MMP Watersnake

Met de naderende winter had ik nog eens zin om aan iets nieuws te beginnen. Ik ben nog
lang niet uitgespeeld met de Buster maar ik heb toch er toch ook altijd plezier in om een rompje op te bouwen. Deze keer heb ik gekozen voor een MMP Watersnake, 1.36m lang. Ik heb de romp al een week of 2 binnen en ik moet zeggen, mooi is hij in elk geval wel. 1 van de mooiste rompen die ik al in mijn handen heb gehad vind ik zelf. Ik heb hem besteld in zwarte gelcoat en in glasvariant. Ik had wat navraag gedaan bij wat mensen in Amerika die er 1 hebben en die zeiden toch allemaal dat zelfs de carb/kevlar variant extra versteviging moest hebben. Dan maar voor de glasvariant gekozen en die kan je voor nog geen 300 euro thuis geleverd krijgen. Valt best mee voor zo'n romp denk ik.

De romp die ik heb binnengekregen was wel echt een slappe hap. Spiegel, bodem, zijkanten, het moest allemaal verstevigd worden. Gewicht voor het lamineren was 2.3kg, peanuts voor deze romp. Mijn Buster woog 3kg + en die is toch aanzienlijk kleiner. Na aanzienlijk wat vloeken tijdens het lamineren is hij toch echt bulletproof geworden. Naden hebben een 4voudige laag carbon, bodem heeft ook 3 laagjes gehad en de spiegel is verstevigd met een gelamineerd houten plaatje + nog extra carbon laagje voor de afwerking. De kap is nog niet gelamineerd en het huidige gewicht is 4.3kg. Als de kap ook verstevigd is zal hij rond de 4.5kg zitten maar dan zal ik er toch tenminste klappers 100km/h ++ met durven maken.

Setup wordt deze:

Motoren: 2x TP4070 1170kv
ESC's: 2x hifei 200A 8S + caps
Servo: Savox 1256TG, hopelijk voldoet deze wel in de watersnake in tegenstelling tot de Buster.
Hardware: 2x Strut 3 van MTC lage variant en roer van HOR, uiteraard ook tabs en turnfins voor de stabiliteit.
Lipo's: 2x8s 8000mAh 30C
Props: Ik heb voorlopig een paar x450/3 uitgeboord naar 1/4' door Henk.

Ik hoop met deze setup ergens rond de 100km/h uit te komen met toch nog een aanzienlijke vaartijd. Rond de 5min zou me voldoende zijn met die snelheid. Ik weet dat er mensen gaan zijn die vinden dat de ESC's niet zwaar genoeg gaan zijn maar ik ga het toch voorlopig zo proberen en de temperaturen goed in de gaten houden. Ik moet nog de hardware bestellen en 1x 200A 8s esc, de rest is reeds binnen. Als er iemand nog goede capbanks in gedachte zou hebben moet je dat hier maar posten. Ik denk voorlopig aan de ETTI 63V 5000uF caps maar dat is wel een beetje overkill.

Foto's volgen dit weekend!

Gr,

Roy

Zoals beloofd de foto's:

full

full

full

Kap van de Buster naast die van de Watersnake:

full

full

Op het rc-raceboats forum verkocht er iemand een setje lehner 3080/9 lehners voor 800 euro in zeer goede staat. Het kv was precies juist voor op 12s te varen (583kv). Ik heb er daar al veel zien passeren maar nog nooit aan deze prijs en ik goede staat. Ik kon het me dus niet laten en ik heb er maar 1 gekocht :twisted: Ik heb lang getwijfeld om de watersnake als single op te bouwen maar dan moest daar weer zo'n immens zware esc voor gekocht worden. Daarnaast gingen de stromen nog hoger zijn dan ze al zijn met de Buster en de TP5850 600kv dus ik ben maar voor een twin gegaan met deze. De dikke Lehner komt mooi in de Buster na de winter :twisted: :twisted: :twisted: Ik had liever een luchtgekoelde 3060/12 gehad. Zo'n 3060 is toch wat lichter en waarschijnlijk zuiniger maar deze kwam voorbij en is het dus geworden.

full

Verschil tussen de lehner 3080 en de TP4070 is toch behoorlijk aanzienlijk :)

full

full

full

full

Mocht er nog iemand tips hebben voor de indeling hoor ik dat graag :)
Nu is het wachten op de hardware zeker. Zo snel als mijn Buster zal het niet gaan
met de bouw van de watersnake. Ik hoop hem ergens na de winter klaar te hebben.

