model bekleden met glasmat en ??

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Blitske, 30 dec 2014.

  1. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey iedereen
    Ff vraagje over het bekleden van een model met glasmat .
    Ben een hercules van 2 mater aan het maken , de romp is in styrodur en de vleugel is beplankt met balsa .
    Nu ben ik zo ver dat ik aan de afwerking kan beginnen en wil daar zo weinig mogelijk gewicht voor gebruiken met zo goed mogelijke afwerking.
    Heb al modellen bekleed met glasmat en epoxy : zeer goed resultaat maar toch weer snel wa gewicht erbij .
    Glasmat met PU lak heb ik nog nooit gedaan maar zou lichter zijn , daar dan nog PU verf over lijkt me ok
    Maar nu mijn vraag zou het ni mogelijk zijn om de glasmat vast te leggen ineens met de PU verf in de juiste kleur ?? iemand hier al ervaring mee ?
    Laat jullie ervaringen even weten aub .
    Ook voor iedereen de allerbeste wensen voor familie en vrienden en veel vlieg plezier in 2015 Grtjs Blitske
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoe ga je motoriseren? Elektro?
    Dan hoef je minder hoge eisen aan de 'kleurafwerking" te stellen. Kan je zelfs met latex af. Immers geen inwerking van brandstoffen. Verder houdt het de kosten laag.
    Een ingedekte schuimvleugel geeft al behoorlijke eindsterkte!

    Over afweking... 'leest' de draadje van Von W's DIY Puma's.
    Werkt af met kraftpapier en lijm, en aflak. Elektrokisten.
    puma-mk-v-oftewel-next-generation
    De man bouwt prachtig, de resultaten buitengewoon 'gelikt'.

    Epoxy en PU zijn zowat even zwaar. Het is de combinatie van glasweefsel en epoxy als bindmiddel dat sterkte geeft. Het zijn de gefixeerde vezels die het em doen.

    De epoxy wordt zeer zuinig aangebracht. Immers, de vezels hoeven alleen maar gedrenkt te zijn. Zo ook de PU. Epoxy wordt toegepast in de vliegtuigindustrie wegens de grotere sterkte en stabiliteit, niet de PU. In modelbouwland volstaat het echter prima.

    Denk niet dat je met een geglaste vleugel een kasteeldeur kunt inrammen.
    Het geeft voornamelijk een sterker oppervlak wat wat minder snel beschadigd. Een onderdeel van de aflak. Een wat sterkere basis.

    Ik heb zelf overwogen de vleugel van een RC1 vliegtuig direct in de witte 2K lak te glassen, echter, de lak zit vol pigment/vulmiddel en heeft een grotere elasticiteit dan uitgeharde PU of epoxy, dus ik heb eerst maar traditioneel geglast. Meer controle over de doordrenking dan met kleur 2K-lak, je ziet beter wat je doet.
    Overtollige epoxy kam je weg met een plastic 'credit-cardje', dep je weg met keukenpapier opdat het balsa niet te vezadigd raakt.

    Ik had de 2K jachtlak van De IJssel als lak staan. Dure lak. Stinken deed dat spul verschrikkelijk, en verwerking moet echt buiten gebeuren of met spuitmasker op de snuit, want je gaat er aan onder door, je hele huishouden. (oplosmiddel = acute hersenverweking)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  3. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Hallo Blitske,

