"Miss Margo" verbouw van een houten speed/boot van +/- 50 jaar oud.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tamiya1970, 20 okt 2019.

  1. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Alexander uit Oegstgeest .

    En ik kreeg per toeval een oude houten rc boot in handen.
    Ik was bij een klant aan het werk,en daar lag een flinke romp op de werkbank.
    Meteen aangetrokken door wat ik zag .
    Gevraagd wat er met die boot ging gebeuren.
    Hij lag klaar om naar de kringloop te brengen.
    De man was er ooit aan begonnen,maar had nooit de tijd en moeite genomen.
    Om er dan ook daadwerkelijk aan te beginnen.
    Het model zoals ik hem kreeg was niet echt heel mooi gebouwd.
    Vooral het dek was heel apart te noemen.
    Een kennis van mij noemde het een klomp.
    Dus ik heb het dek er af gehaald en er een nieuw dek op gemaakt.
    Is aardig gelukt?(had zoiets nog niet eerder gedaan).
    Twee Daimler V12 motorblokken 3D geprint.
    Om de boot de looks van een oude gentlemenracer te geven.
    Ook had ik nog een 1/8 brushless smotor regekaar set liggen.
    Die ik heb omgebouwd naar waterkoeling.
    De set blijft handwarm ,en het draait op 4 cellen lipo.
    Gisteren de eerste vaart gehad.
    De snelheid was nog aan de lage kant.
    Ik moef zeggen dat de accu's niet vol waren maar op 8 volt per stuk .
    Maar daar is nog wel wat aan te sleutelen.
    Overigens is de boot 105 cm lang en best zwaar.
    Ik moet hem nog even wegen maar ze voelt zwaar.
    Hier ook nog een linkje naar een korte video van de boot op het water.



    De plaatjes bij de praatjes,
    Hopelijk vinden jullie het wat?[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
     
    ozy, MicropropSport, Bert V en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Petje af!
    Je hebt er wat moois van gemaakt. :yes:
    Vaarbeeld is al best mooi. Beetje sneller en het is perfect.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Alexander, Proficiat met het resultaat! Daar heb je een hoop tijd en energie ingestoken. Toch een paar kleine opmerkingen.
    Hoor in de video tamelijk veel geluid. Onbalans in de koppelingen? Kijk eens of je een slingering ziet bij laag toerental. Misschien helpt het door de schroefas wat in te korten, of de tussenas te verlengen. Kan ook dat de koppelingen op zich krom zijn. Heb ik helaas ook gehad met mijn coastertje.
    Aan de buitenkant zou ik tussen romp en askoker een stukje scheg zetten. Dat geeft stevigheid en koersvastheid. Het balansdeel van het roer is nogal groot en qua vorm een vuilvanger. Waarmee smeer je de schroefas? Zorg dat het achterste lager vet blijft, tenzij dat watergesmeerd is. De snelheid valt me alles mee. Beter zo en leuk varen dan dat de boel onstabiel wordt en je brokken maakt. Dan heb je een hoop moeite voor niets gedaan. En de kijker moet ook tijd krijgen on zo'n beauty te bewonderen. Wens je veel vaarplezier! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2019
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Mooi werk, dat hout van eerste tot laatste foto's: prachtig. Dek met die latjes ziet er erg mooi uit.

    Snelheid zou ik niet veel verhogen als ik het videootje zo bekijk. Sneller vind ik niet bij de boot passen (meer bij zo'n benzine ding van plastic).

    Het geluid past er wel bij vind ik maar hoort natuurlijk niet van heftige mechanische slijtage te komen en later problemen te veroorzaken.

    De uitlaten van de motoren vallen me op: die happen nu lucht eigenlijk, de schuine kant achter lijkt mij er logischer uitzien. Ik vind het een leuk idee maar komt op mij wat vreemd over zo pal achter de bestuurder zonder afscherming of niks. Knap werk met de 3D printer, een mooie moderne manier van modelbouwen met zo'n ding.

