Hi Kurt,
Het boek beschrijft de indekking van vleugels op vele pagina's. Ik heb het boek als hardkopy, niet als pdf bestand. Als ik het in zou scannen word het bestand veel te groot om hier te posten.
Wat het boek beschijft in hoofdlijnen :
De beplanking snij je op maat van de mal waar deze in komt te liggen. De lijm dient zo spaarzaam mogelijk te worden aangebracht, maar wel voldoende om de beplanking aan het schuim te laten hechten. Als voorbeeld wordt max. 2 ounces lamineer-epoxy (56 gram)gebruikt voor een vleugelhelft, dit is dus boven en onderzijde. Dit geldt voor een vleugel met een totale spanwijdte van 1.90 meter. Totaal zal er dus op deze vleugel 112 gram epoxy gaan.
Ik heb dit ongerekend voor het stabilo en de vleugel van mijn Mach1. De hoeveelheid lijm bleek uitstekend. Alles zit goed verlijmd en niets is er los gelaten. Voor de Aurora dus hetzelfde protocol gehanteerd.
De lijm mix je voor een vleugelhelft en verdeel je daarna over beide indekkingen of over het schuim. Hierna goed uitrollen met een schuimroller. (Kwast gaat ook maar is veel minder nauwkeurig) Delen samenvoegen en zeer goed persen met hoge druk. (50 kg)
Tevens beschrijft het boek, om gewicht te besparen, een procedure waarbij er driehoeken uit de vleugelkernen worden gesneden met behulp van een kartonnen mal :
De foto is niet best, het boek is een kopie waar ik een foto van heb gemaakt. Je kunt echter wel zien wat de bedoeling is.
Als je dit gedaan hebt ontstaat er dus een vleugel met driehoek gaten. Nu dient de schuimkern ingesmeerd te worden met epoxy. Doordat het schuimoppervlak nu veel kleiner is heb je veel minder epoxy nodig en bespaar je dus gewicht.
Er wordt uitdrukkelijk gezegd dat deze constructie voldoende is om mee te vliegen. Als je nog wel eens een "harde landing": maakt word het sterk ontraden omdat de vleugel veel zwakker is.
De stabilo balsa-schuimkernen van de Aurora zijn inmiddels gelost, alles zit perfekt verlijmd.
Ook de achterlijst zit netjes verlijmd en laat niet los. De belangrijkste aanwijzing hier; verdeel de lijm zeer nauwkeurig.
Grt,
Arnoud.