Hallo, Ik heb sinds kort een bootje wat bekend staat onder de naam 'Mistral'. Ik heb er e.e.a. over gelezen en schijnt goede zeileigenschappen te hebben. Ik ga haar varend maken en zal eerst de Servo bediening werkbaar moeten maken. Ben benieuwd hoe het straks zelIt. Groet, Mabo
Hallo Jan, dank voor je reactie. Dat verklaart het. Ik zal eerst eens kijken of de uitslag met 140gr. genoeg is om de lijn optimaal te vieren. Anders heb ik nog een andere zeilwinch liggen, ACE WQ2811. Die heeft twee gleuven voor de zeillier. Groet, Mabo
In mijn Rtw yamaha zit ook een futuba sail servo maar dan met een dubbele arm en dat werkt ook prima (al is deze s3801 net wat sterker 14kg ). Het grootzeil zit aan een kant en de fok aan de andere van de dubbele arm . Door ze op verschillende plekken op de arm aan te laten grijpen kan je de juiste lengte voor de schooten realiseren
Hallo Dimitri, Ja deze opzet snap ik. Bij de mijn Mistral is maar een schoot en winch met een gleuf, ik denk dat daar ergens twee schoten hadden moeten zijn. Groet Mabo
Drum er afhalen en een arm maken dubbel of enkel . Er is nu van een arm servo een winch gemaakt met dus zo'n 140 graden bereik zou ook kunnen werken weet niet wat de diameter vd drum is en hoelang je grootschoot moet zijn.
Hallo, Als ik de opzet beoordeel dan heb ik meer omwentelingen nodig. Is 100 Gr. In top kajuit en aan voorkant zit opening voor draaddoorvoer. Snap ook niet hoe dit met een lijn heeft kunnen werken. Ondanks mijn opgedane ervaring met setups is dit toch even puzzelen. Groet Mabo
Hallo Mabo, Als de servo inderdaad 140° draait, en die schootlengte voldoende is voor de fok, dan vermoed ik, dat er een tweede lijn op de trommel gezeten heeft die naar achteren loopt door het gaatje in het kajuitdak; gezien de plaats waar die lijn aan de giek aangrijpt, heb je dan ongeveer dezelfde schootweg. Het blijft natuurlijk geknoei in de marge en ik ben het dan ook eens met Dimitri's suggestie om de trommel te vervangen door een dubbele arm. Als het mijn boot was, ging alles eruit en bouwde ik de boel opnieuw op zodat ik een betrouwbaar functionerende schootvoering heb. Groeten, Jan.
Hallo, Ik ga eerst uitproberen met het gevaarte. De servo tijdelijk vervangen en daar de oude grote drum op gezet. Voordeel van de opzet met grote drum is dat de lijnen niet snel vastlopen. Een armservo komt later. De lijndoorvoer bij kajuit beperkt het monteren en demonteren, ik moet dan telkens de knopen uit de lijnen halen om door de kajuit heen te halen om de romp vrij te maken. Ik ga twee nieuwe doervoeren maken met koperen buisje. Op de rode stippen is waar ze komen. Groet, Mabo
Hallo Mabo, Met de dekdoorvoeren op de rode stippen heb je voor het grootzeil véél meer (als in ruim twee maal zoveel) lengte nodig om even ver te kunnen vieren/halen als de fok, tenzij je een verdubbeling middels een katrol in de grootschoot maakt. Groeten, Jan.