    Dingetje nog: een motorschip heeft ook nog een toplicht eigenlijk. Die kun je misschien mooi verwerken in de 'rug' achterop je boot met net zo'n soort fitting als je voorop gepland had/hebt (?) Wel rondomschijnend.
    Mocht je de zijlichten uitelkaar kunnen halen, dus meer naar de zijkanten van de romp, dan kun je je scheepje in de schemer beter zien en weten welke kant je op vaart. Nu ze vlakbij elkaar zitten denk ik niet dat je rood/groen op afstand uitelkaar zult kunnen houden.

    Allemaal gezever van mij natuurlijk want je hebt een mooie reddingsactie voltooid met een schitterende boot!
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mijn complimenten, Alexander! Mooi dat je die romp van de vuilbak hebt kunnen redden en je hebt er wat moois van gemaakt. Het nieuwe dek: Prachtig!
    Het vaarbeeld hoort bij zo'n 'oude' raceboot, maar wellicht kun je het iets verbeteren door wat meer ballast voorin te doen. Dan ligt ze op snelheid niet zo extreem achterover.
    Ik ga met Pentip mee als het over de uitlaten gaat. Naar voren schuin afgesneden ziet er 'vreemd' uit. Als je dat met echte motoren zou doen scheelt dat zelfs vermogen; de uitlaatgassen moeten zich tegen de vaarwind in naar buiten persen.
    En ik zou niet graag schipper zijn op het 'echte' ding; twee van die brullende motoren met een heleboel draaiende delen zo vlak achter je kont... :(
    Maar ja; andere tijden...
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Dank je,
    Het geluid is idd niet helemaal fris.
    Ik heb een flexas besteld.
    En de schroefas is gelagerd en gesmeerd met keramisch waterafstotend vet.
    De metalen kruiskoppelingen had ik nog liggen.
    Ik had er al wat tape over geplakt tegen het rammelen.
    Maar hij heeft nog wat tuning nodig idd.
    Gr,Alexander

    Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
     
  7. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Dank je ,
    Gezever vind ik niet erg
    Ik heb liever gewoon iemand die zegt wat hij er van vind.
    En de verlichting wordt aan gewerkt
    Net als nog wag kleine dingen.
    Uitlaten tja heb ik niet over nagedacht idd.
    Zo zie je maar ,met wat tips komt het wel goed.
    Gr,Alexander.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Alexander, Hoop dat het met de flex-as beter wordt, maar vrees van niet. Het geeft alleen maar meer vibraties. Je moet proberen alle onnodig geslinger te elimineren. Is je as krom, dan een rechte as erin. Zijn het de koppelingen, dan die vernieuwen. Probeer loze einden as te voorkomen en zet koppelingen zo dicht mogelijk bij de lagers. Kijk en luister eens naar de filmpjes in bijgaande link. Schroefassen smeer ik met uierzalf. Goedkoop, watervast en vriendelijk voor je vingers. Keramisch waterafstotend vet zal ook wel werken, maar zorg in ieder geval dat de askoker goed is gevuld. As eruit, vet aanvullen, de as er weer insteken terwijl je de vinger op het andere eind houdt. Als de as helemaal niet meer verder wil je vinger een beetje lichten opdat het overtollige vet eruit kan. Zorg in ieder geval dat beide lagers goed van vet zijn voorzien. Dan de contramoer achter op de as en aandraaien totdat de as minder gemakkelijk draait. Dan de schroef plaatsen en de contramoer vast draaien tegen de schroef. Zo maak je axiaal net een beetje ruimte om de schroefas weer gemakkelijk te laten draaien. Probeer maar eens en succes ermee. Om te controleren of je as recht is rol je de as over een glazen plaat. Gr. Klaas.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/page-22
     
