mint 2 - nu met opzet motor

nu mijn trex 100 stuk is is het tijd voor wat anders.

na veel kwijlen bij alle modellen van spits, mustangs enz
toch besloten om een kit zwevertje te kopen om de tijd mee door te brengen.
back to basic!

het kitje lag ergens achter in de winkel te wachten totdat iemand in deze drukke wereld wel tijd heeft om te gaan lijmen. dit word mijn eerste model sinds ik 10 was ofzo en dat waren alleen vrije vlucht modellen.

het is een klein zwevertje met 630mm span en 2 kanaals. er kan een motor worden opgebouwd met pylon op de romp. (Maar dit vind ik niet mooi :p
dus het word een pure zwever
.) dit klopt dus niet meer. motortje is toch wel handig. daarnaast wil ik er een haakje onder maken voor een elastiek start.

ik ben benieuwd hoe het zal vliegen straks maar voorlopig eerst bouwen :cool:

zoiets moet het worden maar zonder motor
full

planken en spul

full

vleugel delen
full

Laatst bewerkt door een moderator:
eventueel is het ook leuk om er een vouwpropje op te zetten
graupner heeft er een van 4.7x2.4 met een 26mm spinner

als je er dan zo'n motortje op zet:
A10-12S | Hacker A10 | Motoren

op 2cellen 240mah dan heb je een leuk setje en dan heb je geen aparte ontvangeraccu nodig

verder is het echt een leuk kistje met een zeer hoge "aaibaarheidsfactor" echt leuk om te zien :-)

Zo te zien nog een bouwdoos(je) van het vooral in de jaren '80 en '90 populaire merk "Pilot"
Waren toen vooruitstrevende bouwdozen waarbij alle bouwdelen in mekaar klikte. Je kon de romp eerst volledig los in mekaar klikken en vervolgens verlijmen. Soms wel een beetje aan de zware kant.

de vleugels zijn nu klaar. folie is op sommige plekken een beetje rimpelig. al is het niet heel slecht voor de eerste keer folie strijken. en dan ook nog een ronde leading edge.

alleen ga ik volgende keer wel eerst de vleugel bespannen en dan pas lijmen. van die scheve stukken is toch wat lastig.

full
full
full
full
full

aangezien ik ook nog niks heb van van een radio set heb ik mijn ogen laten vallen op een spectrum dx6i. misschien overkill voor dit model maar ik denk dat het met het oog op de toekomst wel beter is.

orgineel zit de vleugel gemonteerd met 2 schroefjes die door de lijm naad heen moeten. ergens zit dit me niet lekker en heb ik de romp aangepast om de vleugel op de ouderwetse manier met elastiek vast te kunnen zetten.

2 gaatjes in de romp. hier komt dan 4mm bamboe rond doorheen. dit zijn eigenlijk houten brei naalden. maar ze zijn mooi rond en al afgewerkt :)

de stokjes worden verlijmd tegen de triplex spantjes. hoop dat hiermee da de crash bestendigheid ook wat beter wordt .

t
full

de romp verder aan het afbouwen, en bezig met de setup.

setup: 2 tower pro sg91r servo's
2s 240MAh lipo met een 3A switch power regulator.

ontvanger moet ik nog ophalen bij de hobby shop.

verder nog bij de winkel kijken of ze blank doorzichtig strijkfolie hebben. ik vind de houtkleur van de romp mooi maar ik denk dat als ik lak het te zwaar wordt. anders wordt het wit met gele trim.

wat foto's

full
full
full
full

weinig ruimte over
full

het begint al ergens op te lijken
full

inmiddels voor een weekje verhuisd naar mijn schoon ouders om op het huis en de kat te passen.

vliegtuig mee en in de keuken rustig verder schuren :D

de romp is nu klaar om te worden bespannen. alle elektronica is ook aanwezig. en het past allemaal net

ik ben alleen bang dat het allemaal te zwaar wordt. ik zit nu op een totaal gewicht van 130gram. met een vleugel opp van 6.6dm² ik kom dan op bijna 20gram per dm²

wat denken jullie is dit aan de zware kant? als dit al aan de zware kant is ga ik de romp niet bespannen.

