Bouwverslag Miniquad

Waarom specifiek deze? Ach, zat een beetje op banggood te neuzen, dit ding kostte €8,30 incl verzenden, dus een beetje uit nieuwsgierigheid gekocht. Ik heb er ook nog wel een ander doel voor, door zijn kleine formaat kun je hem bijna overal op plakken.

Enne.. dat gedraai en gewiebel: tsja de ruimte is een beetje beperkt, omdat ik boven mijn eigen terrein wil blijven en het is de 4e keer dat ik met dit ding zo'n 5 minuten vlieg. Dan hoef je nog geen DannyMetal acties te verwachten..

Met een grotere fov vliegt het een stuk minder wiebelig bedoelt ie denk ik ;)

Met zo'n kleine fov verplaatst het hele beeld zich relatief veel als je de quad een klein beetje draait. Met een grotere fov wordt alles veel rustiger ;)

Vandaag toch een poging gedaan. Pff. is wel verrot scary de eerste keer. Vooral als je net na het opstijgen denkt op dezelfde plek te blijven, maar je hoort de propellors dichterbij komen. Poging 2 de camera iets verder naar beneden gedraaid waardoor ik iets beter in kon schatten waar ik vloog, en meteen maar de hoogte opgezocht, daar kan ik niet zo snel iets raken... Geen beelden, want opnemen en zelf kijken gaat niet tegelijk.

Zou dit:

UK Direct | FPV 1/4 CMOS HD Color Camera Module 600TVL 120 Degree Wide AngleLC_META_FREE_SHIPPING
Description:
Item NO.:RS-HD3918C25-12V
Sensor: 1/4 inch HD Color CMOS
Format: PAL/NTSC
Effective pixel: PAL=720(H)*576(V)/NTSC=720(H)*487(V)
Definition: 600TVL Lines
Minimum brightness: 0.01lux
View angle: 120degree
AV output: 1.0Vp-p/75Ω
Power consumption: 95mA+/-10%
SNR: >50DB
Electronic shutter: (N)1/60-1/10000s, (P)1/50-1/10000s
Work voltage: DC5-15V +/-10%
Dimension: 21*21*28mm
Work environment: 0℃~45℃ RH95% Max
Weight: 15g
Lens:2.5MM color full glass 120 degrees wide angle lens, M12 thread.
Can direct connected to the FPV 5.8G TS832.

The color of the cable definition:
Red line : DC 12V
Black line : negative and video GND
White line : AV signalFPV 1/4 CMOS HD Color Camera Module 600TVL 120 Degree Wide Angle

Package includes:
1 x 1/4 CMOS HD Color Camera Module
of dit:

Arkbird 1/3 Sony 960H CCD 700TVL FPV Camera For Aerial Photography Sale-Banggood.com
Description:

CCD 1/3 Sony 960H CCD sensor
Dimension 38 x 38mm
Weight 30g
Total pixels PAL: 1020H×596V; NTSC: 1020H×508V
Effective pixels PAL: 976H×582V; NTSC 976H×494V
Signal system PAL/NTSC
Resolution 700TVL
Digital noise reduction 3D 2DNR
OSD menu support
Minimum illumination 0.003LUX/F1.2
SNR ≥48dB
Video output 1.0Vp-p/75Ω
Automatic gain control adjustable 0.25/0.50/0.75/1.00, up to 55dB
White balance optional off/on
Backlight compensation HLC
Exposure mode electron exposure
Electronic shutter 1/50(1/60) - 1/100000 S
Gamma correction 0.45/1.0
Synchronization method internal synchronization
Voice frequency may be matched
Working voltage DC12V±5%
Working temperature -20℃~60℃
Humidity 0%~96%

Package included:
1 x camera
1 x menu debug board
3 x cable
beter zijn als FPV camera?

Als het een vraag was ja. CCD is beste voor een fpv cam ;)
Ja, die vraag had ik ondertussen zelf beantwoord ;), bleef over of deze wel geschikt is als FPV camera

Arkbird 1/3 Sony 960H CCD 700TVL FPV Camera For Aerial Photography Sale-Banggood.com
Description:

CCD 1/3 Sony 960H CCD sensor
Dimension 38 x 38mm
Weight 30g
Total pixels PAL: 1020H×596V; NTSC: 1020H×508V
Effective pixels PAL: 976H×582V; NTSC 976H×494V
Signal system PAL/NTSC
Resolution 700TVL
Digital noise reduction 3D 2DNR
OSD menu support
Minimum illumination 0.003LUX/F1.2
SNR ≥48dB
Video output 1.0Vp-p/75Ω
Automatic gain control adjustable 0.25/0.50/0.75/1.00, up to 55dB
White balance optional off/on
Backlight compensation HLC
Exposure mode electron exposure
Electronic shutter 1/50(1/60) - 1/100000 S
Gamma correction 0.45/1.0
Synchronization method internal synchronization
Voice frequency may be matched
Working voltage DC12V±5%
Working temperature -20℃~60℃
Humidity 0%~96%

Package included:
1 x camera
1 x menu debug board
3 x cable

Ja, ok, 2 euro meer voor een bewezen goede cam is niet te gek.

