Mirage 2000B

Daar m'n vingers weer begonnen te jeuken om na een paar jaar nog eens een elektro-impeller te bouwen ben ik vandaag begonnen aan de bouw van een nieuwe mirage 2000B, 't is te zeggen het bouwen is vandaag begonnen, aan de nieuwe tekening heb ik met tussenpozen meer dan een jaar gewerkt.
Vroeger heb ik er al eens een gehad en het was één van m'n meest favoriete kisten, deze was wel een paar centimeter groter, 75cm tegen 70 voor de nieuwe. De aandrijving blijft dezelfde, lehner 1520/15 in een minifan, alleen vloog ik toen met 12 NiCd cellen van 2400mAh wat op dik 740gr kwam en nu zijn er vier lipo's van 3700mAh gepland die maar iets meer dan 400gr wegen vandaar ook dat ik die paar centimeter kleiner gegaan ben, ik kon vroeger al niet klagen over gebrek aan power maar nu belooft het pas echt dikke fun te worden.
Alvast een paar fotootjes van de oude mirage en wat ervan rest,

en de eerste foto's van de nieuwe

natuurlijk mag ik niet vergeten om Michel VN te vernoemen die me die mooie styro stukken gesneden heeft.

Hoi Rafgol

Nog volk uit de geburen, Ben van booischot maar kom nog al eens door Averbode voor m'n werk of om een crémeke te lekken natuurlijk ;-).
Vraag me af of er een bekend gezcht zit achter de helm, mss kennen we elkaar wel want ben al wel een tijdje in de modelvliegerij actief.

groeten
Dirk

Als je in Schaffen zou vliegen, dan misschien wel, anders zou ik't niet weten of we mekaar kennen... anders, aangename kennismaking hoor. :pc:

Ik ben wel erg benieuwd wat voor auto
1030319imgss8.jpg
dit is.

Geef je even een hint, of laat je de kijkers eerst eens raden.

In welke club(s) ben je actief Dirk?

Uwe maat, snijdt hij meer styro (op bestelling?) ? Lijkt me puik gedaan.

Ik blijf je draadje volgen. Met véél aandacht. Ziet er erg veelbelovend uit.

Neen ik ben geen lid in Schaffen al ken ik wel wat volk van ziens, er zijn er wel wat die pylon400 vliegen bij jullie in de club.
Zelf ben ik lid in Tremelo bij Dakota, Mash in Heist op den Berg en daar ik nogal tegenwoordig nogal veel in Halle verblijf ben sinds begin dit jaar ook lid bij de Mosqitos.
En in Helchteren ben ik ook een paar jaar lid geweest vanwege m'n jet maar aangezien deze voorlopig aan de kant staat heb ik m'n lidmaatschap niet verder verlengd. Alhoewel ik het daar wel best leuk vond en het een prachtig terreinen is, op den duur was het toch wat te ver is om ieder weekend over en weer te crossen

Wat die auto betreft hij is van '71 en op de vorige foto nog blauw maar iets later heb ik hem mat zwart gespoten.
dsc00247xi7.jpg

Ideaal als modelvlieger auto maar iets minder ideaal om te parkeren, totale oppervlakte is 10,2m²
dsc00252nj3.jpg

maar spijtig genoeg niet meer in m'n bezit, heb hem met pijn in het hart verkocht.

en nu snel terug maar de werkbank want daar staat de Mirage te wachten, begint stillaan vorm te krijgen

Dirk

Ondertussen zijn we weer een paar dagen verder en dat is de Mirage aan te zien,

De romp begint er na veel schuren en plamuren al zeer strak uit te zien,
pict0674ai9.jpg

En zo ziet het eruit als het staartstuk gedemonteerd is. Met dank aan m'n nierstenen, zeer pijnlijk maar het materiaal van de X-ray foto's is ideaal voor de uitlaat, zo was er toch noch iets positief aan ;-)
pict0681ki1.jpg

Vanavond begin ik aan de vleugel, na lang wikken en wegen heb ik besloten om deze in ribben te bouwen. M'n vorige had wel een styro vleugel maar het snijden van zo'n spitse delta is niet evident, toen is het me ook maar gelukt na verschillende pogingen en daar heb ik nu effe geen zin in. De zeer dunne vleugeltippen van die styro vleugel waren ook te week, het model was volledig bespannen met bruin papier en als het wat in het gras lag krulden de tippen omhoog door in het papier opgenomen vocht.
Dit hoop ik te voorkomen door de houtbouw die ik deze keer met glasvezel zal bespannen.

