modelbouw schakelingen

• Topicstarter Topicstarter ruud65
  • Startdatum Startdatum
R

ruud65

Guest
herintredend modelbouwer :D (zo'n 15 jaar niets meer gedaan) is op zoek naar een aantal artikelen over diverse modelbouwschakelingen.
Deze stonden ooit gepubliceerd in de Hobby Bulletin. Het ging hierbij om het bouwen van schakelingen als motorregelaars misthoorns en aanverwante.Wie o wie kan mij aan deze artikelen helpen? Zal zo eind 70 begin 80 geweest zijn.
Ben trouwens ook nog steeds op zoek naar schema voor electronische motorregeling max 20A(H-brug)

Groeten Ruud65

PS Op mijn werk hebben we koellichamen in diverse uitvoeringen op lengtes in voorraad dus als jullie eens een stukje nodig hebben.Bewerken en anodiseren (blank of zwart) is ook een mogelijkheid.(tegen kostprijs)

In die tijd loonde het nog om veel zelf te bouwen, nu anno 2003 is mij steeds vaker opgevallen dat het steeds goedkoper wordt om gewoon compleet te kopen. Ook moet je de electronica winkels met een loep gaan zoeken want die zijn er niet zoveel meer. :cry: :cry:

Het is wel jammer hoor want zelfbouwen had wel zo zijn charme. Veel van de indoor vliegers maken nog wel eens wat zelf omdat er niet alles voor te koop is. Je moet maar eens op die draadjes kijken.

gr Remco

Ik ben het er wel mee eens dat het niet heel erg loont om iets zelf te bouwen. Ik dacht even slim te wezen door een printje van conrad 5 keer te kopieeren en daar bakken met geld mee te besparen....niet dus. Als ik er 5 zou kopen kost me dat 70 euro....nu heb ik voor 50 euro alle onderdelen en moet ik ook nog op school de printplaten maken. Als ik dat geweten had, had ik ze gewoon gekocht :(

Maar ach...printplaten maken zou ik pas in het volgende blok op school leren en nu ben ik weer een stukje vooruit op de rest. Zo kan je het ook zien :)

Kun je mij dat schemaatje ff doorsturen Kor?
Met een stukje experimenteerprint en een paar componeneten die ik nog heb liggen moet het toch niet zoveel problemen geven volgens mij.
En een knap behuizinkje maak ik er op mijn werk wel om heen :wink:

eeh, dat zeg je nou wel maar het printplaatje is een snelheidsregelaar inclusief ic. Zou leuk zijn als je precies die nog hebt liggen maar die kans lijkt me vrij klein...en wil je hem wel, op de site van conrad kunnen ontzettend veel schema's gehaald worden. inclusief de regelaar die ik aan het bouwen ben

Grote bibliotheken hebben vaak nog de complete jaargangen van Hobby Bulletin.
Als je nog een NE544 hebt liggen en een regelaar met brugschakeling wilt maken moet je zoeken naar een artikel van Victor de Lang, dat ergens rond 1980 gepubliceerd moet zijn. Dit was ook mijn eerste zelfgebouwde regelaar.
Wel oppassen, dat de tekenaar van de drukkerij de plus van het IC een pootje had opgeschoven (moet in het midden zitten).

Back