Model technics brandstof

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door cajo, 24 jul 2016.

  1. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    De brandstof van Model Technics bevat slechts 10% olie
    Kan ik dat zomaar voor mijn OS.46 AX gebruiken of moet ik olie toevoegen tot het olieaandeel
    voldoende is zoals OS het voorschrijft ,
    of misschien toch maar wat anders gaan kopen ??
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Normale brandstoffen van ModelTechnics bevatten allemaal tussen de 15 en 20% olie, alleen dynaglo en de "regular fourstroke" bevatten slechts 10% olie.

    http://www.justengines.co.uk/acatalog/Model_Fuel_Info.html
    Dus even goed kijken wat er op die kan staat, en de brandstof gebruiken waar het voor bedoeld is.

    Die AX wil toch wel graag minstens 15% olie zien, vermoedelijk liever meer zelfs...
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb je niet toevallig een autobrandstof?

    In de vliegerij is 17 of meer vrij normaal.. 10% lijkt me vrij weinig.
    Of bedoelt men met die 10 het nitro percentage?
     
  4. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Heb je niet toevallig een autobrandstof?

    Nee het is de Dynaglo brandstof die ergens is mee gegeven aan een beginnend vlieger
    wat ik dan ook wel zeer slecht vindt van zo'n modelbouw zaak (weet trouwens niet welke).
    Maar nu weet ik wel wat ik ga doen gewoon olie er bij tot het juiste gehalte.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Dynaglow is bij mijn weten een autobrandstof....
     
  6. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Dynaglow bevat 8% synt en 2% wonderolie.

    Let wel wordt al een tijd niet meer verkocht door Merlin.

    Dus kan een oude brandstof zijn.

    Iedergeval niet geschikt voor een vliegtuig motor.

    Henk.
     
  7. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Heb ooit van een vriend Model Technics brandstof gekregen.Hij had me gewaarschuwd dat zijn motor er door stuk gelopen was.Leek me raar dat een commercieel bedrijf brandstof zou leveren waardoor de motor vernield zou worden.Dus de tank van mijn Sporty Forty ( met mijn trouwe Merci ermee gevuld

    Sent from my Lenovo B6000-F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  8. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Sorry verkeerde knop aangeraakt.De motor was een Merco uit 1972 gekocht bij
    Wige in Amsterdam .Voordat het model in de lucht was liep de motor al in de soep.In 1983 heb ik ,toen ik Engeland was , een nieuwe cilinder set gekocht bij een zaak in Birmingham.De motor loopt nog steeds .Ik ben altijd een fan geweest van Merco motoren en bezit er 8 stuks van 10cc .Twee ervan vliegen regelmatig op een Sporty Forty en een Schmalzgruber Thunderbolt.Erg nostalgisch allemaal ,maar ja opa , heeft de 80 ook al gehaald en beleeft nog steeds dagelijks plezier aan het bouwen en vliegen van en met modelvliegen
    Model Technics treft geen blaam en ook mijn vriend gaat vrijuit ,de enige die fout was ben ikzelf natuurlijk.
    Lambert O te Stk

    Sent from my Lenovo B6000-F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ken geen enkel geval van motorschade door gebruik van ModelTechnics.
    Maar ik heb meerdere kannen meegemaakt waarop een gloeipluggert gewoon domweg niet wilde lopen (hij bleef niet lopen, sloeg af binnen 15 seconden na weghalen plugklem). En als het niet loopt, loopt het ook niet stuk...

    De keren dat ik zo'n kan heb gehad, was 50/50 mengen met een ander merk brandstof voldoende om het gewoon te kunnen gebruiken...
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wigé uit de Madurastraat? Destijds de enige modelbouwzaak bij mij in Oost.
    Die laatste werden in Engeland veel gebruikt voor lijnbesturing kunstvlucht, maar op het continent was de Super Tigre 60 favoriet, iets lichter en net even meer power....
    Daar heb ik tot 2006 mee gevlogen. Ik heb ook nog zo'n tweeplugs Merco liggen.
    Ach, mensen die over 'nostalgisch' beginnen, laat die maar kletsen. Die hebben de mooiste tijd gemist....
    Ik vlieg 'nog' zowel met lijnbesturing, (state of the art kunstvlucht maar ook een dieseltrainer voor lesvluchten) als RC éénkanaals besturing en daarvoor excuseer ik me ook niet. :D
     
    lamberto en jef vinden dit leuk.
  11. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    In de jaren zestig liep ik stage bij Fokker en was in de kost bij een kennis in de Commelinstraat vlak bij het Tropen Museum.Regelmatig geen ik kijken bij Wige en bij ,als ik me de naam goed herinner , Merkelbach in de Kalverstraat.

    Sent from my Lenovo B6000-F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kom jij ook uit Oost?
    Ik ben verslaafd geraakt door die winkel in de Madurostraat, hij verkocht ook Marklin treinen.
    En toen ik een keer een locomotief kreeg voor mijn verjaardag kwam ik daar in de winkel, normaal gingen we naar Boon speelgoed in de van Swindenstraat maar toen een keer naar Wige en tja, daar zag ik van die Cox lijnvliegtuigjes, zo is het begonnen.
    Bij Merkelbach kwam ik ook regelmatig, ooit eens een brandstofboot daar gekocht en de motor was een HB25.
    Was ik er maar nooit aan begonnen...
    Toen ik een jaar of 12 was verhuisden we naar zuid, daar zat Hobby-Shack om de hoek, op het Europaplein.
    Daar kreeg ik mijn eerste auto, een electrische Mardave, met een Lotus John Player Special kap en de legergroene Robbe Kompakt.

    Memories....

    GJ
     
  13. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Nee, ik ben geboren in Exloo (Dr) in 1939.Daarna heb ik gewoond in Emmen, waar ik door de boekjes van Evert Kreulen verslaafd ben geraakt aan het modelvliegen. Daarna Haarlem en Heemstede, Breda, waar ik 5 jaar lid van de (gezellige) modelvliegclub was. Ten slotte ben ik door mijn baan bij het onderwijs terechtgekomen in Stadskanaal. Het is een omgeving waar prachtige modelvelden liggen. Stadskanaal, ter Apel, Odoorn, Klazinaveen en Veendam. Toen ik in Breda woonde kocht ik soms spullen bij Evert Kreulen in Rotterdam. Samen met mijn vader was ik eens in de zaak en hoorde hij dat we drents spraken. Hij liet merken dat hij dat goed verstond. De manier waarop hij dat deed was zodanig dat mijn vader er voor paste om nog eens met mij een bezoek te brengen aan de bekende rc voortrekker . Als lid van de Emmer/Odoorner luchtvaart club hoorde ik van het lid Ep Huizing dat Evert geboren was in Odoorn en er zijn jeugd had doorgebracht. Hij was bijna elke dag in de timmerwerkplaats van Ep om te klussen. Het dorp Odoorn ligt op ongeveer 4 km vanaf mijn geboorte dorp Exloo. Ik had hem in mijn jeugd tegen kunnen komen. Wie kan meer vertellen over de jeugd van Evert Kreulen?? De man blijft een ikoon voor de radiografische modelbesturing.

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, de vraag was eigenlijk aan Bruno van Hoek.
    Ik ben zelf in de Vrolikstraat geboren en ik kan me nog exact de geur van de winkel in de Madurostraat herinneren.
    En ook die van Hobby-Shack, echt zo'n balsahout lucht vermengd met lijm, spanlak en vocht.

    GJ
     
    lamberto vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina