Model "Valk"

Beste mede modelbouwers,

Heb vandaag op de site van de NVM de bouwtekeningen van de "Valk" besteld.
Is er iemand die deze ook al heeft gebouwd of er misschien meer informatie over heeft? (foto's ofzo????) Ben van plan om hem RC bestuurbaar te maken.

Groeten,

Bart Jan

Als je meer over valken wil weten, moet je eens contact opnemen met Maarten "my middle name is Valk" Stomp uit Gouda.

Ik ben benieuwd naar die tekeningen. Met name of dat tekeningen zijn van het 1:1, of omgezet naar modelbouw.

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Op de NVM site staat dat de schaal 1:10 is dus denk dat het een afgeleide tekening is.
Bedankt in elk geval voor de info over meneer "Valk" Stomp.

Groeten,

Bart Jan

Hij woont op de provinciale weg, trouwens. Treinreizigers tussen Gouda en Rotterdam zullen wel eens een valk op een trailer langs het spoor hebben zien staan, vlak voor de overgang bij Moordrecht, vanuit Gouda gezien.

Heb hier een model van een valk staan in mijn venseter bank. Heb ik ooit van mijn pake gekregen en die heeft hem van een rommel/antiek beurs. Heb er een paar keer mee gevaren maar hij is niet helemaal water dicht dus vond ik het zonde om er vaker mee te varen. Hij is63 cm lang en de breedste punt is 20 cm. Hoogte van de mast is 55 cm en de kiel steekt 15 cm diep. Zo ver ik kan zien is hij van balsa hout met een kielbalk en een kiel van tri/multi plex. van ongeveer 4 mm. Ik vind persoonlijk de kiel een beetje overgedimensioneerd maar hij vaart mooi recht door zonder roer. Hij heeft een grote open kuip. maar je kan nergens spanten zien.

Zal proberen foto's te maken en die toevoegen.

groet FKZ

ps zou je mij het stukje van de tekening van het roer kunnen emailen. Ik heb namelijk geen roer achter mijn model valk.
Afb049.jpg

Afb051.jpg

Afb050.jpg

en nog een foto van de www.minisail.nl
tbn-MINISAILTENT2.jpeg.jpg

Beste FKZ,

Heel erg bedankt voor je reactie. Inderdaad als je hem van je pake hebt gekregen zou ik er maar een beetje voorzichtig mee doen.
Als ik de tekening heb zal ik kijken wat ik voor je kan doen. Weet alleen niet of de schaal dan helemaal klopt met die van jou maar het zal er niet ver naast zitten.
Een paar foto's zou ik ook wel erg leuk vinden. Heb ik namelijk een beetje een richtlijn en kan ik een beetje zien hoe hij eruit komt te zien.

Groeten,

Bart Jan

Beste,

Op minisail Rutbeek 2006 was ook een prachtig model van een Valk te zien. Behoorlijk groot, ik schat ongeveer 1.10m. Dit model had een prachtig vaarbeeld, mede te danken aan een iets vergrote bulbkiel, maar soit.

Met name de verstaging was erg knap gedaan. Waarschijnlijk heeft de bouwer vaker met zilversoldeer gewerkt.

Eric

Ik ben al een tijdje (paar jaar...project ligt de hele tijd stil door gebrek aan tijd) bezig met de bouw van een modelvalk. Ik heb ook dezelfde tekeningen schaal 1:10. De kiel op de tekening komt totaal niet overeen met de kiel van een echte valk. Misschien is dat gedaan omdat de boot dan beter zeilt. Ik heb nu de kiel een beetje nagemaakt aan de maten van een echte valk. Deze met een paar draadeinden dwars door de kielbalk gezet zodat ik er een andere kiel onder kan zetten voor het zeilen. Ook ben ik nu bezig servo's in te bouwen. Ik heb een standaard servo zet met zender en ontvanger gekocht, nadeel hiervan is dat de servo's best groot zijn en niet onder de kuipbodem passen. Maar het voor en achteronder heb ik al een tijd dichtzitten...

Ik wil hier wel een paar foto's zetten, maar weet nog niet hoe dat moet. Ben pas vanavond lid geworden van het forum omdat ik eindelijk eens iemand zag die ook een Valk bouwt..daar ben ik lang naar op zoek geweest.

Groeten hedwig

Hoi Hedwig,

Ik ben benieuwd waarvan je de kiel hebt gemaakt. van zowel de "orginele kiel"als van de kiel voor het varende model.
Deze vraag heb ik ook al aan een andere bouwer gesteld. want ik weet niet hoe ik dit goed voor elkaar moet krijgen. Ik zelf heb orginele tekeningen in bezit en ik maak mijn model 1:10. De romp heb ik inmiddels af ( zonder dek) omdat ik ook de nog moet bekijken hoe ik de servo's ga plaatsen.
alvast bedankt voor de antwoorden.

valk

Beste mede modelbouwers,

Heb vandaag op de site van de NVM de bouwtekeningen van de "Valk" besteld.
Is er iemand die deze ook al heeft gebouwd of er misschien meer informatie over heeft? (foto's ofzo????) Ben van plan om hem RC bestuurbaar te maken.

Groeten,

Bart Jan

Graag wil ik je even adviseren om eens een kijkje te nemen op minisail.nl het fotoalbum en dan bij bouwen verschillende schepen.Hier vind je de bouw van een Valk schaal 1 op 5 van Arie Evers deze is gebouwd vlg de originele bouwtekening van het KNWV en werd al even genoemd door Eric
Learmans gezien rutbeek 2006.Via Arie heb ik het vrijheidje gebouwd ook vlg de KNWV tekening en de schaal 1op5 geeft bij deze openklasses zeer
goede zeileigenschappen.De mensen van minisail zijn altijd bereid je te adviseren en bij te staan bij de bouw om een echte modelvalk te bouwen ,

aegir_2

Back