MK-Aurora & OS 61 RF "Hanno Special"

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 31 jan 2016.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Voor scherp geprijsde retracts kom je eigenlijk uit in China. Zelf heb ik een setje van Gemini model : http://www.geminimodel.com/book.asp?id=20080918319, te koop bij hun zelf of bij ZY Hobby : http://www.zyhobby.com/.

    Één retract unit was niet goed, bleef soms "hangen" tijdens uitklappen. Bleek een kleine braam te zijn bij een bronzen bus. Dit is opgelost. Een setje voor een .60 kist kost ongeveer 70 dollar, ex verzendkosten. Niet te vergelijken met Spring-air, Robart, E-flite, Electron, o.id. echter voor de prijs is het prima bruikbaar.
    Voor zo'n classic pattern zijn retracts wel heel mooi, het vliegbeeld is mooier en de vliegeigenschappen komt het zeer zeker ten goede. Mijn Curare vliegt aantoonbaar veel strakker met de wielpoten in. De Mach 1 geeft hetzelfde beeld.

    Even terug naar de Aurora, de bouw gaat verder. De bovenzijde van de romp, achter de cockpit zit dicht. De overgang voor het kielvlak en stabilo is gemaakt, niet massief zoals de tekening vooschrijft, maar opgebouwd. Het schuine deel achter de cockpit is ook opgebouwd en hol van binnen, veel lichter en tevens kan de luchttank van de retracts daar een plek krijgen.

    [​IMG]

    Het stabilo is ook bijna klaar :

    [​IMG]

    Het keilvlak heb ik dit keer ook uit piep gesneden en ingedekt, maar moet nog geschuurd worden :

    [​IMG]
    Er moet nog een hoop gebeuren, maar het heeft geen haast. Ook aan het bouwen beleef ik veel plezier.

    Groet,

    Arnoud.
     
    hmeijdam en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Inmiddels is het goed vliegweer geworden. Dus staat het vliegen op de eerste plaats.
    Tussendoor een vakantie en nu ook weer even tijd voor de Aurora.

    Begonnen met de vleugel. De uitsparingen voor het landingsgestel, servo en bedrading in de vleugel gemaakt.

    [​IMG]

    Het landingsgestel zit anders vast dan bij de Curare en Mach 1. Het zit nu met 2 triplex ribben in de vleugel vast, dit om de krachten beter over de vleugel te verdelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een vleugel inmiddels ingedekt :

    [​IMG]

    [​IMG]

    De servobedrading en de retract slangen komen naast elkaar naar buiten.

    [​IMG]

    Vleugel 2 nu afronden en dan samenvoegen. Als de vleugel gereed is kunnen het kielvlak en het stabilo op de romp worden uitgericht.
    Daarna nog allerlei kleine zaken afronden, de bellypan maken en de kist geheel afwerken.

    Genoeg werk nog, er is geen haast. De "hangar" bevat meer dan genoeg kisten om mee te vliegen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Enige tijd terug de bouw van de Aurora weer opgestart en de kist afgebouwd.

    De ailerons uit de vleugel gezaagd en ingebouwd. De vleugels samengevoegd en de vleugelophanging gemaakt (2 pennen aan de voorzijde en een breekbout aan de achterzijde). Glasmat ,met zo min mogelijk epoxy, aangebracht op het middendeel van de vleugel. (Epoxy is relatief zwaar)
    Hierna begonnen met de overgang van de romp naar de vleugel en de bevestiging van de resonantieuitlaat op de vleugel gemaakt.

    Een frame van spanten en latjes gemaakt als basis voor de bellypan, rekening houdend met de ruimte voor de motor, bocht, resonantieuitlaat en intrekbaar neuswiel. (Heel veel passen en meten)
    De voorzijde van de bellypan gevormd en pasgemaakt op de romp. De bevestiging van de bellypan gemaakt, een 4 mm breekbout aan de voorzijde en een houten pin aan de achterzijde zijn voldoende om de bellypan op zijn plaats te houden.
    Het geheel beplankt met balsa en de voorkant samengevoegd met de rest.
    Heel veel schuren en modellleren waarna de uiteindelijke vorm ontstaat.
    De uiteindelijke vorm is bijna gelijk aan de GFK versie die voorheen bij de (Kato) bouwdoos werd geleverd. De bellypan wordt “los” bijna nergens meer verkocht :

    (Excuses, de foto’s zijn niet heel scherp)
    (Jammer dat de meeste foto’s uit de vorige posts verdwenen zijn, terugzetten kan niet, de posts zijn niet meer te editen)

    upload_2017-3-17_20-40-24.png
    upload_2017-3-17_20-41-31.png
    De bellypan netjes afgewerkt met aan de buitenzijde een dunne laag (25 grams) glasmat om het geheel te versterken en mooi glad te maken :
    upload_2017-3-17_20-42-5.png

    Als laatste het (intrekbaar) neuswiel pasgemaakt op de romp en bellypan en de aansturing (dubbel) voor het neuswiel hiervoor gemaakt. De neuswiel besturing koppelen aan de rudder-servo werd lastig. (veel bochten)
    Ik heb besloten om een aparte servo voor de neuswielbesturing te gebruiken.

