Model zonne-vliegtuig

Hallo beste lezers,

Voor ons PWS hebben wij als onderwerp een "solar-plane" genomen.
Helaas hebben wij geen ervaring met modelvliegtuigen op vrijwel alle fronten. Wij zoeken iemand die ons kan adviseren en eventueel helpen bij dit project. Ons idee is om een soort model zweefvliegtuig te maken, met zonnepanelen die stroom verlenen aan een elektrische motor. Het vliegtuig moet radiografisch bestuurbaar zijn, en we dachten aan een spanwijdte van 1,5-2 meter. Ons budget zit tussen de 300 en de 400 euro, maar er is nog mogelijkheid tot veruiming. Wij hopen dat iemand ons kan helpen met dit project, en dat we aan het eind van het traject een werkend zonne-vliegtuig geconstrueerd.

Groet,
Flip, Sam & Tim

Alvast bedankt voor het lezen!

OP het forum loopt al een recent draadje over dit onderwerp,http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-vliegen/184927-solar-whiteknighttwo.html
Dit project lijkt helaas een zachte dood te sterven, Ik kan je aanraden om je hier eerst in te lezen om een beetje idee te krijgen waar je aan begint.

Daarom, ik zeg het niet graag, zouden jullie onder ogen moeten zien dat de kans groot is dat dit niet binnen de context van de beperkte tijd en budget van een PWS te realiseren is, vooral niet in combinatie met het idee aan het eind een werkend zonnevliegtuig gerealiseerd te hebben.
Ik wil niet negatief zijn hoor integendeel: het zou geweldig zijn als het jullie zou lukken maar ik denk niet dat het in deze opzet als project haalbaar is.

Een lijstje wat je allemaal moet realiseren:
Een modelvliegtuig ontwerpen of uitkiezen of direct kopen dat voor het doel geschikt is.: dit ligt niet zomaar klaar voor een prijsje in de winkel.
Eventueel bouwen (iemand enige bekendheid met het bouwen van een model?) inbouwen van zonnecellen
Zaken uitzoeken als besturing (zender ontvanger) servo's motoren akku's laders, onboard omvormers, regelaars.
Dit alles afgestemd op de beschikbare vermogens en gewichten.
Uitzoeken van mogelijk toepasbare zonnecellen en aanschaffen.
Een model afstellen en leren vliegen.

Je doet er goed aan om eens aan te vinken op hoeveel van deze onderwerpen je hulp en wellicht intensieve hulp nodig hebt en hoe dat past in de tijd.

Of je moet het minimaliseren naar een solar-zwever.
zonder motor heb je al heel wat energie bespaard en hoef je alleen maar een stel servo's van elektriciteit te voorzien.
hiermee heb je meer kans dat je het af krijgt dan met een motorvliegtuig, het is een stuk goedkoper en het is makkelijker (naar mijn idee).

mvg david

Heel erg bedankt voor de snelle reacties, we hebben nu in ieder geval genoeg om dit weekend even over na te denken, en we zullen ons plan zeker wat aanpassen na deze tips.

Back