model technics zzip 20% Brandstof

Ik heb pas geleden een hpi pulse overgenomen en heb er ongeveer 2 liter
HPI Powerfuel 20% mee verreden het was op dus dacht even nieuwe halen maar er waren nog alleen 1 liter flessen te krijgen dus maar even wat anders geprobeerd.
Ik rij nu met model technics zzip 20% en kon op het forum niks over de ZZIP variant vinden.
Nou viel het mij op dat hij wat minder rookte maar verder lijkt er weinig verschil.
Motor start prima (ondanks koude weer) en loopt mooi stationair en gaat als een speer:D
In de ZZIP brandstof zit 10% olie( Zzip contains 2% Castor 6% Lowvisc 2% Reg Techniplate plus up to 25% nitromethane for RACING with all Cars, Truks and Bugs.)
Zit er in de hpi brandstof meer olie misschien het staat niet op de fles aangegeven.

Maar er staat niet hoeveel % olie er in zit iets meer dan gemiddeld of zo??
Maar verklaart wel waarom hij met hpi flink rookte.
Is die ZZIP variant nieuw kan er weinig over vinden.

Roken hoeft niet veel over de hoeveelheid olie te zeggen maar kan ook alleen het soort olie zijn. Risinus (Castor) olie rookt gewoon meer dan een syntheet.
Die ZZIP is volgens de site van ModelTechnics inderdaad nieuw, of het iets is wat je als hobbyrijder (en zelfs competitieracer) zou willen hebben is vraag 2. Door de jaren heen is de hoeveelheid olie omlaag gegaan voor meer tijd op 1 tank maar er kleven ook nadelen aan zoals snel slijtende delen, met name de kogellagers gaan de laatste tijd snel eraan....

In de racewereld zijn er genoeg mensen die bij hun racebrandstoffen alsnog een 1 of 2% extra olie mengen, in de prestaties merk je het niet maar in de levensduur en soms zelfs ook in de betrouwbaarheid wel.

Oke bedank voor de uitleg.
Ik begrijp dat 10% olie dus niet echt veel is.
Ik hoef ook zeker niet het maximale uit de motor te halen heb liever dat de levensduur wat langer is.
Anders toch even kijken naar brandstof met meer olie.

10% olie van het ene zal niet hetzelfde zijn als 10% olie van de andere. Brandstoffen die met low friction middelen zijn uitgerust of alleen met een synthetische ole kan je zeker vermijden. De mix van een castor en een syntheet is het beste, beide hebben hun goede en slechte eigenschappen en ze heffen elkaars slechte punten op.

RTR brandstoffen hebben vaak meer olie, 12 of soms zelfs 14%. Zo zijn er ook offroad en monstertruck brandstoffen met 11 of 12% olie. Merlin Expert is een aardige en betaalbare brandstof en zo ook de HPI gezien de gebruikte Klotz olie een populaire (en dus goed werkende) olie is. Maar een flesje ricinus olie zoals Eurol Racing-1 of gewoon wonderolie van de apotheek is handig om een druppeltje bij een schrale brandstof toe te voegen.

Dan maar even naar de apotheek om een flesje Wonderolie te halen.
Ik heb nu nog 3.5 liter ZZIP staan deze ga ik dan aanvullen tot ongeveer 12,5% olie met wonderolie.
Dus ongeveer 90ml wonderolie toevoegen op de 3.5liter brandstof zit ik op 2.57% extra olie.

Ik heb de wonderolie toegevoegd en even gereden en hij rookt weer wat meer maar rijd ongeveer gelijk dus dat is mooi.
Normaal start hij heel makkelijk maar had er nu wel problemen mee.
Ik heb het idee dat het starten wel een stukje lastiger gaat met die extra olie.
Heb al gekeken voor als dit op is om dan Merlin Expert te proberen maar is hier niet te krijgen en waar ik normaal kom in Amsterdam hebben ze het ook niet.
Kan wel tornado krijgen met een mix van ricinus en synthetisch olie dus dat misschien maar eens proberen.

Laatst bewerkt:
Brandstof altijd goed schudden voor gebruik en inderdaad kan het zijn dat de afstelling iets anders is geworden en moet je de sproeiers aanpassen. Maar het mag geen verschil tussen goed en slecht starten uitmaken.

Het kan ook toeval zijn geweest dat hij slecht starten maar normaal start hij snel.
Ik heb de brandstof uiteraard heel goed geschud ivm de dikke olie.
Toen hij liep ging het ook prima en het was niet nodig om bij te stellen.
Ga van het weekeind nog wel even testen en als het op is ga ik wel wat anders proberen weet nu waar ik een beetje op moet letten.
Maar helaas zijn er niet veel Rc winkels in de buurt dus de keuze is beperkt.
Je ziet maar je bent nooit te oud om wat te leren;)

Back