Hallo leden eem vraagje ik heb sindskort de mjx f645 fp, nu is mijn vraag of het hort dat de staartrotor maar 1 kant opdraait? Stickmode 4 gashendel naar rechts en de rotor draait erg hard en naar lings doet deze niets..
ding 1: stickmode 4 is vrij bijzonder. mode 1 komt veel voor. mode 2 is de meest gebruikte op het moment. gas en staart op de linker stick, elevator en aileron op de rechter. leer jezelf vliegen in mode 2.. gaat je in de toekomst veel problemen besparen. ding 2: ik snap ff niet wat je probleem is. ja, de staartrotor draait altijd maar 1 kant op, op iedere heli. sommige (kleine) heli's hebben echt een staartmotor. andere heli's kunnen de hoek van de staartbladen aanpassen. maar de staartrotor draait altijd dezelfde kant op. doet de hoofdrrotor ook door die motor meer of minder gas te laten geven, kan de staart links en rechtsaf draaien. ik vermoed dat jouw heli wel 1 kant op draait, maar niet de andere... dan ligt het een beetje aan hoe oud de heli is, of dat de motor tijdens het draaien met hand of grond gestopt is (vinden die motoren niet leuk.. altijd crashen met gas dicht, anders blaas je de boel op) kan zijn dat de motor versleten is kan zijn dat de prop kapot is kan zijn dat de aansturing niet zo lekker meer werkt kan zijn dat de prop slipt op de motoras. als laatste: je gooit om middernacht iets op het forum, dan kun je niet altijd verwachten dat er meteen iemand antwoord ook hier wordt geslapen, ook hier zijn mensen wel eens niet online..
Bedankt voor je reactie, Bij de f645 zijn de modes 2 en 4 omgedraaid, dus 4 is 2. De staartrotor draaid idd alleen naar achter met de gasstick helemaal naar lings. Slipt totaal niet en reageerd mega snel en erg hard, dus vermoed geen probleem omtrend slijtage op de staartrotor. Dan zal dat idd zo horen. Sorry en idd iedereen heeft zijn slaap nodig
ik snap niet wat je bedoeld met "De staartrotor draaid idd alleen naar achter met de gasstick helemaal naar lings." kun je dat even stap voor stap vertellen.. naar mijn idee draait een staartrotor rond, gaat de staart links en rechts. Dat hij erg snel reageert zegt niet veel. die staartrotor zit er om de kracht van de hoofdrotor op te vangen, zodat de heli niet mee gaat draaien. dus, minder gas geven gaat blijkbaar erg goed, want dan reageert de heli door heel hard 1 kant op te draaien. jouw probleem zit waarschijnlijk in het MEER gas geven, want de heli kan niet de andere kant op draaien.. in ieder geval, dat is het probleem als ik het goed begrepen heb ;-)
Bovendien, motordraairichting omkeren tijdens vliegen/sturen zou veel te veel tijd kosten,en met hoge stroom gepaard gaan, vanwege massatraagheidsmoment van staartrotor. En een hoofdrotor draait ook maar 1 kant op, desondanks kan een heli omhoog en omlaag. 'Verplicht' leesvoer/sticky/faqs, zullen je de nodige problemen/geld/frustratie besparen: Algemene technische kennis / FAQ - MBF Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet - MBF KIJK HIER EERST > waardevolle posts < - MBF
Is het een nieuwe of gebruikte heli? Foto van heli met bladhoek van staartrotor goed zichtbaar? D.w.z foto nemen in het vlak van staartrotoras en staartrotorbladas. Video?
