modelbouw op tv sbs6

Discussie in 'Model truckers' gestart door markioo, 6 dec 2020.

  1. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    zondag sbs6 2140 uur 6 weken lang komt er een modelshow wedstrijd op tv
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Heb deel 1 gekeken maar je ziet bijna niets van technieken en het lijkt inderdaad meer de poppenhuizen kant etc op te gaan. Net als dat legoprogramma gaat het meer om de personen en de types dan de resultaten lijkt wel. De techniek is oninteressant voor de programmamakers. Dat verkoopt niet. Ik blijf lekker hier op het forum leren!
     
  4. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ik vond het een gejat format, Heel Holland bakt, maar dan inderdaad zonder uitleg hoe en wat... maar daar is de tijd ook tekort voor. Modelbouwen als wedstrijd binnen een tijdslimiet, onmogelijke opgave. Verwacht er niet veel meer van, blijf er in elk geval niet voor thuis.
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Tja, wat vind ik ervan ?
    Er zit een wedstrijd element in, ieder keer valt er iemand af.
    Het is even in elkaar flansen en klaar.
    Hmmm, Is dit modelbouw ............?

    Net wat Rolf zegt : Je ziet niet echt hoe men iets daadwerkelijk maakt.
    En dan iedere keer die irritante reclame er tussendoor, ik ben bij de eerste reclame afgehaakt.
     
    andre van der weide en poebe vinden dit leuk.
  6. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    heb het niet gezien, maar even simple nadenken, iets waar wij zelf soms uren mee bezig zijn dan (statische modelbouw dan) even in minder dan een uurtje proppen........
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    10 minuten kijken en dan een reclameblok van een kwartier . Ik was er meteen klaar mee.
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat weer net niet helemaal..... Ze hadden voor een 3D print van zichzelf 4 uur om het aan te kleden, schilderen etc en voor de winkel 4 dagen en mochten het ook mee naar huis nemen en daar eraan werken (en kant en klare spullen......) Dus niet even paar uurtjes. Uiteindelijk zal er wel tientallen uren aan gewerkt zijn. Ik vond sommige dingen ook echt gaaf gemaakt! Maar er zit in het hele format geen leer effect voor een modelbouwer.

    Helaas is dit in veel gevallen zo. Op Facebook zie je ook vaak alleen maar wat shots en een klaar produkt. Aan de andere kant vragen velen naar de bekende weg...:rtfm: Wat dat betreft leve het forum! Hier leer je echt iets en kun je ook echt vragen stellen....en als je naar de bekende weg vraagt zeggen we dat ook. Moet kunnen toch? Zolang het maar netjes gaat.

    Ook op You Tube zie je vaak niets meer hoe iemand iets maakt in onze tak van hobby....iemand zou het na kunnen maken. Wat dat betreft ook hulde voor Thingiverse.

    Kan nog wel even doorgaan maar doe ik lekker niet....Maar om met Fred te spreken....Ik blijf er niet voor thuis
     
  9. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Moet zeggen dat ik die show wel gekeken heb.
    Wel via videoland dus zonder reclame, maar vond het programma best leuk.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Op zich wel aardig vond ik Mark maar ook wel erg op de bouwers gericht en de types. Ze maakten wel mooie dingen inderdaad maar kon mij niet de hele serie boeien. Ben na 3 afleveringen geloof ik afgehaakt.
     
  11. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    De technieken van het maken zijn allemaal weg geknipt en dat is jammer maar toch vind ik het wel een leuk programma hoewel het allemaal heel gehaast in beeld word gebracht. Gestreste kut economy
     
  12. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De deelnemers zijn via social media benaderd met de vraag als ze hieraan mee wilden doen.
    Zo ook mijn vrouw.
    Deze heeft nee gezegd omdat ze niet onder (tijds) druk wenst te bouwen aan projecten die door een ander zijn gekozen.
    Naast haar zijn ook vele andere bekenden van haar benaderd.
    Een paar hebben ja gezegt en zijn nu ook te zien.

    De man die als verliezer het strijdtoneel moest verlaten staat bekend om zijn eigen bouwstijl en zijn voorkeur van onbehandeld hout.
    En dat laatste had niet de voorkeur van het duo wat als jury optrad.
    Een jury die weinig raakvlakken heeft met deze tak van sport.
    Poppenhuizen, poppen en bijbehorende interieur en aankleding is heel wat anders dan de modellen van miniworld wat eigenlijk meer diarama's in het hele kleine zijn.
    Dit plus de mening van een kunstleraar......
    Je zou maar jarenlang je passie in deze hobby gelegd hebben en vervolgens afgebrand worden door een paar outsiders...

    Modelbouw is iets wat persoonlijk is, wat de één mooi vind vind een ander weer lelijk.
    Daar kan geen wedstrijdelement in zitten van wie goed is of van wat mooi is.
    Ook dat zijn weer persoonlijke meningen.

    En ja, het echte modelbouw ofwel het bedenken en het maken of eigenlijk het gehele proces van wat modelbouw eigenlijk is, is zwaar onderbelicht.
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Dit is het jammere van dit SBS TV programma, hierdoor wordt de hobby een beetje naar beneden gehaald.
    Terwijl er hele goede modelbouwers zijn van poppenhuizen/huizen, die hele mooie dingen maken.
    Iedereen bouwt naar eigen vermogen.
    Wat de één mooi vindt, hoeft een ander niet mooi te vinden.
    Echt jammer, dit doet de hobby niet goed, hierdoor zijn er kijkers, die een verkeerd beeld krijgen van de Modelbouw.
     
  14. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Denk komkommertijd op tv.
    Vroeger was alles beter, een oud gezegde.
    We hadden maar 5 zenders, maar er was meer op tv te zien dan nu.
     
  15. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    D-MAX heeft een serie Die Modellbauer, daar laten ze twee modelbouwers in hun specialiteit elk een model bouwen. Aantal jaren geleden was de uitslag tijdens de Intermodellbau in Dortmund. waren twee RC brandweermodellen, 1:14, een Amerikaanse ladderwagen en een Scania industrie blusvoertuig werden gepresenteerd. Beide bouwers hadden maanden de tijd gekregen waarbij tussen door ook opnames waren gemaakt. Tegenslagen maar ook de stappen die nodig waren om het model te bouwen werden getoond. Oh ja, de Scania heeft gewonnen, gebouwd door een vriend van mij, Kersten en zijn zoon Kevin. Afleveringen zouden te vinden moeten zijn op het Internet, ook afleveringen met schepen, vliegtuigen, etc.
    Kijk dan doe je het op een manier die ons zou aanspreken, en niet op de SBS snel verdienen model.
     
  16. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    je heb wel een goed punt Rolf, zoals ik al zei, ik heb het niet gezien (ga het nog wel even kijken denk ik)

    een van de weinige uitzonderingen op YT is Bob van Hobbyconcepts, hij leg het nog wel goed uit en heeft vaak simpele ideeen die goed te doen zijn

     
    marcelinets, ozy en trialrolf vinden dit leuk.
  17. marcelinets

    marcelinets Guest

    Hobbyconcepts laat tenminste zien wat er mogelijk is, al vele filmpjes van hem gezien op YouTube.
     

Deel Deze Pagina