Ik ben begonnen aan een hitsig modelletje voor de kleine Wren MW44 (45Newton). Het is de Mirage2000-B van HT (ook wel jetarrows).
Spanwijdte 908mm
Romplengte 1400mm
HT heeft een electro-impeller versie (vliegklaar in 2600 gram) en voor de gasturbine hebben ze een koolstofromp die rond de 600 euro kost. Tijdens de Jetmesse van 2008 kreeg ik enige korting voor hun laatste exemplaar van die dag.
Ik heb voor deze combinatie van vliegtuig met motor gekozen, omdat ik later met de Wren44 een tweemotorig vliegtuig wil bouwen. Uiteindelijk wil ik een Beechcraft Starship met twee turboprops MW44. Als je een tweemotorig zakenvliegtuig onder de 20 kilogram wilt bouwen, dan zijn twee van deze Wren mini gasturbines nog altijd groot genoeg.
Een aardige bijkomstigheid is dat je een straaljager in de grootte van deze Mirage kunt bouwen voor de helft van het geld van de standaard modeljets (rond de 12 kilogram). En deze vliegt toch flitsend snel en ziet er hartstikke puik uit. Weet je trouwens dat de pond stirling momenteel aan de euro staat, dus de prijs van deze motoren is aanzienlijk gedaald deze herfst!
De officiele bouwbeschrijving kun je downloaden bij http://www.ht-modellbau.ch/Artikel/Download/Bilder/Bauanleitung-Mirage2000-en.pdf De motor vind je bij Wren Turbines Ltd | MW44 Gold .
Ik ben begonnen om de romp bouwklaar te maken. De fabrikant heeft uitsparingen voor het landingsgestel gemaakt, maar bij die uitsparingen bestaan volgens mij geen landingsgestellen. (ik betwijfel of hun zeer lichte landingsgestel van de electro-versie er wel in past)
Dus heb ik eerst maar eens de gaten dichtgesmeerd met Gelcoat en Epoxy en daarna nieuwe gaten gemaakt. Ik gebruik een landingsgestel Jet1A, met wielremmen. De ventielen komen van Digitech. En fantastisch mooie stukje vakwerk!
Het toegangsluik voor de motor zit aan de onderkant van het vliegtuig. Als straks de motor in het vliegtuig zit, is er –bij het starten- helemaal geen toegang meer, dus er mag niets mis gaan. Daarom heb ik de motor op een bok gezet om uit te proberen hoe alles gestart moet worden. Met de handleiding van Wren, kwam ik er snel uit.
Als brandstoftank heb ik een 750cc limondafles gebruikt. 60 eurocent (en de limonade smaakte zo slecht nog niet). Met 750 cc kan ik 10 minuten normaal vliegen of 5 minuten vol gas. Ik vind het belangrijk dat het startgewicht niet al te hoog komt te liggen; onder de 4,5 kg is mijn streven (met volle tank). Een grote brandstoftank wil ik dus niet. Bij starten en taxien zal ik een hulptankje aansluiten op de ontluchting.
Het Landingsgestel wordt als eerste passend gemaakt. Het neuswiel volgt (ten behoeve van de instelhoek). Dan wordt het bijgeleverde neuswielspant in het vliegtuig gelijmd. Hierna kan het grote feest beginnen.
Mooie, gladde luchtinlaten zijn eigenlijk alleen nodig bij de electroversie, maar ik gebruik ze toch; altijd goed. Ze passen heel goed. Ze zijn een stuk ingekort (de motor wil ik namelijk zo ver mogelijk naar voren plaatsen). Bovendien zijn er openingen gemaakt voor de wielen (hoe doen ze dat bij de electro versie dan ?) en de tank (omdat ik enigszins in het zwaartepunt wil uitkomen met de tank). En ik heb een opening gemaakt voor de electriciteitskabels van de startmotor en gloepilug. Die kabels zitten bij deze motor –apart- centraal aan de voorkant.
De meeste kabels lopen aan de omtrek, aan de onderkant van de motor. Die kabels gaan door een apart gootje naar voren. Dat gootje heb ik gemaakt van (blauw) papier met plakband en vastgelijmd met Epoxy lijm aan de uiteinden.
De motorsteunen komen er zo uit te zien, tesamen met de motor heb ik de spantjes gefixeerd met 5 minuten lijm en later wordt alles definitief gelamineerd met een grote lamineer actie ten behoeve van alle spanten in het vliegtuig.
wordt vervolgd,
paul

