"Modelbouwoplossing" voor accu van fluistermotor???

Zo maar even een vraagje...

Wij wonen aan het water en hebben permanent een Bic Sportyak aan de vlonder liggen. Nou koop je voor nog geen 200 euro een Minn Kota fluistermotor, dus da's best interessant.
Ik vroeg mij af of een accu die gebruikelijk is in de modelbouw ook bruikbaar is voor zo'n motortje en wel om de volgende redenen:
- 'heb geen zin in slepen met een dikke semi-tractieaccu
- we kunnen niet het open water op; met 20 minuutjes varen ben je wel klaar
- goedkoper (???)

Zo'n fluistermotortje trekt volgas 30 amp (en je vaart zelden volgas); er moet toch wel een leuke oplossing zijn?

De meeste van "die" fluisterbuitenboordmototjes zijn 12V ... het goedkoopst is een kleine loodaccu 12V van rond de 20Ah ...

Toevallig staat er hier een in de schuur :D
ook de bij behoorende accu.
Maar echt een gesleep vind ik het persoonlijk niet.
Kwa vaartijd haal je zo een 3 uur volgas

Je kunt A123 cellen ook in grotere capaciteiten kopen, tot vele tientalen Ah.

Als je twee van deze accu's parallel aansluit, zou het moeten lukken. HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 3S 25C Lipo Pack (DE Warehouse)

Lijkt me niet handig i.v.m. koppelen en continu bewaken of de cellen niet te diep ontladen. Bovendien incl. shipping niet echt goedkoper dan een semi-tractie accu.

Ik denk zelf aan een wat kleinere loodaccu (misschien in modelbouwtermen een wat grotere), van inderdaad rond de 20A. Maar welke? en kunnen die dingen hun spanning goed vasthouden? (semi-tractie dus).

Toevallig staat er hier een in de schuur :D
ook de bij behoorende accu.
Maar echt een gesleep vind ik het persoonlijk niet.
Kwa vaartijd haal je zo een 3 uur volgas

Precies ja; 3 uur volgas. Volkomen zinloos voor die paar slootjes bij mij achter. Voor het grotere water heb ik een 3m lange Zodiac met 5 pk b.b., vandaar nu op zoek naar een simpel accutje voor zo'n fluistermotor...

misschien zoiets: http://www.batteries-direct.nl/toep...ric-boat-strom-boot/bzx-12-20hr-20ah-12v.html

Laatst bewerkt:
ik gebruikte bij mijn rubbere zodiac waarmee ik me aas uitvoer als ik ging vissen
en als het warm was ging ik rondje varen op de plas hier
daar had ik een motorfiets accu in

ps weet niet of het uitmaakt maar had er een zonder zuurdopjes
mijne was 25 ah volgens mij zijn ze er nog zelfs zwaarder
grtz lip

Laatst bewerkt:
Inmiddels wat wijzer geworden. Het lijkt er op dat een stevige semi-tractieaccu toch de beste keuze is. Voor een uurtje varen op 30A wordt al gauw een 80A loodaccu aanbevolen als je niet te diep wilt ontladen; die kost 100 euro. Helaas is het inmiddels ook duidelijk dat m'n Optimate 3 van de motorfiets verre van geschikt is om zo'n ding vol te stampen (om over m'n Ultramat 14 maar te zwijgen); er zal dus ook een ladertje bij moeten komen.

Kortom: met een Minn Kota b.b.m. van 169,= op z'n voordeligst ben je er nog lang niet!

Voor de gein nog ff gekeken of er iets ludieks met Nimh 5000mah samen te stellen is op Cheapbatterypacks, maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Back