ML Midge 0.8cc Diesel

Discussie in 'Motoren' gestart door Frans Bal, 12 dec 2022.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Na wat onderdeeltjes maken voor een ED Bee-tje denk ik dat ik nu overmoedig wordt. Besloten om zelf een dieseltje te bouwen. Op internet staan een aantal prima ontwerpen voor de beginnende zelfbouwer van motoren. Een hele mooie site is http://modelenginenews.org/. Hier diverse bouwtekeningen met uitleg over hoe je bepaalde onderdelen kan maken.

    Na wat spitten is er gekozen voor de ML Midge. Een 0.8cc dieseltje dat geheel gemaakt kan worden uit staf/blok materiaal. Ook geen exotische materialen en daardoor redelijk makkelijk te koop in de (on-line) modelbouw- materiaalwinkel. Het motortje is niet al te groot en de onderdelen zijn nog prima te maken met het draai/freesbankje dat ik heb, de Emco Unimat 3.

    Druk aan het voorbereiden voor het maken van deze kleine rakker. Er moeten allerlei gereedschappen worden verzameld. Ook zijn er diverse hulpgereedschappen die moeten worden gemaakt om bijvoorbeeld onderdelen te kunnen opspannen.

    Inmiddels zijn er wat zaken bij diverse gereedschapwinkels gekocht en kon worden gestart met het maken van de onderdelen. Ho, niet zo snel. Het ontwerp van de Midge is in Inches (imperial). Nu ben ik een domme Europeaan en kan niet zo goed met breuken rekenen, dus het motortje opgezet in millimeters met SolidWorks. Was duidelijk merkbaar dat het ontwerp van origine in MM was gemaakt (later omgezet naar inches) Veel maten waren hele MM maten. Hierbij goed gekeken of de timing van de poorten bij de Imperial en de metrische versie gelijk zijn gebleven.

    Zal proberen hier foto's en wat beschrijvingen te plaatsen van het bouwtraject. Want, ja, voor je het weet ben je weer vergeten foto's te maken.

    [​IMG]

    Informatie/links die handig zijn.

    You Tube:
    Wellicht een van de beste informatie bronnen over maken van onderdelen.
    Het YouTube kanaal van Peter, de Diesel Dokter.:worship::worship:
    Zoek op "Valic000"

    Website: Model Engine News
    http://modelenginenews.org/

    Materialen:
    Sauerbier Modelbouw
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2023
    ramses, RTrider, jef en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Staat ook op mijn wensen lijstje , maar ik moet eerst sparen voor een draaibankje.
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerste klusje was de speling in de boor/freeskolom te verhelpen. Door de jaren van gebruik was er radiale speling of de as ontstaan. Kopje gedemonteerd, en wat bleek, er zaten "gewoon" twee bronzen kraaglagertjes in. Totaal zo 0.1 mm speling door slijtage in de lagers. Was nu gelijk duidelijk waarom het freesbeeld niet zo mooi was en waarom bij "boren" met een spiebaanfrees deze een wat groter gat gaf.

    Uit de afvalbak op mijn werk een mooi stuk aluminiumbrons gered en daarvan twee nieuwe lagertjes gedraaid.

    IMG_20221125_173008.jpg

    Links het originele lager, rechts het nieuw exemplaar. De speling op de as is nu weg en dat was bij de eerste keer frezen goed merkbaar. Geen gerammel meer met nette bewerkte oppervlakken.
    IMG_20221124_201903.jpg
     
    ramses, jan brilman, jef en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Als eerste gestart met het motorblokje. Had in een ver verleden bij een toeleverancier een paar grote stukken aluminium uit de schrootbak gered. Hebben zo maar 15 jaar in de kast gelegen, maar wie wat verzamelt en bewaard, die heeft wat (een hoop rommel) Type aluminium schijnt niet zo kritisch te zijn, echter een iets betere kwaliteit is wel prettig, ook bij het bewerken. Als ik moet gokken is het AL 6082.
    Op mijn werk kon ik gebruik maken van wat machines om de blokken te verwerken in blokjes en stukjes rond. Ook zo voor het motorblokje.


