Modelbouw rupsen

Hallo,

Ik ben op zoek naar rupsen met een breedte van circa 60mm.
Ik kan weinig vinden, vandaar mijn vraag.

Mark

Ha Piet,

Het gaat om metalen rupsketting van circa 62mm breed.
Met een glad loopvlak heeft de voorkeur.

Als je rupskettingen voor een rupskraan of bulldozer wil hebben, zitten er 1, 2 of 3 kammen op op de rupsplaten.

Allen rupskettingen voor tanks hebben vaak een gladde rupsplaat.

Ha Piet,

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen op de regel, kranen die wel gladde platen hebben :)
Zie onderstaande foto.
enercon-ltr_1100_enercon_20.jpg

Tja, hier moèt ik wel even op reageren, eindelijk iemand die weet wat een kraan is: een hijskraan dus, en niet een [dieplepel]graafmachine.!!

Bij de grote firma waar ik destijds werkte, maakte men dan ook een duidelijk onderscheid in het type rupsen: die met kammen noemde men een tractor loopwerk, de gladde draglineloopwerk.
Die met eeen dragline loopwerk draaiden altijd op vaste ondergrond: op draglineschotten dus, en dat gaat de bovenstaande kraan ook ongetwijfeld doen, die moet sowieso goed horizontaal staan tijdens het hijsen

Je kunt zien, dit is al wel een poosje terug, misschien dat de jongeren niet eens weten wat een dragline is?
Cor

Je kunt zien, dit is al wel een poosje terug, misschien dat de jongeren niet eens weten wat een dragline is?
Cor

EN BEDANKT HE!
:rolleyes:

niet alle draglines hadden gladde rupsen ;)

dragline_1_sluik.jpg

Dragline staat nog op me lijste om ooit is nog een dagje mee te mogen draaien.:D

EN BEDANKT HE!
:rolleyes:
Ahhh, jij hebt natuurlijk even ge-google-d :cool:
Maar zo te zien zitten hier ook gladde tracks onder.

En, Arjan, er was een werkende dragline te zien in Lingen, vorige maand, werkte echt goed!

Cor

Tja, ik ben nog van de oude stempel.

Vroeger hadden de meeste draglines gladde rupsplaten, dan praat ik over de jaren 40,50 en 60 van de vorige eeuw.
NCK, Linkbelt, American, P&H, Ruston Bucyrus, O&K, enz.
Deze kranen stonden op vaste grond gewoon op de rupsen, maar als de grond slap was, werden er altijd dragline schotten gebruikt.

Als Mark direct gezegd had hij een rups hijskraan ging bouwen, dan had ik een goed advies kunnen geven.

Nu even terukomen op de rupsplaten.

1. stalen rupsplaten kopen met 1, 2 of 3 kammen en de kammen er af frezen.
2. zelf de gladde rupsplaten maken.

Dragline kranen ken ik ook, blijft het knap vinden hoe ze bestuurd werden. Op de oldtimerbeurs in Tilligte stond er de afgelopen 2 edities dat ik er was een wat oudere man met een blauwe Dragline te spelen, wat zat die verrekt snel aan de hendels haha.

Verders @ Helicor,
bedankt voor je input, hier leren we weer wat van :)

@Piet,
Heb jij toevallig een adresje waar dit type rups met 1,2 of 3 kammen te leveren zijn?
Origineel wordt bovenstaande kraan geleverd met 3 kammen, en de rupsen op de foto zijn optioneel.

Alvast bedankt :D

Cor geloof niet dat ik hoef te googleen om achter te komen wat en dragline is.

Denk dat ik dat wel zou kunnen weten met me cultuurtechiese achtergrond :) B)

@Piet,
Heb jij toevallig een adresje waar dit type rups met 1,2 of 3 kammen te leveren zijn?
Origineel wordt bovenstaande kraan geleverd met 3 kammen, en de rupsen op de foto zijn optioneel.

Alvast bedankt :D

Hallo Mark,

Morgen zal ik eveneen aantal adressen doorgeven waar je rupskettingen kan kopen.

Conrad heeft rupsen ,maar zijn 58 mm ,en zijn los te koop ,je moet ze dus zelf in elkaar zetten ,een hels karwei ,deze zijn bedoeld voor tanks 1-10
Ketting en loop wielen heeft deze firma ook

als dit niet je bedoeling is zul je naar tankbouwers in Diutsland moeten ,daar worden tanks gebouwd 1-10 of 1-8

mvg Motormuis

En als je helemaal niets kan vinden kun je ze altijd nog zelf maken is ook mogelijk
is ook goedkoper ,want een rubsband van die breedte kost niet weinig

mvg Motormuis

Het maken is het probleem niet, de tijd die erin gaat zitten.

Massaproductie is niet echt mijn favoriete hobby, vandaar :)

Back