Dirk

ziet er echt mooi uit.
ik wou dat ik dit ook al kon :(.
maar daarvoor ben ik nog niet lang genoeg in de modelbouwwereld.

echt waar mooie jet,heb altijd al een pasie voor jets gehad :o

anyway good luck.

grz
rodney

bling*bling*[BE zei:
]ziet er echt mooi uit.
ik wou dat ik dit ook al kon :(.
maar daarvoor ben ik nog niet lang genoeg in de modelbouwwereld.

echt waar mooie jet,heb altijd al een pasie voor jets gehad :o

anyway good luck.

grz
rodney

Oefening baart kunst zeggen ze
Zelf ben ik ergens vorige eeuw begonnen met modelbouw als ik jouw leeftijd had. De dieren spraken al lang niet meer maar ARF- en ARC-modellen bestonden toen nog niet dus m'n eerste modellen werden van het plan gebouwd, zo nu en dan kon er ook al eens een bouwdoosje af als het spaarvarkentje vol zat. Stilaan onstond het verlangen om zelf eens iets te ontwerpen maar dat waren heus nog geen jets hoor, in het begin gewoon eenvoudige modelletjes vierkante romp simpele vleugel en dat zeker niet altijd met succes. Maar met vallen en opstaan en veel geduld kom je er wel en geen enkel ARF model hoe mooi en goed vliegend het ook is geeft de voldoening van een zelf gebouwd of beter nog zelf ontworpen model.

Nu de laatste stand van zaken ivm mirage,
de ribbenvleugel ziet er goed uit lijkt me meer dan stevig genoeg en ondertussen wordt hij al aangewerkt aan de romp
De ribben en beplanking zijn uit 2mm balsa en alles is vrij klasiek opgebouwd.

Dirk

Het is al een paar dagen geleden dat ik nog wat fotootjes geplaatst heb maar ik heb echter niet stil gezeten.
Ondertussen is de Mirage al volledig overtrokken met inpakpapier voor de romp en glasvezel mat van 25gr/dm² voor de vleugel.

Eerste foto van het volledige model nog onbespannen

en stuk voor stuk krijgt ze een bruine huid. Met die papierbekleding voelt ze al direkt een pak steviger aan en op het gevoel kan ik niet zeggen dat ze veel zwaarder is geworden.

En momenteel worden de servo's ingebouwd en hier en daar nog wat bijgewerkt

mooi mooi :-)

wat gebruik je om je papier te plakken. gewoon witte houtlijm ?Of heb je een geheim recept dat je misschien wel op het forum wilt delen ;-)

janhein zei:
mooi mooi :-)

wat gebruik je oj he papier te plakken. gewon witte houtlijm ?O f heb je een geheim recept dat je misschien wel op het forum wilt delen ;-)

Het gaat om HSB-schnellversiegelung, een goedje waar ik vroeger eens een paar potten van gekocht heb in Harzewinkel maar of het nu nog te krijgen is kan ik je niet vertellen.
Ik meen me te herinneren dat ze het bij Wemotec ook verkochten.
Waar het juist om gaat kan ik niet met zekerheid zeggen maar het ruikt verdacht veel naar acryl-parketvernis al is het iets dikker, maar dat kan je misschien ook bekomen door er wat microballoons onder te mengen.
Vroeger gebruikte ik hier ook met water verdunde houtlijm of compactuna voor maar het grote voordeel van de schnellversiegelung is dat het harder uithard dan houtlijm of compactuna dewelke vrij elastisch blijven, hierdoor laat het zich beter schuren. En persoonlijk vind ik dat het wat sneller droogt.

Dirk

Back