had hij indertijd 1936 de TEMC " Tilburgse Eerste Modelbouw Club" opgericht en schreef veel in "De Modelbouwer" Dus eigenlijk is het bij mij met de paplepel ingegeven Arie, groeten fanaat Sjef.

Daar ben ik het er wel mee ééns Arie zover het om techniek gaat,in mijn geval modelbouw, maar de tijden zijn (gelukkig) veranderd en worden (zijn) b.v. mijn kinderen met andere en nieuwere ,modernere dingen handiger, ik wil hiermee maar zeggen: de vijl en zaagbeugel etc. hebben als hobbygereedschap de beste tijd gehad. Groeten fanaat

maar de tijden zijn (gelukkig) veranderd

Tsja, waneer is een verandering een goede verandering?

Schoenveters strikken is niet meer nodig als je ze toch nooit los hoeft te maken, simpelweg omdat ze niet vastzitten of je klittenbandsluiting hebt.
CNC machines zijn leuk om vanuit je luie stoel te programmeren, maar over het algemeen is een conventionele draaibank/ freesbank lang niet zo duur.
Heb je dus geen CNC machine of een werkstukje dat er niet in past, zul je toch echt moeten kunnen vijlen.
Heb je dat nooit geleerd ontbreekt er echt wat aan je opvoeding/opleiding.

We zullen het allemaal wel zien in de weggooi maatschappij.

Afgelopen zaterdag ben ik nog gaan kijken in het motorenmuseum in Papendrecht, wat ze in 1917 presteerden zonder compjoeters, daar heb ik pas respect voor.
De huidige generatie kan zonder 220V niet eens meer overleven, dus of het de goede kant op gaat???
Het is wel een andere kant. ;)

edit:
Albert Einstein zei ooit :
Ik ben bang voor de dag dat de technologie onze menselijkheid overheerst.
De wereld zal alleen een generatie idioten hebben.

Dat doet mij denken aan een film. Geen beste film maar voor wat ongecompliceerd vermaak zonder echt na te hoeven denken wel geschikt. ;)
[URL="
hier voor de trailer.[/URL]

Geen beste film? Hij is (in bepaalde opzichten) BRILJANT!

Uiteraard is het een B-film, maar het gegeven van de door totale technologische afhankelijkheid volledig hersenloos geworden mens is toch wel érg grappig uitgewerkt zoals het compleet wegvallen van alle landbouw omdat alles besproeid word met sportdrank ("because it contains electrolytes, duh!....")

Deze film is gemaakt op 18-07-2004 met "THE LITTLE ONE" in bedrijf. Fanaat himself zit op de bok! "THE LITTLE ONE" is gebouwd in 1939 door Antoon Schoenmakers de vader van fanaat.

Back