  9. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Dank voor de tips.
    Het slingeren begint op toeren in de tussen as.
    Vandaar dat ik een flexas plus koker in de bestaande koker van de schroefas wil monteren
    Zodat ik het tussen asje kwijt ben in de aandrijflijn.
    De koker wordt dan langer,en ik kan dan een vaste koppeling gebruiken.
    ipv een kruiskoppeling.
    Rechtstreeks op de motor.
    Ik had eerst de motor dus met een kruiskoppeling op de schroefas willen monteren.
    Maar aangezien ik ook een cockpit wilde maken met bankje.
    Dacht ik de motor naar voor te verplaatsen.
    Maar dat geeft met die tussen as en twee kruiskoppelingen ,te veel geslinger.
    Hopelijk wordt het met de flexas en langere koker dan beter.
    Ik ga sowieso aan de slag met de tips.
    Bedankt daarvoor
    .

    Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Alexander. Heb zelf geen ervaring met flexibele assen, maar alles wat niet star is gaat zwabberen. En een flexibele as moet je na elke vaarbeurt trekken, schoonmaken en drogen. Maar goed, de tijd zal het leren. Kan door het tape niet zien hoe de vorken van de koppelingen op de tussenas staan. In principe horen die in elkaars verlengde te liggen. Dan liggen de scharnierpunten ook parallel. Als de voorste naar onderen knikt moet de achterste naar boven kunnen knikken. Anders varieert de lengte en wringt de boel. Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Gr. Klaas.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  11. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Ik zie twee pijpjes aan de zijkant, komt daar het motorkoelwater uit? (kan het niet goed zien op het filmpje)

    Misschien kun je de motor uitlaten omdraaien en de blokken afdekken met een stuk dek (met iets doorzichtigs) en de uitlaten er doorheen laten steken. Want zo omhoog staat wel ruig, krachtig.

    Ik heb ooit een boxster gereden, met middenmotor waarbij vlak achter je een geisoleerde klep zit (als hoedenplank). Die er eens afgehaald en gaan rijden...... Man wat een genagel! Dit was van 0 naar 230 en terug of zo. In het echt tuiten je oren na afloop....

     
    MicropropSport en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  12. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ja dat zijn de koel uitlaatjes.
    De uitlaten blijven zo alleen misschien wel met de schuine kant naar achter.
    Bij dit soort boten was het wel gebruikelijk, om de blokken voor of achterin te monteren.
    In die jaren was een demper sowieso niet aan de orde [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    twee gaspedalen, 1 stuurwiel... man wat een kabaal moet dat gegeven hebben!

    vanaf 0,55 sec:



    zou je je signature in tapatalk uit willen zetten? Is hier gebruikelijk ivm leesbaarheid van de topics.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  14. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Klaas,daar heb ik eerlijk gezegd niet op gelet.
    Dat ga ik eens even checken van de week.
    Gr ,Alexander


    Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
     
  15. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
  16. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi Alexander. Complimenten hoe je het houtwerk hebt aangebracht en van een mooie laklaag hebt voorzien.
    Zo’n foto reportage kijkt lekker door !
    Succes met aanpassen van de vaar eigenschappen. Gr Freek


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  17. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Dank je wel ,Freek.
    Er moet nog genoeg gebeuren maar dat komt wel goed.
    Nu ik wat meer info over de boot heb weten te vinden.
    Gr,Alex
     
  18. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    ik blijf dit volgen, ben benieuwd naar je vervolg stappen :)

    gr
     
  19. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    En weer wat stapjes verder.
    Flexas gemonteerd en een nieuwe motor.
    Roer verkleint en een binnen bak gemaakt voor het interieur.
    Verder nog niet veel gedaan.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    ozy vindt dit leuk.
  20. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Toch de boel iets veranderd,motoren er uit .
    Handtas van Miss Margo gebruikt voor de bekleding.
    Bankje getekend en geprint,daarna bekleed.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    smaragd en Marc w vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina