misthoorn Conrad: hoe aansturen

• Topicstarter Topicstarter Gerjan
  • Startdatum Startdatum
G

Gerjan

Guest
hallo allemaal
hoe moet een misthoorn van Conrad worden aangestuurd?
direct op een kannaal?
via schakelaar
of anders?

alvast bedankt
Gerjan

Gerjan,

als je het bestelnummer hebt, kun je waarschijnlijk de datasheets zo downloaden vanaf de Conrad site. Ik denk dat het daar wel in staat. Of heb je dat al geprobeerd?

Wim

dat had ik nog niet geprobeerd
ga ik nu doen

maar als iemand het weet hoor ik het graag

groeten Gerjan

ik heb ooit eens een boot gehad daar zat dat ook op , en ik kan me nog herinneren dat ik hem aanstuurde via een kleinprintje met een relais erop.

aan de ene kant ging er een draad naar de ontvanger aan de andere kant kwam er 12 volt op te staan en dan nog 2 draden die naar de hoorn gingen .

dat printje was destijds te koop bij conrad of dat nu nog zo is weet ik niet.

gr. mart

ik heb even op conrad.nl gezocht
en uit bovenstaande bericht van mart en de data sheets
blijkt volgens mij dat:
de misthoorn werkt wanneer er stroom doorheen loopt en je kunt hem uitschakelen door deze stroom kring te doorbreken
klopt dit?
zo ja wat is de makelijkst/handigste manier om dit te doen

groeten Gerjan

Hoi,

Er zijn zoals Mart hierboven beschrijft kant en klare printjes te koop die je op een kanaal van je ontvanger aan kunt sluiten waar eigenlijk een soort schakelaar (relais) opzit. Dit relais maakt of verbreekt de stroomkring (in dit geval naar de misthoorn) waardoor deze aan of uit gaat.

Hoe je dit kanaal vanaf je zender aanstuurt kan je zelf invullen. Het makkelijkste is uiteraard een schakelaartje dat aangesloten is als een kanaal, dus schakelaar in de ene positie is 0% van het kanaal en in de andere positie 100% van het kanaal. Ook deze zijn geloof ik kant en klaar te krijgen.

Mark

En als je het ECHT niet weet, kun je natuurlijk altijd een micro switch aansturen met een servo. Het is een hele simpele oplossing, maar het werkt wel :wink:

(Soms is een low tech oplossing beter dan een high tech oplossing.)

Wim

ik ben er uit
ik ga een 2 kanaals elektronische schakelaar gebruiken heb ik nog een schakelfunktie over
@ Wimg en high tech oplossing is wel zo leuk en in dit geval zelfs goed koper

allemaal bedankt
Gerjan

Back