MK-Aurora & OS 61 RF "Hanno Special"

Dat is inderdaad goedkoop, nog geen € 100,- voor een complete kit. Daar kun je hem zelf van scratch niet voor bouwen.
De Mach 1 is ook terug en in Italie weer verkrijgbaar : http://www.easycnc.it/scheda_modello.aspx?Modello=9
Je zou bijna denken dat deze "vintage"modellen weer populair worden. De kisten vliegen allemaal op een "bepaalde"manier. Misschien dat dit piloten aanspreekt.

Mvrgrt,

Arnoud.
 
Maar dat is ook zo? 'Pattern' cq RC1 hebben een behoorlijk aantal schitterende modellen opgeleverd. Bij mij blijft dat hangen, en wellicht een generatie die de ARF al weer beu aan het raken is, bouwkriebels krijgt... ook al kost het veel tijd?

Ik weet niet of ze terug in stock zijn. Lijkt me eerder aflopende voorraad :(
Staat er al een hele tijd bij de Schweighofer. Stonden ook een paar op eBay.it, voor 104,- euro, maar die zijn inmiddels op.
 
De "Baseline" (balsa en triplex) voor de Aurora zijn binnen :
Pakket-hobbyin.jpg

Het hout is ,zoals gebruikelijk uit Waalwijk, van uitstekende kwaliteit.
Het lijkt niet heel veel, toch moet het voldoende zijn. (31 plankjes balsa van verschillende diktes voor de diverse delen)
Hout-Aurora.jpg

Even snel de plankjes voor de indekking van het stabilo al aan elkaar gelijmd.
Morgen waarschijnlijk het stabilo indekken.

Grt,

Arnoud.
 
Vanavond de indekking van het stabilo op maat gesneden.
Het boek "Building a pattern plane"| van Bruce Tomson en Don Atwood verteld in detail hoe een pattern plane gebouwd dient te worden en hoe je gewicht kunt besparen. Ook is er aandacht voor het afstellen en vliegen van de modellen. Zelfs is er een hoofdstuk waarin detail wordt uitgelegd hoe een YS motor werkt en hoe je deze goed kunt afstellen. Helaas voor geinteresseerden, het boek is niet meer verkrijgbaar.

Er wordt o.a. ook uitgelegd hoeveel epoxy er nodig om het stabilo / de vleugel goed te verlijmen en hoe er gewicht bespaard kan worden door precies de juiste hoeveelheid lijm te gebruiken. (Met een weegschaal)
.
De epoxy gemengd met een weegschaal en netjes verdeeld over de balsa indekking met een schuimroller :

MBF-3.jpg

De indekking in de schalen gelegd met de stabilo helften en het geheel goed persen.

Stabilotip :
MBF-4.jpg


Stabilowortel :
MBF-5.jpg

24 uur laten drogen. Vanavind kijken wat het resultaat is.

Ook al begonnen met de triplex romp-panelen voor de romp. Ik hoop van het weekend meer te kunnen doen.

Grt,

Arnoud.
 
Het ziet er ferm uit, dat gaat goed komen.
Kan je in het kort zeggen wat er dan geschreven wordt over hoe de beplanking met epoxy aan te brengen om het zo licht mogelijk te doen? Ik merkte al als je echt super zuinig bent met epoxy dat aan de achterlijst het durft los te laten.
 
