Modelbouwtafel, iemsnd nog handige ideen ?

Ik ga binnenkort de souterrain verbouwen, en maak een nieuwe bouwtafel. Heeft iemand nog handige tips ? Ben vooral benieuwd hoe ik de tafel recht maak, nooit meer kromme vleugels bouwen. Tafel wordt L vorm, sta-hoogte, 230 bij 150. Zit zelf te denken aan spaanplaat constructie met formica.

Jah, ik zelf een Keukenblad van de praxis met twee 5x5cm balkjes over de lengte om de zaak recht te houden en vier Ikea poten van €9 per vier.

jacques zei:
Jah, ik zelf een Keukenblad van de praxis met twee 5x5cm balkjes over de lengte om de zaak recht te houden en vier Ikea poten van €9 per vier.

Jacques,
een keukenblad is toch maar 60 cm diep?
Dat is toch niet prettig werken

Franck,

Als ik alle modelbouwers een goede raad kan geven, koop jezelf een glazen blad, dit heeft niets dan voordelen!!!

Glas is vlak, je mag er eens lijm op morsen, dat krijg je er met een mes altijd af!!

Zelf heb ik glazen blad van 1cm dik, dit is gewoon geweldig!!!

Tot hoors
Tom

daar had ik ook al aan gedacht, maar is dit niet redelijk duur ?

Momenteel heb ik een standaard vezelplaat die in 2 is gezaagd en die 2 helften liggen op elkaar, als er teveel krassen in zijn draai ik ze gewoon om, en als alle kanten gebruikt zijn koop ik een nieuwe, ze ligt toch los op een zelf gemaakte kast-met-indelingen

Kris

een ander voordeel vn een glazen blad is dat je de bouwtekening eronder kunt plakken,
nooit meer lijm knoeien op je bouwtekening enzo

arnovanlumig zei:
een ander voordeel vn een glazen blad is dat je de bouwtekening eronder kunt plakken,
nooit meer lijm knoeien op je bouwtekening enzo
Dat kan je dan beter onder een apparte dunne glasplaat leggen dan dat je het onder een glasplaat van 1CM dik plakt.
Ik denk anders niet dat je nauwkeurig kan werken als je vleugel 1 CM boven de tekening zweeft.

tja satoer, daar heb je gelijk in, nog niet over nagedacht(heb ik wel vaker)

Hoi Jongens,

Ik heb het geluk plans te kunnen afdrukken op een plotter, dus als bij mij eentje verloren gaat is dat niet erg...druk ze toch meestal een 3-5 keer af.

Als je gaat werken met dubbele glasplaten dan kan je best een dunne nemen als bovenkant.

Tot hoors
Tom

Tom,

Als je plaats hebt, maak dan een werktafel én een bouwtafel.
Een stevige werktafel bedoel ik meer eentje tegen de muur, waar je zo nodig op kunt hengsten.
Daarnaast, als bouwtafel eentje midden in de ruimte, eentje waar je OMheen kunt lopen.

Mijn werktafel heb ik op een frame en staanders van balken gemaakt, op prettige stahoogte, het bovenblad is multiplex, inmiddels al zwaar beschadigd, maar dat boeit niet.

De bouwtafel in het midden van mijn hobbyruimte is een frame met een dikke bovenplaat erop, het hele zwikkie ligt los op een oude keukentafel. Voordeel is dat je het makkelijk kunt schuiven en draaien.
En de hele keukentafel met dat blad erop kan ik aan de kant zetten als ik aan (grote) modellen op de grond wil sleutelen.

De glasplaat heb je alleen maar nodig tijdens een beperkte fase van het bouwen, leg er dan gewoon eentje op en haal hem eraf als het precieze bouwen klaar is, anders beschadigd hij in no time.

Maar bij 1000 modelbouwers zul je 1000 andere oplossingen zien...

voor het bouwen aan mijn werktafel heb ik het volgende gedaan een rechthoekige bak gemaakt van 30 cm diep,hierop een pianoscharnier bevestigd waar de klep mee vast staat,als ik deze uitklap heb heb ik mijn werkblad onder de poten heb ik ook scharnieren gemaakt (dus als het werblad qg klep dicht staat hangen deze ook vertikaal) en in de bak heb ik al mijn gereedschap althans het meeste hier bouw ik al jaren met plezier aan klaar met bouwen klep dicht en alles is opgeruimd
suces bresjes1

Hoi Richard,

Inderdaad ik kan rond mijn tafel lopen, althans langs 3 zijden.
De tafel is ook hoger dan een normale tafel, want vroeg of laat krijgen we anders allemaal last van onze rug en dat zou zonde zijn. :wink:

Op mijn werktafel die tegen de muur staat heb ik al mijn producten staan.
Ik heb een voorlopig nog een vrij kleine (rommelige) werkruimte, maar daar gaat op termijn verandering in komen.

Tot hoors
Tom

jaap zei:
jacques zei:

Jacques,
een keukenblad is toch maar 60 cm diep?
Dat is toch niet prettig werken

Neehoor werkt prima, vooral die water keer rand is wel lekker dan rollen je xacto mesjes niet van de tafel af.

Voor die glasplaat kan je eens bij Ikea kijken. Ik heb daar laatst een glasplaat gehaald voor 20 euro ofzo. (afmetingen 140 bij 75cm, dikte iets van 0.5cm).
Voordeel is inderdaad dat je je tekening eronder kan leggen en dat lijm e.d. makkelijk te verwijderen is, nadeel dat je geen spelden kan gebruiken om alles vast te zetten. :roll:

Franck, Tom,

De bovenkant van mijn werktafel tegen de muur is 102 cm hoog, dat is een heel prettige werkhoogte, althans voor mij.

De hoogte van het blad van de bouwtafel is een stuk lager, 86cm. Ik kan er dan zowel staan te werken als zittend.

Als stoel gebruik ik dan wel een (ni lachu!) zgn "strijkstoel" van Leifheit, vooral als ik aan het solderen ben.
Maar meestal stá ik te werken.

Richard,

leg eens verder uit over die strijkstoel. Ik denk dat je met een voor goede oplossing komt voor een lastig probleem. Mijn werkblad is net te hoog om goed aan te zitten werken maar net te laag om aan te staan. Ik heb eeb 10 mm multiplex plank van 200 bij 90 cm gesteund met alu balken van 10 bij 5 cm (hol natuurlijk en op poten gezet zodat het blad exact vlak eb horizontaal is. De hoogte valt mij alleen tegen maar omdat de achterkant aan de muur geschroefd is haal ik hem niet makkelijk naar beneden terwijl dan ook de alu balken op mij benen gaan rusten wat ook niet lekker zit. ....

Hans Delemarre

Back