Mistral 4900 van Windwings

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door GJVO, 20 mrt 2016.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Door de sleepmeeting van afgelopen zaterdag heb ik toch weer prikkels gekregen om een kist vliegklaar te maken.
    Ik heb nog een Mistral 4900 staan van mijn hofleverancier Windwings.
    Dat is dezelfde fabrikant als de JS1 van Berrie.

    Ik was redelijk onder de indruk van de bouwkwaliteit van de JS1 dus heb, toen ik de JS1 ging halen de opdracht gegeven een extreme versie van de Mistral 4900 voor me te bouwen.
    Het prototype lag toen net bij Jörg van Windwings klaar om te testen.

    Een maand of 8 later stonden er 2 rompen en 1 vleugelset met KaWiTech bekabeling voor mijn huisdeur.
    Waarom 2 rompen??
    1 voor zweef en 1 voor elektro.

    Daarna ging het redelijk bergafwaarts met mijn gezondheid dus ik had geen zin meer om iets te doen.
    Maar... inmiddels zijn de 6 servo's in de vleugel gebouwd, bekabeling moet ik nog solderen.

    Ik heb wat foto's gemaakt en zal komende weken een kort bouwverslagje maken.
    En dan hoop ik dat ie op de volgende sleepmeeting mee kan vliegen.

    Ik heb hem dubbel carbon laten bouwen.
    Sinds kort wordt hij aangeboden als de "Radical" versie.
    Hij schijnt het in de thermiek goed te doen maar eigenlijk heb ik mijne op topsnelheid laten bouwen, 250 a 300 km moet ie kunnen zonder flutter of rare dingen,

    En... ik heb er een mooie stickerset voor laten maken bij JR Foliendesign (voor een 5 meterkist kost dan nog geen 100 euro!!).

    Laten we beginnen met het model voor te stellen:
    SAM_0664Kopie 2.jpg



    http://www.windwings.de/eng/mistral4900_technical.html
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2019
    jve vindt dit leuk.
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Weer zo'n gaaf apperaat Gert-jan!! Ik hoop dat je deze lekker zelf kunt gaan vliegen en je gezondheid het niet in de weg staat.

    :thumbsup:
     
    jve vindt dit leuk.
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Kom begin juni even langs in de Vogezen, kan je kijken wat hij echt kan. Of wij demonstreren hem even voor je :D
     
    verfbrander, jve en DirkSchipper vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb niet veel kunnen doen, ik zat weer bij de spoedeisende hulp...
    Maar net toch even wat foto's gemaakt.

    De vleugel even in de kamer opgebouwd, 4900 mm carbon.
    [​IMG]

    De onderkant is blauw, daar zitten de servo's.
    Ik heb servohouders gekocht bij www.servorahmen.de
    Ze zijn niet heel duur en je haalt bij eventuele schade je servo er heel makkelijk uit.
    Op rol (buitenste roeren) en middelste welfkleppen zitten Graupner DES448 servo's.
    [​IMG]

    En dan alvast een voorproefje van de sticker die op de vleugel komt.
    Mijn persoonlijke kleuren, oranje met zwart..
    [​IMG]

    Ik moet van de dokter thuisblijven dus ik kan weer lekker bouwen...

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Mooi spul van Windwings. :cool:

    Hoe zijn jouw ervaringen met deze DES servo('s).
    De mijne zijn niet zo heel goed namelijk (en volgens mij ben ik hier niet de enige in naar wat ik laatst bij ons op het veld hoorde).
    Kan natuurlijk zijn dat ik net de pech had en een paar slechte exemplaren trof, ze worden tenslotte nog steeds verkocht en weids gebruikt.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik en vele F5B vliegers vliegen alleen maar met DES servo's.
    Bijna alle andere merken en types gaan stuk.
    MKS gaven enorme problemen en ik heb zelf (en wat duitse vliegers) slechte ervaringen met HV servo's.
    Van de 12 stuks gingen er bij de duitsers 8 stuk.
    Maar ik weet niet over welk type je het hebt.
    Ik heb het over de 448 en de 428.
    Ik heb een DES 467 (of zoiets) gehad en die deed het heel even, terug naar W&W, nieuwe gekregen en die deed het prima.
    Het enige is, je moet ze niet op 6 Volt laten werken, ga op 5,5 volt zitten, dan zijn ze minder gestresst.

