MiniMag ''haakt'' bij sturen :?

Hey,

Gisteren had mijn broertje de maiden met zn MiniMag, over 3 assen bestuurd, dus met rols. Maar bij elke bocht die ik nam bij het invliegen, bleef de staart een soort van haken, die ging naar beneden hangen. Opzich wel leuk als je meskant wil vliegen, maar laat de MiniMag dat nou net niet kunnen, en zeker geen beginner zoals mn broertje.

Tevens stalt hij dan ook, en moet je hem er met veel moeite weer uit halen.

Ik dacht dat dit Adverse jaw heet?

Weet iemand hoe dit op te lossen.. Rolmixen is niet mogelijk, tis een MC-10 zender

Mvg Jesse

:roll:

Gebruikt een beginner dan zn richtingsroer bij het sturen?
Meestal niet.

Maar met mijn brandstof vliegtuigen, gaat het wel goed als ik gewoon stuur met rol en hoogte

Ligt het zwaartepunt wel goed? Is de motordomping goed?

Heb je wel het juiste differentieel op de rolroeren? Het is ongeveer 7mm naar boven en 3mm naar onder.

De minimag heeft wel deze neiging. De mijne doet het ook, maar niet in de mate waarin jij het beschrijft. Vooral met differentieel is dit redelijk tegen te gaan..

Een vriend van me heeft inderdaad een heel verhaal verteld over dat differentieel (marcelair).

Dit ga ik nu eerst doen, en dan kijk ik wel verder hoe het gaat.

Zwaartepunt is goed, motordomping... gewoon standaard

Ik heb voor iemand gewoon richtingroer meegemixt, probleem opgelost.
Niet te veel in het begin, paar millimeter bij volle uitslag aileron.

Richtingroer gebruiken en/of rolroeren differentieren (meer uitslag omhoog meer dan naar beneden) moet lukken.

Met de grotere prop van de fietsbel die je nu gebruikt kan het ook zijn dat je meer zijwaartsstelling nodig hebt. Als het "staarthangen" 1 kant op ergere is dan de andere kant zou dit een aanwijzing kunnen zijn dat de zijwaartsstelling anders moet.

Niet richting met roelroer mee mixen. In dat geval kan je eigelijk net zogoed rolroeren vastzetten (servo stekkers los) en alleen richtingroer gebruiken.

Ik ga idd eerst maar eens proberen met de rolroeren differentieren.

Volgens mij moet het daarmee een stuk beter gaan.

@ Harold.

Minimag had power zat met deze setup, alleen geen verticaal :)

@ Franck,

Dus jij zegt de rolroeren gewoon weer vastzetten, en dan alleen met richting vliegen? Lijkt me nogal zonde om dat te gaan doen, want het is juist zo'n leuke trainer omdat hij met rolroeren te vliegen is.

Ik ben er ook nog niet uit hoe ik moet gaan differentieren.
Eerst had ik in mijn hoofd om de servoarmpjes ''scheef'' te zetten, dus niet in de middenstand, maar aangezien ik de uitslagen niet kan verkleinen per servo, maar alleen bij alletwee tegelijk, word dit ook niets.

Ik heb bij mijn Minimag de servoarmpjes een slag naar buiten gedraaid; hierdoor is de uitslag naar boven bij beide roeren 2x zo groot als naar beneden. Ik vlieg met de 2 servo's op een y-kabel en heb geen problemen met haken. Probeer het maar gewoon uit; je zal zien dat het werkt!

flying jesse zei:
@ Franck,

Dus jij zegt de rolroeren gewoon weer vastzetten, en dan alleen met richting vliegen? Lijkt me nogal zonde om dat te gaan doen, want het is juist zo'n leuke trainer omdat hij met rolroeren te vliegen is.

jessie frank zei dat ze in het echt ook met alle roeren vliegen. dus rol rudder en hoogte. dat heet gecoordineerd vliegen.
als ze daar bij rollen dan krijgen ze ook te maken met het haak efect.
en dat sturen ze dus tegen op rudder.
al die truukjes die wij modelbouwers bedacht hebben zo als rol roer differentieren is totaal niet nodig om mooi te vliegen wel is het nodig als je geen rudder hebt maar ja wie vliegt dan ook zonder rudder. :wink:
iedereen die niet op alle roeren vliegt zou eigenlijk terug moeten naar start en het opnieuwleren. want als je eenmaal dat hebt geleerd wil je zekers geen div meer op je rol roeren

ga dit dan ook maar eens toepassen, maar hoeveel procent moet je dan je rudder bij mixen met je airelon?

greets

Volgens mij hebben we het hier niet over mixen :P

Marco bedoelt denk ik dat je automatisch met de hand de rudder erbij gebruikt (wat overigens erg lastig is voor beginner)

@Marco, Jessie nog wel :lol:

Ik probeer het eerst es met dif.

sorry jesse

ik tiep soms even te snel voor me eigen kop.

maar inderdaad ik bedoel zelf met de hand bij sturen.
tuurlijk is het even moelijk maar als je het eenmaal door hebt ben je er blij van.
ook kan je het natuurlijk met een vrij programeerbare mixer doen. maar he de omstandingheden zijn nooit het zelfde dus uit eindelijk zul je altijd last hebben van of onderstuur of overstuur op rudder bij het mixxen. als je het zelf doet zal het na oefening van zelf goed gaan.

Als je gewoon het aanbevolen differentieel instelt op je ailerons, vliegt de minimag prima, ook als je geen rudder meestuurt. Wel meesturen is mooier, maar zeker niet nodig. Het is niet zo dat een differentieel een lapmiddel is voor iemand die geen rudder stuurt, het is eerder andersom.

Back