Laatst bewerkt:
de romp ben ik nu ook uit.
met dank aan de huiskat. die wou eten hebben

in de bergkast waar ook het voer staat vond ik een busje nippon pylox clear.:cool:

de romp blijft dus blank. nu afplakken en spuiten maar

full

hij zit helemaal inelkaar.
vanmiddag het zwaartepunt bekeken en zit precies op punt waar deze door de fabriek is opgegeven.

morgen maar een mooi veldje zoeken en kijken hoe het gaat ;)

even een kort overzichtje wat er tot nu toe inzit aan kosten.(misschien leuk om een keer te zien voor iemand die ook wil beginnen)
heb alles hier in singapore gekocht, wel wat duurder dan online maar geen wachttijd op bezorgen.

kist = S$51 = 30€
folie = S$8 = 5€
dx6i = S$294 = 177€
AR6115e = S$70 = 41€
2s 240mAh =S$8 = 5€
7.4v->5v bec =S$17 = 10€
extreme x-605 lader = S$75 = 40€
servo quicklinks = S$1 = 0.60€
(bouw spul*) =S$70 = 42.0€
------------------------------------------
=S$594 = 353.6€

als ik het bedrag zo zie is het wel aardig wat zo in 1x maar het is het zeker waard vind ik

wisselkoers heb ik simpel op 1.7 gehouden.
*(ligt eraan wat je al hebt natuurlijk, ik had hier helemaal niks dus moest alles wat ik nodig had er komen) ik ben er ongeveer 2.5 week mee bezig geweest. bijna iedere dag een half tot anderhalf uur

paar foto's

full
full
full

de maiden is geweest. eerst met de hand een paar worpen gedaan en het zwaartepunt ligt hij was een neus lastig. maar dit was met een beetje uptrimmen verholpen.

hierna aan mijn eigen hi-start omhoog.(gemaakt van de elastiekjes waar de vleugel ook mee vast zit) eerst niet teveel spanning tot een meter of 15. een paar keer gedaan.

het model reageert wel vrij nerveus vooral op het richtings roer. heb de servo throw al iets minder staan als in de tekeningen maar deze ga ik nog wat verder naar beneden schroeven.(of met dual rate voor de start)

daarnaast heb ik nu in de zender 100% richtingsroer bijgemixt op het rolroer kanaal. dan kan ik met links gooien en toch met de rechterhand ook controle hebben over het richtings roer. kijken hoe dit bevalt.

bij de laatste start in de landing is het hoogte roer los gekomen.
zonet de tekening erbij gepakt en zag ik dat ik teveel had weggeschuurd en de invals hoek van het hoogteroer niet klopte(verklaard ook waarom up ik moest trimmen) inmiddels de bevestiging aangepast zodat het steviger is en de hoek ook weer klopt. straks maar weer testvliegen.

afgelopen week lekker aan het vliegen geweest. maar kom niet echt heel hoog met mijn eigen hi-start. 2 bochtjes zit er net in;) dus tijd voor een brommer erop.

vandaag daar mee bezig geweest.

zwaartepunt van het opzet stukje ligt iets achter het zwaartepunt. dit wordt weer gecompenseerd door een iets zwaardere accu.

setup voor de top

6A esc met een 0.8 liniare bec. de bec gebruik ik niet
2290kv brushless outrunner
gws 5x3 prop
en een 420mAh 2s lipo
dit levert rond de 150 gram trust. totaal gewicht is 160.

het topje is plug en play gemaakt. voor de ontvanger gebruik ik nog steeds de 3a losse bec.

voor de zweefmodus gaat er de 240mAh accu in en blijft het zwaartepunt ook goed.

het is misschien niet moeders mooiste maar als het maar werkt.

binnenkort maar eens proberen hoe het vliegt.

full
full

je zou met wat depron de pylon wat aërodynamische kunnen maken en graupner heeft een 4.7x2.1 vouwpropje die je er op kan zetten zo dat hij dan ook nog goed kan zweven :-)

afgelopen weekend beetje aan het properen geweest met verschillende propjes. ik ben uitgekomen op een 5x4.3
hiermee kan ik ruim 10 minuten vliegen.

ook inmiddels een filmpje weten te maken. echter camera stond verkeerd ingesteld dus het lijkt allemaal wat donker.

Back