Model ms. Doggersbank

• Topicstarter Topicstarter Richard Schut
  • Startdatum Startdatum
R

Richard Schut

Guest
Model Ms. Doggersbank

doggersbank.jpg

Ik ben op zoek naar tekeningen danwel (detail) foto's van ms. Doggersbank ( gebouwd in 1976 bij Scheepswerf Hylkema te Hoogezand voor Pot Scheepvaartbedrijf te Delfzijl.). Dit schip was een 1500 tonner uit een serie van +/- 20 schepen welke toen voor verschillende Nederlandse rederijen zijn gebouwd. Ook heeft een zusterschip ( Ms. Kwintebank ) enkele jaren voor deze rederij gevaren.

Ik hoop dat bezoekers van dit forum mij verder kunnen helpen met het zoeken naar het gevraagde zodat ik in de toekomst een model van het schip kan gaan bouwen.

Daarnaast zou ik graag willen weten wat een mooie gangbare schaal is, waar veel onderdelen in zijn te vinden. Graag zou ik het schip in 1:50 willen bouwen, daar het schip 65.10 meter is en zodoende dus een schaalmodel krijg van 1.302 meter. Dit voor als schaal voor oa. Schroef, Roer, Ankers en spil, reddingsvlotten + boot, radars, ed.

Met Vriendelijke Groet,

Richard Schut

Hallo Richard,

heb je het al eens geprobeerd bij zowel de reder als de scheepswerf???
Meestal zijn zij wel genegen om je te helpen, zeker als je uitlegd waarom je nu net hun model wilt nabouwen.

Heb je al meerdere modellen gebouwd doe dan eventueel enkele foto's van je modellen bij je vraag, weten ze meteen dat je er serieus mee bezig bent.

André

Hallo André,

Heb de tekeningen inmiddels weten op te sporen via het Noordelijk Scheepvaart Museum alwaar ik in het najaar heen zal gaan voor een afspraak en de vele benodigde tekeningen kan kopieren. De werf waar het schip is gebouwd is helaas al jaren dicht, dus daar zal ik geen info meer vandaan kunnen krijgen. Ook heb ik het geprobeerd bij Conoship uit Groningen, maar ook daar helaas geen succes. Dit neemt niet weg dat ik graag alle tekeningen zou blijven ontvangen welke mensen in hun bezit zouden hebben.

Zoals eerder aangegeven zijn ook alle (detail) foto's van dit schip welkom.

Weet jij eventueel nog andere bedrijven waar ik het kan proberen, daar de Smit Siberie ook bij een Noordelijke Scheepswerf is gebouwd.

Groet,

Richard Schut.

Hallo Ronald,

De forums die jij hebt genoemd in jouw reactie ken ik reeds en heb een tijdje geleden al een oproep gedaan over het schip wat ik wil bouwen. Helaas tot op heden niet veel reacties kunnen verkrijgen, dus zal ik het binnenkort even weer proberen.

Maar toch bedankt voor je reactie.

Groets,

Richard Schut.

Hallo Richard,

weet je toevallig de thuishaven van je toekomstig model??

Zoja, neem dan contact op met de rederij en vraag hun of je foto's mag maken, of als het een openbare haven is ga je er gewoon heen en foto's maken maar. Heb ik zelf ook gedaan bij de Smit Siberie en dat pakte heel goed uit inclusief rondleiding op de sleper zelf.

Ik heb alles mogen bekijken, van motorkamer tot aan de kajuit. Dus gewoon de stoute schoenen aantrekken en er op uit.

dogger.jpg

Andre,

Helaas voor mij staat er nu Bergen ( Noorwegen ) als thuishaven op het schip geregistreerd. :nooo:

Het schip is in 1996 verkocht als ms. Dogger ( zie foto ) en vaart tot op heden nog steeds rond in de Scandinavische wateren. Heb contact gehad met de toenmalige rederij en zouden me zoveel mogelijk op weg proberen te helpen, maar ik probeer gewoon via verschillende wegen aan zoveel mogelijk info te komen.