Gr,
Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Goeiemorgen.... Dat is een behoorlijk potige motor. Je gaat niet voor kwartje op je eerste rij zitten begrijp ik wel. Ziet er goed uit. Die twee tp(tjes) vallen zowat weg als ze in de romp liggen.

Zo'n Tp4070 is ook geen kleintje, 40x100mm, 3850W continu en 7500W burst vermogen. Naast zo'n lehner 3080 valt alles natuurlijk in het niets. Ik ken iemand in Amerika die een watersnake vaart met een scorpion 5035 780kv op 10s met een x460 en x465 prop. Maximaal vermogen dat hij nodig heeft ligt rond 12kW. Wel te verstaan gaat hij met die setup rond de 115km/h. Dat is mijn bedoeling nu niet echt. Met een twin setup zou het wat makkelijker moeten optrekken en vertrekken wat de stroompieken beperkt. Als ik er 120km/h mee wil halen had ik wel voor 56xx motoren gekozen en 300A esc's.

Dan nog valt zo'n twin goed mee in stroomverbruik. In Duitsland heeft er iemand een titus twin met 5692 1000kv motors aan 10s met x450/3 props. Maximale stroompiek bij hem is 120A. Ik vaar op 8s met een grotere romp (10cm) maar mijn toerental is 7-8% lager dus ik verwacht stroompieken rond 150A. Na de zomer zullen we het weten :)

Zo vaart hij met single aandrijving: [media=youtube]JJg84YKXZlo[/media]

Gr,
Roy

Als de TP's een beetje presteren zoals mijn Fandrives zit je daarmee ook over de 100km/u Roy ;)
De Challenger ging ruim in de 90km/u met de 48/3 en een enkele Fandrive en maar 31.500 toeren max...

Jij draait straks nog een ruime 3000 toeren meer en kan door de twin drive zeer waarschijnlijk met gemak die 50/3 of misschien nog groter draaien.

vraag je je esc neem je om de amps te beheren (soort zekering)
bereken je bij rc elektro de amps net zoals bij gewoon stroom.

De keuze in props is relatief beperkt. Je kan een paar x450/3 nemen of een paar x457. Ik ga wel plaats laten voor die x457 maar of ik ze ooit ga draaien is nog maar de vraag. Die zouden wel serieus wat stroom trekken denk ik. Ik gok op 100-105km/h. Veel meer zal het niet zijn maar dat moet ook niet. Ik ga eerst een kijken wat voor vermogens ik moet hebben om die snelheid te halen. Groter proppen kan altijd nog. MHZ verkoopt CNC props in 1/4 boring en ik bijna alle maten links en rechts draaiend. Het is maar de vraag of die heel zouden blijven.

Je berekent de amps net zoals bij gewone DC stroom. Dus V=IR en P=VA waarbij V het voltage, I de stroom, R de weerstand, P het vermogen. Een esc vergelijken met een zekering ... mmm, toch 1 die dan affikt als je er te veel stroom doorjaagt :D

De Fandrive heeft bij mij in de Challenger gepiekt op iets van 6500W/175A met de 48/3 1.4P..
De Watersnake is in verhouding niet zo heel veel groter maar daar hang je 2 motoren in.

Gok dat je met de 50/3 op een 125 tot 150A piek per motor zal gaan komen , wat terug zal lopen richting de 100A zodra je op snelheid bent. Die 50/3 moeten je met het toerental wat jij draait in ieder geval wel aan de 100 brengen.

De Challenger ging met de 800kv XK5674 al 93km/u zonder echt perfect afgesteld te zijn , dat scheelt 5000 toeren met jouw setup en 2mm in prop grootte ;)

Danny, vergeet ook wel niet dat mijn props hoger zullen komen door mijn twin aandrijving. De props zullen dus minder water nemen en daardoor minder efficiënt zijn dan een single aandrijving. Ik ga 6 cm tussen het hart van de assen laten zodat ik nog die x457 kan draaien mocht ik dat ooit willen. Hopelijk zal 100km/h er wel inzitten.