    Breedte op maat en met wat overmaat de rest.
    Mee naar huis om verder te gaan.

    IMG_20221206_194812.jpg

    Center boren in de voorkant.
    Voor de zekerheid heb ik drie blokjes voorgefreesd. kan je er eentje verklooien.
    En als je eenmaal gesteld bent is een volgende minder werk.

    IMG_20221204_112502.jpg

    Daar gaan we al, vergeten een foto te maken van het uitklokken in de vierklauw.
    Voorzijde van het blokje gedraaid.

    IMG_20221206_194451.jpg



    IMG_20221206_194813.jpg

    In de drieklauw de achterkant op maat draaien en de opening voor de krukas draaien.
    Hierna het gat voor de krukas doorgeboord en geruimd.

    IMG_20221209_192331.jpg

    Voor en achterkant klaar.
    Center geboord voor het draaien van de cilinder opening.

    IMG_20221214_200415.jpg

    Om de cilinderopening te draaien was een hulpstuk nodig.
    Op de kikkerplaat een steun gemaakt.

    IMG_20221215_211211.jpg

    Met een wobble stick het blokje uitklokken.
    Kan je ook prima zonder de wobble stick doen op de buitenkant van het werkstuk.

    IMG_20221214_195920.jpg

    Als laatste een klein schuin kantje aan de opening.

    IMG_20221215_211051.jpg

    Weer een stukje verder.
    Nog de draadgatjes maken en de opening voor de uitlaat en carburateur.

    IMG_20221215_212449.jpg
     
    HansH, M.l.v.Doesburg, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dit is weer iets wat ik totaal niet beheers, wat ontzettend gaaf lijkt me het om zoiets te kunnen maken.
    Ik volg je vorderingen,.. beter gezegd; ik blijf mee genieten van jouw kunsten!

    Groeten, Ramses
    .
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bedankt, maar, ik ben maar een beginnend kunstenaar hoor.

    Klein stapje verder.
    Het M5 draadgat voor de carburateur gemaakt en de uitsparing voor de uitlaat.

    IMG_20221218_123329.jpg

    Eenmaal ingesteld zaten de gaten er zo in.

    IMG_20221218_141229.jpg

    Eerste dekseltje gedraaid, nu de gaten voor de bevestiging maken. Oh nee eerst nog twee maken :confused:

    IMG_20221218_205140.jpg
     
    beemstra, HansH, M.l.v.Doesburg en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Geweldig om te zien man!!!
    Ben benieuwd hoe ze draaien, supergaaf!!!
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Anders ik wel :yes:

    Was begonnen met drie motorblokjes om niet helemaal opnieuw te moeten starten bij een foutje.
    Nou, er zijn er nog steeds drie. Puur geluk, laten we het daar maar op houden :D

    Voor nummer twee en drie ook een dekseltje gemaakt.

    IMG_20221222_202206.jpg

    Naast de onderdelen voor het motortje moeten er diverse gereedschapjes en hulpstukjes worden gemaakt.
    Om de krukas te kunnen maken moet er een opspangereedschapje worden gemaakt.

    Krukas mal.png
    Eerst het deeltje netjes rond gedraaid en centertje geboord.
    Hierna onder de boor/freeskolom ingespannen, center uitgeklokt en een tweede center geboord op de maat van de slag, krukastap.
    Deeltje in de vierklauw opgespannen en met de wobble stick uitgeklokt op het center van de slag.
    Gat Ø5.7 geboord en Ø6 geruimd.