    De fairings (romp vleugel-overgang) gemaakt en netjes geschuurd.
    Het stabilo en kielvlak uitgelijnd en verlijmd.

    Het model bijna ruwbouw gereed :
    upload_2017-3-17_20-42-48.png

    De cockpitkap is moeilijk verkrijgbaar, Parkflyerplastics.com uit de VS levert de cockpit’s van diverse “vintage” modelvliegtuigen, zo ook van de Aurora. Uiteraard kan een cockpitkap ook zelf worden gemaakt. Eerst een mal maken en daarna een cockpitkap ervan trekken. Dat is echter vrij veel werk en ik beschik niet over de benodigde apparatuur om de kap te trekken. Daarom besloten om de cockpitkap te bestellen. De kosten zijn het niet : 6 dollar voor een mooie kap.

    Een van de retracts bleef af en toe toch blokkeren tijdens uitklappen. Het probleem blijkt in de luchtcilinder te zitten. Heel voorzichtig deze gepolijst en gesmeerd met hele dunne olie. Het probleem was echter nog niet volledig opgelost, heel af en toe blijft de retract toch blokkeren tijdens uitklappen.
    Ik wil het risico niet lopen en heb (via Ebay) nog een losse retract (nieuw) kunnen kopen.

    De hoogste tijd werd het om de Aurora met Oracover te gaan afwerken. Hier is nog veel tijd (en 8 meter Oracover) in gaan zitten omdat het gekozen kleurenschema veel vlakken en kleuren bevat.
    Oracover plak ik nooit met grote vlakken over elkaar, er ontstaan dan snel bubbels en blazen, een overlap van 5 mm tussen 2 kleuren is maximaal. Ik maak van alle kleurvlakken eerst een sjabloon van papier waarna ik deze uitsnijdt uit de Oracover en deze op het model aanbreng.

    Roer / overige aansturing :
    Het hoogte-, richtingsroer en de neuswielbesturing gemaakt d.m.v. closed-loop aansturing. (Licht, sterk, goedkoop en spelingsvrij)
    De gaskabel (Bowdenkabel / Sullivan) aangebracht. De aileron’s worden aangestuurd d.m.v. een korte 2mm Kavan stang.
    Retracts ingebouwd, afgesteld en getest.

    Neuswielservo :
    De servo van de neuswielbesturing dient tegengesteld te draaien t.o.v. de rudder servo. De servo’s zijn d.m.v. een Y-kabel gekoppeld. (Er was geen plek meer op de 7 kanaals ontvanger) Besloten om het probleem hardwarematig op te lossen. In de neuswielservo de draden van de motor en potmeter omgedraaid en de servo draait de andere kant op.

    Het eindresultaat :
    upload_2017-3-17_20-48-5.png

    upload_2017-3-17_20-47-20.png

    upload_2017-3-17_20-44-26.png

    upload_2017-3-17_20-44-14.png

    upload_2017-3-17_20-43-56.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 mrt 2017
    MicropropSport, FStrating en jef vinden dit leuk.
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    upload_2017-3-17_20-49-17.png

    Het totale gewicht is uitgekomen op 3445 gram. Uiteraard ,mede dankzij de 2-takt motor, die veel lichter is dan zijn vergelijkbare 4-takt en het feit dat ik altijd een weegschaal gebruik tijdens de bouw van een model.
    Het opgegeven gewicht volgens tekening is 3600 – 4000 gram, mijn Aurora zit hier dus nog onder, prima resultaat.

    Het zwaartepunt ligt ,volgens tekening en berekening, exakt op de juiste plaats. (zonder toevoeging van lood)

    Een laatste check / instellingen voor het vliegen:
    De instelhoeken van vleugel en stabilo gecontroleerd. (0° / 0°)
    De motor domping en zijwaartstelling gecontroleerd. (-1.5° / 2.5°)

    De roeruitslagen, dual rate en expo ingesteld :

    upload_2017-3-17_20-50-40.png
    Als laatste een naam- / adres-sticker aangebracht.

    De motor ook reeds proefgedraaid en afgesteld in de achtertuin.

    Het project is bijna ten einde, nog vleugel-, stabilo- en kielvlak beschermzakken maken en dan is het echt helemaal af.