Hi Kurt,

Het boek beschrijft de indekking van vleugels op vele pagina's. Ik heb het boek als hardkopy, niet als pdf bestand. Als ik het in zou scannen word het bestand veel te groot om hier te posten.
Wat het boek beschijft in hoofdlijnen :

De beplanking snij je op maat van de mal waar deze in komt te liggen. De lijm dient zo spaarzaam mogelijk te worden aangebracht, maar wel voldoende om de beplanking aan het schuim te laten hechten. Als voorbeeld wordt max. 2 ounces lamineer-epoxy (56 gram)gebruikt voor een vleugelhelft, dit is dus boven en onderzijde. Dit geldt voor een vleugel met een totale spanwijdte van 1.90 meter. Totaal zal er dus op deze vleugel 112 gram epoxy gaan.
Ik heb dit ongerekend voor het stabilo en de vleugel van mijn Mach1. De hoeveelheid lijm bleek uitstekend. Alles zit goed verlijmd en niets is er los gelaten. Voor de Aurora dus hetzelfde protocol gehanteerd.
De lijm mix je voor een vleugelhelft en verdeel je daarna over beide indekkingen of over het schuim. Hierna goed uitrollen met een schuimroller. (Kwast gaat ook maar is veel minder nauwkeurig) Delen samenvoegen en zeer goed persen met hoge druk. (50 kg)

Tevens beschrijft het boek, om gewicht te besparen, een procedure waarbij er driehoeken uit de vleugelkernen worden gesneden met behulp van een kartonnen mal :
MBF-8-1.jpg

De foto is niet best, het boek is een kopie waar ik een foto van heb gemaakt. Je kunt echter wel zien wat de bedoeling is.
Als je dit gedaan hebt ontstaat er dus een vleugel met driehoek gaten. Nu dient de schuimkern ingesmeerd te worden met epoxy. Doordat het schuimoppervlak nu veel kleiner is heb je veel minder epoxy nodig en bespaar je dus gewicht.
Er wordt uitdrukkelijk gezegd dat deze constructie voldoende is om mee te vliegen. Als je nog wel eens een "harde landing": maakt word het sterk ontraden omdat de vleugel veel zwakker is.

De stabilo balsa-schuimkernen van de Aurora zijn inmiddels gelost, alles zit perfekt verlijmd.
Ook de achterlijst zit netjes verlijmd en laat niet los. De belangrijkste aanwijzing hier; verdeel de lijm zeer nauwkeurig.

Grt,

Arnoud.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm.... in een FMT, een 'special', hadden ze aan de de kleefzijde volgens het bovengenoemde patroon nog eens stengen carbon mee verlijmd.
Geeft nog weer wat meer stijfheid.

Andere vorm van licht bouwen is de 'laser' methode, waarbij men uit blauw schuim de spanten snijdt, en verder dan indekt.
Heb een Engels boekje over het licht en sterk bouwen met schuim. Titel niet uit mijn hoofd... moet ik even opsnorren...
 
Arnoud, heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg. Bij een volgende vleugel die beplank, ga ik het zo eens proberen.
Je laat er geen gras over groeien met je aurora, zo'n model is bij mij minstens een 2 jaren plan.
 
Het plakken, snijden, zagen en schuren gaat gestaag verder. (Blijft leuk)
Het voorste deel van de romp dat ik als proef heb gemaakt bleek niet bruikbaar. De tankplaat is iets krom. Hierdoor is dit deel van romp niet goed uit te lijnen als dit word samengevoegd met de zijpanelen. Het voorste deel, spanten F2, (motorspant) F3 (tankspant), F4 (vleugelspant), tankplaat en neuspoot montage opnieuw gemaakt. De tankplaat nu gemaakt van 2 X 1.5 mm vliegtuigtriplex dit is 100% recht. De spanten zaag ik van 3mm berken triplex van een hobbyzaak. Nadeel van dit hout is dat de plaat niet altijd 100% recht is, hierdoor is het probleem met de tankplaat ontstaan.
MBF-4-1.jpg


Spant F4 (waar de vleugelpennen in zitten) aan de bovenzijde afgezaagd. De romp zijpanelen zijn aan de bovenzijde geheel recht. Spant F4 steekt er ,volgens de tekening, bovenuit. Dit hindert de uitlijning van de romp. Later, als de rompzijpanelen verlijmd zijn, het deeltje weer bijvoegen.
Tevens reeds begonnen met de triplex zijpanelen. In de zijpanelen nog een uitsparing maken voor de schakelaar, plugaansluiting, vleugelophanging (schroef) en servotray omdat dit later niet meer lukt.
De vleugelophanging en servotray nog maken en dan kunnen de spanten en de zijpanelen worden samengevoegd.
MBF-5-1.jpg