Spanwijdte 908mm
Romplengte 1400mm
HT heeft een electro-impeller versie (vliegklaar in 2600 gram) en voor de gasturbine hebben ze een koolstofromp die rond de 600 euro kost. Tijdens de Jetmesse van 2008 kreeg ik enige korting voor hun laatste exemplaar van die dag.
Ik heb voor deze combinatie van vliegtuig met motor gekozen, omdat ik later met de Wren44 een tweemotorig vliegtuig wil bouwen. Uiteindelijk wil ik een Beechcraft Starship met twee turboprops MW44. Als je een tweemotorig zakenvliegtuig onder de 20 kilogram wilt bouwen, dan zijn twee van deze Wren mini gasturbines nog altijd groot genoeg.
Een aardige bijkomstigheid is dat je een straaljager in de grootte van deze Mirage kunt bouwen voor de helft van het geld van de standaard modeljets (rond de 12 kilogram). En deze vliegt toch flitsend snel en ziet er hartstikke puik uit. Weet je trouwens dat de pond stirling momenteel aan de euro staat, dus de prijs van deze motoren is aanzienlijk gedaald deze herfst!
De officiele bouwbeschrijving kun je downloaden bij http://www.ht-modellbau.ch/Artikel/Download/Bilder/Bauanleitung-Mirage2000-en.pdf De motor vind je bij Wren Turbines Ltd | MW44 Gold .
Ik ben begonnen om de romp bouwklaar te maken. De fabrikant heeft uitsparingen voor het landingsgestel gemaakt, maar bij die uitsparingen bestaan volgens mij geen landingsgestellen. (ik betwijfel of hun zeer lichte landingsgestel van de electro-versie er wel in past)

Dus heb ik eerst maar eens de gaten dichtgesmeerd met Gelcoat en Epoxy en daarna nieuwe gaten gemaakt. Ik gebruik een landingsgestel Jet1A, met wielremmen. De ventielen komen van Digitech. En fantastisch mooie stukje vakwerk!


Het toegangsluik voor de motor zit aan de onderkant van het vliegtuig. Als straks de motor in het vliegtuig zit, is er –bij het starten- helemaal geen toegang meer, dus er mag niets mis gaan. Daarom heb ik de motor op een bok gezet om uit te proberen hoe alles gestart moet worden. Met de handleiding van Wren, kwam ik er snel uit.


Als brandstoftank heb ik een 750cc limondafles gebruikt. 60 eurocent (en de limonade smaakte zo slecht nog niet). Met 750 cc kan ik 10 minuten normaal vliegen of 5 minuten vol gas. Ik vind het belangrijk dat het startgewicht niet al te hoog komt te liggen; onder de 4,5 kg is mijn streven (met volle tank). Een grote brandstoftank wil ik dus niet. Bij starten en taxien zal ik een hulptankje aansluiten op de ontluchting.

Het Landingsgestel wordt als eerste passend gemaakt. Het neuswiel volgt (ten behoeve van de instelhoek). Dan wordt het bijgeleverde neuswielspant in het vliegtuig gelijmd. Hierna kan het grote feest beginnen.


Mooie, gladde luchtinlaten zijn eigenlijk alleen nodig bij de electroversie, maar ik gebruik ze toch; altijd goed. Ze passen heel goed. Ze zijn een stuk ingekort (de motor wil ik namelijk zo ver mogelijk naar voren plaatsen). Bovendien zijn er openingen gemaakt voor de wielen (hoe doen ze dat bij de electro versie dan ?) en de tank (omdat ik enigszins in het zwaartepunt wil uitkomen met de tank). En ik heb een opening gemaakt voor de electriciteitskabels van de startmotor en gloepilug. Die kabels zitten bij deze motor –apart- centraal aan de voorkant.

De meeste kabels lopen aan de omtrek, aan de onderkant van de motor. Die kabels gaan door een apart gootje naar voren. Dat gootje heb ik gemaakt van (blauw) papier met plakband en vastgelijmd met Epoxy lijm aan de uiteinden.

De motorsteunen komen er zo uit te zien, tesamen met de motor heb ik de spantjes gefixeerd met 5 minuten lijm en later wordt alles definitief gelamineerd met een grote lamineer actie ten behoeve van alle spanten in het vliegtuig.


wordt vervolgd,
paul