Hallo Jan, Oké. Ik ga eerst een uitmeten, maar voor nu eerst via de dekgaten om het bootje alvast uit te proberen. De opzet met de oude winch is niet betrouwbaar. Dus nu toch een armwinch erin. Op de ene of andere manier viert het grootzeil meer dan de fok. Snap dat niet en zit erop te kijken. Schoot grootzeil is al meer naar achteren gebracht en de fokkeschoot zit aan uiteinde. Op de foto is de armwinch uit, dus zeilen gevierd. Grootzeil heeft ook maar iets nodig om ver uit te slaan. Nog even puzzelen dit. Update: net stukje gevaren. Wind 30 km per uur. Gaat prima. Gaat ook wel echt schuin soms. Zeilbediening gaat snel. Fok blijft iets achter. Opgevallen is dat dek voor kieren kent. Dat moet dicht uiteraard. Kan er niet onder dus kijken wat er kan. Verder zichtbaar geen water in boot. Moet wel iets van stootrand erop zetten om te voorkomen dat ze onverhoopt tegen de wal slaat. Groet. Mabo
Zo te zien zit je grootschoot doorvoer te ver naar voren ,maar dat zal wel aangepast zijn aan de korte slag vd gebruikte armservo "winch" Bovenste foto komt van hier op het forum https://www.modelbouwforum.nl/threads/leuk-bootje.233411/#post-3621636 En denk dat het de bedoeling was om met lange uitgevierde schoten de opbouw deels te verwijderen om bij accu ed tekomen. En kijk met dit formaat is dit ook mogelijk ,scheelt een koude duik
Hi Dimitri, Dank voor je bericht en reactie. Ja een motortje in deze kan wel. Eens kijken waar ik die haal. Denk Amazon en dan ook een aandrijfas of zo en propellor. De schoot grootzeil zit inderdaad verder naar achteren. Denk dat de bouwer daarvan is afgeweken. Bedankt voor de link. Ga dat eens rustig bekijken. Groet, Mabo
Mabo, Misschien was je hem - al Googelend - zelf ook al eens tegengekomen, maar zo niet, dan is dit volgende linkje misschien ook best wel leuk of interessant voor de renovatie van je Mistral. www.schiffsmodell.net/index.php?/forums/topic/11144-mistral-v-hegi-restauration/ Groet, Bert
Breng Mabo nou niet op ideeën... Een modelzeilboot verminken met een schroef er onder, is alleen nodig als je in de windarme binnenlanden van Europa woont. Hier in Nederland waait het zelden helemaal niet. Trouwens, de foto's van de zeilende Mistral zijn een typisch voorbeeld van hoe de zeilen er niet bij moeten staan; als het geen 'Regattasegler der IOM oder M-Klasse' betreft, hebben de Duitse hobbyzeilers geen idee van bolling in het onderlijk en dergelijke zaken. Ik heb dit zelf ervaren toen ik m'n Voyager eens mee had naar de camping in Kassel; op de Fulda kon ik vanwege de stroming en ongunstige windrichting niet zeilen, maar aan de overkant van de rivier ligt het voormalige BUGA terrein met heel veel waterpartijen, waarvan er eentje is toegewezen aan de lokale modelbouwverenigingen en in de periode dat we op de camping stonden was er 'toevallig' een Modellbautreff bij die vijver. Alle Duitse modelschippers waren verbaasd, dat de boot van 'der Holländer' hun schitterende modellen in zijn kielzog liet. Hun zeilen stonden als een plank zo strak, zonder enig profiel, want zo had het er in de Bauanleitung op de foto's ook uitgezien... Na enig overleg hebben een aantal de zeilen losser gezet, wat het lossnijden van de touwtjes inhield, want verstelmogelijkheden waren niet ingebouwd. Vervolgens waren ze verbaasd over hoeveel beter en sneller dat zeilde... Groeten, Jan.
Hallo, Leuk linkje Bert, dank! Ben steeds meer over dit bootje aan het lezen. De motor komt er in Jan. Is beter om naar de kant te laveren of als ie ergens vastzit eruit te varen. En als ik het niets vind dat gaat ie er weer uit. Zit wel te kijken op de motorophanging, die zit direct achter het roer in de romp en zal dat netjes moeten bevestigen. De schroef is een vin die uitklapt tot propeller als hij draait. Mooi systeem. Qua bolling in het onderlijk heb ik geen idee hoe het bij mij zit. Tijdens de kleine testvaart zeilde hij gewoon prima dus neem aan dat het goed zit. En anders passen we aan. Zit wel te zoeken naar waterbestendige verf. De kleur van de boot is prima, maar wel veel beschadigingen. Ik vraag mij af welk type verf men gebruikt. Achter de raamkozijnen van de Mistral zit iets grijzigs als raam, echter zijn er een paar doorgedrukt/stuk. Ook nadenken hoe ik dat aanpak. Ook omdat ik aan de voorkant er niet achterlangs kan, maar alleen van buiten naar binnen iets kan plaatsen. Misschien dun hobbyglas!? De originele halve Zeilarm heb ik vervangen door een hele. Zelfgemaakt van hout. Binnenkort plaats ik wat foto’s. Groet, Mabo