    Het begint al te kriebelen. Vliegen moet de Aurora !
    Binnenkort de maidenflight.

    Groet,

    Arnoud.
     
    MicropropSport en blaauwen vinden dit leuk.
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Mooi gemaakt!
    Grt Aad dB
     
  6. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    België
    Heel mooi toestel, en mooi gemaakt.
    sccs met de maiden,... hopelijk een filmje :thumbsup:
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bloedmooi!
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heeeel erg mooi Arnoud!!:worship:
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Bedankt allemaal voor de positieve reacties !
    Ik zal het laten weten als de Aurora heeft gevlogen.

    Grt,

    Arnoud
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.501
    Locatie:
    groningen
    Zie dit nu pas.

    Het is net of ik als jongetje eind jaren '60 de FMT weer aan het verslinden ben . . .

    Mooi hoor!

    En knap dat 'ie mooi licht gebleven is!


    jan.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat een prachtmodel ! Mag je ermee op Valkenburg vliegen ?
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Valkenburg wordt op dit moment ontmanteld. Er kan / mag nog met modelvliegtuigen gevlogen worden; echter, het start- en landingsgebied is heel erg klein geworden.
    Met de Aurora ,of soortgelijk model, daar vliegen kan simpelweg niet.
    Hierdoor ben ik een jaar geleden lid geworden van een andere vliegclub (met een heel mooi veld) waar ik met al mijn modellen weer heel prettig kan vliegen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Overtreffende trap Arnoud! Prachtig geworden! Mijn Mach staat nog in de wach!
    Eerst snel & vlot ander 4 wielig project...
    Gr Bas
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Een vierwielig projekt ? Vast en zeker een klassieker, Bas ?
    Prachtig om zo'n hobby erbij te hebben. Lijkt mij ook geweldig leuk om te doen. Gaat vast veel tijd in zitten, misschien wel meer als modelvliegen.
    Het is off topic, echter, als het projekt klaar is plaats eens wat foto's. Ik ben wel zeer benieuwd.

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... zeker wat tijd. Je kan wat inzage hebben via FB, als je daar leut in hebt?
     
  16. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    deze Aurora is echt prachtig!!
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Bedankt Kurt !

    De kist heeft nog niet gevlogen, de motor liep toch nog niet helemaal OK, had wat last van detonatie, veroorzaakt door het hoge nitro gehalte (20%) in de brandstof. (Bekende oorzaak bij een Hanno Special)
    Ik heb nu een shim tussen de cilinderkop en het motorhuis geplaatst om de compressie te verlagen.
    Deze week nog proefdraaien en afstellen in de achtertuin. Daarna op korte termijn de maidenflight, Ik heb er zin in !

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2017
  18. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ik vloog hem gewoon met 20/80 - wonderolie dan nog - en dat ging eigenlijk wel goed. Hij zit dus nu muurvast van de opgedroogde olie, meestal is dat geen probleem, eens los gemaakt gaat die wel lopen (hopelijk doet het pompje het dan ook nog).
    Ik heb de Aurora nooit gewogen (of ik kan me het niet mer herinneren, maar dat zal eerder in de buurt van 4kg zijn.
    Dat gaat bij jou helemaal een raket op goe poeier zijn, scherp als een mes.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Maiden Flight !

    Gisteren (zondag 2 april) de maiden flight van de Aurora gevlogen.
    De motor was in eerste instantie nog wat nukkig. (Niet heel vreemd na 15 jaar stilstand)
    De transitie van stationair naar volgas wilde niet lekker. De stationair-naald werderom afgesteld (iets armer) waarna de motor betrouwbaar liep en nu tevens een goede transitie heeft.
    De eerste vlucht ging heel goed, de kist vliegt heel strak en stuurt direct.

    In het algemeen stuurt de Aurora meer “smooth” dan de Mach 1. Duidelijk toch een ander model, hoewel ik dit grote verschil niet had verwacht.
    Tijdens de tweede vlucht wat eenvoudige figuren gevlogen (looping, rol, rugvlucht, keerfiguren, vierkant, etc.), heel duidelijk is dat deze kist veel potentieel heeft.

    De volgende vluchten nog wat aftasten en afstellen. Hierna het F3A programma van 1985 (debuutjaar van de Aurora) ermee vliegen.
    Een zeer waardevolle aanvulling op mijn vloot !

    Mvrgrt,

    Arnoud.

    upload_2017-4-3_20-59-28.png
    P.S. Helaas had ik geen mogelijkheid om een filmpje te maken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Gisteren het model 'live' aanschouwd heel mooi gemaakt vliegt heel strak!
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2017

Deel Deze Pagina