Modelbouwforum secondelijmtest.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Theo Coenen, 16 mrt 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ja hoor dat kan nog. Ik ben nu bezig met het hout op kunststof stukje en daarna gelijk het hout op hout stuk. ik kan die Schnell Kleber S van Greven zeker nog meenemen in de test.

    Alleen gezien enkele prive omstandigheden duurt de test helaas iets langer.
     
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Hallo< kun je ook testen welke het beste is voor schroefdraaden te tappen in plastic ? dus gaten boren in plastic en dan volgooien en dan kijken welke er WEL binnen 40 uur droog zijn :evil: ?
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik denk dat je dat moet doen met een soort lijm die geschikt is voor plastic verbindingen. Als je die dan mengt met een beetje meel of heel fijn zand (vulmiddel) dan denk ik dat je al een heel eind op de goede weg bent.
     
  4. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik heb bizon seconde lijm en die is speciaal ook voor plastics hij lijmt plastic goed maar in grote hoeveel heden HOO MAAR
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Secondenlijm op "gladde" oppervlakken werkt niet echt goed, en als je dan gaatjes wil vullen zul je echt met laagjes en activator moeten werken anders lukt het niet. Pas wel op, want als je teveel activator gebruikt dan borrelt de mix op en krijg je een wit schuimig geheel.
     
  6. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Theo, over activators gesproken, is daar ook nog verschil in t.o.v. de gebruikte secondelijm :?:
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Uit eigen ervaring, Ja.

    De vele soorten activator zitten niet in de test. Wel als er activator bij de lijm geleverd word zoals bij de Bison-bond.

    Uit mijn prive ervaring zijn de activator van de Bison en de activator van Simprop de betere. Beide zijn ook heel goed te gebruiken op depron en piepschuim. Vooral de activator van Bison is soms in het begin effe schrikken. Als je deze gebruikt in combinatie met de industrie secondenlijm van Bison dan knettert en rookt de lijmverbinding en ze wordt heel heet. Maar als alles weer afgekoelt is dan is de verbinding oersterk.
     
  8. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Dank je Theo, vanmiddag meteen even een flesje activator van Bison halen.
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De activator van Bison zit voor jan de consument alleen maar in klein verpakking bij de bisonbond. Bij de speciale groothandel van de bouw kun je er wel grote spuitbussen (450 ml) van krijgen. Ik heb al verschillende malen aangegeven bij bison dat wij die ook graag willen hebben.
     
  10. jacques

    jacques Guest

    Mooi onderzoek, zeer nuttig.

    Hey maar Theo,

    Wat zijn nu de treksterkte van de verbinding per merk?
    En ik mis Balsa/Balsa Balsa/triplex triplex/triplex ed
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    jacques, dat komt er allemaal nog aan.

    De treksterkte kan ik niet direct meten maar wel uitproberen. De daarvoor benodigde apperatuur is niet te verkrijgen voor een particulier en de diverse instanties en bedrijven wilden niet direct meewerken of hadden dit ook niet ter beschikking.
     
  12. jacques

    jacques Guest

    En met zakjes zand of een veerhulster?
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    dat zijn de opties die ik heb. die veerunster heb ik wel maar werkt pas vanaf 1 kilo, dus moet eerst allemaal zakjes zand gaan vullen in de speeltuin. Vanaf 50 gram tot 1 kilo zal wel genoeg zijn denk ik.
     
  14. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    die seconde die ik heb kan wel meer als 1 kilo aan hoor! denk dat je wel iets zwaarders nodig hebt!
    en test dan ook de plotselinge sterkte!
    lijm bijvoorbeeld een staafje vast op plastic en aan dat staafje hang je iets zwaars met een touwtje en je laat het zwaars van de tafel vallen.
     
  15. Stephan Jennen

    Stephan Jennen

    Lid geworden:
    17 mei 2005
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Echt
    hoi theo,
    ik heb een veerhulster voor jou
    werkt tot 1kilo
    breng hem wel mee naar de show
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    ok prima, dan kan ik die metingen makkelijker doen.
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Theo
    Mooi monnikenwerk!
    Een zijdelingse tip die nog veel mensen niet kennen:
    Als activator en tegelijk "cement" verkoopt men wel eens duur "zand" om de zaak te versnellen en om bvb rond een verticale verbinding wat meer steun te hebben.
    Dit spul kun je echter zéér goedkoop bij de drogist halen en heet maagzout.
    Stop het in een oud knijpflesje met een punt erop en klaar ben je.
     
  18. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik snap het niet helemaal:
    kun je maagzoud gebruiken op cement te versnellen of ca?
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Harm,
    Stel je moet twee stukjes balsa loodrecht op elkaar lijmen, je giet wat CA in de hoek. Dat duurt soms een eeuwigheid voordat het uitgehard is. Als je er nu meteen wat maagzout op strooit, verhardt de zaak direct en krijg je ahw een van lijm gevormde zijdelingse steun.
    Gewoon ff proberen dan zie je wat ik bedoel.
    Ik gebruik het ook om kleine scheuren of gaatjes mee te vullen op die manier.
    Je maakt dus een soort "cement" van ca en die zoutkristallen.
     
  20. Paul

    Paul

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    152
    Locatie:
    almere
    als je ergens op de markt super-glue koopt (gewoon super-glue geen merknaam :? )

    Werkt niet goed naar mijn mening (duurt te lang)
    Maar wel een pluspuntje hoor!

    Als je die leuke tube moet doorprikken met behulp van de dop 8)
    en het verloopt niet zo vlotjes...... JA het gaat uit je oog! :|
    (ervaring 8)) gewoon je oog open houden en ~15 min onder de kraan houden :eek:
     

Deel Deze Pagina