    IMG_20221223_165856.jpg


    Uitsparing gefreesd en de draadgaten voor het klemmen getapt, alleen nog inzagen.
    Maar daar moet ik eerst een opspandoorn voor een zaagfrees maken........
    Of met de handzaag, dat kan ook.;)

    IMG_20221223_210359.jpg
     
    HansH, Bruno van Hoek, jef en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow Frans dat is echt cool man dat je dit voor elkaar krijgt.
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ziet er allemaal zeer netjes uit Frans , voor de krukas pas ik dezelfde methode toe , maar zonder de "klemming" , dat van jou is wel de luxe uitvoering , ik zorg ervoor dat de schroefdraad aan de achterkant van de mal doorsteekt en zo trek ik de krukas vast , samen met een centerpunt tegen de kruktap , voorlopig heb ik er nog geen problemen mee gehad .

    39.JPG

    Groeten Jef
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik zie dat je tijdens het draaien van de tap deze ondersteunt met een center.
    Maakt het zeker stabieler.
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Begonnen aan het eerste krukasje.
    Het krukasje maak ik uit en 8.8 M12 bout, daar past het asje net uit.

    IMG_20221224_142248.jpg

    Een kant gedaan, tapje volgt nog.

    IMG_20221224_165945.jpg

    Past goed in de opspanmal.

    IMG_20221224_170216.jpg
     
    HansH, Bruno van Hoek, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik zal er zelf niet aan beginnen, maar geniet met volle teugen en bewondering van je verslag!
     
    JaapDMC en beemstra vinden dit leuk.
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nog een gereedschapje om te maken, kartel apparaat. Als je dat zo mag noemen.
    Kartelwieltje is 20 rond, 5 breed en het gat is 6 mm. Steek 0.8 mm
    De houder is van een stukje 10x10 C45-K spiemateriaal gemaakt. Het asje van ST-37K, goed genoeg voor de aantallen die ik moet maken.
    M4 borgschroefje houdt de boel op zijn plek.

    IMG_20221227_214354.jpg

    Ben benieuwd

    IMG_20221227_214521.jpg

    Nou, dat valt niet tegen.
    Zeker gezien dat er met het bankje niet echt veel kracht kan worden gezet.

    IMG_20221227_214201.jpg
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow cool hoor , kan ik al een bestelling plaatsen :wave:yes::banana::beer::bye:
     
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Euh, wat willie dan bestelle:weetnie:

    Nou dan maar voor het echchie de propmeenemer maken.

    Eerst aan de achterkant de conus draaien met een ieniemini boorbeiteltje.

    IMG_20221229_164829.jpg

    Dan de voorkant, hier moet de kartel komen.
    Kartelen in een paar stappen gedaan.
    Na de eerste keer, alles goed schoonmaken en nog een keer gekarteld.
    Wel opletten dat de tandjes netjes ingrijpen anders krijg je een dubbele kartel.

    IMG_20221229_143226.jpg

    Zo die past netjes, klaar.

    IMG_20221229_161407.jpg

    O ja, nog twee maken.....:hammer:

    IMG_20221229_194645.jpg
    De zuigertjes moeten worden gemaakt uit grijs gietijzer.
    Tja, maar hoe kom je aan een stukje GG25 rond 15?
    Niet een materiaal dat algemeen veel wordt gebruikt.
    Zoekende op internet kam ik langs de site van Sauerbier Modelbouw.
    Sauerbier heeft een enorm assortiment van gereedschapjes en materialen, zo ook grijs gietijzer.
    Naast wat andere spulletjes gelijk maar wat gietijzer gekocht (16 en 19 mm).
    Zo zeker genoeg, kan nog een paar zuigertjes verklooien.

    IMG_20221229_161237.jpg
     
    Bruno van Hoek, beemstra, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wacht op het moment op wat gereedschapjes en materiaal dat besteld is. Maar nog genoeg te maken. Beginnetje gemaakt met de carburateur.

    Het huisje wordt gemaakt uit 8x8 mm aluminium. Eerst de "achterkant" rond 5 draaien en M5 draad snijden. Dan een gat van 3 mm door en door.
    IMG_20221230_155108.jpg

    Dan omdraaien en aan de "voorkant" een kelkje maken.

    IMG_20221230_163335.jpg

    M5 moertje dunner gedraaid.
    Rest nog een gat haaks door het midden en klaar. Ja ja, ook die andere twee nog.

    IMG_20221230_171254.jpg
     
    Bruno van Hoek, HansH, jef en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Zo...eindelijk de tijd gehad om dit topic door te nemen...

    Doet me denken aan de LTS..ja ja...daar ben ik begonnen na de kleuterschool...of zo...Instrumentmakers opleiding...ik zie nu veel terug...t/m de wobbelstick...

    Mooi Frans...je examenstuk ziet er prima uit!!

    Kijk..wij moesten toen..in 4 jaar tijd...eindeloos frezen en draaien met binnen- en buitenschroefdraad..zwaluwstaart verbindingen en allerhande domme dingen maken die nadien de container in gingen...en wanneer we toen dieseltjes hadden mogen maken..nou dan zat ik nu nog op de Ambachtschool en was ik nooit na totaal 20 jaar schoolopleiding...cursussen...en weet ik veel wat voor een ongein naar de eenzame bedrijfstop gegaan. Maar ja..het is zo gelopen echter...altijd een zwak gehad voor techniek en mijn A.I. draaibank koester ik nog steeds.

    Toch fff opletten Frans...het kan snel mis gaan...ik zat na enig onoplettendheid een 1000 ( ja duizend) cc modelvliegtuigmotor te maken en dan ben je ook weer over de top bezig.

    Dus met al mijn school...praktijk....hobby ervaring op dit terrein bied ik je graag ongevraagd en kosteloos mijn instructeur- en examinator diensten aan. Nee...niet dat ik verwacht zwaar te moeten optreden....man man...ik zie je nu al cum laude afstuderen met dit meester werkstuk.


    En...mocht je na deze motor nog een stapje verder willen gaan en vanuit gietstukken wat willen doen...ach...klop maar aan want die wereld ken ik.

    Oh..had ik al gezegd dat je goed bezig bent..

    download.jpg
     
    Bruno van Hoek, Frans Bal en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bedankt Henk voor je aanmoediging.:thumbsup:

    Ah ja de LTS, dat was best leuk. Wat je zegt, van die nutteloze dingen maken. Natuurlijk niet met een machine maar met een zaag en vijl. Lekker uren vijlen, wel haaks en vlak. Weet nog goed een slimmerik had zijn klomp ijzer stiekum aan een broer gegeven die frezer was. Hartstikke mooi haaks en vlak, maar dan moet je wel allen freessporen wegvijlen. Leraar was niet helemaal van gisteren, Tja, dat was een 2 voor de moeite.

    Na de LTS de MTS. Wat en feest een echte CNC freesbank. Tuurlijk met een ponsband. Foutje bij het typen kon je gelukkig een kopie maken tot waar het goed was gegaan....
    Dat waren nog eens tijden, gelukkig, komen niet meer terug ;)

    Heb dus een beetje gejokt met dat ik een beginnend kunstenaar ben, zeker als je weet dat ik al 30 jaar productiemachines ontwerp en bouw. :D Maar met dit machientje met zijn begrenzingen zelf alle onderdelen maken is een leuke uitdaging.
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Dat je gietijzer voor de zuigers hebt gekocht is heel netjes...schaam me nu dood...toen ik 50 jaar geleden ook zuigers wilde maken ( niet verder vertellen) op een zeer afgelegen plek..waar het geen kwaad kon tegen een putdeksel gezegd..ga je weg of ik neem je...

    Alu zuigers was wat gemakkelijker..op de sloop diverse zuigers kopen en voor 5 gulden had je dan een zak vol...dat smelten en dan een prop..met iets of wat gat er in gieten..en dan aan het draaien.

    Ken je de film waar dit in voor komt??
     

Deel Deze Pagina