Modellen voor mijn 3 dieseltjes

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Ton van Munsteren, 28 sep 2019.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb hier modelletje-voor-3-dieseltje in bouwverslagen voor vliegen een topic gestart, om te kijken of er meer geïnteresseerde zijn voor het VV en VRA vliegen.

    Mijn dank gaat uit naar Stunthenk voor het kopen van de drie Dieseltjes.
    Zijn pracht exemplaren geworden en ben der heel blij mee.

    Wat een schatjes he
    IMG_7951.JPG

    Maar ja wat nu want er moeten daarvoor nog wel modellen worden gebouwd.

    Heb wel al wat ideeën maar als jij ook nog iets weet, lijkt me dat leuk om die er hier bij te zetten.

    Weet niet wie hier en ook op de topic in bouwverslag dit wil volgen, maar zal proberen beide een beetje bij te houden.

    Ton
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Op het gevaar me er teveel mee te bemoeien (maar ik heb toch een zekere emotionele band met de schatjes ontwikkeld) zou dit mijn keus zijn voor de Mills 75: http://www.traplet.com.au/barracuda-plan-rc1095 Een semi-schaal model, eenvoudig te bouwen en met een RC modificatie (met escapement!) op de tekening. Ik heb de tekening hier, kan zo een kopie laten maken. Voor de EB Bee Mk. II zou ik zeggen: The Answer! Al eerder op dit forum aan de orde geweest. https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3 Tekening ook hier op voorraad. Voor de McCoy zou je zomaar elk Engels sportmodel kunnen kiezen, vooral die van Vic Smeed vliegen altijd prima. Kies geen Tomboy, daar zijn er al teveel van.. De Poppet, daarentegen is veel minder bekend en vliegt zo mogelijk nog beter. https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=1511 Ook daarvan kan ik je zo een tekening leveren; ook een 10% groter exemplaar. Veel plezier!
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    hahaha leuk dat juist jij als eerste wat tips geeft en ja de Barracuda is een hele mooie.
    Is zeker ook een favoriet voor mijn dan wel veel groter in schaal, maar dat is er nooit van gekomen dus ja zou nu een hele mooie kans zijn deze te laten vliegen.
    Heb de tek al op Outerzone gevonden dus dank je voor het aanbod, maar niet nodig ga de pdf omzetten naar cad.
    Barracuda.jpg

    De andere voorstellen vind ik ook heel leuk maar te eenvoudig, wil wat meer extreem gaan en dacht aan deze.
    Zeg geen naam kijken of iemand die herkend.
    Zag deze ook ergens op een OldWarden video en vloog prachtig.
    003.jpg

    Zo nu weer even verder zoeken
     
    jef vindt dit leuk.
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ladybird Speciaal :D

    Ladybird special.jpg

    Groeten Jef
     
    dieselracer en HBZWEEF vinden dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    yes dat is em wat is tie leuk he
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zekers.
    En is de Elf van Frank Ehling dan ook niet wat?
    Is voor 1.3 cc.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ook een hele mooie heb die eerder eens groot voorbij zien komen, wist niet dat er ook tek zijn voor de kleine.
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja dat is de eerste versie uit 1937/8
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En toch, hè....

    Als je nou eens iets anders wilt:
    Pushy-Cat.jpg
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    De Pushy Cat is een mooi model, maar als je zoiets wilt, waarom dan niet het origineel:
    CW Junior Aeromodeller.jpg
    De Mills 75 is daarvoor ideaal omdat ie even snel ook achteruit loopt; hoef je geen duwprop te gebruiken. Ik heb het model al eens gebouwd, in de jaren '70, en het kriebelt om er weer eens aan te beginnen!
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Over ED gesproken, wisten jullie dat de ED Hawk (1,5 cc) in Duitsland werd gemaakt?
    [​IMG]
    [​IMG]
    En wel bij Fein und Modell Technik in de Oranienstraβe te Berlijn. Wacht, zat daar niet...?
    Precies:
    [​IMG]
    Ik weet niet wat jullie doen, maar ik ga even de helften van mijn gebroken klomp bij elkaar zoeken.....:bye:
     
