Misschien een domme vraag?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Relaxing hobby, 13 apr 2022.

  1. Relaxing hobby

    Relaxing hobby

    Lid geworden:
    13 apr 2022
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hasselt
    Hallo allemaal,

    Ik ben vrij recent erg enthousiast in de rc hobby gestapt, meer bepaald het crawler. Hiervoor heb ik een trx4 defender aangeschaft waar ondertussen al redelijk wat messing aan is toegevoegd onder de schokdempers. Ook heb ik de hobbywing fusion bl 1800kv geplaatst, heerlijke combo gewoon. En ik denk deze week dat m'n 9t pinion aankomt. Ikke blij natuurlijk met mijn slakkie.

    Maar nu komt mijn eigenlijke vraag. Omdat ik hou van sleutelen en soms ook eens graag los ga had ik mij de axial rbx10 ryft kit aangeschaft, deze word geleverd met een 17t pinion en de motor zou van 2200kv tot 3660kv moeten zijn. Nu heb ik mij een hobbywing ezrun max10 laten aansmeren maar deze is 4000kv. Dus ik ga sowieso een kleiner motortandwiel moeten steken maar zou graag weten of Hiervoor een bepaalde formule is ofzo. Of gewoon x aantal verschillende tandwielen aanschaffen en gewoon trial and error?

    Alvast bedankt om mijn probleem eens te bekijken en sorry voor de rookie question.

    Groetjes Tim
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ff de handleiding nagekeken.
    vaak staat daar ergens een tandwiel tabel in, zodat je op voorhand een beetje weet welk tandwiel handig is.

    maar, in deze handleiding zegt men letterlijk dat de originele tandwielen goed zijn.
    en als je daaraan dingen aanpast, je de temperatuur van motor en regelaar in de gaten moet houden.
    kun je het niet meer aanraken = te heet = kleiner tandwiel nodig

    Origineel zit hier een 2200 kv in (zegt deze handleiding voor de rtr set), en de originele tandwielen zijn voor gebruik met een 3 of 4 cel accu.
    aangezien dat nogal een verschil is, zal het inderdaad even trial and error zijn..
    Stel, je gebruikt een 3 cel accu, zou het wel eens kunnen dat de originele 17 T past..
     
  3. Relaxing hobby

    Relaxing hobby

    Lid geworden:
    13 apr 2022
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hasselt
    Ja lap, daar vreesde ik al voor. Ik heb op YouTube een filmpje gezien van de ryft met een axe 3300kv en daar word gepraat over 13t dit is misschien al een goed begin? Logischerwijs zou ik denken dat ik een 8t of 9t zou moeten zoeken aangezien het kv verdubbelt?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Je kunt gewoon as toeren berekenen, voor de originele 2200Kv motor en dan voor de 4000Kv motor.
    Volgens het manual heb je een 17T pinion en een 53T spur.
    Dus op 3S met 2200Kv zijn je as toeren ~ 7833 rpm
    Om met een 4000Kv motor dezelfde toeren te krijgen heb je een 9T of 10T pinion nodig (7540 rpm vs 8377 rpm).

    Er zijn ook grotere spurs te krijgen, wellicht is dat de oplossing.
    Let wel door het veel hogere Kv zullen ook de stappen tussen grotere/kleinere pinion veel groter worden, en zeker het verschil tussen 3S en 4S.
    Dus voor je het weet ben je de boel aan het overbelasten.
    Ik zie dus eigenlijk het voordeel van een 4000Kv motor in een 2200Kv auto niet zo voor me.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Je kunt inderdaad wat testen en proberen. Met beetje risico dat je motor/esc overbelast. En zeker gezien je eigenlijk wel voldoende aanduiding hebt dat het een wat te hoog kV is om goed te zijn.
    Zou je niet overwegen een ander setje te kopen en de huidige al dan niet verkopen, of in een andere auto stoppen later of zo?
    Je zult wellicht wat moeten bijleggen hoe dan ook, hoewel een goedkoop ali express setje een lage drempel is. Succes hoor!
     

Deel Deze Pagina