Mabo, Wat die verf betreft zijn er vele mogelijkheden, maar het hoeft niet perse duur of moeilijk te zijn. Twee jaar geleden liep ik tegen een "Inga IV" zeilboot aan en net als bij jouw Mistral was zij dringend aan een opknapbeurtje toe. Overigens komt mijn Inga IV uit de zelfde stal als jouw Mistral, nl bij Hegi vandaan. Als het over lakken gaat; Soms, als ik ze echt super strak in de lak wil hebben spuit ik mijn mijn boten, maar dat is altijd nog een heel werkje en vraagt om best veel voorbereidingen. Bij mijn Inga IV heb ik ervoor gekozen om de boot gewoon met huis, tuin en keukenverf te lakken en doe dat niet met een kwast, maar met een klein mini verfrollertje. Het voordeel van de genoemde lakken is, dat deze bij elke bouwmarkt (of misschien nog gewoon in je schuurtje) te vinden zijn en dat ze - in tegenstelling tot bijvoorbeeld spuitlakken - bij opgelopen averijschade heel gemakkelijk bij te werken zijn. En ja, die huis, tuin en keukenverven zijn - mits ze niet op waterbasis zijn - waterbestendig genoeg voor onze modelbouwboten . Met de miniverfrollertjes heb ik hele goede ervaringen en komen voor mij heel dicht in de buurt van spuitwerk. Je koopt ze bij https://www.mini-verfrollertjes.nl/ en zijn de aanschaf zeker waard. Het verhaal en de de resultaten hierover staat ook in het renovatie verslag van mijn Inga en misschien dat je daar (bijv. je genoemde ramen) nog meer praktische tips voor je Mistral uit kan halen. Renovatie van een Inga IV | ModelbouwForum.nl Groet, Bert
Hallo Mabo, 1) Geen probleem, het is jouw boot. 2) Naar de kant laveren met een motor? Als 'ie ergens vast zit, hebben de zeilen altijd meer in de melk te brokkelen dan een klapschroef. Met een motor kom je van z'n levensdagen niet ergens uit los. Een motor met klapschroef is, zoals de Duitsers zeggen, een Flautenschieber; je hebt er alleen iets aan als het niet (meer) waait. 3) Een klapschroef werk alleen als je vooruit vaart, sla je achteruit, dan klapt'ie in. Een klapschroef gebruik je als thuiskomertje als de wind het laat afweten. Tijdens een demonstratie met vijf van de veertien skûtsjes, die ik ooit heb helpen bouwen voor een openluchtspel, voorzien van een dikke elektromotor en een 60 mm speedschroef (de skûtsjes zijn 140 cm lang en hebben een tuig van gaas, omdat het varen op de motor een vereiste was om binnen de beschikbare tijd (8 minuten) in het openluchtspel te kunnen passen en niet afhankelijk te zijn van de al dan niet aanwezige wind). De zeilen van gaas hadden voldoende windvang, om, met motorondersteuning, een aannemelijk idee van een zeilend skûtsje neer te zetten en toch dáár te varen waar het script voorschreef. De hampelmannen die ze voor de bewuste demonstratie hadden opgetrommeld, hadden nog maar een paar keer kunnen oefenen, in de luwte vlak bij de wal. De demonstratie was op het Burgumermeer, iets groter dan wat ze gewend waren. Onder het slaken van kreten als: 'ik sla vol gas achteruit', probeerden ze de boten uit de rietkraag op lagerwal te houden, waar ze vervolgens achter elkaar kansloos in verdwenen en de voorzitter er in z'n onderbroek achteraan moest. De paar ervaren schippers lieten hun skûtsje met lichte motorondersteuning gewoon hun slagen aan de wind varen en kwamen niet in de buurt van de lagerwal. Ik was mee voor technische ondersteuning en het werd me niet in dank afgenomen dat ik dit schouwspel luidkeels lachend aanschouwde (terwijl ik m'n eigen skûtsje op ruim water hield). Conclusie: zelfs vreselijk inefficiënte zeilen van gaas winnen het van een motor en schroef... Groeten, Jan.
Hallo, Mijn ervaring met een stag die midden op de plas in de wind vast ligt aan een betonnen uitsteeksel is de grootste reden achteruit te kunnen gaan tegen de wind in om te bevrijden. Mijn schroef Jan klapt uit ook als je achteruit gaat. Moet alleen zorgen dat ie dan niet eraf draaide. Mooie draad Bert, zit het nog te bekijken. Echt genieten zoveel vakmanschap en oplossingen te zien voor dat bootje. Ook leuk dat kleine bootje erachter, mooi. Groet Mabo
Hallo Mabo, 1) Met die ervaring zorg je er nu voor, dat je niet eens in de buurt komt van dat uitsteeksel. Achteruit tegen de wind in varen op de motor is een illusie. 2) Een schroef is achteruit slaand een stuk minder efficiënt, een klapschroef nog minder. 3) Da's een kwestie van de contramoer goed vastdraaien, of een drupje Loctite gebruiken. Groeten Jan.