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik herken het adres meteen, als 14 jarig jongetje heb ik daar mijn kapott Piccolo naar toegestuurd, kwam niet erg veel later netjes zonder kosten gerepareerd terug, altijd een goed gevoel overgehouden van Webra.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja leuk he en kon me net inhouden anders had ik ook nog zijn oudere broertje van 1950 gekocht op ebay.
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Pushy Cat en Curtis zijn leuke modellen maar denk dan zelf maar aan zoiets beetje raar bizar en toch grappig.
    Duckfoot.jpg

    En ja schaal is ook leuk, maar denk dat ik dan meer zou gaan voor een WW1 modellen bijv de Bristol M1

    Bristol M1.jpg

    Maar laat maar komen hoor die voorbeelden wordt een leuk draadje zo.

    En ziet er nu naar uit dat ik op jacht moet naar nog veeeeeel meer Diesel schatjes.

    Ton
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waaaat????:eek:
    Die heb je laten ontsnappen? :frustie:
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja stom he zit nog aan de zuurstof van de schrik.

    Maar om het goed te maken heb ik net weer wat in werking gezet met twee motortjes en hoop dat dit wil lukken.
     
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Op Old Warden waren ook Mk I Bee's te koop, maar die waren een stuk duurder.... En het moet wel leuk blijven! Overigens, als we het toch over leeftijden hebben, de McCoy Duraglow stamt uit 1953/54! In de loop van 1954 kwam er een opvolger uit met conventionele 'oren' voor gebruik met motorbokken, in plaats van de motor met de achterplaat tegen een motorschot te schroeven. Op het gebied van motorformaat, er zijn in de Engelse literatuur een groot aantal modellen die ontworpen zijn voor 0,5 cc motortjes, zoals de Duckfoot. In de praktijk betekent dat de DC Dart, wat in de jaren '50 en '60 een erg populair motortje was. Darts hebben echter 1 groot probleem en dat is dat de krukas erg zacht is. Gevolg is dat ze bij een harde landing (we vermijden hier het C woord) gemakkelijk krom raakten, EN dat niet elke Dart even goed wou lopen. Als de krukas niet helemaal je dat was, kreeg je problemen met de passing in het glijlager in het carter. Ik heb in de jaren '70 een nieuwe Dart gekocht, maar dat ding gaf eindeloos problemen met de krukas/carter lagering en heeft nooit goed gelopen. Het beste alternatief is de PAW 055, die recht op de boutgaatjes van een Dart past. Dit motortje is kogelgelagerd, loopt als een zonnetje en kost momenteel nieuw 71 pond, van de fabrikant. Er waren op Old Warden meerdere Darts te koop, met flinke prijzen maar die heb ik laten liggen omdat je, zonder zo'n ding te laten lopen, niet weet wat voor vlees je precies in de kuip hebt. En denk nu niet, vanuit je radio ervaring, och een zwaardere motor kan nooit kwaad, NEE, bij een Vrije vlucht model zijn zowel de motortorsie als het gyroscopisch effect van de prop belangrijke krachten die je niet zomaar kunt negeren. Dus als een ontwerper een bepaald type motor en een formaat prop aanbeveelt weet je, dat als je dat negeert je bij het trimmen van het model voor nare verrassingen zult komen te staan.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuke informatie en ja een kromme as zitten we niet op te wachten , de PAW is verder ook een leuke motor.
    Grappig dat van het " formaat prop aanbeveelt" is een bekend iets, heb in een aantal van mijn ontwerpen ook het zelfde.
    Met de ene prop vliegt het model als een zonnetje, met de andere prop is het een draak.
    Om er een te noemen mijn WAVE vliegboot, met een 8x3,8 prop vliegt die heel leuk, maar doe geen andere want dan wordt het een duikboot.
    [​IMG]

    De Duckfoot zou een leuk modelletje zijn naast de Wave voor wat relaxed watervliegen.
    De Wave vliegt trouwens alleen richting , hoogte en esc.
     

Deel Deze Pagina