    Vroeger voordat ik overstapte op moderne materialen zoals papier en houtlijm ;-) gebruikte ik ook glasmat, maar op een balsa oppervlak bracht ik dat aan met G4 van Vosschemie. PU-lak zou ik niet gebruiken op hout omdat deze watergedragen lakken zijn, als je dat op hout gebruikt is je mooi glad geschuurd oppervlak zo om zeep.
    G4 is een één-component PU hars dat uithardt aan de luchtvochtigheid, geen gedoe met mengen, als je gedaan hebt giet je de rest gewoon terug de pot in. Epoxy moet je echt in de glasmat inwerken met je verfrolletje, spatel of wat dan ook waar G4 gewoon opgezogen wordt door de glasmat als ware het vloeipapier en het wordt beenhard eens het volledig is uitgehard. De Glasmat met G4 komt recht op het balsa zonder vooraf behandeling, wel zien dat alle oneffenheden zijn weggewerkt. Voor de vleugel steeds aan de onderkant beginnen, de glasmat 25gr/dm² of 49gr/dm² mooi glad op de vleugel of romp leggen dan met een verfrolletje uit schuimrubber de G4 aanbrengen, hier moet je zien dat je echt niet teveel gebruikt, als de glasmat glanst door de G4 heb je hopeloos teveel gebruikt. Eens de hele onderkant is gedaan effe laten drogen, dat gaat vrij snel bij G4 als je niet teveel hebt gebruikt, eens het goed aanhecht ga ik rond de eindlijst met een schuurpapier om zo de overhangende glasmat te verwijderen, ik heb nooit een overlap gemaakt aan de achterlijst. Aan de neuslijst schuurde ik de glasmat weg op een kleine centimeter van de neuslijst. Voor de bovenkant ga je hetzelfde te werk, afschuren aan de achterlijst zonder overlappen naar de onderkant en vooraan laat je de glasmat iets verder komen dan de glasmat van de onderkant zodat het een kleine centimeter overlapt. Nadat de glasmat met één laag G4 is uitgehard slis je er zachtjes over met een 400korrel. Zo schuur je de pluisjes en stofjes weg, daarna trek je er met een spatel of oude bankkaart een lightfiller over, zo trek je de gaatjes in de glasmat dicht dat is lichter dan alles met G4 te vullen, dit laat je drogen om daarna weer met een 400korrel alles glad te schuren. Hierna komt er de tweede laag G4 op, eens deze droog is heb je al een betrekkelijk glad oppervlak, dit schuur ik dan al met water en regelmatig een nieuw schuurpapier nemen want de G4 is echt wel hard. Als je dan nog de moeite wil doen met grondverf en opnieuw schuren kan je een spiegelglad en degelijk oppervlak krijgen.
    Ik zou nog steeds G4 gebruiken maar het is helaas niet compatibel met mijn favoriete materiaal styro, dus is het nu houtlijm geworden. Dit is ook veel eenvoudiger in gebruik, afwassen met water en vrijwel reukloos. Glasmat gebruik ik ook niet zo vaak, liever papier dit is ten eerste spotgoedkoop en geeft ook een behoorlijk mooi en degelijk oppervlak bij hardere styro soorten het enige waar het minder is dan glasmat is de treksterkte daarom voorzie ik waar nodig liggers in mijn constructies of gebruik ik onder het papier met glasmat versterkte tape. Waar het echter niet moet onderdoen tegenover glasmat is de druksterkte want ook met glasmat heb je al snel deuken als je het te stevig vastneemt of ergens tegenaan stoot, tenzij je natuurlijk verschillende lagen glasmat over elkaar gaat gebruiken maar da zitten we weer met het gewicht.
    Hoe ik daarvoor te werk ga kan je zoals Bas al schreef zien in de verslagen van mijn Puma's of van de x-24-a

    grtz
    Dirk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  4. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey beide .
    Zeker al bedankt voor al de goede tips , G4 heb ik vroeger ook al wel is gebruikt en ja ik denk da ik het daar ma is terug mee ga proberen , alleen zeg je dat het op styrodur niet gaat dus de romp zal ik dan nog andere oplossing voor moeten vinden ook het hoogte en richtingsroer zal mogelijk dan prblm zijn , deze zijn van depron ??
    Mischien de romp dan toch maar met epoxy ?
    Als alles klaar is zal ik hier zeker is een foto plaatsen van het resultaat .
    Nog tips , laat maar komen .

    Grtjs Blitske
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    G4 op Depron gaat ook niet, dat vreet net zo makkelijk weg als op styro.

    Ik heb veel met G4 gewerkt met balsa beklede styro vleugels.
    Je moet dan vooral de eerste laag vreselijk dun opbrengen, anders ga je met de G4 door de balsa heen en vreet het nog je styro op.
    G4 geeft mooie strakke duurzame vleugels, maar wel met veel moeizaam schuurwerk.

    Kleinere volbalsa DLG vleugels heb ik plaatselijk met 25 gr. glas voorzien en verder gelakt met Glitsa PU lak op waterbasis. Dit gaat heel goed en mijn ervaring is niet dat je balsa oppervlak meteen om zeep is. Wel weer dun aanbrengen, eventueel met een keukenrol weer afvegen licht schuren en een 2e laag, weer niet te dik.

    Bekleden met papier zoals Von W doet en hieronder beschrijft is zeker ook heel mooi te maken en aan te raden.

    Rick
     

Deel Deze Pagina