Zoo weer even tijd en wat ingelezen in de sub groepen. De heli is al wat ouder en vroeg me af welke kant de staartrotor op hoort te draaien? Als ik zo naar de bladen kijk zit er en 1 wat scherpere kant aan als de andere kant dus lijkt mij dat die dan door de wind snijd met de vlakste kant. Mijn staartrotor draait dus naar lings vanauit de foto gezien, dus naar achter, ik weet dat er bij 645 van mjx wat fabrieksfouten waren waardoor de staartmotor soms niet klopte kwa draairichting en dus de kabels moest wisselen. Rotor draait dus <----- Grt Dan
je vermeld een stuk terug dat hij wel stil kan hangen.... misschien moet je tegensturen, maar ik las iig dat hij wel stil hangt.. ALS de staartrotor verkeerdom draait, KAN de staart echt nooit stil hangen. dan is het enigste wat de heli dan kan doen, is als een tolletje ronddraaien. Of heb ik je verkeerd begrepen, en kan de heli niet stilhangen, draait de staart (let op, staart zelf, niet de motor) altijd rond?
o ja. als jouw foto klopt (niet gespiegeld ivm selfie camera oid) hoort jouw staartrotor tegen de klok in te draaien. de lange kant van het blad is de voorkant, de kant met het puntje de achterkant. links en rechts is altijd wat lastig uitleggen. want jij kijkt misschien aan de bovenkant, en ik aan de onderkant. dan gaat de rotor dezelfde kant op, alleen zeggen we altijd wat anders
Ja dat klopt mbt de kant die de staartbladen opdraaien. Tegen de klok in zegmaar als je tegen de zijkant van de heli aankijkt. Wel raar eigenlijk je zal denken dat juist de scherpere kan van een rotorblad door de wind heen snijd. Me heli hangt helaas nog totaal niet stil, trimmen lukt immers pas in de lucht en daar krijg ik in huis de kans niet voor. Tis best een flink geweld en gevecht kwa hoveren. Ik heb nu iig een correct antword mbt de staartrichting en nog wat nwe accu's erbij besteld. Word nu dus even wachten op goed weer om hem buiten goed op te laten en te kunnen trimmen. Heb er eerder al 1dezelfde gehad en was ook zelfde verhaal zal wss komen doordat ik coaxciaal dubbelblade gewend ben en nu een fp met staartrotor hebt wat juist het vliegen vele malen moeilijker maakt. Hoop hem snel goed te kunnen vliegen thans... iig lekker buiten mee kunnen spelen hahaha. Bedankt voor de info.
zo'n coaxiaal is inderdaad even wat anders ;-) deze moet je echt zelf op 1 plek houden Wat je kunt proberen: - gladde vloer opzoeken en ruimte om wat te doen. - langzaam heli optoeren, tot de bladen draaien en er verder nog niets gebeurt. - langzaam verder optoeren. tot de heli heeeel zachtjes ergens heen wil. - de heli zal langzaam 1 kant op gaan schuiven. corrigeer dat, houdt hem op 1 plek. Let op: nietmeer gas geven! gewoon op 1 plek proberen te houden het kan heel erg goed dat je de knuppels uit het midden moet houden om de heli stil te zetten! wen daar aan.. - als dat lukt, een streepje extra gas. stilhouden. ongeveer dan.. - nog een extra streepje gas. Heli zal nu wel ongeveer los gaan komen. lekker blijven sturen. Als hij meer dan 1 meter van het startpunt weg"drijft" gas eraf, heli neerzetten. terugzetten op je startpunt. - en weer vanaf punt 1. Die staart zou zichzelf in 1 richting moeten houden, die kun je met draaiende rotor al gaan trimmen. dat heeft nl nog niet zoveel te maken met vliegen of niet. gladde vloer, bijna opstijgen, dan zou je al moeten kunnen trimmen.
Zoo daar ben ik weer, even wat rust genomen. Ondertussen wel voor f45 4x nwe extra lipo's besteld, een goede Imax b6 om ze mooi te laden. Echter niet meer gevlogen met de f45. Te zwaar om in huis mee te hoveren en dus te leren vliegen. Als alternatief om toch de 4ch FP behendigheid te leren heb ik er nog een v911 bij besteld die stuk kleiner is en hoop daar wel de vliegkunsten mee te kunnen leren. En vervolgens als dat goed gaat naar buiten met de f45. Tevens 10x extra lipo's voor de v911 erbij genomen om lekker door te kunnen. Alles moet echter nog wel binnenkomen dus ik wacht het rustig af. Het is toch nog niet echt het weer om eens lekker buiten te klooien. Dus dan maar binnen en evt als windstil is de v911 op het veldje meenemen.