Dit is een beschrijving van de bouw van mijn eerste miniquad.
De onderdelen die ik besteld heb:
ZTW Mantis 12A ESC (SimonK) _12a (4x)
Cobra 2204 1960kv met vaste adapter (4x)
Naze32 Acro Flightcontroller rev5 (1x)
haakse pin headers voor Naze32 (1x)
HQProp 5" x 4 glasvezel versterkte propeller set van 8 (2x)
siliconen montagedraad 2,50 mm2 rood (1m)
siliconen montagedraad 2,50 mm2 zwart (1m)
Laser230 FPV Quadcopter Composite Kit (230mm)
HobbyKing Super Clean RC Male to Male Extension set
Polyester Velcro Peel-n-stick adhesive side V-STRONG (1mtr)
verschillende diameters krimpkous
M3 x 20mm Nylon Screws
M3 Nylon Nut
ZIPPY Flightmax 1800mAh 3S1P 40C
Al aanwezig:
Turnigy 9x,
6 kanaals ontvanger
Acculader
Pakje 1 was heel snel binnen
Pakje 2 kwam enkele dagen later, en daar zat het frame in.
Als eerste heb ik het frame in elkaar gezet, om een beetje te kunnen passen en meten.
Best krap zo'n mini dus een stukje krimpfolie van de esc's afgehaald, de draden van de esc's afgeknipt en de draden van de motor losgesoldeerd zodat deze twee dicht op elkaar gemonteerd konden worden.
Eerst bij 2 motoren de esc's op dezelfde manier vastgesoldeerd, en gekeken naar de draairichting.
Daarna heb ik de 2 andere motoren met 2 gekruisde draden vastgesoldeerd en de motoren op de juiste plaats gezet volgens het schema.
Even aangesloten met kroonsteentjes, om te testen of alles klopt.
De plakbandjes gebruik ik om de draairichting te controleren.
Hierna kon de boel definitief aan elkaar worden gezet. Omdat ik geen PDB gebruik zelf wat geknutseld met draden. En de esc vastgezet op de arm met krimpkous
(Overal zit krimpkous omheen, alleen is deze op sommige plaatsen doorzichtig, rood en zwart was op)
Vervologens de rest van de draden een beetje opgeruimd.
En daarne de volgende laag.
Naze32 met de pijl naar voren gemonteerd op de plastic boutjes, met een extra moer als afstandshouder en met de 'Clean Extension set' de ontvanger aangesloten op de Naze32
De ontvanger is vastgezet met dubbelzijdige tape.
Tijdens de 1e testvluchten bleek er toch iets niet goed gegaan te zijn, niet goed opgelet en motor 3 & 4 waren verkeerd aangesloten. Ik had net als wat ik kende bij de naza doorgeteld 1-2-3-4 tegen de klok in ipv 1-2-4-3). Gelukkig simpel op te lossen door de stekkertjes om te wisselen, maar je krijgt wel een heel raar vlieggedrag.
Naze32 aangesloten op de PC, getest met dezelfde settings van de zender als de F550 dit bleek redelijk goed als basis, dus een kopie gemaakt en daarmee de instellingen afgemaakt.
Topplaat gemonteerd, velcro er op en klaar voor de testvlucht.
Zoals ik al eerder beschreef ging de testvlucht nog niet helemaal lekker, maar 2 propellors en wat nadenken later was dat probleem ook opgelost.
Op de voorgrond staan al 2 koffers klaar, 1 is een attache koffer die al jaren op zolder ligt, de 2e een alu koffer die ik van de stort heb gered. 1 van de twee wordt een laadkoffer, de andere een transportkoffer voor de mini.
De onderdelen die ik besteld heb:
ZTW Mantis 12A ESC (SimonK) _12a (4x)
Cobra 2204 1960kv met vaste adapter (4x)
Naze32 Acro Flightcontroller rev5 (1x)
haakse pin headers voor Naze32 (1x)
HQProp 5" x 4 glasvezel versterkte propeller set van 8 (2x)
siliconen montagedraad 2,50 mm2 rood (1m)
siliconen montagedraad 2,50 mm2 zwart (1m)
Laser230 FPV Quadcopter Composite Kit (230mm)
HobbyKing Super Clean RC Male to Male Extension set
Polyester Velcro Peel-n-stick adhesive side V-STRONG (1mtr)
verschillende diameters krimpkous
M3 x 20mm Nylon Screws
M3 Nylon Nut
ZIPPY Flightmax 1800mAh 3S1P 40C
Al aanwezig:
Turnigy 9x,
6 kanaals ontvanger
Acculader
Pakje 1 was heel snel binnen

Pakje 2 kwam enkele dagen later, en daar zat het frame in.
Als eerste heb ik het frame in elkaar gezet, om een beetje te kunnen passen en meten.

Best krap zo'n mini dus een stukje krimpfolie van de esc's afgehaald, de draden van de esc's afgeknipt en de draden van de motor losgesoldeerd zodat deze twee dicht op elkaar gemonteerd konden worden.
Eerst bij 2 motoren de esc's op dezelfde manier vastgesoldeerd, en gekeken naar de draairichting.
Daarna heb ik de 2 andere motoren met 2 gekruisde draden vastgesoldeerd en de motoren op de juiste plaats gezet volgens het schema.

Even aangesloten met kroonsteentjes, om te testen of alles klopt.

De plakbandjes gebruik ik om de draairichting te controleren.
Hierna kon de boel definitief aan elkaar worden gezet. Omdat ik geen PDB gebruik zelf wat geknutseld met draden. En de esc vastgezet op de arm met krimpkous

(Overal zit krimpkous omheen, alleen is deze op sommige plaatsen doorzichtig, rood en zwart was op)
Vervologens de rest van de draden een beetje opgeruimd.

En daarne de volgende laag.
Naze32 met de pijl naar voren gemonteerd op de plastic boutjes, met een extra moer als afstandshouder en met de 'Clean Extension set' de ontvanger aangesloten op de Naze32
De ontvanger is vastgezet met dubbelzijdige tape.

Tijdens de 1e testvluchten bleek er toch iets niet goed gegaan te zijn, niet goed opgelet en motor 3 & 4 waren verkeerd aangesloten. Ik had net als wat ik kende bij de naza doorgeteld 1-2-3-4 tegen de klok in ipv 1-2-4-3). Gelukkig simpel op te lossen door de stekkertjes om te wisselen, maar je krijgt wel een heel raar vlieggedrag.

Naze32 aangesloten op de PC, getest met dezelfde settings van de zender als de F550 dit bleek redelijk goed als basis, dus een kopie gemaakt en daarmee de instellingen afgemaakt.
Topplaat gemonteerd, velcro er op en klaar voor de testvlucht.

Zoals ik al eerder beschreef ging de testvlucht nog niet helemaal lekker, maar 2 propellors en wat nadenken later was dat probleem ook opgelost.
Op de voorgrond staan al 2 koffers klaar, 1 is een attache koffer die al jaren op zolder ligt, de 2e een alu koffer die ik van de stort heb gered. 1 van de twee wordt een laadkoffer, de andere een transportkoffer voor de mini.