Modelbouwforum secondelijmtest.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Theo Coenen, 16 mrt 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Het eerste deel van het verslag van de secondenlijmtest.

    Via dit medium kwam de vraag naar een vergelijkend waren onderzoek naar de diverse soorten secondenlijm. Hierop heb ik de diverse modelbouwleveranciers en ook diverse lijmfabrikanten benaderd met het verzoek om hieraan mee te doen. Een behoorlijk aantal had hier geen problemen mee en stuurde direct enkele monsters toe. Enkele anderen waaronder grote modelbouwfirma's reageerden helemaal niet en enkelen gaven aan hierin geen interesse te hebben. Eentje gaf aan dat zij geen secondenlijm meer in hun assortiment hadden.

    [​IMG]

    De binnen gekregen soorten secondenlijm zijn.

    (1) 1 flesje van een onbekend merk, dit is geleverd door de "sponsor" van het gebruikte koolstof.

    Pattex: (Henkel)

    (2) secondenlijm 10 gr druppel EAN code 5410091 225728
    (3) secondenlijm 2 gr + activator EAN code 5410091 634629
    speciaal voor plastics,
    (4) secondenlijm Gold gel 3 gr EAN code 5410091 615314
    (5) secondelijm Gold Quality orig 3gr EAN code 5410091 608767
    (6) secondelijm Gold Quality kwast 5 gr EAN code 5410091 615321

    Loctite: (Henkel)

    (7) Superglue SOS Repair 2x1,5 gr EAN code 5410091 631178
    (8 ) Superglue liquid 3 gr EAN code 5410091 157672
    (9) Superglue Gel 3 gr EAN code 5410091 156613
    (10) Superglue Precision 5 gr EAN code 5410091 164519
    (11) Superglue Control 3 gr EAN code 5410091 195667

    Bison:

    (12) Bison powerglue Automatic pen 2 gr EAN code 8710439 034546
    (13) Bison secondenlijm Industrie 7,5grEAN code 8710439 034430
    (14) Bison Bond EAN code 8710439 039602

    Robbe:

    (15) 3 speed type 1 EAN code 4005677 050624
    (16) 3 speed type 2 EAN code 4005677 050631
    (17) Extra 3 speed EAN code 4005677 050617
    allen 20 grams flesjes

    Quartel:

    (18 ) QBond MP (dun) EAN code 7620140
    (19) QBond BW (medium) EAN code 7620139
    (20) QBond HW (dik) EAN code 7620138
    allen 20 grams flesjes

    ZAP (Pacer) via de Nederlandse importeur.

    (21) ZAP CA (dun) EAN code 087093 00430
    (22) SLOZAP CA EAN code 087093 00450
    (23) ZAP-A-GAP EAN code 087093 00440
    (24) ZAP-O-Odorless EAN code 087093 00429
    (25) FLEX-ZAP EAN code 087093 00470

    Mesa Industrielijmen

    (26) Mesa industriekrachtlijm 10 gr EAN code ?
    (27) Mesa Super+ (gel) 10 gr EAn code ?


    Alles bij elkaar dus 27 soorten secondelijm.

    De eerste dingen die ik getest heb is of deze soorten lijm overweg kunnen met Depron en piepschuim.
    Nummer 3 blijft bij depron op de oppervlakte, vreet ligt in maar lijmt wel, bij piepschuim geld hetzelfde.
    Nummer 24 verlijmt beide producten zeer goed zonder ze aan te vreten.
    Alle anderen lossen het depron en ook het piepschuim in meerdere of mindere mate op.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Daarna voor de auto hobbyisten enkele lijm testen gedaan met banden, velgen en inserts.
    Als eerste heb ik de banden en velgen die ik gesponsord kreeg uit elkaar gehaald en de banden en inserts in stukken geknipt zodat ik alle soorten lijm makkelijk op kleine stukjes kon proberen.

    [​IMG]

    Zo heb ik de insert op de velg geplakt, hierop een stukje rubber van de band en ook een stukje canvas van de band. Ook heb ik een stukje rubber direct op de velg verlijmd.

    [​IMG]

    Alle verbindingen gingen vrij goed.

