Minieme speling hoofdaslager T600esp

Hallo, heb onlangs een T600esp gebouwd en constateer dat er een heel kleine speling is op de het bovenste hoofdaslager. Als ik de rotorkop heen en weer beweeg dan voel ik een kleine speling tussen de hoofdas en het lager. Het is erg weinig, denk een 1/10 van een millimeter. Het vreemde is dat ik dat op de T500 niet heb, helemaal geen speling op de het hoofdas en het bovenste lager.

Wat is wijsheid, dat lager vervangen of maakt een minieme speling niet zo veel uit en hoe zit dat dan met de slijtage?

Speling in je hoofdaslagers veroorzaakt meestal meer trillingen.
Trillingen veroorzaken weer extra slijtage in je lagers en alle andere onderdelen (ook je electronica).
Kortom, minder worden zal het niet, alleen maar meer.
lagers horen weinig tot geen voelbare speling te hebben, Ik vervang ze (liefst met A-merk lagers)als ik ergens voelbare speling in een lager vind.

Grt,
Eric

Dit probleem is uitgebreid aan de orde geweest op helifreak. Er waren er zelfs een paar die Align zo'n beetje wilden aanklagen omdat de kit slechts geconstrueerd zou zijn. Sommigen zetten een 3e lagerblok ertussen net zoals de 600E heeft. Anderen vliegen jarenlang zonder problemen ermee.

Ik heb zelf ook een Flybarless ESP en ook met FBL merk ik niks van de 'speling'.Terwijl je met flybarless eigenlijk dat soort dingen juist eerder ziet omdat het dempende effect van de flybar + toebehoren weg is.

Ik zou me er dus niet druk om maken.

Jahahaha, een druppeltje loctite tussen de as en het lager gaat zeker helpen om de speling op te heffen, helaas heeft dit wel een permanent effect ;)

Ik heb ondertussen Abec-3 lagers besteld, deze zouden minder tolerantie hebben dan de stocklagers. De Trex vliegt nog niet dus heb nog alle tijd om de boel netjes af te stellen en de elektronika in te bouwen.

Toch bedankt voor de tips ed.

Heb vanmiddag ook ontdekt dat ik op mn 500 een beetje axiale speling heb op de hoofdas...heb er verder geen last van dus weet niet goed of ik best dan de lagers vervang of het boeltje maar zo moet laten.:confused:

Ik heb ook wat speling op de hoofdas van men 600esp,
maar heb bij het vliegen hier geen last van.

Ik had bij mijn trex 600 ook speling.
Dat heb ik verholpen met een beetje borgmiddel ( Loctite 243 )
tussen de as en de lager.
Dat is later ook nog weer los te halen.
Het probleem van de speling is dat de as een paar honderste mm te dun is
ten opzichte van de lager.
Met andere lagers verhelp je de speling niet echt.
Met het vliegen heb je er geen last van.
Waarschijnlijk hebben alle trex 600 er last van ,niks om zorgen over te maken.

Vind het wel vreemd dat m'n T500 geen last geen van speling op de hoofdas. Ik heb Abec-3 lagers gesteld, kosten maar USD2.88 dus die eerst maar is proberen of het wat verminderd. Er zijn ook Abec-5 lagers maar die zijn een stuk duurder. Als ik ze binnen heb laat ik wel weten of het soelaas heeft geboden.

Die loctite gaat denk ik wel in het lagerhuis zitten, dat krijg je er niet uit. Van de as natuurlijk wel. De T600 zal ook wel gaan vliegen maar door de speling kunnen de lagers overmatig gaan slijten en de heli uiteindelijk meer hoogfrequente trillingen gaan vertonen. Vroeg me af of er meer Trex vliegers met die speling mee van doen hadden.

Wel gave hobby die heli's ! :)

Ik heb gelezen dat bijna alle T600esp heli last hebben van speling op de hoofdas. Het blijkt dat de hoofdas 0.05mm te dun is. De 600e versie heeft drie lagers en daardoor zou ook de speling op de pinion en maingear minder zijn zodat deze minder snel slijt.

