MKS DS6100 en Frsky RX

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 13 jun 2016.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hallo!

    Ben een beetje aan het crossposten, sorry daarvoor, maar denk hier mogelijk mensen met gelijke setup te kunnen treffen.

    Ik ondervind problemen met de opbouw van mijn kist.

    Heb een tweedehands supra overgenomen waar twee MKS DS6100 in de staart zitten. Deze servo's heb ik eerder gebruikt in kisten en ze maken altijd vrij veel lawaai.



    Dat dus. Heb er nooit te veel aandacht aan geschonken totdat ik dit probleem opmerkte tijdens het afstellen van de kist:



    Kortom, beweging zonder input!! Not good. Zoekende naar de oorzaak van alles en nogwat getest en daar vond ik een los contact in de plusdraad van de aangesloten vario. Wie weet heeft dat de beweging veroorzaakt? Aangezien al die +en zijn doorverbonden op de ontvanger?

    Heb de beweging vandaag niet weer kunnen reproduceren na de reparatie van het kapotte varioconnectortje.. Echter het gekraak van die servo's blijft. Ik vertrouw t zaakje niet en zoek door.

    Wat heb ik getest?
    X8r met telemetry enabled
    X8r zonder telemetry enabled
    Meerdere x8r
    Meerdere x6r
    Met en zonder verlengkabel
    Met en zonder ferrietkernen

    Alle combinaties klinken de servo's t zelfde... Maar..

    En nu komt het. Zodra ik een x4r ontvanger pak is het gekraak volledig weg!! Dit doet mij vermoeden dat er rf noise op de signaalpinnen aanwezig is van de x8 en x6 ontvangers van frsky. En dat de ds6100 daar gevoelig voor is.

    Nu is wat gekraak niet erg, maar beweging des te meer!! Ik twijfel nu dus of die beweging komt door rf noise of toch door dat contactje

    Mijn vraag! Gebruiken meer mensen een ds6100 op een x8 of x6 en herkennen die het gekraak uit het eerste filmpje? En ook wel eens beweging gezien?

    Alvast bedankt
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Japie.G vindt dit leuk.
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dan lijkt het er toch sterk op dat je geen servo, maar een ontvangerprobleempje hebt ............
    Zelf gebruik ik de 6100 met volle tevredenheid; ze zijn precies en gehoorbescherming is niet nodig :rolleyes: (ACT)
    Welke zender is dat ??
     
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Getest met beide frsky zenders die ik heb. X9d en X9e taranis.
     
    Niels1275 vindt dit leuk.
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    dus toch de ontvanger....:oops:
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja mijn conclusie gaat ook richting noise op de signaalpinnen van de ontvanger. Maar dan is het by design, aangezien alle x8's en x6's die ik heb dit probleem vertonen. Deze hebben hetzelfde ontwerp. De x4, een totaal ander ontwerp is totaal ruis vrij.

    Daarom hoop ik op iemand met ds6100 servo's en ook een x8 ontvanger..
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Yep. Ik vlieg met de X8 in mijn perfections. In één daarvan heb ik voor richting en hoog/laag de 6100 in gebruik. Tot nu toe geen enkel probleem.
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik gebruik ze ook al een paar jaar zonder problemen.
    Als je ze aan sluit op een servo tester, maken ze dan ook herrie?
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Adrie, en ze kunnen bij jou wel stil zijn?? Of heb je hetzelfde geluid als in het eerste filmpje?
     
  10. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Even kort vraagje en brain dump.

    Kan het zijn dat je signaal ruis krijgt door de lange servo kabels? Wellicht is een ontstoring noodzakelijk bij de servo? Ik had ook al wel ergens geruchten gehoord dat tact puls voor digitale servo's versus analoog tot onrustige servos kunnen leiden. Heb je al eens geprobeerd met de ontvanger direct kort aangesloten aan de servo van de staart?

    Succes met testen.
     
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Deze ""brain dump" was ook al mijn idee. Ik zag dat die 6100'rs in de starrt van je kist zaten (foei, foei) wat dus lange kabels betekent. Dit kan dus de tactpuls beiinvloeden met de klèmtoon op "kan". Een spoeltje tussen de kabel, zo kort mogelijk bij de ontvanger is daartegen het standaard "hulpmiddel".
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zoals in eerste post staan

    Dat was ook mijn eerste gedachte, maar ook met ferrietkernen om de draden, of rechtstreeks aangesloten blijft het geluid...

    Heb geen losse 6100 om te testen..
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Vanavond haal ik Martijns romp op met ds6100's en een X8. Eens vergelijken.

    Nu denk ik toch even aan PL's post.. De servo's hebben een metal case en zijn direct op carbon gelijmd. Wie weet gaat daar iets mis.. Vanavond gaan we het meemaken..
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2016
    vissermax vindt dit leuk.
  14. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hoe dicht ben je met de zender bij de servo's tijdens deze testen? Kan zijn dat het RF van de zender direct stoort op je servo als je de zender er te dicht bij hebt?
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ook dat helaas al uitgesloten. Ook als ik de ontvanger in failsave laat gaan met de opties no-pulses. Zijn de servo's direct stil. Het lijkt hem echt in de output signaal pinnen te zitten. Zal vanavond nog eens met de zender flink ver weg testen

    Wil nogmaals opmerken dat de beweging niet meer is voorgekomen sinds het contactje van de vario is gerepareerd. Maarja, voor die tijd was de beweging er ook maar zeer sporadisch.. Het 'jitter' probleem blijft..
     
  16. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Je hoort ze wel een beetje brommen, maar dat is digitale servo eigen. Ze zoeken constant naar de neutraalstand. Maar bewegen doen ze niet.
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Adrie,



    Is dit wat jouw servo's ook laten horen? Het frapante is namelijk dat ze dit op een x4r niet doen.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De testen die je doet, zijn die altijd op de zelfde plaats? Storing door de omgeving ?
     
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Ze brommen wel wat ja.


     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe ziet je ontvanger-stroomvoorziening eruit?

    MKS 6100´s kunnen in sommige situaties problemen hebben met een schakelende BEC, lineaire BEC´s leveren geen problemen op. Is wel een ander soortig probleem, de servo´s doen bij inschakelen soms gewoon helemaal niets, na nogmaals inschakelen werken ze dan weer normaal. Maar mogelijk dat het een faktor is die ook meespeelt.

    Gerben
     

Deel Deze Pagina