    Nummer 21 insert op velg duurde lang voordat dit droog was, net zoals het rubber direct op de velg.
    Nummer 25 duurt vrij lang voordat het droog is en heeft een slechte hechting tussen de insert en de velg, ook tussen het rubber en de insert en het rubber en de velg laat na verloop van tijd los of pelt los.


    Koolstof op Koolstof:

    Alle verbindingen gaan heel goed, maar door de gladde oppervlaktes duurt het iets langer voordat de diverse lijmsoorten droog zijn.
    Nummer 1 hierbij had ik schijnbaar teveel lijm gebruikt aangezien deze heel lang nodig had om uit te harden. Na ruggespraak met de leverancier deze verbinding opnieuw gemaakt met veel minder lijm en nu is alles perfect.
    Nummer 3 heeft een slechte hechting en laat los.
    nummer 14 is ook iets moeilijker maar blijft wel zitten.
    nummer 27 blijft iets fexibel

    [​IMG]

    Koolstof op glasvezel:
    Alle verbindingen zijn gemakkelijk te maken en het uitharden duurt hier ook iets langer waarschijnlijk ook door de gladde oppervlaktes.
    Nummer 3 heeft een slechte verbinding en laat alweer los.
    Nummer 27 blijft hier ook iets flexibel

    Koolstof op ABS

    Alle verlijmingen gaan goed ondanks de weer iets langer droogtijd door het gladde oppervlak.
    Nummer 3 schijnt toch geen goede lijmsoort te zijn voor dit soort werk. Deze is volgens de verpakking perfect geschikt voor diverse soorten plastics, dit zal dan ook wel de reden zijn dat deze op de tot nu toe gedane testen er iets slechter uitkomt.

    ABS op ABS

    Alle soorten scoren hier een goed.
    Nummer 3 schijnt hierbij de uitblinker te zijn.
    [​IMG]


    Conclusie tot nu toe.

    Op de velg en de banden zijn op een na alle soorten goed te gebruiken. Alleen nummer 25 FLEX-ZAP scoort hier stukken minder. Volgens het etiket is deze lijm dan ook niet direct geschikt voor dit soort werk.

    Bij alle gladde verbindingen hebben alle soorten hun "maximale" droogtijd wel nodig. Dit varieert van enkele seconden tot ruim over de minuut.

    Wel blijkt nu al dat de dunne soorten soms niet goed te doseren zijn, met als echte uitschieter de dunne ZAP die soms al bij het omdraaien al uit de fles loopt en daardoor gebruik je dan ook teveel of het spat over het werk oppervlak.
    Voor enkele Gel soorten geld net het tegenovergestelde en moet je soms vrij veel kracht zetten om ook maar een druppel uit de fles te krijgen. Uitschieter hierbij is de Super+ van Mesa. De oorzaak zit hierbij zit denk ik in de combinatie van de stugge fles en de kleine opening die er in de tip van de fles zit.

    Het openen van de diverse soorten behoefd ook een beetje aandacht.Sommige soorten hebben onder de dop geen gesloten fles als je ze aankoopt (Bison Bond en de Bison Industrie). Bij anderen moet je de dop verder indraaien waardoor er een “naald” de opening maakt. Deze “naald” sluit naderhand de fles ook af waardoor die niet gaat lekken en de opening open blijft.
    Bij weer anderen moet je zelf met een schaar of mes het puntje van het tuitje afsnijden/knippen. Hierdoor kan het voorkomen dat men veel te grote of te kleine openingen krijgt en na het afsluiten met de bijgeleverde dop de flesje lekken en zichzelf dichtlijmen.

    Bij de Zap flesjes moet je het dopje eraf draaien en hierdoor krijg je dat de openingen allemaal even groot zijn. Helaas is dit voor de dunne ZAP veel te groot waardoor die er soms uitkolkt als je de fles alleen al wil omdraaien om de lijm aan te brengen. Hierdoor kun je het werkstuk dus vol kliederen met die lijm. Ook bij deze soorten is het sluiten van de flesjes een zaak van opletten anders lijmen de flesjes zichzelf dicht en krijg je ze niet goed meer open.

    Na het gebruik van alle soorten adviseer ik om de tuitjes goed schoon te maken voordat je de dopjes weer op de flesjes duwt om het dichtplakken te voorkomen.

    Tot hier de bevindingen van de kunstof verbindingen onder elkaar. Hierbij moet ik wel aantekenen dat er nog een stukje komt zodra ik meer materiaal (ABS) heb en dat is ABS in combinatie met glasvezel.

