Minimaal haalbare afstand met Dx8 / Ar8000

Minimaal haalbare afstand Dx8 / Ar800

• ??

Votes: 0 0,0%
  • ??

Votes: 0 0,0%
  • ??

Votes: 1 100,0%

• Total voters
    1
  • Poll closed .
Beste modelbestuurders,
Wie kan mij vertellen welke afstand toch minimaal met een Dx8 en AR8000 Spektrum ontvanger plus satelliet, in een vrij zicht situatie, haalbaar moet zijn?
In de 'reduced power' situatie haal ik met gemak de 30 meter range. Echter in de praktijk keert mijn eigen gebouwde Hex reeds terug bij een afstand van 150 meter.
Opmerking: de antennes van ontvangers en zender zijn vertikaal gepolariseerd?
Bij voorbaat dank voor jullie reakties.

Alex

Ik denk dat je maximaal haalbare afstand bedoeld :-). Maar dat is lastig.....sommige claimen 2km of verder makkelijk te halen en als ik zo lees hebben weer andere mensen ook problemen na 100-200 meter. Ik heb zelf ook spectrum maar gebruik die alleen op heli's omdat deze veel dichterbij blijven maar heb zelf ook al een paar keer een failsafe gehad op korte afstand ( 100 meter). Verder heb ik nog een UHF systeem en daar vlieg je zo 4 km mee weg en dan heb ik ook nog de Taranis en daar kom je ook een flink eind mee.

Aha, Schiksie, dankjewel voor jouw bericht. Soms zie ik op youtube ook filmpjes warbij een actieradius van 2 km 'normaal' zou moeten zijn. Maar nu jij t ook al over een. Failsafe afstand van 100 meter hebt.....
Ik ben wel benieuwd welke UHF kombinatie jij bedoelt. Een andere optie welke ik overweeg is een 10 dB versterker achter mijn zender te plaatsen. Het nadel is dan wer dat ik deze dan wer mwt een extra batterij moet gaan voeden. Trouwens mij zenderoutput is 18.1 dBm dus laten we zeggen 70 mWatt.

Mvrgr

Alex

Een andere optie welke ik overweeg is een 10 dB versterker achter mijn zender te plaatsen. Het nadel is dan wer dat ik deze dan wer mwt een extra batterij moet gaan voeden. Trouwens mij zenderoutput is 18.1 dBm dus laten we zeggen 70 mWatt.
En dat anderen, die wel gewone, goedgekeurde apparatuur gebruiken, daar dan last van zouden kunnen hebben vind je geen probleem?
Want als ik neerga door het illegale gepruts van de een of andere lamlul, reken maar dat de rapen dan gaar zijn.
Overigens, hoe denk je je model op 2 resp. 4 km afstand nog te kunnen zien? Mag wel een megagroot ding zijn, anders valt er weinig meer te sturen.
Binnenkort mag je niet eens meer boven het vliegterrein weg, dus het lijkt me allemaal een beetje zonde van de moeite.

Beste Bruno,
Wellicht onderschat je mijn hf kennis enigszins. Ik stel in ieder geval voor jouw taalgebruik enigszins aan te passen opdat dit forum voor iedereen aantrekkelijk blijft.

Met vriendelijke groet,

Alex

• Like
Reactions: m&n
Beste nps,
Graag verneem ik, en wellicht nog vele anderen, wat uiteindelijk het toegestane zendvermogen op 2.4 Ghz is. Dit met inachtname van de diverse vormen van modulatie. In mijn geval is dit spread spectrum ( het Type waarvoor Spektrum heeft gekozen in de Dx8). Een uitleg in V/m lijkt mij iets handiger omdat dan de antenneversterking van de zender buiten beschouwing kan worden gelaten.
Mvrgr,

Alex

Dankje voor de positieve bijdrage, echter van modelbesturing op 2.4 GHz vind ik hier helaas niets terug.

Mvrgr,

Alex

Staat in zn algemeenheid iets van 2.4, als er verder niets staat zal dat de grens zijn. Maar duidelijk is dat je zonder vergunning niet zo veel mag.

Als zendamateur heb je soms wat ruimere grenzen, mag bv ook met wifi, dan mag je wat meer vermogen gebruiken, maar wel binnen de kaders van de hobby.

Beetje onnozele discussie hier volgens mij. Normaliter moet je met een normale standaard zender en ontvanger een bereik hebben wat ruim voldoende is voor LoS vliegen. En gezien het feit dat verder niet toegestaan is, is verdere discussie niet zo relevant.

Dus als antwoord op je vraag: 150m is echt te weinig en je zou goed moeten kijken of de ontvanger niet op de een of andere manier afgeschermd is waardoor je minder range hebt. Of je zender/ontvanger laten nakijken door een technische dienst als je twijfel hebt over de kwaliteit van je spullen.

Even een andere vraag aan het gremium, wellicht onkunde van mijn zijde maar waarom staat 2.4GHz niet vernoemd in de richtlijn?