Groets,

Richard

hey richard,

wat leuk dat je de doggersbank gaat bouwen, helaas heb ik geen info voor je in de vorm van tekeningen, maar ik kan je wel vertellen dat mijn vader +/_ 40 jaar voor de rederij POT scheepvaart gevaren heeft als kaptein op de VIKINGBANK de KWINTENBANK,SCHOUWENBANK en de DOGGERSBANK
en als aflosser op allle schepen van deze rederij ervaring heeft. ik zal hem vragen of hij jouw vragen m.b.t. details van de DOGGERSBANK zou willen beantwoorden. (ik zie hem morgen.)
sucsess met je voorbereidingen.

groeten ronald de boer
de link van jouw saite werk bij mij niet

Hallo Ronald,

Wat leuk zeg om zo weer eens wat van iemand te vernemen die ook voor Pot heeft gevaren. Ik heb een tweetal zomers ( '93 & '94 ) op ms. Doggersbank gevaren. In '95 op ms. Vikingbank en mijn stage jaar eerst op ms. Vikingbank en daarna op het nieuwe ms. Doggersbank.

Ik vaar nu voor Jo Tankers uit Spijkenisse, waarvoor ik komende maandag weer ga opstappen aan boord van ms. Jo Selje te Goa ( India ). Ja, leuk is anders, maar daar moet ik maar even doorheen prikken. Daarna volgen waarschijnlijk wel weer leukere havens.

Mijn site heb ik helaas van het Internet verwijderd, daar ik er te veel tijd aan kwijt was. Wil me nu gaan richten op alle info vergaren voor mijn modelbouwproject.

Zou graag wat van je vader vernemen aangaande mijn verzoek om ms. Doggersbank te kunnen nabouwen in de toekomst. Alle (detail) foto's zijn welkom, des gewenst tegen vergoeding. Ik heb inmiddels al wel een algemeen plan en de lijnenplan van ms. Doggersbank thuis liggen. Ook heb ik al een afspraak voor in het najaar bij het Noordelijk Scheepvaart Museum om daar vele detail tekeningen te kunnen kopieren. Daarnaast is Peter Pot ook bereid om mij zoveel mogelijk te helpen in deze kwestie. Ben dus al aardig op weg, maar dat neemt niet weg dat alle verdere info van andere mensen ook meer dan welkom is.

Groets,

Richard Schut.

Hallo Ronald,

Ik was benieuwd of je inmiddels al wat van je vader had te horen gekregen aangaande ms. Doggersbank. Tot op heden helaas nog niks te horen gekregen, dus vandaar deze oproep. :lol:

Groeten,

Richard Schut.

Weet je de huidige scnadinavische rederij? Zoja geef maar een reactie, zal ik vrouw lief eens aankijken of ze een mailtje in het Noors kan sturen naar ze.

Hoi Hannibal,

De Noorse eigenaar weet ik wel. Dat is :Misje Offshore Marine AS te Bergen, Noorwegen en een e-mail adres heb ik ook, dus dat moet geen probleem opleveren.

Wellicht wil je vrouw onderstaand bericht voor mij vertalen.

Goedendag,

Ik ben Richard Schut en heb een aantal jaar geleden op een van Uw schepen gevaren toen het nog onder de Nederlandse vlag voer. Het betreft hier hier ms. "Dogger", welke toen rond voer als ms. "Doggersbank".

Hierop heb ik twee zomers als matroos gevaren en nu ben ik op zoek naar tekeningen danwel (detail) foto's van ms. "Dogger" omdat ik het schip graag op schaal (radiografisch) wil nabouwen. Dit omdat ik leuke herrineringen aan het schip heb overgehouden.

Ik hoop dat U mij verder kan helpen met het zoeken naar het gevraagde zodat ik in de toekomst een model van het schip kan gaan bouwen.

Met Vriendelijke Groet,

Richard Schut.

Alvast bedankt voor deze geboden mogelijkheid, want het Noors is niet echt voor mij weggelegd.

Groeten,

Richard Schut.

Back