    Vragen en opmerkingen zijn welkom.
    Wens je een speciale verbinding dan laat mij dit even weten dan kan ik kijken of ik die kan maken.

    Op naar het volgende verslag, dit zal grotendeels gewijd zijn aan de hout verbindingen.


    Update Secondenlijm test.

    Nadat ik de Greven Schnellkleber S gekregen had moest die dus ook nog in de test meegenomen worden. Deze gaat dus mee onder nummer 28.

    alle al door de andere soorten afgelegde testen opnieuw gedaan met alleen die lijm.

    Koolstof op koolstof, droogt lang maar gaat toch goed.
    koolstof op glasvezelplaat, gaat goed.
    Koolstof op ABSplaat moeilijk maar gaat uiteindelijk toch.
    ABS op ABS gaat goed.

    op piepschuim, gaat goed en lost de schuim niet op.
    Depron duurt zeer lang voordat de lijm droog is, vermoedelijk omdat hij niet kan intrekken in het depron. Uiteindelijk na 0ngeveer 25-30 minuten drogen toch een goede verbinding.


    De hout verbindingen.

    Balsa op balsa verbindingen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Zo wordt het balsa verlijmd.


    Bijna alle lijmen gaan hier heel goed, alleen de extreem dunne lijmen hadden iets meer tijd onder hogere aandrukkracht nodig, en de Bison pen (12) moest ik in 2 keer doen waarschijnlijk omdat de lijm te snel opgenomen wordt door het zeer poreuze balsa.

    Vuren op vuren.
    [​IMG]
    alle latjes gezaagd

    [​IMG]
    nummeren en aftekenen

    [​IMG]
    licht opschuren

    [​IMG]
    alles staat klaar om te verlijmen

    [​IMG]
    en alles is verlijmd. 3 latjes aan elkaar om op die manier beide trektesten uit te kunnen voeren.


    Alle verbindingen hebben moeite met het drogen. de dunne lijmen hebben echt hun tijde nodig, terwijl de zeer dikke stroperige lijmen vele malen sneller belastbaar zijn. De Pattex plastic (3) en de Bison Bond (14) zitten direct vast, dit komt natuurlijk door de bijbehorende activator.

    Nu alles vurenhouten verbindingen tenminste 24 uur de kans geven om echt uit te harden en dan gaan we de belastbaarheid uitproberen.
    Bij 1 verlijming heb ik dit al snel eens uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik mij behoorlijk heb vergist in de kracht die de verlijming kan hebben. In beide richtingen al snel meer dan 1 kilo eraan gehangen en alles bleef heel, toen ik veel meer kracht zette begaf de verlijming het pas. Helaas was dit meer dan de veerunster die ik nu gebruikte kon aangeven.

    Update 2

    [​IMG]
    Harde plastic verpakking op elkaar gelijmd met Pattex plastic (3).

    [​IMG]
    Het zachte gedeelte van de verpakking ook met pattex plastic (3).

    [​IMG]
    Petfles met Pattex plastic (3).

    [​IMG]
    Niet veel kracht nodig om dit uit elkaar te trekken, maar voor enkele lichte dingen misschien toch bruikbaar.

    [​IMG]
    Zeer veel kracht nodig om dit los te trekken, plastic breekt of scheurt zelfs al voordat de lijm loslaat.

    [​IMG]
    Kops balsa hout gaat ook heel goed met alle soorten. Alleen de nummer 3 en de 12 heeft meer hulp en tijd nodig.

    [​IMG]
    Oeps en twijfelaar, dus opnieuw lijmen en ja nu wel goed.

    Update 3

    Het laatste en ontbrekende stukje van de secondenlijmtest.
    Helaas wegens een probleempje met de digicam geen foto's deze keer.

    Dit stukje gaat over de trek- en afscheursterkte van de geteste lijmen. De reden dat dit allemaal zo lang op zich heeft laten wachten is dat ik de uitkomsten niet direct kon/wilde geloven.