MBF-7-1.jpg

De tekening geeft aan om de servo’s op beuken latjes te plaatsen. Zelf gebruik ik liever een servotray, de servo’s zitten dan mooi bij elkaar en de tray geeft extra stijfheid aan de rompconstructie. Gewichtstoename is er niet of nihil.
Dit is weer het grote voordeel van bouwen van scratch, je kunt het bouwen volgens jouw eigen manier. Met een kit word je bijna altijd gedwongen om volgens de tekening te bouwen. Eigen inbreng is veel lastiger omdat alles precies op maat is.

Het stabilo is netjes uit de kernen gekomen en kan verder worden geschuurd en afgewerkt :
MBF-8-1.jpg


Groet,

Arnoud.
 
De rompzjpanelen gemaakt van 6mm balsa, plaatselijk versterkt met 1,5 mm vliegtuigtriplex conform tekening. Hierna de eerste spanten samengevoegd met de zijpanelen :

MBF-FEB1.jpg


Alles goed klemmen en uitrichten.

Na een paar uur is de lijm goed droog en is er het begin van de romp :

MBF-661.jpg


De servotray zit netjes tussen de zijpanelen geklemd en geeft de romp enige extra stijfheid.

MBF-88.jpg


MBF-99.jpg


De romponderzijde nu indekken met 2 mm balsa. Voor het buigen van het balsa gebruik ik de Ammonia methode van Bas Busking zoals hij beschreef in het draadje van zijn Cloud dancer.
Net geprobeert en het werkt perfekt ! Kijk dat is nou leuk van het forum, daar leer je toch weer iets van.
Voorheen gebruikte ik altijd alleen water om het balsa te buigen. Dit is echter lastig en de kans dat het balsa scheurt is zeer groot. Als mal gebruik ik een nieuwe Curare GFK romp die ik nog heb liggen. De vorm komt bijna exakt overeen.
Later kunnen via de bovenzijde de geleidepijpjes voor de closed-loop besturing van het richtings- en hoogteroer worden ingelijmd.
Ik gebruik hiervoor vrijwel altijd closed-loop draad. Het is sterk, licht, buigt niet door, geeft geen speling, is niet temperatuur afhankelijk en is goedkoop.
De inbouw is wat lastiger, maar dat is een kwestie van een paar keer doen.
Hierna de romp helemaal afbouwen. De doosconstructie staat nu en is mooi recht.

Grt,

Arnoud.
 
De romponderzijde achter de vleugel is bijna gereed. Een opening voor de resonantieuitlaat en koelgaten zijn erin aangebracht.
hierna de doorvoerbuisjes voor de closedloopbesturing aangebracht via de bovenzijde van de romp en vastgelijmd met secondenlijm. Secondenlijm gebruik ik niet vaak omdat ik de verbinding discutabel vind. Kunstof op triplex verlijmen gaat echter goed en het is geen verbinding waar grote krachten op staan.
Ter hoogte van de vleugelbevestigingsplaat aan de buitenzijde van de romp een 1.5 mm triplex plaatje aangebracht, hier gaten ingeboord en pennetjes aangebracht door de zijkant in de bevestigingsplaat om deze goed te verankeren in de romp.

MBF-7-maart-2016.jpg


MBF-9-maart-2016.jpg


MBF-0-maart2016zQRcA.jpg



Hierna verder met de rompbovenzijde. Deze wordt gevormd uit enkele spanten en 10 mm balsa dat later in vorm wordt geschuurd.
Tot nu toe een eenvoudige romp om te bouwen. Goed de bouwvolgorde in de gaten houden en vooraf bepalen, dan wijst de weg zich vanzelf.