Volkert
image.png

Even uit mn hoofd denk ik dat er geen specifieke band voor modelbouw is in de 2.4, maar dat protocollen dit afschermen.
2.4 staat wel in een hogere tabel

Beste nps,
Graag verneem ik, en wellicht nog vele anderen, wat uiteindelijk het toegestane zendvermogen op 2.4 Ghz is. Dit met inachtname van de diverse vormen van modulatie. In mijn geval is dit spread spectrum ( het Type waarvoor Spektrum heeft gekozen in de Dx8). Een uitleg in V/m lijkt mij iets handiger omdat dan de antenneversterking van de zender buiten beschouwing kan worden gelaten.
Mvrgr,

Alex

Het gevraagde kan ik je niet verstrekken. Ben dan ook zeker geen HF deskundige.
Eingelijk is dat soort informatie voor gebruikers van modelbesturing volkomen irrelevant. Je koopt een radiobesturing. Die heeft een CE certificering. Anders mag die niet in de EU worden verkocht. De zender voldoet dus aan alle eisen. Zelf wijzigingen anbrengen mag niet. Dan verliest de zender zijn CE keurmerk en mag niet meer worden gebruikt.

Heb het zelf nu en in het verleden altijd alsvolgt gedaan: Een radiobesturing gekocht, volgens de handleiding ingebouwd en eventueel geprogrammeerd. Dan behoort het te werken binnen de zichtgrenzen. Werkt het niet, dan is er een inbouwfout gemaakt of er is iets defect. Bij de eerste optie corrigeer je de inbouwfout, bij de tweede ga je terug naar je leverancier.
Heb in 10tallen jaren nooit storing gehad. In het verleden niet op de 35 MHz en nu niet op de 2.4 GHz. Belangrijke voorwaarden zijn goede inbouw en goede stroomvoorziening.

Met een DX8 en een AR8000 moet je veel meer dan 150 meter kunnen halen.
Zelf heb ik een keer een test gedaan met een andere antenne, dezelfde als op de zender zit.
De rangetest ging tot 90 meter zonder problemen toen ben ik gestopt en met de normale antenne kom ik veel verder dan 30 meter.
Kan het niet een probleem met carbon zijn wat de antenne afschermt.
Of,... misschien een opendeur staat je antenne van de zender niet recht vooruit ?

In de 'reduced power' situatie haal ik met gemak de 30 meter range. Echter in de praktijk keert mijn eigen gebouwde Hex reeds terug bij een afstand van 150 meter.
Opmerking: de antennes van ontvangers en zender zijn vertikaal gepolariseerd?
Zo’n Hex dingetje is een grote bron van ellende wat dicht op elkaar geprakt zit.

Het is verstandig om de antennes 90 graden t.o.v. elkaar te plaatsen (horizontale en verticale polarisatie) en ver verwijderd houden van de overige elektronica en bekabeling.

Heb je er toevallig ook een videolink op zitten die zend op ongeveer 1.3Ghz.
Of 5.8Ghz van de kwaliteit Bokkie Wokkie?
Ze zijn beide negatief van invloed op het bereik.

Polarisatie, je weet dat de zendantenne een afstraal karakteristiek heeft van een donut?

Tijdens de reikwijdte test stonden de motoren natuurlijk stil of niet?

Beste Bruno,
Wellicht onderschat je mijn hf kennis enigszins.
Geenszins, maar die acht ik in het geheel niet relevant met betrekking tot wel of niet toegestaan zijn van het modificeren van het HF gedeelte van je zender.
Vandaar dat ik mij daartoe en de mogelijke risico's voor je mede HF band gebruikers beperkte. Het idee alleen al dat je dit overwoog liet bij mij alle alarmbellen afgaan.
Ik stel in ieder geval voor jouw taalgebruik enigszins aan te passen opdat dit forum voor iedereen aantrekkelijk blijft.
Het fijne van dit forum is dat iedereen zijn (on)genoegen op proportionele wijze kan uiten. Het door mij zorgvuldig gekozen taalgebruik was dan ook geheel in lijn met jouw voornemen om met ~600 mW :eek: te gaan zenden. En die boodschap kwam dus over. Prima.:thumbsup:

Hiermee is alles eigenlijk wel gezegd:
Beetje onnozele discussie hier volgens mij. Normaliter moet je met een normale standaard zender en ontvanger een bereik hebben wat ruim voldoende is voor LoS vliegen. En gezien het feit dat verder niet toegestaan is, is verdere discussie niet zo relevant.
Ik laat het hier dan ook bij.

Beste mensen,
Inmiddels zijn de probemen qua ontvangstbereik van de AR8000 ontvanger opgelost en kan ik zeggen dat een extra versterker niet nodig bleek. Wat heb ik dan Wel veranderd?
De bestaande antennedraad ( 1/4 lambda) van de 2.4 GHz ontvanger heb ik verwijderd en deze vervangen door een home made groundplane antenne en deze zodanig gemonteerd dan een LOS gewaarbogd blijft. Aan de zenderkant DX8 heb ik de oorspronkelijke antenne verwijderd en deze vervangen door eveneens een home made radiator. In de oorspronkelijke antenneopening bevindt zich nu een SMA- connector waarop ik de homemade antenne kan schroeven. Deze middag wat proeven gedaan en geen enkele dropout kunnen bespeuren. Dit tot op een afstand van 400 meter. Overigens, de antennes zijn exact op 2430 MHz getuned.
Conclusie:
Een extra versterker was dus Niet nodig. De ontvangstgevoeligheid van de Spektrumontvanger kan aanzienlijk worden verbeterd door gebruikmaking van een juiste antenne.

400 meter is al een pak beter.
Ik heb het met mijn blade 350 geprobeerd en kwam tot 500 meter. Verder wou hij gewoon niet.

Back