Miniatuur tandriemen waar te koop?

We kennen ze allemaal, uit printers en zo, de miniatuur tandriempjes van 3à4mm breed. Maar waar zijn ze te koop, in de gewenste lengte, en met de gewenste tandwielen? Tips zijn welkom.

Ik had ze gezien in de conrad cat.

Mischien even op de site kijken

Informeer eens bij Bergmann in Bergschenhoek (bij Rotterdam)
Hebben tandriemen met een steek vanaf 2 mm.
Ik weet echter niet of ze aan verzending doen. Zelf heb ik er wel eens riemen en wielen afgehaald, ze leveren dus wel aan particulieren.
Dit is hun site.

Gilbert,

Om te beginnen zijn niet alle tandriemen van dezelfde maat mbt de tandafstand, vb het tandriem uit mijn printer is niet hetzelfde [kleiner van tandafstand] dan die ik gebruik voor mijn rc-auto's [helaas :( ]

Bij de meeste rc-auto's zijn ze uitwisselbaar, en is de tandafstand 3mm, en zijn verkrijgbaar in verschillende lengte en breedte.

Code's: op de riemen staan verschillende code's, waar ze allemaal voor staan is mij niet bekend, met uitzondering van enkele [heb ik zelf uit moeten dokteren] die ik terug kan brengen naar iets wat ik begrijp.

Voorbeeld: HPI en vele andere maken gebruik van oa deze codering: S3M564. "S3" staat voor de tandafstand, in dit geval 3mm. "M564" staat voor de lengte van de riem in mm, in dit geval 564mm. Aan de hand van deze gegevens kan je het "totaal" aantal tanden bepalen. 564 : 3 = 188 tanden [564/3=188]

Bij oa http://www.pkracing.nl vindt je vaak in de beschrijving het getal in lengte in mm bij oa HPI tandriemen ook bij sommige andere merken vindt je deze terug. Gewoon even zoeken binnen de site op "belt" [kan ook via de gebruikelijke zoekmachines]

De bijbehorende "pulleys" voor rc-auto's varieren van 13tands tot ergens in de 20tands [niet echt groot dus], maar misschien zijn er nog andere toepassingen bekend, die groter aan kunnen leveren??? Veel succes!!!

m.vr.gr. Per.

Iedereen al bedankt voor de snelle reakties.
Ondertussen heb ik niet stilgezeten, na wat "gegoogel" vond ik het Walhalla voor de modelbouwer:
http://www.sdp-si.com/eStore/CoverPg/Belts.htm
spijtig genoeg in de VS, ze leveren wel naar Europa
Eerst ga ik dus de links natrekken die jullie opgaven. Vooral het berekeningsformulier van Bergmann is indrukwekkend, zou me een hoop kopbrekens en geëxperimenteer besparen.
Oh ja, waar moet het voor dienen? Ik ben nogal een liefhebber van varende miniatuur modelboten.
Tot hier toe nog 500 en 800gram, wel volledig waterdicht, ik vaar er mee op het kanaal! Een prima aandrijving hiervoor is de Graupner Multispeed 140. Enige nadeel, het lawaai van de vertanding, mijn kleine bootjes zijn luidruchtiger dan de grote! Graag zou ik de tandwielen vervangen door tandriemen.

Back