MJX Thunderbird T623

Hallo allemaal,

Mijn naam is Tim, uit Helmond en ik volg al een tijdje dit forum maar heb mij nu maar eens geregistreerd. :D

Sinds kort heb ik een tweedehands RC helicopter. Voor mij een heel leuk ding om mee te oefenen maar het is volgens jullie normen volgens mij niet echt wat speciaals.

Binnen ben ik wat gaan oefenen met landen etc en dat gaat nu (eindelijk) vrij aardig.

Ik loop nu wel tegen een probleem aan: Het lijkt wel of de helicopter niet echt omhoog wil. Laag over de grond is het geen probleem, maar na 1,5-2m hoogte komt hij weer naar beneden. Ik dacht het wat met luchtstroom te maken zou kunnen hebben en het feit dat ik van een koude tegelvloer probeerde op te stijgen in een windstille ruimte, maar na een testje in de parkeergarage (met zwakke luchtstroom en waar hij wel ietsje hoger kwam) denk ik dat het probleem toch ergens anders in zit.

Ik heb al behoorlijk wat gegoogled maar ik ben nog niet wat bruikbaars tegengekomen. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn of waar ik naar zou kunnen kijken?

Verkeerde subforum Tim, daardoor weinig reacties. Fixed-wingers willen nog niet dood gevonden worden bij een heli ;) Je kunt een moderator deze discussie naar óf het brandstof óf het elektro heli-subforum laten verplaatsen, dit doe je d.m.v. klik op waarschuwingsbordje naast je openingsbericht. Ik kan het niet voor je doen, want ik weet niet of je een brandstof- of elektro-heli hebt, hoewel ik gok op elektro. Verplaatsing gebeurt doorgaans vlot, binnen een uur. Overdag kan het wat langer duren, ook moderatoren moeten hun hobbycentjes ergens verdienen.

Geef hier in deze discussie ook info over merk/type helicopter, dat helpt makkelijker. Indien elektro: spanning, type, capaciteit accu. Wat voor merk/type lader?

Ook nuttig om eens te kijken/informeren/leren/hulp:
Modelvliegclub Helmond
Modelvliegclub Geldrop
Modelvliegclub Keldonk
Movelvliegclub Someren

Ik heb net even een filmpje gemaakt. Bij het opstijgen geef ik vol vermogen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet te ongeduldig beste Proto. We moeten wel even de tijd krijgen om te reageren. 8O De meeste mensen moeten overdag werken en zullen dan lang niet altijd de mogelijkheid hebben om te reageren. Dat ik dat nu even wel kan komt omdat ik met een eentonige test bezig ben en dus tussendoor wel even iets anders kan doen. ;)

De oorzaak is volgens mij simpel: je hebt niet voldoende vermogen. Zolang de heli in het grondeffect blijft zal hij in de lucht blijven maar ga je hoger dan heb je meer vermogen nodig. Je accu kan (zal?) ook te zwak zijn want als je meer vermogen gaat trekken zal de spanning inzakken en zal het vermogen juist minder worden.
Controleer dus eerst de accu eens goed of probeer eens een nieuwe als je die hebt. Is het daarmee niet over dan is de motor niet sterk genoeg om echt te kunnen vliegen.

Echt vliegen is overigens best lastig met die dingen want ze laten zich ronduit kl@te (sorry voor mijn taalgebruik :oops: ) sturen omdat het geen "echte" heli is. Je kan de rotors niet besturen, je kan alleen de rotors sneller en langzamer laten draaien en zo omhoog en naar beneden gaan. Dan kan je de ene iets sneller laten draaien dan de andere om zo links en rechtsom te draaien. En je kan wat aanrommelen met dat propellertje in de staart om het toestelletje naar voren of naar achteren te laten kantelen. De bedoeling is dan dat hij vooruit of achteruit gaat vliegen. Zeker met wat wind zal dat ding overal en nergens heen gaan maar niet daar waar jij heen wilt. :oops: Mooie (lees goede) bochten kan je er niet mee maken en met enige snelheid vooruit vliegen is ook heel lastig of zelfs nauwelijks mogelijk.