Het vertrek bij grote rompen is redelijk cruciaal. Kijk maar naar Ramon zijn SV43, die trekt maar 180-190A ampère tijdens het optrekken als de romp al in plané ligt. Vanuit stilstand trekt hij wel 270A. Mijn romp is nu wel 30cm kleiner, minder breed en heeft een totaal andere vorm maar toch, de trend zal hetzelfde blijven. Vertrekken vanuit stilstand zal heel wat stroom vragen, eens de romp in plané ligt zal het stroomverbruik relatief beperkt blijven.

Dat is waar maar het gaat om het principe, een grote romp trekt een hele grote piekstroom bij het vertrek vanuit stilstand maar eens in plané valt het stroomverbruik redelijk goed mee. Zeker bij een twin omdat de acceleratie gebeurd door 2 motors.

De keuze in props is relatief beperkt. Je kan een paar x450/3 nemen of een paar x457.
Ik ga wel plaats laten voor die x457 maar of ik ze ooit ga draaien is nog maar de vraag.
MHZ verkoopt CNC props in 1/4 boring en ik bijna alle maten links en rechts draaiend. Het is maar de vraag of die heel zouden blijven.

Alu-props ? Kan je rustig vergeten , beter is 't BeCu props te bestellen en mij er 1/4" passing in laten maken.

Vergeet ook wel niet dat mijn props hoger zullen komen door mijn twin aandrijving. De props zullen dus minder water nemen en daardoor minder efficiënt zijn dan een single aandrijving.
Ik ga 6 cm tussen het hart van de assen laten zodat ik nog die x457 kan draaien mocht ik dat ooit willen.

Als je als 'rule of thumb' aanneemt dat de helft van je as-verplaatsing ,
de opvolgende diameter wordt van de prop , zal je wel groter kunnen dan 57mm.

Maar wat is er nou eigenlijk op tegen om 3/16" propassen te gebruiken ?

Dan heb je dat 'geklier' met opboren niet meer nodig.

Dank voor de info. Ben wel heel wat meer opgeschoten. Heb wel allerlei pagina's gelezen over hoe of wat maar dat is voor mij allemaal theoretische kennis. ik ben meer iemand van de praktijk dus praktijk kennis komt bij mij beter binnen.

Henk, ik hoor van verschillende mensen dat 3/16 niet altijd stevig genoeg is voor extreme vermogens. Deze setup valt nog redelijk mee maar stel dat er bijvoorbeeld ooit nog dikkere motors in komen, bijvoorbeeld TP56xx of lehner 3040's dan wil ik niet meteen dat mijn assen om zeep zijn. Daarbij, jij vraagt ocharme 3 euro voor het opboren van een prop. Je bent veel te goedkoop om naar 3/16 assen te gaan :p Daarnaast, octura heeft enkel x450/3 en x457 in paren. Als ik dus een tussenmaat wil zal het propshop moeten worden die meteen heel wat duurder zijn in aankoop...

Nog een fotootje, buster ten opzichte van watersnake:

full

Jij vraagt 3 euro voor het opboren van een prop. Je bent veel te goedkoop om naar 3/16 assen te gaan :p
Ik moet er wél minstens 20 doen om mijn gereedschap terug te verdienen.

Octura heeft enkel x450/3 en x457 in paren.
Als ik dus een tussenmaat wil zal het propshop moeten worden die meteen heel wat duurder zijn in aankoop...

Octura X465 L/R kunnen eenvoudig in diameter aangepast worden.

Ik begin eerst met die x450/3 en we zien vandaar wel. Een buster is een serieuze brede romp. De watersnake is nog een klein tikkeltje breder maar echt wel veel en veel langer. Buster is 1.15m en de watersnake is zonder overhang 1.36m lang. Scheelt dus toch een stukje hoor. Hier zie je het een beetje beter op maar ook weer niet super goed. Zal nog wel eens een foto nemen als ze naast eens mooi naast elkaar liggen.

full

Back