Een leuke uitdaging word de bellypan. Die ga ik zelf maken, niet van GFK, maar van balsa. Het maken van een GFK mal en daarna de bellypan zelf is mij teveel werk.
Balsa moet ook kunnen, echter de vorm is wat lastig. Met een aantal hulpspanten en latjes moet het wel gaan lukken.

De roeren van het stabilo los gesneden en voorzien van balsaeindlijsten om de scharnieren te kunnen plaatsen :

MBF-8-maart-2016.jpg


Binnenkort ook maar eens beginnen met het kielvlak.

Tot zover.

Grt,

Arnoud.
 
Laatst bewerkt:
Prachtige vorderingen!!
En... een bellypan? Meuh...
Als dat 'indekking' met 2 mm balsa, zoiets, gaat worden, eerst nat om een stuk buis tapen met iets kleinere diameter dan nodig is. Dat nachtje laten drogen. Voldoende spantjes... dan zakt de indekking niet in o_O
Maar kletsnat direct op het model... kan bij mijn model, aan 1 flankzijde eigenlijk over.
Met stevige gestapelde planken, bead-and-butter-systeem is er niets aan de hand.
Gr Bas
 
Mwôh! Da's mooi eigenlijk te lezen. Immers schitterende kist! En kost de kop niet!
Eerst maar eens die Aurora 'afwafelen'... anders zo een opstapeling van projecten... focus!
Focus? Ook hier thuis hard nodig ;)

Zo...nu maar weer eens even eigen draadje ophogen!
Goede Paas!
Bas
 
is ook een schitterende kit, alles state of the art laser gersneden....
Mooi hout ook, vleugel opbouw is heel apart, ribben worden op beuken 8 mm rondhout gestoken, denk dat ik daar carbon voor ga gebruiken.

Twijfel nog, vast landingsgestel, of retracts, wie weet een (goed) maar betaalbare optie?
Heb nog een set rhom-air liggen, maar alleen hoofd poten, geen neuswiel.

Deze gaat wel achteraan in de wachtrij hoor, eerst een aantal andere projecten........
Was zo'n mooie gelegenheid, die kon ik niet laten gaan, haha ( wie kent dat niet, houd het ooit op?? )
 
Na m'n Cloud Dancertje weer luchtwaardig te hebben, ga ik toch maar eens m'n tanden zetten in een mod vanm'n CMPro P-40... En daar heb ik retactjes van Lindinger voor besteld. De Century Jet pneumatische knipscharen leg ik opzij voor modernere elektrische. Wel moet ik ze nog 'rotating' maken...daarom twee 100 graad neuspoten besteld. Die ik enigzins modificeer voor de indraai van de stelten.

In Spanje heb je Electron... prachtig maar pittig geprijsd, heb je wel hele mooie 'uurwerkjes' in huis. Daarom uitgeweken naar de iets zachter geprijsde van Lindinger... SLR. Kwaliteit viel me niet tegen, en eigenlijk voor jets tot 14 Kg? Maar nog niet op RC-molest getest...
Kan iets wezen?
Maar hoor ook geen slechte verhalen over HK units... Eflite schijnen het ook goed te doen...

Lindinger kan een optie wezen?
Even deze snel ui m'n faforieten voor je... daar ik deze voor de P40 besteld had, heb liggen...
https://www.lindinger.at/at/flugzeu...werk-1000-ausfahrwinkel-1stk.-ohne-controller
De controller om het zaakje te bedienen...
https://www.lindinger.at/at/flugzeu...bby-controller-er-2000-fuer-slr-einziehfahrwe

Electron heeft dan eigenlijk een iets betere programmeerbare aanstuur unit, waarmee ook het tempo kan worden bepaald etc... had ik begrepen...
https://www.electron-retracts.com/home/

Gr Bas
 
Back
Top