    De sterkte op deze gebieden zijn is zo hoog dat dit voor mij met provisorische middelen bijna niet te testen viel. Ik heb gebruik gemaakt van zakjes zand die ik steeds aan de stokjes hing. Ik ben begonnen met zakjes van 100 gram, maar dat was voor alle "goede" verbindingen een peuleschilletje. Dit gewicht is langzaam opgevoerd naar 1 kilo en nog steeds gaven de verbindingen geen krimp. Ik moest bij de meeste lijmen al snel meer dan 2 kilo gaan gebruiken om het materiaal kapot te krijgen. Bij schokbelasting licht dit natuurlijk veel lager. Wel zijn er kleine verschillen maar dat is te wijten aan het feit dat niet iedere lijm voor elk doel te gebruiken is. Zo is de plasticlijm in combinatie met hout niet zo goed, maar op plastic natuurlijk weer de betere ten opzichte van de anderen.

    Verder kreeg ik in die afgelopen tijd nog 2 soorten secondenlijm nageleverd.
    Dit zijn een secondenlijm van Greven speciaal voor Styropor (via rctechnics)
    en een flesje secondenlijm van het merk Maiburg.
    Beide lijmen zijn op hun gebied heel goed. De lijm van Greven is perfect voor verbindingen van allerlij soorten piepschuim en depron, terwijl die van Maiburg weer goed is voor alle andere verlijmingen en niet te gebruiken is op piepschuim of depron.

    Met deze resultaten sluit ik nu de test helemaal af.
    Mochten er vragen zijn dan mag iedereen die stellen via mail of pb of eventueel hier in deze draad.
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Helemaal Super Theo! :thumbsup:

    Ik heb hem sticky gemaakt in dit forum.
    Zou je als je verder vordert in het verslag de beginpost kunnen updaten ipv als nieuw bericht te posten. Zo blijft het zeer overzichtelijk :D
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    ok dat zal ik doen.

    Er gaat toch veel tijd zitten in die hele test. Je kan niet iets zomaar in elkaar plakken en dan direct iets zeggen over de verbinding. De eerste conclusies trek ik direct na het verlijmen maar dan laat ik alles minstens een uurtje liggen om te kijken of dan ook nog alles het zelfde is gebleven. En de dag erna wordt ook nog eens alles met elkaar vergeleken.

    Ook de voorbereidingen kosten veel tijd. Eerst alles op "maat" snijden en dan alles zo snel mogelijk achter elkaar verlijmen.

    Bij twijfelachtige verbindingen moet je die nog eens een 2de maal opnieuw doen om te kijken of je zelf geen fout hebt gemaakt.
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    theo, waarom zitten de mesa industrielijmen niet in de deprontest ?
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die zitten er wel in maar helaas niet op de foto. De Mesa lijmen heb ik door omstandigheden iets later gekregen en daardoor staan ze niet op de foto van bij de depron en piepschuim test. Dat was de makkelijkste test dus die heb ik als eerste gedaan. De lijmen testen op EPP heb ik ook gedaan maar daar is niets van te zien vanwege de zwarte EPP. Ze lossen geen van allen de EPP op, en de verlijmingen van EPP zijn niet echt sterk. Alleen heb ik daar geen foto's van omdat je op dat zwarte EPP niets kan zien.

    2 foto's bijgevoegd bij het verhaal.
     
  6. G

    G Guest

    Handige test! :yes:
    Ik gebruik nu secondelijm nr. 5, Pattex Gold Quality. Ik ben geen lijm expert, verder gebruik ik alleen Velpon alleslijm.
    Van die nr. 5, verbinding van koolstofstaafjes met plastic skids is wel snel droog, maar niet sterk. Plastic op plastic van het frame is wel stukken beter.
    Nu weet ik waar ik kijken moet, als ik op zoek ben naar een goede (seconde-)lijm! :wink:

    Groetjes, Geoffrey 8)

    ( :idea: Als je een spatie plaatst achter de 8-en van 8 en 18, krijg je niet die " 8) ")
     
  7. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    heel mooi theo dit topic
    zo kan ik straks veel beter met me depron lijmen
     
  8. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    Fijn doseren en op moeilijk bereikbare plaatsen. Gebruik een pipet van buigzaam plastic.
    [​IMG]
    Bij Nippon Dave heten deze BULB APPLICATOR en kosten $ 0,50 per stuk
     
  9. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Daar gebruik ik gewoon een saté stokje voor. Gewoon even in de lijm dippen.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    die pipetjes zijn fijn voor de airbrushende onder ons :wink:
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  11. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    LOL, dat is precies waar ik ze voor gebruik.