Aan de andere kant: als iedereen hetzelfde paadje neemt, ontdek je nooit nieuwe dingen..:alien:

Ik heb deze zowel met behuizing als gewoon losse pcb, maar de pcb versie is niet meer verkrijgbaar.

700TVL High Resolution Mini Effio-E DSP SONY CCD Camera MIC Wide 2.1mm

Ik heb deze gekozen omwille van de 2.1 mm (150 graden) lens de ingebouwde MIC en de goede specs. Enig minpuntje is dat er geen menuknoppen bij zijn om het ding eventueel van andere parameters te voorzien. Maar ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Bij avond (zwak) licht presteerd hij ook nog goed. Ook de 150 graden lens vind ik persoonlijk een echte aanraden voor FPV vliegen. Voordien vloog ik met een fatshark 420TVL camera met 100 graden lens. Dat is dag en nacht verschil, 150 graden lens vliegt echt veel beter.

Ja, ok, 2 euro meer voor een bewezen goede cam is niet te gek.

Aan de andere kant: als iedereen hetzelfde paadje neemt, ontdek je nooit nieuwe dingen..:alien:

Vind het ook geen geld. Dit is ook nog eens de ir sensitive versie die bij slecht licht ook nog goed werkt.
Er zijn zat cams, maar is nier voor niks waarom mensen met deze altijd vliegen ;).
In deze prijs klasse is het veruit de beste. Vaak zie je mensen op het forum die denken dan 1 of 2 euro te besparen en lopen daarna maanden te klooien met de cams zoals te overbelicht beeld of wat anders wat er mis mee is en dan kom je uiteindelijk weer terug op deze.

De echt significant betere cams zijn ook meteen 2x zo duur.

Ik heb deze zowel met behuizing als gewoon losse pcb, maar de pcb versie is niet meer verkrijgbaar.

700TVL High Resolution Mini Effio-E DSP SONY CCD Camera MIC Wide 2.1mm

Ik heb deze gekozen omwille van de 2.1 mm (150 graden) lens de ingebouwde MIC en de goede specs. Enig minpuntje is dat er geen menuknoppen bij zijn om het ding eventueel van andere parameters te voorzien. Maar ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Bij avond (zwak) licht presteerd hij ook nog goed. Ook de 150 graden lens vind ik persoonlijk een echte aanraden voor FPV vliegen. Voordien vloog ik met een fatshark 420TVL camera met 100 graden lens. Dat is dag en nacht verschil, 150 graden lens vliegt echt veel beter.
2.1 lens is wel heel erg fisheye om ermee te vliegen. Vind ik persoonlijk. 2.8 is de sweet spot. 2.1 is net verrekijker verkeerd om :)
Bestel meteen een extra lens voor erbij kun je zelf testen. Is maar 1 of 2 euro extra dacht ik.

Hangt er misschien ook vanaf hoe je vliegt? Met de andere camera heb ik ongeveer 90 graden zicht, en kreeg het Spaans benauwd, zeker voor de eerste keer, en had totaal geen idee waar ik vloog. Krap tussen de bomen door is de wijde blik waarschijnlijk weer irritant, omdat je continu het idee hebt iets te raken terwijl je nog ruimt zat hebt.

De PZ0420 neem ik aan :p

Is idd een goede cam, bewezen en beter dan cams met een prijskaartje dat 3x zo hoog is ;)

Hangt er misschien ook vanaf hoe je vliegt? Met de andere camera heb ik ongeveer 90 graden zicht, en kreeg het Spaans benauwd, zeker voor de eerste keer, en had totaal geen idee waar ik vloog. Krap tussen de bomen door is de wijde blik waarschijnlijk weer irritant, omdat je continu het idee hebt iets te raken terwijl je nog ruimt zat hebt.
90 graden is net te nauw ja voor de meesten. 120 graden is de beste middenweg.

Back