Miss Britian III

Ik ben begonen met het bouwen van de Miss Britain 3 van de tekeningen van Trapet. Ik heb de spanten uit gezaagd en in elkaar gezet, de lijsten zijn inmiddels ook toegevogd. Nu he ik een vraag (wordt ni de laast) in de tekening staat een boeg roer getekent dat niet werkt en een normaal roer achter, de orignaal heft alleen de boeg roer, zo dat ook bij een model werken?

Foto's

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er maar eens een plaatje bij gezocht, want ik kon me bij de tekeningen niets voorstellen.

800px-Miss_Britain_III.jpg

Historie op deze Wikipedia pagina.

Over dat roer kan ik geen zinnig woord zeggen.
Succes met de bouw.

Groet,

Ad Bakker

Ik heb ook een foto van de onderkant waar de roer te zien is. Op tekening is ruimte voor de motor om de te laten werkenet de bediening over de dek.

full

Het lijkt erop dat het origineel enkel een roer aan de voorkant had.
Gezien het feit dat de meeste vaarvijvers beperkt zijn in de afmetingen en de meeste modelbouwers lastig kunnen sturen zonder sturend schroefwater (je moet dan gang hebben), denk ik dat de modeluitvoering een "normaal" roer achter de schroef heeft.
Het koproer zal dan vast staan als een vin.

denk ik dat de modeluitvoering een "normaal" roer achter de schroef heeft. Het koproer zal dan vast staan als een vin.

Zo stat het omschreven op de tekening. De orsprokelijke boot was ontworpen voor de Harmsworth Trophey wat min of meer en wedstrijd om twee punten is tegen 1 ander boot dus de bochten zo wat ruimer genomen kunnen worden. Maar nu weet ik dat ik de "normaal" roer ook moet gebruiken.
Bedankt voor de help.
Tim

Ik ben nu wat verder gevorderd met de bouw hierbij wat foto's

full

full

De onderkant van de romp en de dek opbouw zijn nu dicht. Ik ga vandag met de dek beginen en moet ook over de motor en zo gaan na denken. Op de tekening wordt geadviseerd een trinity 540 motor met olympus belt 2.3:1 reduction en nicads met een 2 blade 35mm doorsnij en 49mm pitch prop.
Zijn dit nog goede opties of kan ik beter een borstelloos motor en lipo's gebruiken en de regelaar instellen om de snellheid uit te halen?
Here zijn de foto's van de vorderingen.
Tim

full
full

full

Om nog even terug te komen op dat roer voor.. Dit lijkt me meer 1 van de eerste powerboten. Zodra die gas geeft komt de neus uit het water en zul je niets aan dat roer hebben. Lijkt mij een soort van expirimentele fase geweest.

Hallo Tim,

Hoe groot wordt de boot?

Bij mijn weten is de Olympus reductie (voor electrovliegtuigen) niet meer te krijgen (Conrad had 'm ooit in z'n assortiment).
De Trinity motor is waarschijnlijk een hoogtoerige auto motor, vandaar de reductie, anders gaat de motor in rook op met een 35 mm prop.

Als je de gegevens van de aanbevolen motor kunt vinden, is het een fluitje van een cent om een brushless vervanger te vinden, die direct aangedreven hetzelfde aantal toeren aan de prop zal halen (of ietsje meer).

Overdrijf dat 'ietsje meer' beslist niet, het ontwerp met een onderwaterprop zit snel op het punt, dat de prop gaat caviteren bij teveel toeren.
Daarbij komt nog, dat de gestepte bodem lucht onder de romp trekt, deze lucht komt ook bij de prop, die dan in een water/lucht mengsel staat te roeren.

Je zou kunnen overwegen om af te wijken van de prop onder de boot en er een oppervlakteaandrijving van te maken.
De onderzijde van het conische deel zou dan moeten wijken voor de prop en het roer zou er dan aan de rechterkant naast komen.

Met een oppervlakteaandrijving heb je geen last van de beperkingen in toerental (en dus de te halen snelheid), waar je met een onderwaterprop wél rekening mee moet houden.

Dat het origineel met een onderwaterprop wél alle wedstrijden heeft kunnen winnen, ligt aan het schaal effect, je kunt de boot wel verkleinen, maar de eigenschappen van het water blijven 1:1.

Groeten, Jan.

Bedankt voor de tips Jan. De romp is 640mm lang en 210mm breed. Ik ga kijken of ik wat info over de motor kan vinden als dat wat op leverd dan laat ik het weten. Ik heb ook wat meer foto's van de originaal boot gevonden Miss Britain III - National Maritime Museum the site is zo traag als een...:confused: maar ik heb meer ifo en daar gaat het om.

P.S. Jan de boot hand de Harmsworth Trophey niet gewonen, maar was later de 1st boot boven 100mph / 160kph op zout water.

Arjan B. ik had al besloten om de roer voor vast te zetten en de van de tekening de achter de prop zit te gaan gebruiken voor het sturen dus dat komt wel goed.

Ziet er goed uit. De keuze voor brushless of borstelmotor zal ook afhangen of je zo hard mogelijk wil, of meer op schaalsnelheid wil varen. Voor het laatste heb je niet direct de extra power van brushless nodig, denk ik.

Ik heb wat op internet rond zitten neuzen en alles wat ik kon vinden over de trinity 540 is dat de nieuwe versie sterker is dan de oude. De nieuwe lopt uit een van 1500 kv voor een 35 turns tot 4320k voor een 15 turns. Ik denk dat ik een 3350kv 19 turns nodig heb want ook de olympus belt drive niet meer krijgen. Ik wil in de beurt van schaal snelheid blijven, dus als iemand wat beter weet dan hoor ik het graag want dit is maar gis werk van mij:rolleyes::rolleyes:

Tim

Back