    Zelf gebruik ik de Zap dunne secondenlijm en die bevalt erg goed. Banden die daarmee gelijmd worden laten niet gauw los en 3 druppels is voldoende omdat de lijm zo dun is.
    Doseren is idd even uitkijken omdat de lijm al uit het flesje loopt als je er verkeerd naar kijkt :)
    Nog nooit last gehad van dopjes die je niet meer van flesjes afkrijgt met deze lijm, wat erg prettig is.
     
  12. steven.

    steven. Guest

    Leuk hoor je lijmverslag ! :p
    Ik zocht trouwens al een tijdje een sneldrogende lijm voor depron..
    Daarvoor gebruikte ik gewone houtlijm, gaat ook wel maar als je het depron rond moet spannen, lukt het met traagdrogende lijm niet, ...

    Bedankt voor het mooie verslag ! :lol:

    Groetjes
    Steven 8)
     
  13. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik heb nu seconde lijm van bizon en die staat niet in het lijstje, maar hij doet t niet zo goed want als ik nieuwe schroefdraad wil maken door het gat vol te gieten kan ik 3 dagen wachten voordat het droog is en hij lijmt geen depron/piepschuim (voorspelbaar) en ik had het op een oud autootje gedaan daar was iets los EN DE VERF SMOLT ER GEWOON VANAF!
    En hoe krijg ik zo'n tuutje schoon? Want bij mij moet ik de tubes openmaken met twee waterpomptangen :oops: .
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Wartex, altijd als ik met secondenlijm bezig ben heb ik eens tukje keukenrol naast me liggen om die tuitjes af te vegen. En idd bij de meeste soorten krijg je na verloop van tijd soms wel eens de flesjes niet meer open. Volgende week kan ik weer verder met de rest van de lijmtest. Enkele andere dingen waren belangrijker.
     
  15. osmin

    osmin Guest

    Prima om het geheel zo te testen. Geeft een goed inzicht. Tenzij dit nog later aan de orde komt.......blijft mijn vraag van enige maanden geleden. Waar vindt ik grotere hoeveelheden 10 sec lijm? Maar dan voor een prijs die veel lager licht dan de prijs wat je nu door de bank genomen moet betalen. Dus een soort prijs /hoeveelheids test:)) Ik wil het vooral gebruiken om dunne balsadelen in vliegtuigen, zoals de vleugels, te verstevigen door ze in te wrijven met 10 sec lijm. Dan is de hechting minder belangrijk. Wel de hardheid na uitharden en vooral de prijs per hoeveelheid.
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Grotere hoeveelheden dan 10 of 20 gram wordt voor de consument door bijna geen firma geleverd.

    Probeer eens rechtstreeks bij Bison, misschien hebben hun dit wel maar alleen voor de professionele markt. Zo weet ik inmiddels al dat de activator van Bison ook in grote spuitbussen te verkrijgen is maar dan alleen in de professionele bouwmarkten.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat snap ik, ja... Als er iets kleverig is, dan is het wel lijm.... :rolling:
    Zonder gekheid: Prima werk Theo! :thumbsup:
     
  18. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi mede model bouwers
    zeer interessant en veel bijgeleerd over het gebruik van secondenlijm,
    zelf gebruik ik niet veel maar een enkele keer komt het toch wel voor dat het noodzakelijk is en zeker als er tijdens een demonstratie op in mijn geval vaarweekend of dag er wat afbreekt,en mij is bekent dat deze lijmen niet water bestendig zijn op de lange termijn zo is dus mijn vraag welke lijmen zijn er wel water bestendig.
    complimenten voor het inititief om een test op te zetten.
    modelbouw groeten fred
     
  19. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Theo Coenen, een schitterend initiatief, bedankt voor de tijd en moeite.
     
  20. RCtechnics

    RCtechnics

    Lid geworden:
    6 mrt 2003
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Bleiswijk
    @Theo
    Wij hebben sinds kort de "Schnell Kleber S" van Greven. Dit is secondelijm speciaal voor Styropor.
    Kan ik deze naar je toe sturen voor een onafhankelijke test?

    @osmin
    Wij kunnen 2 secondelijm van Greven per 1/2 liter leveren.
     

Deel Deze Pagina