Als je "echt" met een heli wilt gaan vliegen zal je ook een "echte" heli moeten hebben. Eentje met cyclic pitch zodat je de echt met de rotor kan sturen. Collective pitch is ook handig, je hebt dan nog meer controle over het toestel, maar het is niet direct noodzakelijk.

wat je hebt, is een coaxiale heli.
Deze zijn in zeer grote mate zelfstabiliserend, en vanwege dat feit kunnen ze niet goed vooruit of zijwaarts.
kortweg, iedere windvlaag is er 1 teveel. Maakt niet uit hoe groot een coax word, dit feit veranderd niet.
propellortje op de staart helpt een beetje, maar niet veel.

Een fp (dus fixed pitch, 90 graden flybar) kan wel normaal buiten vliegen, maar wordt schichtig en wat lastig ervaren.

een cp, dus collective pitch, heeft een vast hoog toerental, en verdraait de bladen om lift te krijgen.
Deze heli's kunnen het makkelijkst in wind vliegen. Ze zijn ook het sterkst (meeste vermogen) en erg kapot als hij crasht ;-)

Betreffende je uitdaging: je hebt te weinig vermogen.
2 oorzaken: je batterij is kapot. ook een lipo stopt er op een gegeven moment mee.
kan zijn dat de lader kapot is, en dus eigenlijk niets erin stopt, dit zou je met een multimeter na moeten kunnen meten.
Meet eens wat het voltage van de batterij is net na het laden..

2e oorzaak is dat de motoren gewoon versleten zijn.
dat ze tegelijk versleten zijn is dan weer apart, maar zeker niet onmogelijk.

wel een tipje: rondrennend jeugdig materiaal kun je beter uit de buurt van een vliegende heli halen.
Deze heli is nog niet zo schadelijk, maar je zal ook niet voor je lol je vingers tussen de rotorbladen stoppen als hij vliegt..
en als je de jeugd niet waarschuwt, komen ze er een keer op zichzelf achter

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Te gek!

Vanmiddag nog geprobeerd een accupack te solderen door middel van cellen uit een Yanec accu van een powertool, maar het resultaat viel een beetje tegen.
Ik zal morgen eens kijken of ik aan een nieuwe accu kan komen. Toevallig dat ik bij een bedrijf werkt wat er nogal wat heeft ;)

Het is niet het feit dat het een coaxiale heli is dat hij slecht te vliegen is. Het is omdat hij geen cyclische bladverstelling heeft, daardoor is hij slecht te vliegen. Er bestaan ook "in het groot" coaxiale heli's die zeer goed presteren en zelfs als gevechtstoestellen worden gebruikt.
Kijk maar eens naar KAMOV. Daar zijn toch bepaald niet misselijke heli's bij. 8O Deze hebben allemaal cyclische en collectieve bladverstelling en zijn net als een "gewone" heli prima bestuurbaar.
Een leuk filmpje vindt je quxOQCGPYzU[/media].

Laatst bewerkt door een moderator:
klopt.

Maar in de hobby is een coaxiale heli gewoon altijd fixed pitch.
samen met de zelfcentrerende eigenschappen maakt dit een heli die gewoon slecht vooruit wil.
in de woonkamer acceptabel, maar met een zuchtje wind snel teveel.

fixed pitch an sich is niets mis mee, ik heb er ook jaren 1 gevlogen.
goed te doen, komt vlot van de plek af.
maar mede door het lage toerental en het constante op/af toeren wil hij wel eens wat schichtig zijn, waardoor je erg bewust moet sturen. leer je het wel van ;-)

dit geld dan weer niet voor een fp waarbij men weer zelfcentrerende eigenschappen in de kop heeft verwerkt. Die neigen weer meer naar de coax qua vliegeigenschappen..

Back