    GJ
     
  7. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik heb het zelf over de 448.
    Had er 1 die dienst weigerde en mij een 3,5 mtr zwever kostte (zat op het hoogteroer en mijn zwever en deze maakte uiteindelijk dezelfde baan als dat de Fox van Rick afgelopen zaterdag deed).
    Deze had ik achteraf nog eens open gehaald.
    In die servo zat een dun wit draadje (volgens mij naar de potmeter, dit weet ik niet meer uit mijn hoofd), dit dunne draadje was om te solderen ontdaan van de isolatie maar tegelijkertijd hadden ze een groot deel van de aders doorgeknipt.
    Uiteindelijk was dit toch al dunne snoertje maar met enkele overgebleven aders gesoldeerd (en dus losgekomen).
    Een andere die ik had begon schokkend te lopen en heb ik ook maar een enkele reis Kliko gegeven.
    Vandaar dat ik er zelf niet meer zo wild van ben.
    Wel jammer want afmetingen en prestaties zoals kracht en precisie van deze servo's zijn best interessant.
    (Ik heb mijn servo's overigens altijd op 5,5V afhankelijk van gebruikte BEC)

    2 weken geleden was ik in gesprek met Arno de Bliek en Adrie van Brouwershaven (Superior) en die hadden weer meervoudig ellende met de DES 428 meen ik (maar als je dit zou willen weten kun je beter direct contact opnemen met hen).
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    De DES servo met problemen is de DES488.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb 1 ding gezien, dat had Gerben, dat het asje niet goed was.
    Volgens mij een 448.
    Maar ik heb er zelf, gok ik, in alle modellen, al zo'n 50 a 60 stuks verbruikt en echt nog nooit problemen gehad.
    Ik gebruik altijd een BEC, meestal Castle en die staat op 5,7 Volt.
    En mijn servo's zijn in wedstrijdmodellen altijd zwaar belast geweest, het waren nooit rustige thermiekmodellen.
    Ik hoef niet van anderen problemen met servo's te horen, ik weet niet hoe die behandeld, ingebouwd en gebruikt worden.
    Ik weet dat er problemen zijn geweest met Hyperion Atlas servo's, deze zijn vrijwel gelijk aan de DES 448/428.
    Maar dat was een inbouwprobleem en het lag niet aan de servo, dus ik baseer me op mijn eigen ervaringen.

    GJ
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Met de DES 427 en 428 en 448 is niets mis. Maar meer mensen hebben al problemen gehad met de 488 en het waarom is nog altijd een vraagteken. Op RC-Network is al eens geopperd dat de 488's uit een totaal andere fabriek komen rollen.
    De mijne zijn na een bijna crash van een F5J in elk geval de kliko ingerold.

    @PL A3 had meen ik ook problemen met de 488...... (lastig met al die nummertjes)
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, in elk stuk elektronika zit ongeveer 2% uitval, dat is ook bij merken als Miele en Sony.
    Het is jammer als het net jou overkomt.

    Ik heb even de romp gepakt.
    Het lood zit al in de neus gelijmd (stuk lood op maat van Paritech, waar Windwings zijn modellen laat bouwen.
    Een mooi carbon cockpitkapje.
    En het houtwerk dat erin gaat.

    [​IMG]

    Het kielvlak, het pendelroer hangt daargelagerd als kruisstaart in.

    [​IMG]

    En het geheel:

    [​IMG]

    Ik hoop morgen iets te kunnen doen, ik voel me nu niet zo heel erg lekker.

    GJ
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Daarom schreef ik ook; ik zal wel net de mindere hebben gehad dan. Soit.

    Maar wel een sublieme afwerking die WindWings modellen. Had ook even in detail naar die JS1 gekeken, ook een hele strakke bak om het zo maar te zeggen.
    Paritech is natuurlijk ook niet bepaald (of wellicht beter: bepaald niet) de minste partij als het op het maken van zulke modellen aan komt.

    Succes en hopelijk gaat het je morgen beter af!
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Als je de servo googelt zie je oa. dit.

    [​IMG]

    Of heeft dat er niks mee te maken?


    jan.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen paniek zaaien he!

    Deze waarschuwing is niet voor de DES 448 en 428

    Mijn ooit eens gebruikte 567 staat er ook tussen.
    En daar werd destijds (2 jaar geleden) ook netjes voor gewaarschuwd dat statische storingen op konden treden (iets wat MKS nooit bekend gemaakt heeft)

    Deze waarschuwing is voor de:
    DES 478 BB MG
    DES 488 BB MG
    DES 568 MG
    DES 567 MG
    DES 588 BB MG
    DES 587 BB MG
    HVS 930 BB MG
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Okay, sorry!