Inmiddels heb ik een derde lagerblok en een (lange) hoofdas van de T600e aangeschaft en ga dat in het frame plaatsen zodat de speling opgeheven wordt. Er bestaan ook wel aangepaste custum after market frames met met 2mmm dik carbon waardoor het frame ook stijver wordt en de vliegeigenschappen beter, Ready Heli verkoopt deze aangepaste frames welke tevens voorbereidt zijn voor een derde lagerblok.

Het blijft jammer dat Align de speling in de de hoofdas niet opgepakt heeft na diverse notificaties van klanten, het blijkt bij bijna alle T600esp exemplaren voor te komen als ik de fora zo lees....

Zolang de hoofdas te dun is heeft het helemaal geen zin om andere lagers te kopen.
Omdat het gat van de lagers in het algemeen nul zijn.
Dat wil zeggen een gat van 10 mm is ook 10 mm niet plus een paar honderste.
Als je en dikkere as kunt krijgen zeg maar 9,99 mm dan is het ook opgelost
En als je een beetje borgmiddel op de as smeert waar de lagers komen .
Dan heb je ook geen speling meer.
Mijn trex 600 draait nu omgeveer twee jaar op deze manier.
Ik vlieg er elke weekend mee.

Een derde lager heeft in principe ook geen zin omdat de as te dun blijft.
Het voelt misschien wel dat er geen speling is
Maar dat komt dan weer doordat de 3 lagers dan niet helemaal in één lijn liggen

Dat is denk ik ook waarom Align in het algemeen voor de 600 een te dunne as kiest.
Omdat het dan niet erg is dat 3 lagers niet in lijn liggen ,het past toch altijd op die manier.

Laatst bewerkt:
Je hebt wel gelijk Chof maar blijft het vreemd vinden dat ik bij m'n T500 helemaal geen speling heb en die heeft ook maar 2 lagerblokken. De nieuwe T700n heeft ook maar 2 lagers en volgens vliegers zou deze ook geen speling vertonen.

Het moet dus mogelijk zijn een asconstructie te maken zonder speling, immers de boel slijt dan overmatig. En loctite op de as smeren voor iets waar je een paar honderd euro voor betaald heb zou toch niet nodig moeten zijn ! Ik heb een derde lager aangeschaft en ga die is monteren. Je conclusie is correct van het niet in lijn staan van de lagers en daardoor geen speling heeft maar heb ook een as van de 600e aangeschaft omdat de originele as te kort is voor 3 lagers. De as van een 600e is daarnaast ook een fractie dikker. Te samen met het 3de lagers is het frame tevens een stuk stijver.

Moet de boel nog wel monteren maar kijk wel uit naar het moment dat ik eindelijk met de heli kan vliegen, want daar heb ik hem uiteindelijk wel voor gekocht :)

Waarschijnlijk zijn de assen van de T500 en T700N net iets dikker waardoor er geen speling op zit.
Als je een micrometer ( beugelschroefmaat ) hebt zou je het kunnen meten of de
assen van de T500 en T700N dikker zijn.
Ik ben het volledig met je eens dat het niet nodig moet zijn om de speling door loctite
te verhelpen.
Het is wat je zegt, je betaalt een paar honderd euro en het moet gewoon goed zijn.

Laatst bewerkt:
Nou ik heb de Abec-3 lagers vandaag ontvangen en gelijk maar is gekeken of de speling nu weg is, maar helaas :( Nog steeds dezelfde speling.

Ik ga er nu maar een derde lager bijplaatsen en de as van de T600e steken, die zou iets dikker zijn. Als ik de rotorkop nu heen en weer beweeg voel ik duidelijk de maingear bewegen. Toch wel een minpunt qua ontwerp en productie van Align.

Gewoon een drupje loctite ertussen zoals al eerder is geadviseerd !
Niks mis mee, en handiger dan een verbouwing van je heli.

Back