    jan.
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Is dat ondertussen niet opgelost dan?
    Ze zullen dat spul toch niet gewoon blijven doorverkopen?
    De voorraad van toen zal toch al op zijn, en in de producties daarna zal het euvel toch wel verholpen zijn?
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dirk, volgens mij zijn er voor sommige servo's vervangers gekomen maar her en der zijn de genoemde servo's nog wel te koop (in de aanbieding).
    MKS heeft het probleem nooit opgelost en blijft ze gewoon doorverkopen.
    En daar is het probleem zelfs groter, als de metalen behuizing carbon raakt krijg je rare tikken en de MKS moet je ook met een lineaire bec gebruiken, een schakelende bec kan ook rare dingen geven.
    Maar ze worden nog gewoon vrolijk voor zo'n 50 euro per stuk verkocht.
    Bij de DES is het probleem minder erg, zodra de potmeteras in contact komt met carbon of metaal kan dat klikstoringen geven.
    Normaal gesproken zit er een kunststof servoheveltje op wat isoleert, maar bij RDS aansturing zit je vaak met carbon op carbon.
    En dan kan het optreden.

    GJ
     
    reing vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Langzaam ben ik wat verder gegaan, meestal in de nachtelijke uurtjes omdat ik toch niet kon slapen.
    Om te kijken hoe mooi ie wordt ben ik maar met de stickers begonnen.
    Ooit eens besteld bij Folien Design, ik vond de bon nog, 67 Euro incl verzenden.
    Geen geld!

    De beschermfolie aan de plakkant van de sticker verwijderd en de sticker met een spuitfles met water en een druppeltje afwas natgespoten.
    De vleugel schoongemaakt en ook natgespoten dan de sticker op de vleugel leggen en uitrichten.
    [​IMG]

    Met een rakel met vilt erop de sticker van binnen naar buiten "droogwissen".
    [​IMG]

    En dan na een uurtje drogen (liefst langer) de papieren beschermfolie aan de bovenkant verwijderen.
    Voila.. 1 mooie vleugel.
    [​IMG]

    Volgende stap is lastiger en ik ga ook even bij Windwings klagen dat het niet af fabriek gedaan wordt.

    De vleugel bestaat uit 3 delen, 1 enorm middenstuk van 190cm en 2 buitendelen.
    In het middenstuk zitten totaal 2 servo's voor de welfkleppen en in de buitendelen zitten totaal 4 servo's voor de 1e en 2e ailerons.
    Er moet dus een behoorlijke kabel doorheen met een verbinder tussen de vleugeldelen.
    De kabel levert Windwings van Ka-Wi-Tech, deze is volledig gesoldeerd en op maat.
    De verbinding tussen de vleugeldelen gebeurd dmv MPX hochstrom stekkers (de groene).
    Maar.... je moet wel zelf de sleuven frezen in vleugel zodat de stekkers erin kunnen.
    Voor dat geld zou dat echt wel vanaf de fabriek gedaan moeten zijn.
    Misschien dat het bij de huidige modellen wel zo is, de mijne is de 2e of 3e uit de mal.

    Maar ok.. wat foto's.
    Eerst maar aftekenen:

    [​IMG]

    Even lekker tekeer gegaan met mijn Dremel:
    [​IMG]

    En zowaar, hij past:
    [​IMG]


    Nu moet ik alleen nog gaan bedenken hoe ik de andere kant ga doen want ik kan de stekkers niet laten verzinken omdat het laminaat waar ik doorheen gefreest heb maar 1 a 2mm dik is.
    Dus weer een puntje van kritiek.. had gewoon even een balsa of triplex rib ingelijmd, dan kan je dingen verzinken..

    De volgende stap die ik gedaan heb is een verbinding maken tussen romp en vleugel.
    Dus alles uitgemeten en afgetekend en op goed geluk weer met de Dremel aan de gang gegaan.
    Hopelijk zit er geen ligger in dat deel...

    En gelukkig, geen ligger.
    [​IMG]

    De connector op zijn plek:
    [​IMG]

    Zo ligt het er nu bij,
    [​IMG]
    ik moet de kabel door de vleugel trekken om de verbinding tussen de delen voor elkaar te krijgen en als dat gebeurd is een leuke servo uitzoeken voor de welfkleppen, en die dan nog inbouwen.
    Ik denk aan een IDS kruisaansturing, dat lijkt me in dit geval het mooiste werken.
    Ik denk aan een DES 658BB en een IDS servohouder van Servorahmen,de.

    Wordt vervolgd.


    GJ
     
    jve vindt dit leuk.
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zet je nog wat schuimrubber blokjes op de kabels, zodat ze niet klapperen in je paneel?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goed idee!
    Even een stoel openknippen voor wat schuimrubber :)
     
    jve, Berrie en A B vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina